مجله تاپ‌ناز‌

نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

کار با ماشین ظرفشویی و راه اندازی دستگاه

افرادی که با ماشین ظرفشویی کار کرده‌اند از این دستگاه به عنوان جعبه جادویی یاد میکنند. ماشین ظرفشویی از نظر کمک کننده بودن و ذخیره زمان در این سال ها به وسیله محبوبی در خانه‌ها تبدیل شده است. در این مطلب کار با ماشین ظرفشویی را برسی میکنیم تا طول عمر مفید و کاربردی دستگاه و کارایی آن افزایش پیدا کرده تا شما بتوانید زمان بیشتری داشته باشید.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

راهنمای استفاده ماشین ظرفشویی

مطالعه این مطلب زمانی مهم است که افراد با این موقعیت مواجه میشوند که ماشین ظرفشویی نه تنها کمک آنها نمیکند بلکه کار آنها هم زیاد کرده است. مثلا ظرف‌ها به صورت کامل تمیز نشده و نیاز است تا خودشان لکه‌ها را از روی ظرف ها پاک کنند که دوباره کاری محسوب میشود. به خاطر همین وضعیت بعضی از افراد دوباره با آب و اسفنج و مایع ظرفشویی کار میکنند. اگر نکات مهم گفته شده در این مطلب را رعایت کنید میتوانید هم در انرژی و وقت خود صرفه جویی کنید و هم کارایی دستگاه را بدون گذاشتن لکه‌ای روی ظروف افزایش دهید.

در اولین نگاه نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی ساده است. یعنی ظرف ها را داخل دستگاه قرار میدهید، مواد شوینده را اضافه میکنید، برنامه را تنظیم و دستگاه شروع به کار میکند. اما کار ماشین لباسشویی به همین سادگی نیست و مراحل و جزئیات خاص خود را دارد. این مراحل عبارتند از:

  • جمع شدن آب در حوضچه
  • حرارت دادن آب تا رسیدن به دمای مناسب
  • آب با فشار توسط فواره‌ها به ظروف پاشیده شده
  • آب کثیف خالی میشود
  • آبی که باقی مانده به ظروف برای آبکشی پاشیده شده
  • و دوباره آب خالی میشود
  • در آخر با حرارت دادن ظرف ها خشک میشوند

در ادامه نحوه نصب و استفاده از ماشین ظرفشویی را شرح میدهیم تا بهترین عملکرد و بازدهی را از دستگاه خود داشته باشید.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

نحوه نصب و راه اندازی ماشین ظرفشویی

در راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی توصیه شده تا به چند مرحله دقت ویژه ای داشته باشید و تا از نصب درست دستگاه مطمئن نشدید، از آن استفاده نکنید. این مراحل شامل داشتن روزنه کابینت یا محلی مناسب قرار گرفتن ماشین ظرفشویی است. یعنی دستگاه باید حداقل پنج سانتی متر از دیوار یا کابینت فاصله داشته باشد و همچنین باید نزدیک سینک ظرفشویی باشد تا در نزدیکی لوله آب و فاضلاب قرار داشته باشد. حواستان باشد که اگر دستگاه شما فاصله ای بیشتر از سه متر با لوله فاضلاب داشته باشد، آب به خوبی تخلیه نمیشود. نکته مهم دیگر در هنگام نصب ماشین ظرفشویی پوشاندن کابینت ها با رنگ ضد آب است تا از آنها در برابر نشت آب محافظت شود.

مطلب مشابه: روش درست استفاده از ماشین ظرفشویی و نحوه چیدن ظروف

برسی سیم‌کشی ماشین ظرفشویی

سیم کشی دستگاه هم مراحل خاص خود را دارد. در هنگام انجام این کار باید به نکاتی مثل برسی پریز برق، برسی ولتاژ برق نوشته شده در دفترچه راهنما که معمولا فیوز پانزده آمپری برای پریز برق مناسب است، عدم استفاده از سه راهی و به کارگیری یک پریز برای دوشاخه دستگاه، فاصله نیم متری ماشین ظرفشویی از پریز برق و در آخر کشیده نشدن سیم برق از جمله نکاتی است که باید در زمان سیم کشی ماشین ظرفشویی برسی شود.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

آماده کردن ماشین ظرفشویی

بعد از این که ماشین ظرفشویی را از ماشین خارج کردید، برای این که ارتفاع را تنظیم کنید، آن را به پشت بخوابانید. حواستان باشد که ارتفاع ماشین بیشتر از ۸۵ سانتی متر نباشد، محل قرار گرفتن ماشین ظرفشویی را با متر اندازه بگیرید تا از جا گرفتن دستگاه در محل مورد نظر مطمئن شوید. برسی کنید که شلنگ تخلیه و سیم برق زیر دستگاه قرار نگرفته باشند یا کشیده نشوند. شلنگ تخلیه را از محفظه به سمت داخل کابینت ببرید. از پست سیم برق را بیرون آورده و ماشین را به عقب هل دهید.

شناخت قطعات ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی مثل هر دستگاهی شامل قطعاتی است، این قطعات شامل مجرای ورودی آب، مجرای تخلیه، سبد ظروف، قفسه فنجان، دسته های آب‌پاش، مخزن براق کننده، مجموعه فیلتر، سبد کارد و چنگال، مخزن شوینده پودر یا قرص و مخزن نمک میشود. هر کدام از این قطعات باید به درستی کار خود را انجام دهند تا دستگاه شما در آخر ظروفی تمیز به شما تحویل دهد. به این ترتیب در زمان نصب و راه اندازی باید حواستان به این نکات باشد تا هم نتیجه رضایت بخشی داشته باشید و هم خسارتی به ماشین ظرفشویی وارد نشود.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

استفاده از ماشین ظرفشویی برای اولین بار

پرکردن نمک مخزن مخصوص

ظرف نمک در زیر سبد قرار گرفته است. چیزی که اهمیت دارد استفاده از نمک مخصوص دستگاه است و هر نمکی مثل نمک خوراکی قابل استفاده نیست و باعث آسیب به ماشین میشود. حواستان باشد مخزن نمک را کمی قبل از شروع برنامه های شستشو پر کرده و آب نمک یا دانه های نمک را از کف دستگاه پاک کنید تا باعث زنگ زدگی نشود.

پر کردن مخزن مایع براق کننده

هیچ فردی دوست ندارد لکه آب روی ظرف باقی بماند. پس در شستشوی نهایی براق کننده آزاد میشود تا این لکه ها روی ظروف ایجاد نشوند. برای پر کردن مخزن مایع براق کننده سرپوش را برداشته و آن را درون مخزن مخصوص بریزید. حواستان به نشان گرها باشد و بر اساس شاخص های مایع را پر کنید. در نظر داشته باشید که مایع به اندازی کافی باشد و کمتر از یک چهارم نشود تا لکه ای روی ظروف باقی نماند. همچنین مایع را آنقدری نریزید که سر ریز شود و در صورتی که این اتفاق افتاده آن را با یک پارچه تمیز کنید.

عملکرد مواد شوینده

نقش مواد شیمیایی شوینده های از بین بردن کثیفی و خارج کردنشان از ماشین ظرشویی و تجزیه لکه میباشد. در صورتی که شوینده بدون کلرین استفاده میکنید. از برنامه ای با دمای بالاتر استفاده کنید تا لکه ظروف کاملا از بین برود. در صورت استفاده از ماده شوینده بدون فسفات، شوینده بیشتری به کار ببرید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

ترکیبات شیمیایی شونده ها دو دسته کلی دارند که شامل شوینده های قلیایی با ترکیب کننده های غلیظ و شوینده های غلیظ با قلیایی کم و آنزیم های طبیعی میشود. در صورتی که میخواهید از برنامه شستشوی عادی با شوینده های غلیظ استفاده کنید، آلودگی ظروف کاهش پیدا میکنند. شوینده های غلیظ باعث میشوند همان برنامه شستشوی عادی هم نتایجی نزدیک به برنامه فشرده داشته باشد.

مطلب مشابه: تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکاتی برای نظافت این دستگاه

مطالب مشابه را ببینید!