مجله تاپ‌ناز‌

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

این مواد غذایی را در فریزر نگهداری نکنید

یکی از رایج ترین روش ها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی فریز کردن است،فریز کردن مواد غذایی موجب می‌شود که در فصل های مختلف مواد غذایی مختلفی را نگهداری کنیم و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه است، با این وجود برخی از مواد غذایی نیازی به فریز کردن ندارند و دمای فریزر برای نگهداری آنها مناسب نیست، زیرا کیفیت و طعم خودشان را از دست میدهند ،در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مواد غذایی که بهتر است به هیچ عنوان در فریزر نگهداری نشوند، آشنا شوید.

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

تخم مرغ

تخم مرغ از دسته مواد غذایی است که به هیچ عنوان نباید در فریزر نگهداری شود، زیر پوست آن در دمای پایین می شکند،تخم مرغ حاوی مایعات است و حجم مایعات در هنگام یخ زدن افزایش می یابد، اگر تخم مرغ را به صورت خام در فریزر بگذارید بعد از مدتی مایع درون تخم مرغ یخ میزند و پوست آن می شکند، علاوه بر این هم تخم مرغ غیر قابل استفاده می شود و هم بوی نامطبوع آن درون فریزر می پیچد.

 

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

سیب زمینی

سیب زمینی جزو آن دسته از مواد غذایی است که به هیچ وجه نباید درون فریزر قرار بگیرد زیرا پژمرده میشود ، سیب زمینی حاوی حجم زیادی از آب است به همین دلیل اگر در فریزر قرار بگیرد بافت اولیه اش را از دست می دهد و بعد از یخ زدن پژمرده و پلاسیده شده و طعم خود را از دست می دهد،اگر راهی جز فریز کردن ندارید بهتر است ابتدا سیب زمینی را بپزید و سپس آن را در فریزر قرار دهید.

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

پنیر

پنیر یکی مواد غذایی است اگر در فریزر قرار بگیرد بافت اولیه خود را از دست می دهد و همچنین طعم و ترکیبات او از بین می روند، بهتر است این ماده غذایی را در یخچال قرار دهید.

 

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

سبزیجات

اگر سبزیجات ، الخصوص سبزیجات آب دار در فریزر قرار بگیرند پژمرده میشوند و طعم خود را از دست می دهند، بهتر است این ماده غذایی را به اندازه بخرید تا تازه و خوش طعم باقی بماند، اگر فرصت خرید ندارید می توانید سبزیجات را خشک کنید و سپس درون فریزر قرار دهید.

 

milk min e1674939312159

شیر

شیر یکی از مواد غذایی است که هرگز نباید در فریزر قرار بگیرد ، چرا که بعد از یخ زدن بریده بریده شده ، شفافیت خود را از دست میدهد و غیر قابل خوردن است، اگر شیر را در فریزر قرار دادید برای از بین بردن یخ آن، شیر را به مدت ۲ ساعت به یخچال انتقال دهید تا روند آن به آرامی صورت بگیرد.

 

مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

ماست

ماست نیز همچون شیر در دمای فریزر بریده بریده شده و طعمش را از دست می دهد، فریز کردن ماست در کل اشتباه است زیرا خواص خود را از دست می دهد، از ماست های یخ زده تنها برای آشپزی استفاده می شود.

 

مواد غذایی سرخ شده

مواد غذایی سرخ شده در فریزر و دمای پایین حالت خمیری و نرم پیدا می کنند، اگر این مواد را بعد از یخ زدن دوباره سرخ کنید به دلیل مصرف روغن ،غذا چرب تر شده و سلامتی شما را تهدید می کند.

 

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار به دلیل جنس آلومینیوم اگر در دمای پایین قرار بگیرد منفجر می شوند، بهتر است نوشیدنی های گازدار را در یخچال نگهداری کنید.

 

میوه ها

میوه ها، مخصوصاً میوه های آبدار در دمای پایین فریزر یخ میزند و در هنگام ذوب یخ مزه و طعم خود را از دست میدهند، بنابراین بهتر است این گونه میوه ها مانند هندوانه، طالبی و … را در فریزر قرار ندهید.

 

نکات کلی

  • برخی از سبزیجات مانند شلغم گزینه مناسبی برای فریز کردن است و اگر آن را در بسته بندی های با کیفیت قرار دهید برای مدت طولانی سالم باقی می ماند.
  • بهتر است فریز را انباشته از مواد غذایی نکنید، تا هوای خنک بتواند به راحتی در بین این مواد در گردش باشد.
  • بهتر است هر دو یا سه ماه  فریزر خود را ضدعفونی کنید،برخی از موادی که برای فریز کردن در فریزر قرار می دهید قدرت جذب باکتری بالایی دارند که برای سلامتی بسیار مضر است.
  • برای بسته بندی مواد غذایی در هنگام فریز کرده سعی کنید از بسته بندی های با کیفیت استفاده کنید تا هوا به درون آن نفوذ نکند.
  • می توانید با استفاده از برچسب ها تاریخ نگهداری مواد غذایی را بر روی آنها بچسبانید تا زمان مصرف آنها را چک کنید.
  • مواد غذایی که فریز شده‌اند و درون آنها ادویه وجود دارد اگر در دمای پایین قرار بگیرند تلخ میشوند، اگر قصد دارید مواد غذایی را فریز کنید ادویه را به آن اضافه کنید در این صورت می توانید مواد را در فریزر قرار دهید.
  • به هیچ عنوان غذا های داغ را در فریزر قرار ندهید ، زیرا هم به سایر مواد غذایی موجود در فریزر آسیب می رساند و هم باعث خرابی خود فریزر می شود.
  • موادی که درون آنها سرکه به کار رفته است، مانند سویا نیازی به فریز شدن ندارن چون در دمای اتاق حداقل یک ماه سالم می مانند.
  • تا جایی که امکان دارد هیچ ماده غذایی را بیشتر از یکبار فریز نکنید چون تمام ترکیبات مغذی، طعم و مزه اش را از دست می دهد.

با توجه به زندگی ماشینی و پر مشغله ، امروزه یکی از ساده ترین راه ها برای نگهداری مواد غذایی به صورت طولانی فریز کردن آنها می باشد، اما باید بدانیم که مواد غذایی در صورت فریز شدن ویتامین ها، ترکیبات و طعم خود را از دست می دهند و کیفیتشان تا حد چشمگیری کاهش می یابد، بهتر است تمامی مواد غذایی به صورت تازه مصرف شود، اما اگر زمان کافی برای خرید کردن ندارید بهتر است اصول صحیح فریز کردن مواد غذایی را یاد بگیرید تا به سلامتی خود آسیب نرسانید در این مقاله سعی کردیم برخی از مواد غذایی که بهتر است به هیچ وجه فریز نشوند را ذکر کنیم و همچنین راهکارهایی را برای فریز کردن مواد غذایی ذکر کردیم امیدواریم خواندن این  مقاله کمک شایانی به شما در جهت شناسایی و تشخیص مواد غذایی و نحوه فریز کردن انها کرده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!