مجله تاپ‌ناز‌

منطقه گردشگری و توریستی زیبای لیلاکوه

لیلا کوه

لیلاکوه یا به گفته اهالی محلی لیله کوه، منطقه ای است در نزدیکی شهر لنگرود در استان گیلان در شمال ایران و یک منطقه توریستی و گردشگری زیباست که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.
برخی هم معتقدند ، لیلا کوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد. لیاشاه ، مترادف با واژه‌های اسمی دخترانه‌ی « لکو شاه» ، یا پادشاه دختران و یا «شاه دختر» ، است . برخی هم « لیاشاه» را دختر یکی از پادشاهان باستانی شرق گیلان می‌شناسند، که دلاوری هایش در نبرد با اعراب هنوز هم در کتاب‌های تاریخ به یادگار مانده است .

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

  بخاطر وجود قهوه خانه و قلیان سراهای متعدد در مسیر و کوهپایه ها، لیلاکوه امروزه تبدیل به قطب قلیان سرای استان گیلان شده است.
علی آباد، ملات و کومله و بعد زیبائی‌های آن طرف کوه لیله کوه یعنی اطاق ور (اطاقور) و در نهایت خرما بهشت پنهان ایران را یک جا جمع کرده اند. مسحور شدگان آن خطه بسیارند، کوه‌های سر سبز شالیزار و رودخانه پر از ماهی همه در کنار هم جمع اند.
مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست ،اولین خیابان از سمت لاهیجان است.

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

 لیلاکوه منطقه توریستی و گردشگری زیباست که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند

 

از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود 3 کیلومتر جاده آسفالته میباشد که این جاده به سمت روستای پرشکوه و بعد از آن به بخش کومله میرسد.
یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط الراس عطا کوه می‌رساند. در این جاده در فصل برداشت چای ماشین‌های مخصوص دو دیفرانسیل می‌توانند تردد کنند. با یک ساعت پیاده روی در این جاده می‌توان به خط الراس«عطاکوه » رسید و با نیم ساعت پیاده روی در مسیر«پاکوب»، خط الراس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطا کوه رسید.
قله عطا کوه به ارتفاع تقریبی 700 متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد.

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

  بر روی این قله دکل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه و بومی‌ها این قله را دکل می‌نامند. برای صعود به قله مسیرهای متعددی از لنگرود در دسترس می‌باشد که معروفترین و عمومی‌ترین آن جاده لیلاکوه و از میدان لیلا کوه می‌باشد.چهار مسیر به قله منتهی می‌شوند.
اولین مبدا: حرکت از روستاهای لیلا کوه و دیوشل می‌باشد.
بجز این‌ها مسیرهای فرعی دیگری هم برای صعود وجود دارند که در صورت آشنا بودن به کوه و منطقه می‌توان از آن‌ها برای صعود استفاده کرد. مسیرهای منتهی به قله عطا کوه از میان باغهای چای، درختان مرکبات و در انتهای مسیر از میان جنگل می‌باشد که پیاده روی لذت بخش و خاطره انگیزی را بهمراه دارد.

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

لیلا کوه برگرفته از نام« لیاشاه» می‌باشد

اگر بر روی خط الراس که حرکت می‌کنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و کوه‌های اطراف و همچنین نمایی چشم نواز از شهر لنگرود را خواهید دید که هر بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا صاف و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یک پهنه آبی بزرگ در دور دست مشاهده می‌شود.

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

 از زیبایی و نشاط کوهنوردی در این مسیر هر چه بگویم کم گفته شد. خصوصا در فصل بهار و تابستان که سر سبزی و طراوت باغات چای و جنگل‌های مسیر به حد اعلای خود می‌رسند..
تذکر به آنانی که به این کوهها آشنایی ندارید، تنها مسیری که سر راست بوده و می‌توانید با کمی راهنمایی گرفتن از یک آدم بلد (قبل از حرکت) از آنجا به قله برسید همان مسیر عمومی میدان لیلا کوه می‌باشد. چرا که باقی مسیرها در بین راه به دو راهی‌های متعدد می‌رسند که پیدا کردن راه درست دشوار می‌باشد. کما این که خطر گم شدن در جنگل و یا جاده ای که ابتدا و انتهایش را نمی‌شناسید هم وجود دارد. اگر قصد صعود از مسیرهای جدید و فرعی را دارید حتما صبح حرکت کنید که در صورت گم شدن و یا معطلی بین راه به شب نخورید.

لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

 منطقه لیلا کوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده است
دومین مبدا ؛ برای صعود به قله از مسیر شماره ٢، یعنی مسیر روستای گالش کلام هم می‌توان استفاده کرد. حدود 500 متر که از میدان لیلا کوه به سمت بالا حرکت می‌کنید به یک دو راهی می‌رسید که راه مستقیم همان مسیر اصلی و عمومی لیلا کوه بوده و راه سمت چپ پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی به روستای گالش کلام می‌رسد. جاده آسفالته بوده و با ماشین هم می‌توانید تا روستا بروید. انتهای روستا امام زاده ای قرار دارد که با عبور از کنار آن و سپس ارتفاع گرفتن از مسیر پاکوب به سمت راست باید خود را به خط الراس رسانده و از آنجا به سمت دکل ادامه مسیر دهید.
توجه ! ؛ بهترین مسیر از لحاظ زیبایی و کیفیت ، صعود از مسیر – از روستای دیوشل و جاده مال رو آقا سید جلیل- و فرود از مسیر شماره یک یعنی همان جاده عمومی لیلا کوه می‌باشد. در این مسیرها چشمه و نهر آب زیاد دیده می‌شود اما بعضی هایشان همیشگی نیستند و نمی‌شود به وجودشان اطمینان داشت. از مسیر عمومی لیلا کوه که بروید در انتهای مسیر و قبل از خط الراس به چشمه آب گوارایی می‌رسید که همیشه جاری می‌باشد. و همینطور از مسیر روستای« دیوشل»، نیز پس از پشت سر گذاشتن روستا می‌توانید از آب رودخانه برای نوشیدن و پر کردن بطری استفاده کنید. به دلیل وجود دکل مخابراتی قله عطا کوه، در بیشتر طول مسیر به جز نقاط کور آنتن موبایل برقرار می‌باشد.

 لنگرود,جاهای دیدنی لنگرود

 

مطالب مشابه را ببینید!