مجله تاپ‌ناز‌

نحوه برخورد با فرزند معتاد + وظایف پدر و مادر هنگام روبرو شدن با اعتیاد فرزند

نحوه برخورد با فرزند معتاد

چنانچه فرزند شما دچار اعتیاد شده است، به عنوان پدر و مادر وظایفی دارید و باید روش های مقابله با او را بدانید. در این مطلب نحوه برخورد با فرزند معتاد را می خوانید و همچنین نشانه های اعتیاد در فرزند را با این توضیحات، تشخیص خواهید داد.

پدر و مادر می توانند بیشترین تاثیر را بر فرزندان خود داشته باشند و به همین دلیل باید تمام تلاش خود را برای فرزند خود به کار بگیرند و مسئولیت های خود را به خوبی انجام بدهند ولی نباید خود را از مسئول تصمیم های اشتباه فرزندانشان بدانند. در خیلی از موارد زمانی که شما والدین می شود باید با مسئولیت های خود آشنا باشید تا بتوانید به فرزند خود کمک کنید. باید بدانید که مسئولیت های شما با بزرگ شدن فرزندتان تغییر می کند.

زمان برخورد کردن با فرزند معتاد

اگر که فرزند شما دچار اعتیاد شده است و شما به این موضوع پی برده اید باید بدانید که چه کار باید انجام دهید تا بتوانید او را از این راه اشتباه برگردانید. باید بدانید که عملکرد مواد مخدر برای مغز خیلی مضر است و می تواند مغز و رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار بدهد. می توانید اعتیاد را خیلی راحت و با روش های نوین درمان کنید. اگر شما اعتیاد را در فرزندتان دیدید نیاز نیست که تا موقع معتادی صبر کنید و می توانید از همان ابتدا درمان را شروع کنید. در واقع باید بدانید که فرد معتاد هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرد می تواند سریع تر هم درمان گردد و اعتیاد را کنار بگذارد زیرا هنوز وابستگی کامل به آن ماده پیدا نکرده است.

 

پدر و مادر باشید

برای فرزند خود اگر چه سن او بالا رفته است، باز هم پدر و مادر باشید و او را راهنمایی کنید. قبل از اینکه فرزندی به دنیا بیاورید متوجه هستید که مسئولیت سنگینی به عهده شما قرار گرفته است. باید بدانید که هر تصمیمی برای فرزند خود می گیرید می تواند در آینده فرزند شما بسیار تاثیر بگذارد. کودکان شما از شما تاثیر می گیرند و رفتارهای شما می تواند در آینده و رفتارهای آنها تاثیر داشته باشد. اگر شما به عنوان پدر و مادر نتوانید آنها را تریبت کنید ممکن است که در زمان آینده دچار آسیب های روحی و حتی درگیر اعتیاد شوند.

مطلب پیشنهادی: اصول ترک اعتیاد | روش های افایش انگیزه برای ترک کردن مواد

واقعیت هایی که باید بدانید

اگر فرزند شما معتاد است باید واقعیت هایی را در مورد آن بدانید. یکی از ویژگی های پدر و مادر موفق این است که می توانند فرزندان خود را قبول کنند و آنها را همانطور که هستند می پذیرند. در واقع این پذیرش می تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس افراد شود و آنها را از آسیب هایی مانند اعتیاد دور می کند. باید بدانید که تمام والدین بدون عیب نیستند و هر فردی به عنوان پدر و مادر می تواند دارای نقص هایی باشد البته این بدین معنی نیست که مسئولیت های خود را انجام ندهید بلکه باید آنها را بهترین شکل ممکن انجام دهید زیرا اگر این کار را انجام ندهید در آینده ای نه چندان دور پشیمان می شوید زیرا اگر فرزند شما بزرگ شد دیگر نمی توانید او را بر گردانید و رفتارهای و مسئولیتهای خود را جبران کنید. واقعیت در این است که فرزندی که بالغ شده است نمی تواند پدر و مادرش را برای تصمیماتی که می گیرد سرزنش کند زیرا او به اندازه کافی هوشیاری دارد. یکی از نشانه های بلوغ شخصیتی این است که افراد مسئولیت کاری را که کرده اند به عهده می گیرند و می توانند خودشان تصمیمات مهم بگیرند.

 

نحوه برخورد با فرزند معتاد

  • باید به فرزندان خود یاد آوری کنید که اگر آن ها در این وضعیت می باشند فقط و فقط به خاطر تصمیم های نادرست خودشان بوده است و هیچ بد شانسی وجود نداشته است.
  • بهتر است در برخی از کار های فرزندان خود مداخله کنید و رفتار های نا درست آن ها را اصلاح کنید. در واقع این مداخله ها نشان می دهد که خانواده در حال حرکت رو به بهبودی می باشد.
  • می توانید تا حدی که توان مالی شما اجازه می دهد از فرزندتان مراقبت کنید و در امور مالی به او کمک کنید.
  • سر زنش کردن فرد معتاد می تواند او را به این کار ترغیب کند. پس بهتر است فرزندان معتاد خود را سر زنش نکنید.
  • فرزند خود را دوست داشته باشید و او را قبول کنید. در واقع با این کار می توانید دوست داشتن خود را به آن ها نشان بدهید.
  • اگر در ترک دادن فرزند خود موفق نشدید نباید ناراحت شوید و باید باز هم به کار های خود ادامه بدهید و تسلیم نشوید.
  • از دیگر اعضای خانواده در برابر اعتیاد محافظت کنید و اجازه ندهید که آن ها هم درگیر اعتیاد شوند.

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان

باید بدانید که اعتیاد والدین می تواند بر فرزندان اثر بگذارد و آن ها را به این کار ترغیب کند. تحقیقات نشان داده است که ۷۸ درصد کودکان و نوجوانانی که به سمت مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور کشیده شده اند پدر و مادری داشته اند که معتاد بوده است. باید مراقب فرزندان خود باشید زیرا آن ها نه تنها به الکل و مواد مخدر روی می آورند بلکه در این میان می توانند از دارو هایی هم برای کنترل سریع عصبانیت و اضطراب هایی که در اثر مصرف مخدر بوجود می آیند، استفاده کنند و به آن ها هم اعتیاد پیدا کنند و کار شما را برای ترک دادن آم ها سخت تر می کند.

نشانه های اعتیاد در یک نوجوان

اعتیاد می تواند در هر سنی رخ بدهد ولی احتمال این که این بیماری در نوجوانی رخ بدهد بسیار زیاد می باشد شما باید نحوه برخورد با فرزند معتاد را بدانید و بتوانید در صورت مشاهده علامت هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم سریعا برخورد مناسب نشان بدهید و فرزندانتان را کنترل کنید. در بسیاری از نوجوانان اعتیاد با رفتار های خاصی همراه می باشد و این رفتار ها گاها خطر ناک می باشند و می توانند به خود و دیگران آسیب برساند. برخی از این علائم عبارت اند از :

  • ایجاد تغییراتی در گروه های دوستانه
  • بی توجهی به مرتب بودن و آراستگی
  • افت شدید تحصیلی
  • نرفتن به کلاس های درسی گاز دست دادن علاقه نسبت به کار های مورد علاقه
  • مشکل هایی با قانون های مدرسه و دانشگاه پیدا می کنند
  • تغییر در عادت های خواب و خوردن
  • تخریب روابط خود با گروه های دوستانه و خانوادگی
بخوانید: اگر قصد ترک اعتیاد دارید این نکات را به خاطر بسپارید

وضعیت پایدار خانه

در نظر داشته باشید که برای درمان فرزند معتاد باید وضعیت خانه را پایدار نگه دارید و این پایداری می تواند بسیاری از مشکلات اعتیاد را از بین ببرد و فرزند شما سریع تر درمان می شود. در نظر داشته باشید که باید احساسات خود را کنار بگذارید و از طریق روش های علمی اقدام کنید تا بتوانید به فرزند خود کمک کنید. بسیاری از افراد معتاد از این که به دیگران راز خود را بگویند خجالت می کشند و این راز را نمی گویند و این کار می تواند کار شما را سخت کند. بهتر است روابط خوبی با فرزندان خود برقرار کنید تا بتوانند در هنگام بروز مشکلات با شما گفت و گو کنند و شما را از وضع خود آگاه سازند. در واقع با نزدیکی به فرزندان خود می توانید آن ها را از گزند آسیب هایی مانند اعتیاد به شیشه، افسردگی‌ های مزمن و استرس بی دلیل  حفظ کنید.

باید بدانید که یکی از ویژگی های افراد معتاد انزوا و گوشه گیری می باشد. که این خصوصیت بسیار شبیه به ویژگی های افراد درونگرا می باشد. اگر فرزند شما درون گرا است کار شما کمی سخت تر می شود و باید در رفتار های دیگر فرزندتان به دنبال نشانه های اعتیاد باشید. باید بدانید که اعتیاد یک بیماری است و می تواند مانند تمام بیماری ها درمان شود فقط  به کمی وقت و حوصله نیاز دارد.

مطالب مشابه را ببینید!