مجله تاپ‌ناز‌

نگهداری از گل بواردیا + روش های نگهداری و پرورش گیاه و گل زیبای خانگی

 گل بواردیا

گل بواردیا بسیار زیبا است و نگهداری آن خیلی سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه روش های نگهداری و پرورش این گیاه، در این مطلب آشنا شوید.

در واقع بواردیا گیاهی با برگ و شاخه های پرپشت و گل هایی متنوع است که مقایسه برگ ها و گل های آن در کاشت های گروهی به صراحت روشن است البته اگر چه که در آپارتمان ها به عنوان گیاهی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در فصول بهار و تابستان در فضای خارج از اتاق نگهداری می شود.

اصول نگهداری گل بواردیا

گیاه بواردیا از دسته گیاهان راسته و همیشه سبز علفی است که بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا به حساب می آید و بیش از 30 گونه مختلف درختچه ای دارد. این گیاه زیبا ارتفاعی بین 60 تا 150 سانتی متری دارد و برگ های آن هم به طول 3 الی 11 سانتی متری می رسد. گل های قیفی شکل آن به شکل خوشه ای در انتهای ساقه قرار گرفته اند و به رنگ سفید، کرم، زرد و صورتی مشاهده می شوند.گل های گیاه بواردیا در  طی فصل پاییز شکل می گیرند و شکوفا می شوند و در بعضی از گوه های دیگر این گیاه دو گره هستند و آنها را می توان به عنوان گیاه زینتی و گلدانی و همچنین برای تهیه شاخه گل عروس پرورش داد.

 گل بواردیا

دستورالعمل کاشت و تکثیر بواردیا

باید توجه داشته باشید شکه می توان گیاه بواردیا را با استفاده از قلمه های ساقه که معمولا در انتهای فصل بهار و یا در طی تابستان تهیه می شوند تکثیر کرد و به همین دلیل در ادامه مراحل تکثیر این گیاه زیبا را به صورت کامل بررسی می کنیم.

در ابتدا نیاز است قلمه های جوان را از گیاه مادری جدا کنید و سپس در بستری دارای خاک غنی کشت کنید. باید توجه داشته باشید که قلمه ها را برای اینکه بتوانید عمل ریشه زایی را خوب انجام دهند باید در مکانی با دمای 20 درجه سانتی گراد در طول شب و 25 درجه سانتی گراد در طول روز قرار دهید.

گیاه باید دور از تابش نور مستقیم باشد تا دچار پوسیدگی نشود. رطوبت محیط کشت گیاه باید در حد 98 درصجه سانتی گراد باشد زیرا میزان آبی که قلمه های گیاه از دست می دهد زیاد است. باید بدانید که اگر شرایط کشت مهیا شود بین 11 تا 14 روز طول می کشد که ریشه زایی قلمه انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: پرورش گل گاردنیا در منزل + نکاتی که برای پرورش این گل باید بدانید

 گل بواردیا

شرایط برای نگهداری گیاه بواردیا

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز به شرایطی دارند و شما باید این شرایط را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه بعضی از شرایط لازم برای پرورش و نگهداری گل بواردیا را بررسی می کنیم:

آبیاری

در فصل بهار و تابستان حداقل دو بار آبیاری در طول هفته نیاز دارند و به همین دلیل سطح خاک همیشه باید مرطوب باشد. توصیه می شود در فصل زمستان آبیاری را به هفته ایی یک بار کاهش دهید و اجازه دهید که سطح خاک همیشه خشد شده و سپس اقدام به آبیاری کنید و به هیچ وجه خاک بستر را باتلاقی نکنید. لازم است که در فصل بهار و تابستان هفته ای یکبار غبارپاشی کنید و مراقب باشد که گل ها مرطوب نشوند. می توانید برای تامین رطوبت پایدار به زیر گلدانی سنگریزه دار هم اضافه کنید.

دما و نور

دمای ایده آل برای پرورش گیاه بواردیا در طول تابستان حداکثر 29 درجه سانتی گراد و در طول فصل زمستان حداقل 13 درجه سانتی گراد نیاز است. گیاه در تابستان جریان ملایم هوا را می پسندد و معمولا توصیه می شود که در زمستان گیاهتان را در اطراف شوفاژ نگذارید. گیاه به نور کافی و غیر مستقیم نیاز دارد و در معرض نور مستقیم نباید قرار بگیرد.

کوددهی

نیاز است که گیاه خود را در فصل تابستان هر دو هفته یک بار با مواد مغذی مایع و یا جامد محلول در آب تغذیه کنید و البته باید کوددهی را بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته انجام دهید. توجه داشته باشید که با فرا رسیدن زمان گلدهی حتما کود دهی را کم کنید.

خاک

این گیاه زیبا برای رشد نیاز به خاکی غنی همراه با زهکشی ایده ال دارد. باید توجه داشته باشید که اگر برگ های جدید ریز و رنگ پریده هستند این موضوع می توانید نشانه کمبود مواد غذایی باشد که توصیه می شود از تقویت کننده هایی مانند خاک پیت ماس و پرلیت در بستر خام گیاه استفاده کنید.

تعویض گلدان

زمان ایده آل برای تعویض گلدان گیاه زمانی است که ریشه ها از یر گلدانی بیرون زده اند. برای انجام این کار باید یک گلدان بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را از بستر اصلی خارج کنید و خاک های آن را بتکانید و سپس درون گلدان جدید قرار دهید. البته توصیه می شود شاخه های خشک گیاه را هم جدا کنید تا روند رویش آن به تعویض بیفتد.

هرس کردن

به صورت کلی زمانی که گلدهی گیاه به پایان رسید ساقه ها را طوری کوتاه کنید تا فقط دو جفت برگ روی آن باقی بماند و به عبارتی رشد شاخه های جدید تحریک شود. بعد از کوتاه کردن ساقه ها باید بستر کشت را در مکانی قرار دهید تا 16 الی 18 ساعت روشنایی داشته باشد. به مدت 8 الی 10 هفته گیاه را خوب آبیاری کنید و اغذیه آن را هم انجام دهید. سپس گیاه را به مکانی منتقل کنید که دارای 9 الی 10 ساعت روشنایی در طول روز باشد و همچنین به مدت 5 الی 6 هفته آبیاری و تغذیه آن را خوب انجام دهید تا شاخه گل ها شکل بگیرد. باید توجه داشته باشید که اگر جوانه های انتهایی هرس نشوند شاخه ها به آرامی بلند و منحرف می شوند و بدین ترتیب گلدهی آن هم به تاخیر می افتد.

مطلب پیشنهادی: روش کاشت گل رعنا + نگهداری و پرورش گل رعنا در منزل

مقابله با آفات و بیماری ها

کنه تار عنکبوتی باعث زرد شدن برگ ها و همچنین بستر تار عنکبوت در سطح زیرین برگ ها می شود. شپشک هیا آرد آلود هم از شیره گیاه تغذیه می کنند و از رشد گیاه می کاهند و باعث زردی، ضعف عمومی، چسبناک شدن برگ ها و یگر مشکلات می شوند. دیگر آفات از جمله مگس های سفید، شته، تریپس و لارو هم ممکن است برای این گیاه زیبا مشکلاتی ایجاد کنند که در این بین می توانید با استفاده از سموم آفت کش این آفات را رفع کنید.

از بیماری های رایج در گیاه بواردیا می توان به پوسیدگی ریشه ها اشاره کرد که در طول زمستان که شدت نور اندک و دما پایین است می تواند مشکلاتی را برای گیاه ایجاد کند. به همین دلیل می توانید برای رفع این بیماری بستر گیاه را به مکانی با نور مناسب و همچنین دمای بیشتر منتقل کنید.

مطالب مشابه را ببینید!