مجله تاپ‌ناز‌

مضرات ماهی خوردن و فواید ماهی خوردن + از تنظیم فشار خون تا پیشگیری از چین و چروک با ماهی

ماهی خوردن

 فواید و مضرات ماهی خوردن

ماهی دارای خواص فراوانی است که خیلی ها عاشق خوردن انواع ماهی هستند. ماهی دارای پروتئین سالم و همچنین امگا 3 و امگا 6 است که برای بدن بسیار ضروری است. اما افرادی هم هستند که به دلایل مختلفی حاضر نیستند لب به خوراک ماهی بزنند. بعضی از افراد به ماهی حساسیت دارند و یا اصلا از مزه ماهی خوششان نمی آید.

در این مطلب به خواص ماهی می پردازیم تا شاید بعضی از افراد که خوردن ماهی را دوست ندارند به خوردن ماهی میل پیدا کنند.

همچنین در این مطلب به مضرات خوردن ماهی نیز می پردازیم.

آشنایی با خواص ماهی

در ادامه با فواید و خواص مهم ماهی آشنا می شوید.

۱- قلبی مقاوم و سالم

به همه افراد توصیه می‌شود حداقل ۲ بار در هفته ماهی و دیگر خوراکی‌های دریایی میل کنند زیرا مقادیر بالای امگا ۳ موجود در آن موجب تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن ضروری هستند و اگرچه در بدن ساخته نمی‌شوند اما برای عملکرد مطلوب اندام‌ها لازمند. این چربی‌ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و… را نیز کاهش می‌دهند.

۲- کاهش قند خون

دیابتی‌ها باید ماهی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی خود در نظر بگیرند زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می‌تواند به کنترل مقدار قند موجود در خوراکی‌ها کمک کند. البته توصیه می‌شود این افراد از ماهی‌های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز کنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که امگا ۳ با منشا دریایی تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوکز است زیرا باعث می‌شود سلول‌ها نسبت به انسولین حساستر شوند که همین حالت باعث کاهش قند خون می‌شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود ۳ بار در هفته ماهی میل کنند.

۳- تضمین استحکام استخوان‌ها

با افزایش سن، حجم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بروز می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان‌ها را شامل می‌شوند. ماهی بخصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر محسوب می‌شوند و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

۴- تقویت ضریب هوشی

یکی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می‌شود. تا مدت‌ها پیش تصور می‌شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شده‌اند اما عملکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری همچنان مورد بررسی است. اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ است که عملکرد‌ها و فواید بسیار دارند. این چربی‌ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل‌های‌شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان‌های بدن است.

بخوانید: چطور بفهمیم کنسرو ماهی سالم است و فاسد نیست؟

۵- تاخیر در بروز چین و چروک‌ها

پیر شدن پوست که چین و چروک‌ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان‌ها بروز می‌کند. رادیکال‌های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول‌ها را تسریع می‌کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان‌ها نمی‌توانند با عملکرد آن‌ها مقابله کنند.
مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا ۳ برای کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می‌رساند.

۶- تسریع شیردهی

ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می‌شود. همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که ماهی‌های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند که برای کودک مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می‌شود نیز اجتناب کرد.

۷- از همه مهمتر: حفظ سلامتی

ماهی می‌تواند با دردهای معمول روزمره مقابله کند زیرا این غذای دریایی، خواص ضد التهابی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماری‌ها را در خود دارد. در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت‌های B را تقویت می‌کند که مسئول مقابله با تهاجمات ویروس‌ها و باکتری هاست. همچنین موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین‌های B، D و فسفر موجود در آن می‌شود.

ماهی خوردن

مضرات خوردن ماهی چیست؟

همان اندازه که خورن ماهی و امگا 3 ان به شما تاکید می شود به همان اندازه هم باید مواظب امگا 3 دریافتی بدنتان باشید و همینطور نوع ماهی که استفاده می کنید وگرنه برروی سلامت قلبتان تاثیرمیگذارند
مواردی است که باعث بروز سکته در انسان می شود اما به تازگی پزشکان به مواردی دست پیدا کرده اند که شاید به آن توجه نداشته باشید اما غیر محسوس می توانند مشکلات قلبی خاصی را به وجود اورند.
** اولین موردی که می تواند باعث بروز بیماری های قلبی شود صابون های آنتی باکتریالی است که ممکن است روزانه از آن ها استفاده کنید. این صابون ها جرم های بیشتری تولید می کنند تا جرم اصلی از بین برود. این حرکت باعث می شود تا پوست خراب شده و مشکلات بزرگتری را برای قلب به وجود می آورد.  بهتر است برای شست شو از صابون های معمولی و اب استفاده کنید.

** غذاهای کنسرو شده دشمنان دیگری هستند که باید مراقب آن ها باشید. درون این غذاها به جز سدیمی که یافت می شود موادی وجود دارد که غذاها را الوده کرده و به مرور با جمع شدن این مواد درون بدن شاهد سکته های ناگهانی قلب خواهید بود. این مواد هورمون های سالم را هدف قرار داده و سیستم داخلی بدن را نابود می کنند.

** ترافیک که ممکن است روزانه در آن ساعت ها گیر کنید یکی از مواردی است که باعث بروز بیماری های قلبی خواهد شد. دانشمندان المانی به این موارد دست یافته اند که گیر کردن در ترافیک و آلوده شدن هوا می تواند خطر سکته قلبی را افزایش دهد. این تحقیقات نشان میدهد افرادی که در ترافیک گیر می کنند 3.2 برابر بیشتر در خطر سکته هستند.

** همیشه در مورد فواید امگا3 گفته ایم اما این ماده گاهی اگر درست استفاده نشود می تواند برای بدن مضر هم باشد. امگا-3 در ماهی ها پیدا می شود اما در مورد ماهی هایی که برای خوردن انتخاب می کنید دقت داشته باشید. از ماهی هایی استفاده کنید که تازه و صید روز باشند همچنین استفاده از ماهی هایی که معمولا در مناطق آب های سالم زندگی می کنند بهتر خواهند بود.

خاصیت ماهی و مضرات ماهی خوردن چیست؟

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه فیله ماهی سوخاری و بخارپز با طعم خاص

مطالب مشابه را ببینید!