مجله تاپ‌ناز‌

نحوه کاشت حبوبات در گلدان + شرایط و روش پرورش انواع حبوبات در منزل

کاشت حبوبات در گلدان زیاد سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب در منزل انواع حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود را بکارید. در ادامه شرایط، نحوه کاشت و روش پرورش حبوبات در گلدان را می خوانید.

بسیاری از افراد به کاشتن حبوبات در گلدان و در منزل علاقه دارند و ترجیح می دهند که محصولات ارگانیک خود را استفاده کنند، روش کاشت حبوبات هم نیاز به شرایط خاص محیطی دارد که با دانستن آنها می توانید این گیاه را پرورش دهید.

روش کاشت حبوبات در گلدان

پرورش حبوبات در خانه بسیار مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است و می توان گفت که یکی از ساده ترین و موثرترین مراحل زراعت هر گیاه مرحله کاشت آن است که اگر در زمان مناسب و به روش درست انجام شود، عملکرد محصول به مراتب بیشتر و رضایت بخش خواهد بود.

اگر بهترین بذر و در بهترین منطقه، کاشت را انجام ندهید ممکن است محصول شما مناسب نباشد. کاشت می تواند به مفهوم قرار دادن بذر در دل خاک باشد که در زراعت کاشت موثر زمانی اتفاق می افتد که علاوه بر قرار دادن بذر در خاک نیاز رطوبتی آن هم تامین شود. در کاشت حبوبات باید تمام شرایط اقلیمی، عوال مربوط به خاک، ویژگی های بذر و امکانات موجود بررسی شود. با توجه به این بررسی ها، زمان، روش، عمق و تراکم کاشت تعیین می شود.

شرایط و زمان ایده آل برای کاشت انواع حبوبات

باید توجه داشته باشید که زمین برای کاشت حبوبات باید به اندازه کافی عمیق باشد و خاک آن دارای سطحی نرم و حاصلخیز باشد. تهیه حبوبات با هدف از بین بردن علف های هرز، نرم کردن و افزایش عمق خاک زراعی، زیر خاک بردن بقایای گیاهی و همچنین زیر خاک بردن مواد تقویت کننده موجود در خاک است. زمان کشت لوبیا باید طوری باشد که گلدهی آن با گرما و خشکی روبرو نشود و محصول به گرمای پاییزه برخورد نکند. بهتر است که بدانید که بهترین موقع برای کاشت حبوبات بین 20 اردیبهشت تا 15 خرداد ماه است و همچنین که هفته اول خرداد در این بازه مناسب تر است.

نحوه کاشت حبوبات در گلدان

دستورالعمل کاشت حبوبات

برای کاشت حبوبات تهیه بذر بسیار مهم است و با انتخاب درست بذر به تولید رضایت بخشی می رسید. بهتر است بذر را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید در صورتی که می خواهید از حبوبات موجود در خانه خودتان استفاده کنید باید آن را کاملا خالص کنید. باید توجه داشته باشید حبوبات مناسب برای کاشت باید چند ویژگی داشته باشند که شامل:

بذر حبوبات باید از ناخالصی های بذری و غیر بذری و علوفه هرز پاک شود.

بذر انتخاب شده برای کاشت حبوبات درون گلدان باید رسیده، تازه و سالم باشد و قوه نامیه آن از 95 درصد کمتر نباشد.

بذر انتخاب شده باید به صورت کاملا خالص و یکنواخت باشد.

اگر می خواهید که دانه ها را برای کاشت نگهداری کنید باید در ابتدا جازه دهید تا غلات حبوبات کامل خشک شود و سپس آن را باز کنید و دانه ها را از داخل آن خارج کنید. سپس تا موقع کاشت حبوبات آن را در یک مکان خشک و خنک بگذارید.

برای کاشت بذر در گلدان در ابتدا اندازه گلدان باید حدود 20 سانتی متر باشد و برای اینکه نتیجه کار مطلوب تر شود می توانید از گلدان 30 سانتی متری یا بزرگ تر استفاده کنید.

باید اطمینان حاصل پیدا کنید که گلدان مورد نظر به میزان مناسبی سوراخ زهکشی داشته باشد و می توانید برای کمک به زهکشی گلدان پیش از افزودن خاک به آن یک لایه نازک شن در کف ظرف بریزید.

این گیاهان برای رشد مناسب و بازدهی خوب نیاز به خاک غنی از مواد معدنی دارد که برای این کار می توانید از گل فروشی معتبر خاک گلدان ترکیبی و حاصلخیر تهیه کنید. باید دقت کنید که خاک بستر باید دارای زهکشی مناسب باشد و به همین دلیل می توانید کمی ماسه هم به ترکیب خاک خود اضافه کنید.

توصیه می شود قبل از کاشت بذور در گلدان آنها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید زیرا انجام دادن این کار باعث می شود که عمل جوانه زدن بذر بتر انجام شود. البته که این مرحله اجباری نیست و تنها روند رشد گیاه بهتر می شود.

حالا نوبت به فرآیند کاشت رسیده است و باید حفره هایی به عمق 3 الی 4 سانتی متر روی بستر ایجاد کنید. باید دقت داشته باشید که سوراخ ها باید حداقل 2 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. بعد از تهیه حفره در خاک گلدان بذر حبوبات را درون حفره ها قرار دهید و سپس روی آن را به آرامی با خاک پر کنید.

خیلی سریع پس از اینکه مرحله کاشت به پایان رسید بستر را آبیاری کنید. این کار را طوری انجام دهید که تمام عمق خاک خوب خیس شود و آب اضافی هم از آخر گلدان خارج شود.

توصیه می کنیم گلدان های حاوی بذر حبوبات را پشت پنجره های آفتاب گیر بگذارید تا بذر شروع به جوانه زنی کند. بعد از زمان 3 هفته می توانید جوانه های گیاه را ببینید.

نحوه کاشت حبوبات در گلدان

برداشت محصول حبوبات

تمام حبوبات پس از گذشت زمان 45 تا 75 روز آماده برداشت می باشند و بعد از گذشت این مدت به دقت غلاف های لوبیای کاشته شده را بررسی کنید. اگر غلاف لوبیا کاملا برآمده شده باشد و لوبیاهای درون غلاف از روی پوست غلاف قابل تشخیص بودند لوبیاها کاملا رسیده اند و موقع برداشت آنها فرا رسیده است. در نتیجه برای برداشت آنها می توانید با استفاده از یک چاقوی تیز و یا دستتان انجام دهید. با استفاده از چاقو انتهاب غلاف را ببرید و آن را از بوته کاملا جدا کنید. باید دقت داشته باشید که نباید بیش از حد غلاف را برای جدا کردن از بوته بکشید زیرا این کار به آسیب دیدن بوته ها منجر می شود.

شرایط مورد نیاز برای پرورش حبوبات

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایطی خاص دارند که باید فراهم شود و به همین دلیل در ادامه بعضی از این شرایط لازم برای کشت و پرورش حبوبات در گلدان را توضیح می دهیم:

خاک و کوددهی

حبوبات معمولا برای رشد نیاز به خاکی غنی و حاصخیز و همچنین نیمه سبک دارند و به همین خاطر توصیه می شود آن ها را درون خاکی با PH بالاتر از ۶ و همچنین دارای پرلیت و پیت ماس کشت نمایید. بهتر است ابتدا خاک بستر را با عمق ۲۰ سانتی متر با کود حیوانی ترکیب نمایید و شخم بزنید و سپس به فواصل ۳۰ در ۵۰ سانتی متر از یکدیگر اقدام به کاشت بذور نمایید. معمولا در هر گود حدود دو عدد بذر قرار می گیرد و این کار می تواند به تولید محصول بیشتر در واحد سطح کمک نماید. توجه داشته باشید که حبوبات نیاز به کوددهی ندارند اما می توانید برای بهبود روند رشد و همچنین محصول دهی گیاهتان از خاک هایی مانند کمپوست استفاده نمایید.

دما و نور

به طور کلی دمای ایده آل برای رشد و جوانه زنی بذور بازه دمایی ۱۶ تا ۲۵ درجه می باشد البته که تا دمای ۳۵ درجه نیز جوانه زنی گیاه انجام می شود. حبوبات برای رشد نیاز به هوای گرم و آفنابی برای رشد دارد و به همین خاطر توصیه می شود هوای خنک و سایه بوته ها را محدود نمایید تا روند گلدهی به تعویق نیافتد.

آبیاری

حبوبات مانند تمامی گیاهان دیگر برای رویش نیاز به آبیاری منظم دارند و به همین خاطر بهتر است همیشه بستر گیاهتان مرطوب باشد به ویژه در طول فصل تابستان و گرمای هوا که خشکی و گرمای زیاد خاک می تواند باعث از گل افتادن حبوبات و کاهش محصولات برداشتی شود.

اگر به کاشت مواد غذایی در منزل علاقه دارید در ادامه روش کاشت قهوه و روش کاشت خربزه را هم بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!