مجله تاپ‌ناز‌

نشستن صحیح پشت کامپیوتر + نکاتی برای درست نشستن و جلوگیری از درد بدن

همه ما پس از گذراندن یک روز گاری، ممکن است دچار دردهایی مانند سردرد، گردن درد و کمردرد شویم که باعث می شود خستگی ما دو برابر شود. با رعایت کردن بعضی از نکات در مورد نحوه نشستن پشت میز کامپیوتر و لپ تاپ می توانیم باعث شویم که این درها به سراغ ما نیایند.
شاید شما هر روز ورزش صبحگاهی انجام دهید، بدوید، دوچرخه سواری کنید و دیگر کارهای مفید را انجام دهید ولی در محل کار، شاید مجبور باشید که ساعت های زیادی پشت میز کامپیوتر بشینید و کار کنید که ممکن است باعث ایجاد شرایط ناخوشایندی مانند کمردرد، گردن درد، ضعیف شدن چم ها، درد مج و … از عوارض رعایت نکردن نکات صحیح نشستن برای شما پیش آید.
اگر نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ را بدانید حتما دچار این دردها نخواهید شد. در این بخش نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ را به شما آموزش می دهیم.

آموزش درست نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ

نشستن بد نیست ولی وقتی که ساعت ها مجبور باشید بنشیند و هر روز پشت کامپیوتر باشید شرایط برای بدن بسیار سخت می شود و ممکن است عوارض ناخوشایندی را تجربه کنید. نشستن به مدت زیاد می تواند قدرت مغز را کاهش دهد. نشستن زیاد به صورت خمیده برای قسمت پشت، شانه ها و گردن شما مضر است و زودتر از قبل باعث می شود که شما خسته شوید. ولی نگران نباشید، با رعایت کردن 9 نکته شما می توانید این مشکل را حل کنید.

نشستن صحیح پشت کامپیوتر

شانه ها را به سمت عقب بکشید

وقتی به صورت خمیده می نشینید باید سر شما به سمت جلو حرکت کند. این تمایل حرکت سر به طرف جلو، فشار زیادی روی عضلات گردن شما وارد می کند. این وضعیت باعث فشار روی گردن شما می شود و به آرامی باعث دیگر مشکلات می شود.

 

نشستن صحیح پشت کامپیوتر

در نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر و لپ تاپ، سر شما باید با بدنتان همسو باشد. برای تحصحیح این مدل نشستن، ترفند ساده ای وجود دارد. شانه های خود را مستقیم به سوی گوش ها بکشید، سپس شانه ها را به عقب بکشید و در نهایت آنها را آرام به حالت اولیه برگردانید. در این تمرین باید گوش ها با شانه ها هماهنگ و هم تراز باشد. در حین انجام این حرکات نباید احساسی مانند اینکه در حال تقلا هستید داشته باشید. همچنین این حرکات تمرینی نباید باعث ایجاد درد در بدن شما شوند. این تمرین ها فقط روشی برای نحوه درست نشستن شما هستند.

 

یوگا و پیلاتس هم مفید است

برای اینکه بتوانید درست بنشینید باید مغز قوی داشته باشید که با انجام یوگا و پیلاتیس می توانید ذهن خود را قدرتمند کنید.

نشستن صحیح پشت کامپیوتر
هر دوی این روش ها به شدت باعث انعطاف پذیری و کنترل بدن می شود. این کارها به صورت طبیعی باعث تقویت مغز شما می شوند و روی دیگر قسمت های کلیدی بدن هم تاثیر می گذارند. یوگا و پیلاتس برای رسیدن به نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ گزینه های خوبی هستند.

پشت میز کار تمرین کنید

ممکن است این روش، یک پیشنهاد بیهوده به نظر برسد، اما کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید در پشت میز خود انجام دهید تا وضعیت بدنی و سلامت عمومی‌تان را در یک بازه طولانی‌ بهبود بخشید.
نشستن صحیح پشت کامپیوتر
انجام برخی تمرینات ساده به صورت چند بار در روز، نه تنها وضعیت بدنی شما (و احتمالا سلامتی شما) را بهبود خواهد بخشید، بلکه این کار به شما کمک خواهد کرد انرژی و تمرکزتان را در حین کار تقویت کنید تا بتوانید بازدهی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن به مرور نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر و لپ‌‌تاپ را یاد می‌گیرید.

سعی کنید بایستید

در صورتی که امکانش وجود داشته باشد، با تغییر میزتان به یک میز ایستاده، به جای نشسته کار کردن در حالت ایستاده کار کنید. این روش در چند سال اخیر طرفداران زیادی داشته و با وسایل مقرون به صرفه در دسترس قرار گرفته است.
نشستن صحیح پشت کامپیوتر
نه تنها ایستادن بهتر از نشستن است، بلکه باعث می‌شود راحت‌تر حرکت کنید. اما برای عادت به این روش، نباید زیاد عجله داشته باشید، چرا که روزانه حدود 8 ساعت ایستاده کار کردن، کار راحتی نیست. با ساعت‌های کمتر شروع کنید و به تدریج زمان آن را زیاد کنید.

 

پس از نشستن زیاد یک استراحت کوتاه داشته باشید

نشستن طولانی‌مدت برای سلامتی شما اصلا خوب نیست. بعد از گذشت مدتی از کار کردنتان، بلند شوید، کمی قدم بزنید و چندین حرکت کششی انجام دهید، همین استراحت کوتاه چند دقیقه‌ای، انرژی تحلیل رفته‌تان را به شما بازمی‌گرداند.

 

نشستن صحیح پشت کامپیوتر

نحوه درست قرارگیری صفحه کلید

صفحه کلید روی ران نباید قرار بگیرد. اگر سطح میز شما بالاتر از آارنج باشد، باید برای صفحه کلید یک قسمت کشویی زیر میز خود داشته باشید و مطمئن شوید که مچ و آرنج شما در موقعیت خنثی و ارام قرار گرفته است.

موقعیت درست قرار گرفتن دست روی ماوس

موقعیت قرار گرفتن دست روی ماوس بسیار اهمیت دارد. وچ دست نباید برای استفاده از ماوس، خم یا زاویه دار شود. اندازه ماوس شما باید متناسب با دستتان باشد. استفاده از ماوس های بزرگ باعق در گذفتن مچ دست شمات می شوند.

 

ارتفاع مانیتور و فاصله را باید تنظیم کنید.

اگر موقعیت مانتیور پایین تر از سر شما باشد، برای حالت بدنی شما بسیار وحشتناک می شود. نوه درست نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ در صورتی که صاف نشسته باشید باید طوری باشد که بالای صفحه مانیتور با چشم های شما هم سطح باشد. در این شرایط همیشه به مقابل نگاه می کند و هیچ موقع سرتان را برای نگاه کردن به مانیتور پایین نمی آورید. هم سطح شدن قسمت بالای مانیتور و چشم ها، باعث می شود که سرتان را صاف نگه دارید و از چشمانتان برای دیدن باقی صفحه استفاده کنید.

نشستن صحیح پشت کامپیوتر
اگر از لپ تاپ استفاده می کنید مجبور هستید بیشتر پایین را نگاه کنید. این حالت برای استفاده کوتاه مدت آسیب زیادی در پی ندارد ولی اگر هر روز و در ساعات طولانی از لپ تاپ استفاده می کنید این وضعیت کار کردن با لپ تاپ، برای گردن شما بسیار مضر است. تدام این وضعیت می تواند باعث سردرد، درد گردن و پشت و دردهای دائمی در بدن شود.
نشستن صحیح پشت کامپیوتر
اگر در ساعات طولانی از روز پشت لپ تاپ می نشینید، ما به شما توصیه می کنیم که یک مانیتور خارجی بر روی میز بگذارید و از مشکلات احتمالی پیش رو جلوگیری کنید.
فاصله صفحه نمایش از شما دیگر مسئله مهم استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ است. اگر نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر و لپ تاپ را رعایت کنید، باید بتوانید دست خود را دراز کنید و بدون کشش زیاد مانیتور را لمس نمایید. فاصله 50 تا 60 سانتی فاصله مناسب شما از مانیتور است. فاصله بیشتر از این باعث می شود که برای مشاهده بهتر مانیتور به جلو خم شوید.

در موقع نشستن پشت کامپیوتر پای خود را روی پای دیگر نیندازید

وضعیت بدنی مناسبف گذاشتن هر دو پای شما بر روی زمین را طلب می کند. حتما با خودتان فکر می کنید که نشستن با حالتی که یک پا بر روی پای دیگر انداخته اید یک وضعیت نشستن راحت است ولی خوب است بدانید که این وضعیت نشستن به وضعیت بدن شما آسیب می رساند.

نشستن صحیح پشت کامپیوتر
باید تمرین کنید تا پاهیتان را روی زمین قرار دهید. اگر به وسیله ای برای گذاشتن زیر پا احتیاج دارید یک چهارپایه تهیه کنید. اگر به انداختن پا روی هم عادت کرده اید باید تمرین کنید تا این عادت را ترک کنید.

توصیه هایی برای نشستن پشت میز کامپیوتر

چند مورد دیگر که هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر باید رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

ارتفاع میز شما باید مقداری پایین تر از موقعیت آرنجتان باشد.

سر باید راست و هم راستا با شانه های شما باشد.

گردن نباید به سوی پایین خم شود و برای دید چشم باید مقداری به سمت پایین قرار بگیرد.

ساعدها باید در موقعیت افقی قرار بگیرند.

کف باید روی زمین قرار بگیرد.

صندلی که روی آن می نشینید هم باید استاندارد باشد و برای نشستن پشت میز کامپیوتر باید مناسب باشد.

مطالب مشابه را ببینید!