مجله تاپ‌ناز‌

نحوه خشک کردن انجیر در خانه با استفاده از روش های مختلف

نحوه خشک کردن انجیر

میوه های خشک طعمی عالی دارند و بسیار مقوی هستند. در این بخش هم نحوه خشک کردن انجیز در منزل را به شما آموزش می دهیم. انجیز یک میوه بهشتی است و خشک شده آن هم طعمی بسیار عالی دارد.

در این بخش شما می توانید با سه روش خشک کردن انجیز در منزل آشنا شوید و از خواص زیاد آن بهره مند شوید.

روش های مختلف خشک کردن انجیر در منزل

انجیر میوه ای بسیار پر خواص است که طعم شیرین و دوست داشتنی دارد، خشک کردن میوه از زمان های گذشته تا حال به صورت های مختلف سنتی و پیشرفته وجود داشته است و افراد مختلفی دوست دارند که میوه ها را به صورت خشک شده استفاده کنند. با توجه به انجیر خشک شده از انجیز تازه دارای خواص بیشتری است و نگهداری آن آسان است و می توانید در هر فصل و مکانی این کار را نجام دهید، پس می توانید با روش های مختلف انجیر را خشک کنید. خشک کردن با نور خورشید و در مقابل آفتاب، استفاده از فر و حتی خشک کن از روش های مختلف خشک کردن انجیر هستند.

انجیز میوه شیرین و خوشمزه ای است که دارای مواد مغذی زیادی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن است، که دو نوع فیبر حلال و غیر حلال در آن وجود دارد که میزان آن از سبزیجات و میوه ها بیشتر است، می توان از انجیر برای میان وعده مقوی و سالم بهره برد.

 

روش ساده

برای اقدام اولیه در خشک کردن انجیرها باید، انجیرهای رسیده را تهیه یا جمع آوری نمایید، سپس به خوبی بشویید و درون سبدی بریزید تا آب آن کاملا بیرون کشیده شود، حالا انجیرها را با چاقو دو نیم کرده به طوری که مقداری از ساقه هم همراه انجیر بیاید.

انجیرهای نیمه شده را به یک سمت بر روی پارچه یا مشبک توری بگذارید، و در مقابل نور خوشید که به طور مستقیم می تابد، قرار دهید، و با یک پارچه توری نازک روی آن را پوشانده تا از آلودگی و تجمع حشره ها جلوگیری نماید.

انجیرها به مدت دو تا سه روز برای خشک شدن زمان نیاز دارند، لازم به ذکر است، که هنگام تاریک و سرد شدن هوا باید به داخل منزل آورده و صبح روز بعد دوباره به بیرون انتقال دهیم، باید رویه بیرونی انجیر به طور کامل خشک یا به اصطلاحی چروکیده شود، و شیره ی آن کاملا خارج شده باشد، انجیر خشک شده ی ما آماده است.

نحوه خشک کردن انجیر

خشک کردن انجیر در خانه با فر

در روش خشک کردن با فر، هم باید مانند روش اول انجیرها را بشویید، و به همان طریق به دو نیم قسمت کرده و بر روی ( سطح برش خورده ) را روی سینی فر بچینید، انجیرهای برش خورده را باید به زمان ۳۶ ساعت درون فر بگذارید و مقداری درب فر را باز گذاشته تا رطوبت انجیرها بیرون آمده، و به جای پخته یا برشته شدن، و انجیرها خشک شوند، باید توجه داشته باشید که انجیرها را را هر از چند وقت برگردانده شود.

 

خشک کردن انجیر در خانه با خشک کن

قبل از اینکه انجیرهای خشک را درون ظرف جمع آوری شود تا نگهداری گردد، بهتر است اجازه دهید تا به خوبی حرارت از آنها خارج شده و سرد شوند..

در خشک کردن انجیرها با این روش مراحل اولیه شستشو، خشک شدن و دو قسمت کردن را طی می کنیم، و درجه خشک کن را روی درجه ۵۷ درجه سانتی گراد، یا ۱۳۵ درجه فارنهایت تنظیم نمایید. پس از آن نیز بر روی سینی خشک بچینید، و مدت زمان ۶ الی ۸ ساعت اجازه دهید تا انجیرها خشک شوند، در طی این زمان باید مدام انجیرها را وارسی نمایید، اگر چنانچه خشک نشده بودن و هنوز رطوبت داشتند، دوباره ادامه دهید، و در صورت خشک شدن مانند روش بالا خنک شده و داخل ظرف در بسته جمع آوری شود.

 

مزایای انجیر

انجیز باعث تقویت دستگاه هاضمه می شود و برای سوء هاضمه هم سودمند است.

انجیز دارای پتاسیم زیادی است و برای سلامتی بچه هایی که ضعف و بی اشتهایی دارند و از کم خونی رنج می برند بسیار مناسب است.

میوه انجیر دارای ویتامین ب است که باعث پیشگیری از حالت تهوع در باردرای می شود.

فیبر موجود در انجیر باعث درمان یبوست می شود.

در این بخش با روش های مختلف خشک کردن انجیر اشنا شدید و می توانید این میوه خوشمزه و مقوی را خیلی راحت در منزل خشک کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی: تمام خواص و فواید انجیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو

مطالب مشابه را ببینید!