مجله تاپ‌ناز‌

مچ گیری با زبان بدن | حرکات بدنی که افکار طرف مقابل را لو می دهد

مچ گیری با زبان بدن

مچ گیری افراد و خواندن فکر آنها با زبان بدن

زبان بدن می تواند باعث فاش شدن افکار و روحیات طرف مقابل شما شود و افکار او را لو می دهد. می توانید با دانستن زبان بدن، مچ گیری کنید. حتی زمانی که یک شخصی با شما حرف نمی زند، نشانه هایی در بدن، صورت، پاها و دست های او مشاهده می کنید و بدون آنکه او متوجه شود، شما می توانید فکر او را بخوانید.

تمام انسان ها به صورت ناخودآگاه حرکت های خاصی در بدن نشان می دهند که به آن زبان بدن می گویند.

اشنایی با این حرکات و نشانه ها می تواند به شما کمک کند که در ملاقات با دیگران بتوانید ذهن انها با خاخونید و پی ببرید که چه فکر می کنند تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مثلا در خیلی از موارد، وقتی که یک فرد هنگام صحبت با شما سرش را پایین نگه می داد، با موهای خود بازی می کند و یا وزن بدنش را بر روی یکی از پاهایش می اندازد به طور ناخودآگاه در حال انتقال یک پیام به شما است.

راه رفتن

روش راه رفتن شما اطلاعات خاصی را به دیگران منتقل می کند. افرادی که سریع راه می روند در نگاه دیگران خلاق و شایسته به نظر می رسند. این طور به نظر می رسد، آنها باید به جای مهمی بروند و در زندگی خود هدف دارند. برای آنکه راه رفتن در نگاه دیگران با تاثیر به نظر برسد در ابتدا پاشنه را بر روی زمین قرار دهید و سپس به سمت نوک انگشتان بروید. جالب است که خیلی از مردان ابتدا پاشنه پای خود را بر روی زمین می گذراند، ولی اکثر خانم ها میانه کف پا را بر روز زمین قرار می دهند.

مچ گیری با زبان بدن

تکان‌دادن دست‌ ها

تحقیقات نشان می دهد، افرادی که مرتب دست هایشان در حین حرف زدن تکان می دهند شخصیتی با انرژی، منطقی و گرمی دارن، ولی در عوض افرادی که حرکات دست کمتری دارند منطقی تر و تحلیلگر به نظر می رسند. این را باید بدانید که حفظ تعادل کلید موفقیت در تاثیر گذاشتن بر روی دیگران است. افرادی که بیش از انازه دستهایشان را تکان می دهند در نگاه دیگران باورپذیری کمتری دارند و ضعیف تر نشان داده می شوند. اگر فکر می کند که در موقعیت هایی مانند مصاحبه شغلی ممکن است دستان خود را زیاد تکان بدهید، بهتر است چیری مانند یک کتاب یا پوشه در دستان خود بگیرید.

 

باز کردن پاها در هنگام ایستادن

ایتسادن در حالتی که پاهای شما به اندازه عرض شانه ها باز است، نشان دهنده اقتدار، تسلط و نفوذ است. در هنگام بحث کردن با دیگران یا اختلاف نظر، این شکل ا ایستادن به طرف مقابل القا می کند که شما در این بین احساس برتری دارد. قرار دادن دست ها بر روی ران ها هم یکی دیگر از نشانه های سنتی قدرت و اقتدار می باشد.

 

عوض کردن پا‌ها

شکلی که شما بدن خود را حرکت می‌دهید نشان‌دهنده علاقه، نگرش و گرایش شماست. اگر به‌طور مرتب وزن خود را روی یکی از پا‌های خود قرار می‌دهید یکی از نشانه‌های آن است که شما ناراحت و عصبی هستید و به این شکل می‌خواهید به‌خود آرامش بدهید. در این وضعیت فرد مرتب در حال فکر کردن در مورد موضوعات متعدد در ذهن خود است و این تغییر فکر خود را به شکل عوض کردن پایی نشان می‌دهد که بیشتر وزن بدن را تحمل می‌کند.

 

باز‌کردن دست‌ها

اگر شخصی دستانش را در مقابل شما باز کند به شکلی که گویا یک سینی برای تعارف کردن در مقابل شما گرفته است، نشان می‌دهد که از نظرات شما استقبال می‌کند و منتظر شنیدن آن است. قرار دادن کف دست‌ها به سمت پایین یا گره کردن آن‌ها به شکل مشت نشان می‌دهد، فرد مقابل شما در آن لحظه شخصیت انعطاف‌پذیری ندارد.

مچ گیری با زبان بدن

پنهان‌کردن دست‌ها

اگر فردی در حال صحبت‌کردن با شما دستانش را در جیبش می‌گذارد یا در پشت خود پنهان می‌کند، این احتمال را بدهید که چیزی را از شما پنهان می‌کند یا قصد تقلب دارد. شاید فردی در حال تعریف کردن ماجرایی برای شماست، اما این احتمال وجود دارد که او تمام داستان را نمی‌گوید و بخشی از آن را مخفی می‌کند.

 

تکان دادن مداوم پا‌ها

آیا دقت کرده‌اید در حالتی که یکی از پا‌های خود را روی پای دیگر انداخته و نشسته‌اید، مرتب یکی از آن‌ها را مرتب تکان می‌دهید. تحقیقات نشان می‌دهد، این نوع حرکات می‌تواند به آرام شدن تنش در انسان کمک کند و هر چه شدت این حرکات بیشتر باشد به همان اندازه هم میزان این تنش‌ها بیشتر است. همچنین تکان‌دادن مرتب پا‌ها نشان می‌دهد که شما هرچه سریع‌تر می‌خواهید خود را از وضعیتی که در آن قرار دارید رهایی ببخشید و پا‌های شما کاملا برای این موضوع آماده‌اند. دقیقا به همین دلیل است که در مطب‌های پزشکان، در اکثر مواقع بیماران منتظر پا‌های خود را تکان می‌دهند.

 

قرار دادن نوک پا‌ها به سمت در خروجی

زمانی که با یک فرد در حال گفتگو هستید، اگر متوجه شدید که آن فرد نوک انگشتان پایش را به سمت در خروجی چرخانده است، بدانید که آن فرد به‌طور ناخودآگاه اعلام می‌کند که آماده است تا گفتگو را تمام کند و به سمت بیرون حرکت کند.

حتما بخوانید: روش هایی برای درک زبان بدن زنان , چگونه زبان بدن زنان را بفهمیم؟

کنار زدن موها از روی صورت

این حرکت نشان می دهد طرف مقابل شما عصبی است و می خواهد نظر شخصی شما را جلب کند. با این کار حالت واقعی چهره اش را مخفی می کند و نشان نمی دهد که تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

لبخند زدن

حتما شهم هم موقع صحبت کردن با دیگران به قردی برخورد کردید که مرتب لبخند می زند و با این تصور که مخاطب شما نسبت به موضوع مورد بحث علاقه مند است به گفتگو ادامه داده اید.، اما آنیتا باربی از دانشگاه لوئیسوایل در این زمینه نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید یک لبخند درصورتی واقعی است که در آن عضلات چشم‌ها هم درگیر شوند و خیلی هم طول نکشد. در حقیقت افرادی که لبخند آن‌ها بیش از ۵ ثانیه طول می‌کشد و این لبخند فقط در لب‌های آن‌ها مشاهده می‌شود در حال تظاهر‌کردن هستند. برای مدیران هم لبخند زدن‌های مداوم در محیط کار توصیه نمی‌شود، زیرا این کار باعث می‌شود آن‌ها در نگاه کارمندان چندان جدی به‌نظر نیایند.

 

پلک زدن زیاد

هر فرد در حالت طبیعی 6 تا 8 بار در یک دقیقه پلک می زند، ولی در هنگام استرس تعداد پلیک زدن بالا می رود و به همین دلیل توجه مخاطب را بیشتر جلب می کند. اگر شما هم موقع سخنرانی یک فرد در بین جمع به چشمان او توجه می کنید. به طور حتم متوجه پلک زدن های مداوم او می شوید. این نشانه ای است که به شما می گوید، فردی که در حال گفتگو با شما است از لحاظ روانی در آرامش قرار ندارد.

 

گزیدن لب‌ها

گزیدن لب یکی از مهمترین نشانه ها از قرار داشتن فرد در وضعیت پر استرس می باشد. در خیلی از مواقع وقتی که انسان اشتباهی را مرتکب می شود بدون اینکه بداند لب های خود را می گزد. در این موقع انسان سعی می کند، به صورت ناخودآگه با گزیدن لب ها، فرو بردن آنها به درون دهان و تماس زبان با آنها خود را از زیر بار روانی خارج کند.

 

خاراندن بینی

در هنگام دروغ گفتن بینی خود را لمس نکنیأ، زیرا می تواند شما در مقابل مخاطب لو بدهد. «مایکل کانینگهام»، استاد ارتباطات از دانشگاه «لوئیسوایل» در این باره می‌گوید: «زمانی که فردی دروغ می‌گوید، ترشح هورمون آدرنالین در بدنش افزایش پیدا می‌کند. این عامل باعث انبساط رگ‌های خونی بسیار ریز در داخل بینی می‌شوند و در این هنگام شما در این نقطه از صورت‌تان احساس خارش می‌کنید.» نگاه ممتد، ولی کوتاه مدت به‌صورت فرد طرف مقابل یکی دیگر از نشانه‌هایی است که فرد دروغگو را رسوا می‌کند. هنگام دروغ گفتن فرد خطاکار سعی می‌کند با نگاه‌کردن به‌صورت طرف مقابل متوجه شود که آیا حرف او مورد قبول واقع شده یا خیر. به همین علت است که هنگام دروغ گفتن یا بعد از آن نگاه‌های فرد دروغگو طولانی‌تر و دقیق‌تر از حالات عادی می‌شود.

 

بستن چشم‌ها

با مالیدن چشم‌ها، پوشاندن آن‌ها با دست یا بستن آن‌ها در زمانی طولانی‌تر از پلک زدن، مغز می‌خواهد از دیدن بعضی از عواملی که در مقابل چشمان ما قرار دارد جلوگیری کند. حتی در بسیاری موارد زمانی که صدایی ما را آزار می‌دهد، ما به‌طور ناخودآگاه برای لحظه‌ای دستان‌مان را روی چشمان خود می‌گذاریم. این یک مکانیسم دفاعی برای مغز است تا بتواند خود را از پردازش رویداد‌های ناخوشایند یا تهدید‌کننده رهایی ببخشد.

 

نگاه کردن به سمت پایین به‌مدت طولانی

با این حرکت فرد از دیگران حمایت را درخواست می‌کند. این تاکتیکی است که بسیاری از کودکان کم سن و سال هنگام مواجه شدن با دیگران در انجام یک کار اشتباه از خود بروز می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند حمایت والدین یا اطرافیان را به سمت خود بکشانند. اگر شخصی این حالت را از خود نشان می‌دهد احتمالا انتظار همدردی دارد، پس سعی کنید در این مواقع او را درک کنید.

 

نگاه کردن به بالا یا اطراف

آیا می‌خواهید بفهمید چه زمانی فردی در حال تلاش است تا خاطرات گذشته را به یاد بیاورد، پس به جهت نگاه کردن او توجه کنید. زمانی که فردی سعی می‌کند چیزی را به یاد بیاورد چشمان خود را به سمت آسمان می‌گیرد، زیرا در تلاش است تا آن را در ذهن خود تصویر کند. زمانی هم که تلاش می‌کند یک حرف را به یاد بیاورد به سمت یکی از گوش‌های خود نگاه می‌کند، به این شکل که گویا تلاش می‌کند دوباره آن را بشنود.

 

لمس‌کردن پیشانی یا لاله گوش

این کار نشان‌دهنده آن است که شما احساس تهدید می‌کنید یا خونسرد نیستید. برای مثال زمانی که شما در ردیف اول کلاس نشسته‌اید و امیدوارید که معلم نام شما را صدا نزند. بسیاری از مواقع اگر انسان‌ها در حالت نشسته باشند در این حالت دست خود را به آرامی روی پا‌های خود می‌زنند. ضربه زدن به عصب‌هایی که در قسمت‌های انتهایی بدن مانند پا‌ها یا گوش‌ها قرار دارند به بدن کمک می‌کند ضربان قلب یا فشار خون خود را پایین بیاورد.

 

چرخیدن به یک سمت

تقریبا بسیاری از مردم در حالت ایستاده یا نشسته بدن خود را اندکی به سمت کسی که توجه آن‌ها را به‌خود جلب کرده است می‌چرخانند. در این بین، شاید توجه به یک نکته بتواند به بهتر شدن رابطه شما با دیگران کمک کند. زمانی که در حال صحبت کردن با فردی هستید و یک شخص سوم تصمیم دارد به جمع شما نزدیک شود، سعی کنید زاویه خود را تا ۴۵ درجه به سمت او بچرخانید. این یک علامت است که نشان می‌دهد به طرف مقابل خوش‌آمد می‌گویید و او را به جمع خود دعوت می‌کنید.


مچ گیری با زبان بدن

در ادامه بخوانید

آموزش زبان بدن | 8 نکته برای فهم زبان در بدن دیگران

به قول شرلوک هولمز : سرنخ‌ها همیشه در مقابل چشمانمان است، تفاوت من با شما در این است که میدانم به کجا باید نگاه کنم و به دنبال چه چیزی باید بگردم.چه کسی علاقه ندارد که بداند در ذهن دیگران چه می‌گذرد، مخصوصا هنگامی‌که بازخورد طرف مقابل برایتان بسیار حائز اهمیت است .

کاربرد زبان بدن در محیط کار و زندگی بسیار بالاست، مثلا:

1- پشت میز مذاکره برای خرید یک محصول، اخذ نمایندگی
2- بازاریابی محصول و فروشندگی حرفه‌ای
3- اعتبار سنجی وعده یک مدیر به کارکنان
4- ارزیابی فرد در هنگام مصاحبه شغلی
5- تحلیل گفته‌های یک شخصیت سیاسی درزمان مصاحبه تلویزیونی
6- اعتبار سنجی گفته‌های یک دوست
7- ارزیابی گفته‌های یک خواستگار

زبان بدن ازآنچه تاکنون در کتاب‌ها و مقالات و سایت‌ها مطالعه نموده‌اید، اطلاعات بیشتر در اختیار افراد متخصص قرار می‌دهد. تحقیقات دانشگاه UCLA نشان می‌دهد که 7% ارتباط بر اساس لغات بیان‌شده و 38% بر اساس نحوه بیان لغات (آهنگ صدا) و 55% ناشی از زبان بدن است. (تحقیق انجام شده توسط Albert Mehrabian، استاد روانشناسی، نتایج تحقیقات وی تحت قانون ۷٪ -۳۸٪ -۵۵٪ بسیار شناخته شده است)

همان‌طور آمار فوق نشان می‌دهد، قدرت ایجاد ارتباط از طریق زبان بدن بسیار بالاتر از دیگر موارد است که به همین نسبت نیز میزان انتقال اطلاعات نسبت به سایر موارد بیشتر خواهد بود. توانایی تحلیل زبان بدن، یک ابزار یا برگ برنده در هر مذاکره‌ای است. توانایی ارزیابی و تفسیر زبان بدن، برای هر مذاکره‌کننده ( فروشنده،خریدار،کارمند،مدیر،همسر ) به‌مثابه یک صلاح سری برای پیش برد اهداف مذاکره، خواهد بود.

شرکت تلنت اسمارت نیز اخیر تحقیقاتی در خصوص زبان بدن انجام داده است که نشان می‌دهد در حدود 90% از افرادی که دارای هوش عاطفی /هوش احساسی بالایی هستند، بر قدرت برقراری ارتباط غیرکلامی بسیار تاکید داشته و از آن به‌خوبی بهره می‌برند. برای رسیدن به موفقیت، در مذاکره بعدی خود به موارد زیر با دقت نمایید.

حالت‌های زبان بدن :

1- دست‌به‌سینه / پا روی پا انداختن ، برای نشان دادن مخالفت با ایده شما

در هنگام صحبتتان، اگر فرد مقابل پا روی پا اندازد و دست‌به‌سینه بنشیند، می‌تواند نشانه‌ای از عدم موافقت وی با موضوع صحبت شما باشد و یا حداقل نشانی از خسته شدن و غیر جذاب بودن موضوع صحبت شما باشد. حتی اگر این حالت فیزیکی دست‌ها و پاها با لبخند زدن و نشان دادن علاقه به کلام شما باشد، همچنان زبان بدن داستان دیگری تعریف می‌نماید. اخیرا کتابی جالبی از Calero و Nierenberg ، تحت عنوان “چگونه یک فرد را مانند یک کتاب بخوانیم” مطالعه نمود. اینان بعد از ضبط حدود 2000 مذاکره و تحلیل زبان بدن افراد، کتابی در خصوص نحوه تحلیل زبان بدن نوشتند. در این کتاب آمده است که در هر مذاکره‌ای که یکی از طرفین دست‌به‌سینه یا پا روی پا نشسته است، در انتها طرفین به نتیجه مناسبی نرسیده‌اند.
به یاد داشته باشید که این عمل غیرارادی است. عمل غیرارادی، دروغ نمی‌گوید.

bodylanguage زبان بدن

2- لبخند با ایجاد چروک روی پوست، در دو انتهای چشم

در نزد عموم مردم، خندیدن مترادف است باحالت خاصی از حرکت لب‌ها برای تغییر شکل دهان و گاها نشان دادن دندان‌ها. اما به یاد بدانید که دهان می‌تواند یک لبخند دروغین تحویل شما دهد، اما چشم‌ها هرگز. اثر یک لبخند حتما به چشم‌ها خواهد رسید. با هر لبخند در انتهای بیرونی چشم‌ها، حداقل 3 خط چروک عمیق، به شکل پای کلاغ ایجاد می‌گردد. غالبا مردم از خندیدن برای مخفی کردن فکری یا حسی استفاده می‌نمایند. بار دیگری که فرد مخاطب در جلسه شروع به خندیدن نمود، به گوش‌های چشمش نگاه کنید، اگر این خطوط نبود، حتما این خندیدن برای مخفی نمودن چیزی است.

3- کپی کردن زبان بدن طرف مقابل (حالت آینه‌ای)

حتما تاکنون در جلسات دیده‌ای که هنگامی‌که پا روی پا انداخته و یا دست‌به‌سینه نشسته‌اید ، فرد مقابل نیز متقابلا این کار را انجام داده است. اگر در هنگام صحبت، سر خود را به جهت خاصی می‌چرخانید، طرف مقابل نیز در هنگام صحبت به همان سو، روی می‌گرداند و صحبت می‌نماید. درواقع این ‌یک علامت خوب است. کپی نمودن ژست فرد مقابل، عملی غیرارادی است ، که زمانی که فکر می‌کنیم با فرد مخاطب در یک مسیر مناسب در حال حرکت بوده و نقطه مشترکی با وی داریم، از ما سر میزند.این به معنای است که مکالمه در مسیر درستی دارد و مخاطب در حال استقبال از مطالب شماست.

4- ژست هر فرد، داستانی برای گفتن دارد

حتما درجایی بودید که ناگهان فردی وارد اتاق می‌شود و شما بلافاصله تشخیص داده‌اید که او باید مدیر آنجا باشد.این همان اثر بسیار مهم زبان بدن در زندگی ماست. معمولا راست‌قامت، کف دست‌ها رو به پایین و باز ، به‌طورمعمول حرکات بدنی وی کاملا راحت (معضب نیست) و بدون تشریفات اداری است.مغز به صورت خودکار بین قدرت و فضایی که فرد در پیرامون خود با دست و بدن خود اشغال می‌کند، رابطه برقرار می‌نماید. اما فردی که کمی خمیده و فروافتاده راه می‌رود، حتما جای کمتری از فضای پیرامون خود را گرفته و درنتیجه دارای قدرت کمتری در سلسه‌مراتب سازمانی خویش دارد.

5- چشم‌های دروغ‌گو

حتما خیلی با این وضع روبرو شدید که فردی به شما گفته است، “تو چشمام نگاه کن و با من حرف بزن !”. این بر اساس یک فرضیه‌ای است که والدین از کودکان خود چنین انتظاری دارند و تصور می‌نمایند که کودکی که دروغ می‌گوید، نمی‌تواند درون چشمان والدین خود زل دهنده و به‌دروغ گفتن خود ادامه دهد و تا حد زیاد حقیقت را خواهند گفت. اما با این دانش‌پایه‌ای در نزد عموم مردم، دروغ‌گوها نیز در طی قرون و اعصار بر اساس اصل تکامل، توانایی خود را در این مسیر افزایش داده و عملا با زل زدن به چشمان طرف مقابل، از این طریق سعی به اثبات حقانیت خود داشته و عملا دروغ خود را با یک عمل فریبکارانه می‌پوشانند. اما غالب این افراد از یک‌ جهت مشکل برایشان پیش می‌آید ، و آن اینکه نمی‌توانند برای مدت‌زمان زیاد در چشمان فرد مقابل نگاه کرده و آرامش خود را حفظ نمایند.

به‌طورمعمول (در نزد سفیدپوستان) حفظ تماس چشمی بین 7 تا 10 ثانیه است.اما بیشتر این تنها زمانی که ابتدا به کلام کسی گوش می‌دهیم و بعد شروع به صحبت می‌نماییم، اتفاق می‌افتد.

اما اگر کسی که به‌صورت مدام و حتی بدون پلک زدن به شما نگاه می‌کند، حتما در حال دروغ گفتن است.

6- ابروهای بالابرده، نشانی از ناراحتی

در سه حالت احساسی و عاطفی، ابروها بالا می‌روند : تعجب، نگرانی و ترس. سعی کنید در زمان یک مکالمه ساده و راحت با دوستتان، ناگهان ابروهای خود را بالا ببرید. حتما بسیار سخت و غیرمنطقی است. پس اگر در حال مکالمه‌ای ساده و راحت با فردی هستید و در آن لحظه امکان به وجود آمدن هیچ‌یک از این احساسات در فرد مقابل وجود ندارد(احساس تعجب، نگرانی و ترس) اما ابروهای فرد به سمت بالا می‌رود، حتما یکجای کار ایراد دارد و اتفاقی دیگر در جریان است.

7- تایید یک مطلب با تکان‌های شدید و اغراق‌آمیز سر

هنگامی‌که در حال بیان مطلبی هستید و فرد مقابل با تکان زیاد و غیرمعمول سر، کلام شما تایید می‌کند، این به معنای عدم اطمینان و حتی نگرانی وی در خصوص نظرات شماست. اگر طرحی را برای وی تشریح می‌نمایید، حتما نظر وی نسبت به طرح شما، عدم تحقق طرح است.

8- علائم استرس ناشی از فشردن فک‌ها

فشردن فک‌های بالا و پایین به یکدیگر، انقباض عضلات گردن، ابروهای به همین فشرده‌شده که باعث ایجاد چروک در بین ابروها است، همه این‌ها، نشانی از استرس در فرد است.
در صورت وجود چنین علائمی، صرف‌نظر از اینکه فرد چه می‌گوید، حتما دچار استرس و شرایط موجود سبب راحتی وی نخواهد بود.

نکته اساسی :

اگر توانایی تحلیل فرد مخاطب از روی گفته‌هایش را ندارید، توانایی دریافت اطلاعات بسیاری از زبان بدن

مطالب مشابه را ببینید!