مجله تاپ‌ناز‌

مکان های دیدنی مازندران و جاهای دیدنی آن برای گردشگران شمال با عکس

مکان های دیدنی مازندران با عکس 

این استان شمالی ایران دارای ۲۲ شهرستان است و در کناره های جنوبی دریای خزر واقع شده است. از لحاظ تراکم جمعیتی یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران به شمار میرود و بزرگترین شهرستان آن ساری است. جاذبه طبیعی استان مازندران باعث روانه شدن مردم به سمت این استان میشود.

در همه جای این استان زیبایی های بکر و دیدنی های زیادی در این سرزمین سبز دیده میشود. همین دیدنی های فراوان استان مازندارن در تعطیلات مردم را به این استان جذب کرده و تابستان و عید روزهای شلوغ سفر به ین استان است. مرتفع ترین قله ایران یعنی دماوند در این استان و در شهرستان آمل قرار گرفته است. زبان مردمان این استان تبری یا همان مازندرانی بوده و به فارسی هم صحبت میکنند. علاوه بر جاذبه های دیدنی و مکان های گردشگری، مکان های مقدس و مذهبی زیادی هم در این استان وجود دارد و امکانات توریستی خوبی در شهرهای تفریحی آن فراهم شده است.

مکان های دیدنی مازندران قابل شمارش نیستند، آنها آنقدر جذاب و متنوع هستند که یک جاذبه گردشگری در استان مازندران برای هر نوع سلیقه ای پیدا میشود. در مناطق جنگلی و کوهستانی آبشار های با شکوه و زیبایی جریان دارد، از لای تخته سنگ ها رودخانه های خروشان در جریان بوده و کسانی که به طبیعت علاقه دارند حتما از صدای جریان آب لذت خواهند برد. در ادامه این مقاله شما را با مکان های دیدنی مازندران آشنا خواهیم کرد.

3206caee c76d 40b1 a6a6 22d188776336 e1660306525578

تله کابین نمک آبرود

این مکان مناسب افرادی است که به دنبال تجربه ای هیجان انگیز هستند. تله کابین نمک آبرود در استان مازندران و در جنوب شرقی شهر نمک آبرود قرار دارد و در آنجا میتوانید به بالای قله مدوبن زیبا صعود کنید. این قله امکانات اسکان و پذیرایی برای گردشگران و مسافران فراهم کرده است. قله کوه حداقل ده درجه سانتیگراد در تابستان از کوه پایه کوه خنک تر است که باعث ایجاد فضایی دلنشین برای بازدیدکنندگان میشود. تله کابین های این مکان چهار نفره بوده و سر جمع چهل و دو عدد کابین دارد. آنها با سرعت سه متر بر ثانیه مسیر دوهزار متر را در زمانی کمتر از یک ربع طی میکنند و از جاذبه های خوب گردشگری نمک آبرود حساب میشود.

مطلب مشابه: تله کابین نمک آبرود در 12 کیلومتری غرب چالوس


چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت

از جاذبه های گردشگری مازندران میتوان به چشمه های باداب سورت یا همان چشمه های رنگی در شهر ساری اشاره کرد. سنگ چشمه های باداب سورت که آنها را به استخرهایی زیبا و طبیعی تبدیل کرده از جنس تراورتن است. درختچه های زرشک وحشی دور تا دور این چشمه های زیبا را پوشانده است. به جنوب ساری، بخش چهار دانگه، پشت کوه، روستای سورت، بین روستای اورست و مال برای دیدن این پدیده زیبای طبیعی بروید. بازدید از این چشمه های زیبا در همه فصل های سال امکان پذیر است. اما در نظر داشته باشید که مازندران در بهار سرسبز تر بوده و چشمه های باداب سورت پر آب ترین حالت خود را دارند. در فصل تابستان علاوه بر آفتاب تند، کاهش میزان آبدهی را در این منطقه شاهد هستیم. برای رسیدن در چشمه در فصل های سرد هم ممکن است مشکلاتی داشته باشید. به این ترتیب اردیبهشت بهترین ماه برای بازدید از این مکان دیدنی مازندران است. خوب است بدانید این مکان شگفت انگیز بعد از کوه دماوند، دومین اثر طبیعی ملی ایران به حساب می آید.

مطلب مشابه: عکس های باداب سورت چشمه پلکانی بسیار زیبا در ایران


آبشار آب پری رویان

آبشار آب پری رویان

این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری رایگان استان مازندران است که در شهرستان نوره و در کنار جاده واقع شده است. البته برخلاف اسمش زیاد هم نمیتوان به آن آبشار گفت چون که در واقع آب کمی از لای سنگ های کوه جریان دارد. درختان کاج در مناطق بلند و در نقاط کم ارتفاع درختان جنگلی قابل مشاهده هستند. این منطقه در روزهای تعطیل مقصد گردشگران بسیاری است. برای بازدید از این آبشار در سفر خود به ۵ کیلومتری نور و به نزدیکی رویان بروید. برای اطراق شما در اطراف جاده آب پری فضایی مسطح و مناسب فراهم شده است. استفاده از هوای پاک تابستانی هنگام گشتن در این آبشار از دیگر لذت های منطقه است. بهتر است در فصل تابستان یا بهار به این منطقه بروید چون آب هوایی تقریبا خنک دارد. مشکلاتی که ممکن است برای رسیدن به این آبشار در زمستان پیش بیاید، به همین علت بازدید از این منطقه در فصول سرد توصیه نمیشود.


روستای فیلبند

روستای فیلبند

این روستای محبوب و زیبا از دیگر جاذبه های دیدنی استان سرسبز مازندران است. این روستا در ارتفاعات چلاو در قسمت شرقی مازندران قرار دارد. قدم زدن در میان ابرها از جاذبه هایی است که این روستا به آن معروف شده. در نیمی از سال این روستا با ابر احاطه شده به همین دلیل سفر به این منطقه خوش آب و هوا و قدم زدن میان ابرهای مازندران در فصول گرم سال هدف طبیعت دوستان و گردشگران زیادی است. روستای فیلبند در ارتفاع دوهزار و سیصد متری از سطح دریا قرار داشته و به همین علت است که به بام شرق مازندران هم معروف شده است. موقعیت مکانی دقیق روستا در پنجاه و هفت کیلومتری جنوب شهر آمل و در قسمت شرقی رودخانه هراز است. اگر میخواهید حرکت ابرها را تماشا کنید و در توده ای از آنها غرق شوید باید از جاده هراز سفر کنید. در فصول مختلف سال روستای فیلبند آب و هوای متنوعی دارد. حتی برای مردم بومی منطقه هم اقامت در فصول سرد سال سخت است و در فصول سرد این مکان تقریبا خالی از سکنه است. اما در فصل بهار این روستا به سرزمینی چهار فصل تبدیل میشود. شما میتوانید یک روز آفتابی و یک روز برفی را در فصل بهار این منطقه تجربه کنید. به همین دلیل فصل تابستان و بهار بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند است. هرچه به فصل تابستان نزدیک تر سفر کنید، شرایط آب و هوایی بهتری را تجربه خواهید کرد.


روستای جواهرده

روستای جواهرده

این روستای غرق در مه و رویایی رامسر از پر طرفدارترین جاهای دیدنی رامسر به شمار می آید. آب و هوای دلپذیر این روستا و طبیعت سرسبز و چشم نواز آن باعث کشیده شدن گردشگران خارجی و داخلی زیادی به این منطقه میشود. روستای جواهرده در مرز استان گیلان و در غرب استان مازندران است. این روستا در ارتفاع دوهزار متری رشته کوه البرز قرار دارد. داشتن امکانات رفاهی خوب بر خلاف باقی روستاهای شمال کشور به علت استقبال زیاد مسافران از جواهرده است. شما در این مکان شاهد مغازه های فراوان، آلاچیق و کافه های زیبا، آب لوله کشی، برق و روشنایی مناسب، داروخانه و درمانگاه خواهید بود. این روستا دارای جانوران و پرندگان بسیاری نیز هست. جانوارانی مثل سنجاب، گربه وحشی، گنجشک کوهی، گراز، روباه، گرگ، قرقاول، خرس، مرغ حق و غیره در روستای جواهرده دیده میشوند. چند روز اقامت در این روستای شگفت انگیز برای کسانی که قصد سفر به آنجا را دارند توصیه میشود. چون چشمه ها و آبشارهای فراوان و جنگل و دشت هایی چشم نواز برای بازدید کردن وجود دارد که چند روزی سر زدن به همه آنها طول میکشد. مسجد آدینه که در این روستا قرار دارد قدمتی هفتصد ساله دارد.

مطلب مشابه: سفر به رامسر شهری ساحلی و زیبا با مناظر کوهستانی و جنگلی


دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

این مکان که در نزدیکی نوشهر قرار دارد و از زیباترین و برجسته ترین  مکان های دیدنی مازندران به شمار میرود. این دریاچه به اسم دریاچه ممرز هم در بین مردم محلی شناخته میشود. همچنین اگر به دنبال جنگل های واقعا بکر میگردید، جنگل های اطراف دریاچه پیشنهاد ماست. این دریاچه زیبا واقع در نوشهر هدف هرساله طبیعت گردان و گردشگران بسیاری از همه نقاط است. این دریاچه ابعادی در حدود عرض سی صد متر و طول هفتصد متری دارد. در جاده نور به نوشهر و چهل و هفت کیلومتری خود شهر نوشهر، تالاب ارواح را در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا پیدا میکنید. توجه داشته باشید که به مجوز عبور برای ورود به این منطقه حفاظت شده نیاز دارید. البته به جز مواردی مثل شرایط بد آب و هوایی گردشگران اجازه ورود دارند. موجودات وحشی به خاطر ساختار بکر دریاچه ارواح به خوبی در آنجا پناه گرفته اند. احتمال رو در رو شدن با جانوران وحشی مثل روباه، سگ و گراز در فصول سرد سال بیشتر است.


دشت لار

دشت لار

این دشت در مرز دو استان تهران و مازندران قرار داشته و از دشت های دیدنی ایران به شمار می آید. این مکان به عنوان پارک ملی نیز شناخته میشود و همچنین شکار در این منطقه ممنوع است و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. علاوه بر اینها این دشت به دشت شقایق های وحشی هم معروف است، دلیل این امر پوشیده شدن آن از گل های متنوع و شقایق های قرمز در فصل بهار است. سد لار از جمله دیدنی های این دشت زیبا بوده و همچنین دریچه لار، کوه ها، آبشارها، رودها و ارتفاعات شگفت انگیزی در این دشت یافت میشود. انواع گیاهان خوراکی و دارویی در این دشت به دلیل تنوع گیاهی خوب آن یافت شده و پرورش داده میشود. این دشت در فصل بهار به علت گل های رنگارنگ زیادی که دارد جلوه ای رنگین کمانی به خود میگیرد. این دشت از اول خرداد تا آخر شهریور محل خوبی برای پرورش زنبور عسل توسط زنبورداران محلی منطقه در مراتع این دشت است. آب و هوای خوب و ییلاقی این منطقه به علت قرارگیری در کوهپایه دماوند باعث شده که هوای مطبوعی در فصول گرم سال داشته باشد و تبدیل به مقصد مناسبی برای طبیعت گردی شود.


دشت ناز

دشت ناز

این دشت در قلب کوهستان با بیش از ۴۷۷ گونه گیاهی، فضایی استثنایی و منحصر به فرد در دل جنگل های هیرکانی برای گونه های مختلف جانوری به وجود آورده است. طبیعت دوستان این منطقه را به خاطر وجود گوزن زرد که گونه ای نادر از گوزن است ، بسیار دوست دارند. در شهر ساری این پناهگاه زیر نظر سازمان محیط زیست است و بدون مجوز امکان بازدید از این پناهگاه بخاطر اکوسیستم خاصی که دارد امکان پذیر نیست. مساحت این دشت حدود پنجاه و شش هکتار است و موقعیت آن شمال شرقی شهر ساری است. در جاده ای منتهی به دیا و در شهرستان میاندرود قرار دارد. دشت نازی در گرم ترین ماه سال به حداکثر دمای حدود ۲۲ درجه سانتی گراد و دما در سردترین ماه سال حدود یک درجه سانتی گراد است. به همین دلیل ایت که میگویند این منطقه آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. بارندگی در تمام فصل های سال در این منطقه مشاهده میشود. و از این منطقه هم بهتر است در فصول تابستان و بهار دیدن کنید.


دریاچه الیمالات نور

دریاچه الیمالات نور

این دریاچه واقع در شهر نور استان مازندران، یکی از دیدنی ترین دریاچه های ایران محسوب میشود. زیبایی خیره کننده نمای این دریاچه شما را حیرت زده خواهد کرد. دریاچه الیمالات نور در مسیر چمستان قرار دارد. از شمال شهرستان نور با دریای خزر مجاور است و رودخانه و دریاچه های زیادی در آن قابل مشاهده است. همچنین از بهترین انتخاب هایی که میتوانید برای طبیعت گردی و سفر انتخاب کنید شهر چمستان است. در دل جنگل گردشگاه دریاچه الیمالات نور قرار داشته و این مکان جایی همه چیز تمام برای تفریح چند ساعته و آرامش است. ماهی هایی مثل آمور و قزل آلا در این دریاچه یافت میشوند، پس اگر به ماهی گیری علاقه دارید، حتما در سفر به این مکان وسایل ماهیگیری خود را همراه داشته باشید. قایق سواری، پیک نیک، دوچرخه سواری و همچنین عکاسی از دیگر تفریحاتی هستند که در مسافرت خود به دریاچه الیمالات نور امکان تجربه آنها را خواهید داشت. این دریاچه همچنین امکانات رفاهی مثل رستوران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، آلاچیق و یک شهربازی کوچک برای کسانی که به این منطقه سفر میکنند در نظر گرفته شده است. همچنین فروش وسایل و تجهیزاتی که برای ماهیگیری و قایق سواری لازم است در این مکان انجام میشود. شما میتوانید با تماشای طبیعت دست نخورده در حال قایق سواری در دریاچه الیمالات، خاطره ای به یاد ماندنی برای خود و همراهانتان رقم بزنید.


سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

این سد به سد شهید رجایی هم معروف است و از جاهای تفریحی و دیدنی ساری محسوب میشود. این ساخته دست بشر در دل طبیعت قرار دارد. آدرس دقیق آن در استان مازندران، چهل و پنج کیلومتری ساری و در اطراف روستای افرا چال است. بهترین زمان سفر به این مکان در فصول تابستان و بهار است. این منطقه هوایی خنک داشته و انتخاب خوبی برای فرار ار هوای شرجی و گرم مازندران است.

مطلب مشابه: بهترین روستاهای شمال برای گردشگری و عکس های زیبا زیباترین روستاها

مطالب مشابه را ببینید!