مجله تاپ‌ناز‌

مکان‌ های گردشگری شیراز در فصل بهار

مکان‌های گردشگری شیراز در فصل بهار

مکان های گردشگری شیراز

شیراز یکی از شهرهای پرآوازه و معروف ایران است که زیبایی‌های آن زبانزد تمامی مردم جهان است. شیراز به شهر عشاق و شعرا معروف است و همانند دیگر شهرها غنی از فرهنگ و تمدن، آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی جذاب است. به طور کلی می‌توان این شهر را مرکز تمدن ایرانی دانست. این شهر، پایتخت استان فارس و یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری  با جذب تعداد زیادی توریست در ایران است که در هتل های شیراز با سبک و سیاق هر گروهی نقش مهمی در این موضوع داشته است.

شیراز شهر زیبایی‌ها و مهد فرهنگ و زیبایی محسوب می‌شود. شهری تماشایی و جذاب با جاذبه‌هایی چشمگیر از جنس طبیعی و تاریخی که در میان شهرهای ایران یکی از منحصربه فردترین آن‌ها به شمار می‌آید.

 

معرفی مکان‌های گردشگری شیراز در فصل بهار

شهر شیراز هرساله میزبان مسافران زیادی از سراسر دنیا است؛ از همین جهت هتل‌هایی مناسب برای مسافران خود فراهم کرده است. آب و هوای ملایمی که این شهر دارد، باعث شده تا در هر فصلی بتوان به آن سفر کرد. همچنین تنوع هتل‌ها برای گردشگران در آن بسیار بالاست. در این شهر انواع هتل‌های پنج ستاره، هتل سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و… را می‌توان یافت. هتل‌ها با تنوع زیاد خود، بخصوص تنوع در امکانات، سبب رضایت همه‌ی مسافران شده‌اند.

مکان‌های گردشگری شیراز در فصل بهار

هتل بزرگ شیراز

از بهترین‌ هتل‌های شیراز می‌توان به هتل بزرگ شیراز اشاره کرد. هتل بزرگ شیراز به دلیل فراهم آوردن بهترین امکانات رفاهی مناسب برای مسافران و همچنین نزدیک بودن به دروازه قرآن، می‌تواند یکی از بهترین پیشنهادات برای رزرو باشد.

این هتل در آبان ماه سال ۱۳۹۲ ساخته شد و شروع به فعالیت نمود. زیربنای آن حدود ۴۰ هزار متر مربع است. هتل بزرگ شیراز با نام هتل دروازه قرآن نیز شناخته می‌شود زیرا محل قرارگیری آن در ورودی شمالی شیراز، جنب دروازه قرآن است. این هتل با نمای کشتی مانند خود، زیبایی بسیار زیادی دارد و در طی این سال‌ها میزبان گردشگران زیادی بوده است.

در هتل بزرگ شیراز(https://www.iranhotelonline.com/shiraz-hotels/هتل-بزرگ/) چندین رستوران و سالن مجهز وجود دارد. مسافران در این سالن‌ها می‌توانند بهترین تجربه‌ها را برای خود به ارمغان آورند. شما در این سالن‌ها می‌توانید به اطراف این شهر کاملا مشرف باشید. از ویژگی بسیار خاص این هتل می‌توان به رایگان بودن برخی امکاناتش اشاره کرد. استفاده از امکاناتی نظیر میز صبحانه کامل، استفاده از استخر، سونا، جکوزی و استفاده از سالن بدنسازی و صخره نوردی در هتل بزرگ شیراز رایگان است و شما نیازی به پرداخت هزینه بابت آن‌ها ندارید.

 

باغ هفت‌تنان شیراز

باغ هفت‌تنان شیراز یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز به شمار می‌آید که در نزدیکی حافظیه قرار دارد. امروزه این باغ به موزه سنگ تبدیل شده و محل نگهداری سنگ‌ها و کتیبه‌های کهن است اما در گذشته، مکان رفت و آمد درویش‌ها و مرتاضان بود و مردم در روزهای خشکسالی و بی‌آبی نیز در آنجا دور هم جمع می‌شدند و برای بارش باران دعا می‌خواندند. در حیاط باغ و در میان درختان، هفت سنگ قبر به یک اندازه و یک شکل، بدون هیچ‌ گونه نوشته‌ای وجود دارد و علت نامگذاری این بنا به هفت تنان، وجود این هفت قبر از هفت عارف است که در این باغ قرار دارد که کریمخان زند روی هر کدام، سنگ بزرگی نصب کرده است.

 

تنگه تیزاب در حوالی شهر شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شهر شیراز، تنگه تیزاب را می‌توان نام برد که توریست‌های زیادی برای دیدن آن می‌روند. در این مکان بسیار زیبا، رودخانه‌ای بسیار باصفا، چشم‌نواز و مفرح‌بخش وجود دارد. آب شیرین این رودخانه از رشته سپیدان از عمق زمین به سطح زمین راه پیدا کرده و سپس راه خود را در این میان باز می‌کند و از میان تنگ شگرف تیزاب به حرکت می‌افتد. این رودخانه دائمی است که باعث طراوت در آن منطقه شده است. اطراف این رودخانه را درختانی چون بید، درخت بادام و همچنین درخت بلوط، احاطه کرده و سایه دلپذیری را ایجاد کردند.

 

نقشه برجسته رجب

مکان‌های گردشگری شیراز در فصل بهار

نقش برجسته رجب

در 3 کیلومتری شمال تخت جمشید و همچنین در کنار جاده اصفهان به شیراز، آثار تاریخی و بسیار زیبای نقشه رجب وجود دارد. نقش برجسته‌ها و سنگ نگاره‌های زیبا در این منطقه با جلوه‌ای بسیار جذاب و عجیب در کنار یکدیگر قرار دارند. این سنگ نگاره‌ها متعلق به زمان ساسانیان می‌باشد که نقش رستم در این سنگ نگاره‌ها از ماجراهای تاج‌گذاری و مراسم تشریفاتی در آن زمان حکایت می‌کند. جالب است بدانید که کتیبه‌های این سنگ‌ نگاره 4 حکایت مهم را نقل می‌کند:

  • تاجگذاری اردشیر پاپکان بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی
  • نقش برجسته کرتیر موبدان موبد و بزرگ روحانی عالی مقام دوره ساسانی
  • تاجگذاری شاپور اول پسر و جانشین اردشیر پاپکان
  • شاپور اول پسر و جانشین اردشیر پاپکان و همراهان او

 

تنگ دم اسب در حوالی شیراز

یکی دیگر از تنگ‌های اطراف شیراز که طبیعت و زیبایی بسیار خاص و دل‌انگیزی دارد، تنگ دم اسب می‌باشد که دارای جذابیت وصف نشدنی است. تنگ دم اسب در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا واقع شده که زیبایی آن همگان را به وجد می‌آورد. تنگ دم اسب و آبشار زیبای آن را به دلیل داشتن مسیر پرهیجان، زیبا و پر پیچ و خمی که دارد می‌توان یکی از مناطق بکر و دیدنی شهر شیراز معرفی کرد. این منطقه مملو از چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا بوده که هرساله در دو فصل بهار و تابستان گردشگران و توریست‌های فراوانی به خود جذب می‌کند.

 

دشت ارژن شهر شیراز

دشت زیبا و تماشایی ارژن در منطقه‌ای حفاظت شده قرار دارد. این دشت از زیبایی‌های وصف نشدنی و طبیعتی بکر برخوردار است. دشتی پر از زیبایی و صفا که انواع و اقسام گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری نیز در آن وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که تنوع گیاهی و جانوری این دشت دل‌انگیز و بی‌نظیر جلوه‌های زیبایی از طبیعت را در مقابل دیدگان مسافران و گردشگران به نمایش می‌گذارد. در این منطقه آبشاری به نام آبشار ارژن واقع شده که از زیبایی ناتمامی برخوردار است. آب این آبشار در فصل زمستان با سرمای هوا تبدیل به کریستال‌های یخی می‌شود و منظره‌ای شگفت انگیز ایجاد می‌کند که دیدن آن چه در فصل زمستان و چه در فصل بهار خالی از لطف نیست.

 

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های شیراز می‌باشد که بخاطر رنگ قرمزش شهرت زیادی پیدا کرده است. این دریاچه شگفت‌انگیز در مجاورت روستایی واقع شده است که قدمت آن روستا به دوران صفویه نسبت باز می‌گردد و در قدیم آن را دشت گل نامیده بودند. دریاچه مهارلو محل سکونت گونه‌های بسیاری از پرندگان مهاجر و غیر مهاجر است .این دریاچه دارای آب شور می‌باشد. به دلیل خشک شدن قسمت‌های زیاد و مختلفی از دریاچه، برخی نقاط آن از نمک پوشیده شده و نیاز مردم به نمک را تامین می‌کند. تبخیر شدید آب دریاچه سبب شده تا شوری آن به شدت افزایش پیدا کند و در این هنگام نوعی جلبک دریایی قرمز در آن تکثیر شود. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه آب آن را به رنگ مایل به قرمز تبدیل نموده است.

 

روستای قلات شیراز

روستای قلات را می‌توان به عنوان بهشتی در استان فارس تلقی کرد. مردم این روستا را تکه‌ای از بهشت می‌دانند. روستای قلات از آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر برخوردار است. این روستا علاوه بر بافت قدیمی که دارد، منظره‌های تماشایی موجود در آن زیبایی‌هایش را دو چندان کرده است. روستای قلات مملو از باغ‌های سرسبز و درختان خوش‌قد و قامت می‌باشد. در بعضی از این باغ‌ها قدمت درختان به بیش از دو هزار سال می‌رسد. کلیسایی در دامنه کوه و در میان درختان سر به فلک کشیده وجود دارد که قدمت این روستا را که به سال‌های خیلی پیش که بازمی‌گردد نشان می‌دهد. در این منطقه، خانه‌ها به صورت پلکانی واقع شده‌اند. اغلب خانه‌ها از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب ساخته شده‌اند.

 

آبشار مارگون شیراز

مکان‌های گردشگری شیراز در فصل بهار

آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است. منشا این آبشار بیش از 50 چشمه می‌باشد که همین سبب شده تا به عنوان بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان نام گیرد. محوطه این آبشار چشم‌نواز دارای باغ‌های بزرگ درختان سیب، درختان زیبای زالزالک و یا بوته‌های دلربایی از زرشک جلوه‌گر است. در فصل زمستان، سرمای هوا سبب به وجود آمدن قندیل‌های درخشان از آبشار می‌شود.

 

بند بهمن در شیراز

قدمت بنای این بند تاریخی به زمان هخامنشیان می‌رسد و قدیمی‌ترین سد مورد استفاده در ایران است. این بند در محلی قرار دارد که توسط دو رشته کوه احاطه شده است؛ به طوری که از طرفی، بخشی از بند بهمن بر بدنه سنگی کوه و بخش دیگر آن بر بستر سنگی رودخانه واقع می‌شود و همین امر سبب شده تا بند تاریخی بهمن از استحکام بالایی برخوردار باشد.

در پایان گفتنی است که علاوه بر این مکان‌ها، همانطور که خودتان نیز می‌دانید شیراز دارای دیگر آثار گردشگری زیاد دیگری همچون حافظیه، سعدیه، شاهچراغ، بازار وکیل، تخت جمشید، دروازه قرآن و… می‌باشد که چون خودتان با آن‌ها آشنا هستید، در این مطلب سعی بر آن شد تا مکان‌های بکر این شهر معرفی گردد و از نام بردن و شرح دادن آن مکان‌ها صرف نظر نمودیم.

با خواندن این مطلب می‌توان این را دریافت که شیراز از آن دسته از شهرهایی است که در فصل‌های مختلف، توریست‌های فراوانی را از سرتاسر ایران و جهان به خود جذب می‌کند. شهری که هر آنچه یک توریست بخواهد را در خود جای داده است و هرساله پذیرای تعداد بی شماری مسافر است.

برای مطالعه مابقی جاهای دیدنی شیراز اینجا را کلیک کنید.

رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!