مجله تاپ‌ناز‌

مکان های دیدنی گیلان برای گردشگران و عکس های زیباترین جاهای گیلان

مکان های دیدنی گیلان

طبیعت استان گیلان نه تنها برای کسانی که از شهرهای دیگر ایران به آنجا سفر میکنند بلکه برای کسانی هم که اهل شمال کشور هستند بسیار جذابیت است. به علت فاصله کم گیلان با تهران، این مکان به محل تفریح موردعلاقه شهرنشینان تهرانی تبدیل شده است. آنها با یک رانندگی چند ساعته به بهشت گیلان میرسند. البته که زیبایی جاهای دیدنی گیلان در همه ایران طرفدار دارد.

هر ساله مخصوصا در فصل تابستان حتی از خارج کشور هم گیلان مقصد گردشگران زیادی میباشد. این استان ۱۶ شهر مشهور و بزرگ داشته که هر کدام از آنها مکان های دیدنی تفریحی و تاریخی زیادی دارد. بهترین زمان برای سفر و استفاده از یک آب هوای معتدل علاوه بر فصل تابستان، فصل بهار نیز هست. جنگل های استان گیلان گیاهان منحصر به فرد و جانوران خاصی دارد که با هیچ جای کشور قابل مقایسه نبوده و شهرت جهانی دارد.

جاهای دیدنی بی نظیر گیلان

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دلشان هوس یک طبیعت بکر و با طراوت کرده است، وسایل خود را جمع کرده و راه بیفتید. اما قبل از آن با ما همراه باشید تا در این مطلب مکان های دیدنی گیلان را به شما معرفی کنیم تا وقتی که به گیلان رسیدید سردرگم نشوید.

ماسوله

برای معرفی اولین مکان دیدنی گیلان به سراغ نخستین شهر تاریخی در جهان میرویم. این شهر تاریخی به سرسبزی و پلکانی بودنش معروف است. در گذشته ماسوله روستایی بیش نبود اما امروزه به یک شهر تبدیل شده است. اگر با شنیدن شهر تاریخی حالتی موزه مانند به ذهنتان خطور کرده اشتباه نکنید زیرا با این که یک شهر تاریخی است اما بسیاری از هموطنان شما در خانه های پلکانی این شهر زندگی کرده و زندگی در ماسوله جریان دارد. شما به هر جای این شهر نگاه کنید چشم انداز خیره کننده ای را میابید و به همین علت است که این شهر بسیار مناسب عکاسی است. قدمت این شهر به هشتصد تا هزار سال پیش برگشته و با دوره زندیان در ارتباط است.

ماسوله

صد و بیست متر بین پایین ترین نقطه ماسوله با بالاترین نقطه آن فاصله وجود داشته و خانه های ماسوله به شکل پلکانی در بالای هم قرار گرفته اند. یعنی حیاط خانه بالایی، سقف و پشت بام خانه پایینی است. دلیل وجود این مکان در این لیست معماری حیرت آور و شگفت انگیز آن است. از دیگر جاذبه های این شهر میتوان به آبشار های آن اشاره کرد. این جاذبه های زیبای طبیعی که برای هر مکانی یک امتیاز محسوب میشوند، در ماسوله به صورت آبشار های بلند و کوتاه زیادی جاری هستند. وقتی به ماسوله رسیدید، گلهای رنگارنگی که در گلدان های سفالی لب پنجره تمام خانه ها قرار داشته و توجه هر گردشگری را جذب میکند را میبینید که نشاط و شادابی محیط را چند برابر میکند. ماسوله با شهر رشت شصت کیلومتر فاصله داشته و در جنوب غربی گیلان قرار دارد.

ماسوله

مساحت این شهر امروزه به صد هکتار رسیده است و در ارتفاع هزار و پنجاه متری سطح دریا قرار دارد. مصالحی مثل چوب و سنگ و خشت در ساخت خانه های پلکانی این شهر به کار رفته و بیشتر این خانه ها دو طبقه میباشند. خانه های سه طبقه و یک طبقه هم در آنجا وجود دارند ولی تعداد آنها بسیار کمتر است. شما به علت آب و هوای کوهستانی این شهر تابستان هایی مطلوب و خنک را تجربه خواهید کرد که البته زمستان های آن هم سرد و برفی است. چشم انداز بی نظیر ماسوله شاید به خاطر هوای مه آلود ابری که بیشتر روزها در آنجا حاکم است هم سرچشمه میگیرد.

ماسوله

از فصل پاییز و طبیعت زیبا و رنگارنگ ماسوله قبل از هوای سرد زمستان غافل نشوید. آبشار ها ماسوله شامل آبسار توریشوم، آبشار خرم بو و آبشار لار چشمه است. از سال ۱۳۵۴ این شهر جزو میراث فرهنگی و طبیعی کشور ثبت شده است. زیبایی های ماسوله فقط به خود آن محدود نمیشود و مسیر رسیدن به آن از زیباترین جاده های شمال کشور به شمار می آید که طبیعت زیبایی را برای بازدیدکنندگان به نمایش میگذارد. برای بهره بردن از ماسوله و مسیر زیبای آن به سمت فون حرکت کرده و از آنجا جاده ای است که شما را به مستقیم به ماسوله میبرد و حدود سی و پنج کیلومتر مسافت دارد.


ماسال

جاهای دیدنی ماسال فقط به چشم اندازهای زیبا و مناظر جذاب خلاصه نشده و جذابه های تاریخی زیادی در آن قرار دارد. ماسال جایی است که هیچ جوره نمیشد اسم آن را در لیست مکان های دیدنی گیلان نیاورد. ییلاق های خوش آب و هوای بکر واقع در پنجاه کیلومتری شهر رشت که وقتی در طبیعت دست نخورده آن قدم میزنید جز سرسبزی و زیبایی چیزی نمیبینید. این ییلاق دو خش شاندرمن و مرکزی دارد.

ماسال

هر دو آنها بسیار زیبا هستند. فصل تابستان بهترین وقت رفتن به ییلاق ماسال است. آب و هوای خنک آن برای فرار از گرما و شلوغی شهر بسیار مناسب بودی و جانی دوباره به شما میدهد. این ییلاق در ارتفاع هشتاد متری سطح دریا قرار داشته و دومین شهر مرتفع استان بعد از رودبار محسوب میشود.

ماسال

طبیعت این منطقه شامل رودخانه های زلال و پر آب خالکایی و همچنین کوه های تالش، طبیعت منحصر به فردی را برای گردشگران فراهم کرده است. زمانی که هوای منطقه مه آلود است زیبا تر هم میشود. سقف های شیروانی رنگارنگ کلبه های چوبی از دیگر زیبایی های این منطقه است.

ماسال

زبان مردمان این منطقه تالشی است که از گردشگران استقبال کرده و بسیار مهمان نواز و خون گرم هستند.


قلعه رودخان

این مکان دیدنی گیلان بزرگترین قلعه آجری کشور است. شما با رفتن به این مکان تاریخ و طبیعت را در کنار هم خواهید داشت. نمای شگفت انگیز قلعه در بین طبیعت سرسبز منطقه بسیار متحیر کننده است.

قلعه رودخان

این قلعه نظامی و تاریخی مال زمان ساسانیان است که برای محافظت در برابر حمله دشمنان ساخته شده است. مسیر رسیدن به این قلعه زیبا از میان جنگل بوده و بعد رسید به قلعه و طی کردن هزار پله، فرصت تماشای آن را از نزدیک دارید و میتوانید چشم انداز نفس گیر مناطق سرسبز اطراف را از آنجا به خوبی مشاهده کنید.

قلعه رودخان

همچنین رودخانه ای در کنار قلعه وجود داشته که حس خوب این مکان را دوچندان میکند. مساحت قلعه رودخان حدود شش هکتار است و ارتفاعی هزار و پانصد متری دارد. آجر و سنگ مصالحی است که در ساخت قلعه به کار رفته، در بخش شمالی، قسمت ورودی قرار با دو برج بلند قرار دارد، کتیبه سر در این قلعه در موزه رشت نگهداری میشود.

قلعه رودخان

اما این مکان فقط قلعه ای در دل طبیعت نیست و مکان های دیگری مثل پارکینگ، بازار و محل هایی برای غذا خوردن در آن وجود دارد. صنایع دستی منطقه در دکه هایی به فروش میرسد و مناسب خریدن سوغاتی و یادگاری است. اوایل پاییز و کل فصل بهار بهترین زمان رفتن به قلعه است تا بدون مزاحمت گرمای زیاد یا سرما به بازدید از مناطق جنگلی و دیدنی اطراف بپردازید.


ییلاق دیلمان

سالانه گردشگران زیادی به سمت این منطقه دیدنی گیلان روانه میشوند، در مرتفع ترین بخش لاهیجان ییلاق دیلمان قرار دارد. علت محبوبیت این منطقه آب و هوای دلپذیر آن است که توجه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

ییلاق دیلمان

طبیعت دست نخورده و بکر این شرقی ترین ییلاق گیلان، چشم اندازهای طبیعی بسیار چشم نوازی را به خاطر ارتفاع بیشترش نسبت به بقیه مناطق گیلان دارد. این منطقه جزو قدیمی ترین سکونت گاه های کشور بوده و آب هوایی کوهستانی و سرد دارد.

ییلاق دیلمان

ظروف سفالی قدیمی و سایر آثار تاریخی منطقه قدمتی دو هزار سال پیش از میلاد مسیح دارند. مردمان ییلاق دیلمان مهمان نواز و خون گرم بوده و بیشتر آنها مشغول شغل دامداری میباشند. شب های آنجا به خاطر ییلاقی و کوهستانی بودن منطقه بسیار سرد است. از دیگر جاذبه های آنجا آبشار لونک است.

ییلاق دیلمان

همچنین کاروان سرای تی تی هم از دیگر جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی گیلان است. دشت شقایق ییلاق دیلمان در فصل بهار مثل تابلوی نقاشی چشم نواز است.


جنگل گیسوم

یکی از مناطق طفریحی طبیعت انبوه و سرسبز گیلان به شمار می آید. جاده ای سرسبز و رویایی را باید برای رسیدن به آن طی کنید و مساحت جنگل گیسوم حدود هشتاد هکتار است. مسیر جنگ گیسوم به صورت تونلی سرسبز از درختان انبوه اطراف جاده میباشد. برای اتراق و پیک نیک، فضایی مناسب در کنار جاده وجود دارد.

جنگل گیسوم

منطقه ساحلی هم در کنار منطقه جنگلی گیسوم قرار داشته که جذابیت این مکان را چند برابر میکند. دریا و جنگل در کنار هم، دو زیبایی منحصر به فرد با چشم اندازی تماشایی هستند. اما این مکان فقط یک منطقه ساحلی و جنگلی خشک و خالی نیست و امکانات تفریحی مثل شهرک گردشگری و بازارچه در آن وجود دارد.

جنگل گیسوم

حدود هفتاد و شش گونه متنوع گیاهی در پوشش گیاهی غنی این جنگل وجود دارد. بز کوهی، خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ و غیره از گونه های جانوری این جنگل حساب میشوند. استشمام هوای تازه در زیر سایه درختان بلند و طبیعت سرسبز جنگل از دیگر لذت هایی است که در این منطقه یافت میشود.

جنگل گیسوم

بهار و تابستان فصل هایی مناسب برای سر زدن به جنگل گیسوم میباشند، آب و هوای آنجا در انی فصول در متعادل ترین حال خودش قرار دارد. بارش برف و دمای پایین دشواری های بازدید از این منطقه در فصل زمستان و پاییز است. این پارک جنگلی در پانزده کیلومتری جنوب تالش قرار دارد.


دریاچه سراوان

در پارک جنگلی سراوان یکی از منحصر به فرد ترین زیبایی های گیلان یعنی دریاچه سراوان قرار دارد. این دریاچه به خصوص ظاهر از باقی دریاچه های این شهر خاص و متفاوت تر است. اولین باری که آنجا را میبینید به صورت چمنزار بزرگی دیده میشود اما وقتی که جلو تر رفتید، متوجه پوشش سبز روی دریاچه میشوید.

دریاچه سراوان

این پوشش سبز در اثر نوعی خزه است که به خاطر رطوبت محیط و گونه ای آفت در درختان به وجود آمده است.

دریاچه سراوان

البته که این پوشش سبز رنگ روی دریاچه، این مکان را معروف کرده و باعث روانه شدن گردشگران زیادی به سمت پارک جنگلی سراوان برای بازدید از آن میشود. اگر قصد رفتن به این مکان را دارید به شما پیشنهاد میکنیم که صبح، زمانی که این پارک در احاطه مه میباشد به آنجا بروید تا شاهد منظره ای خاطره انگیز و تماشایی باشید.

دریاچه سراوان

همچنین امکان قایق سواری در دریاچه برای گردشگران وجود دارد. به خاطر محل قرار گیری دریاچه در دل جنگل شاهد درختان سرسبز و بلند در اطراف آن هستید که هنگام قایق سواری زیبایی آن بیشتر به چشم میشود. همینطور که سوار قایق هستید میتوانید از تماشای ماهی های این دریاچه هم لذت ببرید. نیمه اول سال بهترین زمان سفر به این منطقه میباشد.


بام سبز لاهیجان

این جاذبه دیدنی استان گیلان آب و هوایی بسیار دلپذیر و معتدل دارد. این منطقه در قسمت بالای شیطان کوه قرار داشته و در همه سال گردشگرانی حتی خارج از کشور برای لذت بردن از این مکان دیدنی راهی گیلان میشوند. بام سبز لاهیجان چشم انداز تماشایی و زیبایی را از نواحی اطراف فراهم میکند. هزار پله را برای بالا رفتن از این کوه طی کرده تا از هوای بکر و چشم انداز آن استفاده کنید.

بام سبز لاهیجان

البته روش های دیگری برای رسیدن به بالای کوه وجود دارد، یکی مسیر ماشین رو و دیگری تله کابین احرار میباشد. با رفتن به این منطقه فقط چشم انداز امکانات تفریحی شما نمیباشد و چیزهای دیگری مثل شهربازی و استخر و خود تله کابین و آبشار شیطان کوه در این منطقه وجود دارد. رستوران ها و کافه های اطراف شهربازی هم برای استفاده گردشگران مناسب است. از کنار اسم تله کابین احرار ساده نگذرید که از محبوب ترین تله کابین های کشور است.

بام سبز لاهیجان

طول آن هزار و پانصد متر بوده و هنگام سوار شدن بر آن شاهد مناظر سرسبز بسیار زیبای لاهیجان خواهید بود. در ایستگاه بالایی تله کابین چندین آلاچیق وجود دارد. شما برای ورود به این مجموعه نیازی به پرداخت ورودی ندارید و تنها برای استفاده از امکانات تفریحی آن باید هزینه پرداخت کنید.

بام سبز لاهیجان

ساعت کار این مجموعه برای بازدید گردشگران از ساعت هشت صبح تا یازده شب میباشد.

حرف آخر

در این مقاله بخشی از دیدنی های گیلان را مرور کردیم. حالا که با مکان های دیدنی گیلان آشنا شدید از ریختن زباله در این مکان ها جلوگیری کنید تا با این کار طبیعتی همیشه سرسبز داشته باشیم. این طبیعت زیبا پناه انسان ها و حیوانات زیادی است، هم کسانی که از برای فرار از زندگی شلوغ شهری به آنجا پناه میبرند و هم کسانی که آنجا زندگی میکنند.

مطالب مشابه را ببینید!