مجله تاپ‌ناز‌

مکان های گردشگری شوش + تصاویری از جاهای تفریحی و تاریخی شهر باستانی شوش در خوزستان

شهر شوش یکی از قدیمی ترین مناطق در ایران است و در خوزستان قرار گرفته است. شهر باستانی شوش پایتخت چندین هزار ساله ایران بوده است و افرادی که به تاریخ ایران علاقه دارند، می توانند از شوش دیدن کنند. مکان های دیدنی شهر شوش ارزش تاریخی دارند و این شهر جاذبه های تاریخی مهمی مانند کاخ آپادانا را دارد.

در خیلی از آثار تاریخی بیان شده است که شوش یکی از پایتخت های رسمی در زمان ایلامی ها بوده است. این شهر منطقه سکوتنگاهی زمستانی پادشاه هخامنشیان بوده است و به همین دلیل می توان گفت که این شهر اعتبار و ارزش تاریخی زیادی دارد. بیشتر افراد شهر باستانی و تاریخی شوش را با تمدن عیلامی ها می شناسند. شهر شوش در فاصله 150 کیلومتری رود دجله قرار دارد حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح این سرزمین پایتخت رسمی بود و تا پایان سلطنت هخامنشیان هم یکی از مناطق مهم در ایران بوده است.

طبق تحقیقات باستان شناسی سرزمین شوش تا پیش از اینکه مغولان به آن حمله کنند دارای رونق زیادی بود و وقتی که مغولان به این منطقه حمله کردند دیگر کمتر امکاناتی برای زندگی در آن وجود داشت. به دلیل اینکه تمام اسناد تاریخی در این حملات از بین رفت این روزها باید تاریخ و تمدن مردمان این سرمزین را فقط از میان کتیبه هایی که به جا مانده است پیدا کرد. این کتیبه بیشتر سنگ نوشته و آجر نوشته می باشد که متون تاریخی روی آنها نوشته شده است و بعدها توسط تاریخ نگاران و باستان شناسان شناسایی شده اند.

مکان گردشگری و تاریخی شهر شوش

تاریخ شوش فقط از روی کتیبه های به جای مانده قابل تفسیر می باشد. این کتیبه ها در پرستشگاه های این شهر یافت می شود و از آن روی که در هر دوران حکومتی پرستشگاهی وجود داشته است این کتیبه ها بسیار متنوع هستند و دوره های مختلف تاریخی را تفسیر کرده اند. در آن دوران هر کدام از پادشاهان پرستشگاه ویژه ای داشتند و این پرستشگاه ها برای حفاظت از جان و مال این پادشاهان ساخته می شدند در روی این کتیبه ها بیان شده است این مکان های مذهبی برای عبادت در چه دورانی ساخته شده اند و یا اینکه آیا این معبد از قبل ساخته شده است و مورد بازسازی قرار گرفته است.

مکان های گردشگری شوش

حرم دانیال نبی

این آرامگاه یکی از بناهای مذهبی شهر شوش است. آرامگاه و مقبره دانیال نبی این چنین توصیف شده که دانیال نبی پس از اسارت خود در این مناطق و در قرن 7 در این سرزمین سکونت داشته است. دانیال نبی به همراه یهودیان وارد این منطقه شد در بسیاری از روایت ها هم بیان شده است که دانیال نبی با نبوکد که یکی از پدشاهان بابلی است ملاقاتی داشته است. حرم او در رودخانه شاوور واقع شده است.

مطلب پیشنهادی: معرفی مکان ها و جاذبه های گردشگری خوزستان

مکان های گردشگری شوش

قلعه شوش

این قلعه یکی از مکان های دیدنی شهر شوش است که از آن با نام آکروپل هم یاد می شود در سال 1987 طی تحقیقاتی که روی این قلعه انجام گرفت آثار باستانی زیادی در آن کشف شده است در کشف های باستان شناسی از افراد باستان شناس فرانسوی کمک گرفته شده است. این قلعه شکل ساخت آن به دوران قرون وسطی بر می گردد و معماری آن مانند ذوزنقه است در ساخت این قلعه از خشت و گل استفاده شده است و استحکام زیادی دارد.

مکان های گردشگری شوش

موزه شوش

این موزه فرهنگی در سال 1345 ساخته شده است و در منطقه ای نزدیک به قلعه و محوطه باستانی شوش قرار گرفته است جذابیت هایی که در این موزه می توانید ببینید بسیار زیاد هستند. این موزه آثار ارزشمند تاریخی را از شهر شوش در خود جای داده است که این جاذبه ها در معرض دید عموم قرار دارند. اشیایی که از دوران ایران باستان باقی مانده اند در این موزه نگهداری می شوند. این آثار متعلق به دوران مختلف از تاریخ می باشند.

مکان های گردشگری شوش

چغازنبیل

بنای چغازنبیل که در شوش قرار دارد دارای ارزش ترایخی بالایی است و همانطور که می دانید این بنا زیگوراتی است و در زمان یکی از پادشاهان ایلامی با نام اونتاش گال ساخته شده است. این بنا یکی از شگفت انگیز ترین مکان هایی است که از دوران گذشته شوش به جای مانده است و درون آن می توانید بخش های مختلف از موزه ها را ببینید. فاصله این بنای تاریخی با شهر شوش فقط 30 کیلومتر است و یکی از مکان های دیدنی شهر شوش است. طبق تحقیقات باستان شناسی که روی این بنا صورت گرفته است اطلاعاتی مهم از این بنا به دست آمده است و در سال 1325 یکی از باستان شناسان معروف به همراه هسمرش این بنا را کشف کرده است.

بخوانید: حقایق خواندنی در مورد شوشتر شهر آسیاب های آبی در خوزستان

مکان های گردشگری شوش

آپادانا

یکی دیگر از مناطق باستانی و مکان های دیدنی شهر شوش، کاخ آپادانا است این کاخ یک بنا و سازه عجیب است که قبل از اسلام ساخته شده است. این بنای با شکوه به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است و یکی از بقایای مهم دوران عیلامی ها می باشد. دیوارهای این کاخ با استفاده از ستون و خشت ها ساخته شده اند. این بنا بخش های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به تالار بار عام، کاخ پذیرایی، دورازه، حیاط مرکزی و دیگر حیاط ها اشاره کرد. دیوارهایی که در بخش داخلی از این کاخ ساخته شده اند، اجر لعابدار هستند.

از دیگر جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی شوش می توان به پارک ملی کرخه که در فاصله 25 کیلومتری قرار دارد و نزدیک به رودخانه کرخه است اشاره کرد که دارای چشم اندازهای زیبایی است.

 

مطالب مشابه را ببینید!