مجله تاپ‌ناز‌

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

یکی از روش های عالی برای ترمیم، پاکسازی و زیباسازی پوست صورت، پاکسازی پوست با ماسک زغال است که به همین جهت در ادامه روش تهیه انواع این نوع از ماسک پوست را توضیح داده ایم.

پاکسازی پوست با ماسک زغال

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

در سال های اخیر افراد برای از بین بردن جوش های سرسیاه ، آکنه و همچنین پاکسازی پوست به محصولات زیبایی روی آورده اند، که در میان این محصولات ماسک زغال معروفیت و محبوبیت فراوانی را به دست آورده است.

همانگونه که شاهد هستید در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی همچون شامپو، صابون، انواع ماسک ها و اسکراب ها زغال فعال به کار رفته است به همین دلیل محبوبیت این ماسک رو به افزایش است؛ در این مقاله قصد داریم شما را با خواص ماسک زغال، مانند بهبود آکنه و جوش های پوستی، کمک به کاهش چربی پوست و تنظیم آن، ترمیم پوست های آسیب دیده و  از بین بردن ناخالصی های پوست آشنا کنیم، در ادامه برای پاسخ به سوالات خود و آگاهی بیشتر در ارتباط با ماسک زغال، شیوه استفاده  صحیح، طرز تهیه ماسک زغال خانگی  و … در این مقاله همراه ما باشید.

مطلب مشابه: روش پاکسازی پوست + روش های زیباسازی پوست و مراحل آن

آشنایی با ماسک زغال و کربن فعال

قبل از آشنایی با شیوه پاکسازی پوست به وسیله ماسک زغال،بهتر است با ترکیبات این ماسک آشنا شوید،زغال فعال که با نام دیگر کربن فعال نیز شناخته می شود، توانایی زیادی در از بین بردن چربی پوست و همچنین جوش های زیر پوستی دارد؛ اکثر افراد برای رهایی از جوش های سرسیاه به این ماسک روی می آورند.

ماسک زغال دارای کربن فعال است،این ماده به صورت پودر و سیاه رنگ در معرض دید قرار می گیرد؛علاوه بر ویژگی های ظاهری این ماده، ساختار آن به گونه ای است که بسیار جاذب و قادر به دفع سموم و از بین بردن چربی و جوش های زیر پوستی است.

این ماسک می تواند تمام سموم و ناخالصی هایی که در طول روز بر اثر آلودگی هوا بر روی پوست شما قرار می گیردرا به صورت کامل از بین ببرد، اکثر ماسک زغال هایی که امروز در بازار محبوبیت و معروفیت زیادی به دست آوردند، از مخلوط زغال سفید،سیاه و خاک رس تهیه شده‌اند، ماسک زغال به عنوان یک ماسک فوق العاده برای پاکسازی پوست مورد استقبال قرار گرفته است.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید،زغال فعالی که در ماسک زغال استفاده شده است در مصارف پزشکی و تصفیه هوا کاربرد دارد و با زغالی که برای تهیه کباب و … مورد استفاده قرار می گیرد کاملا متفاوت است.

فواید استفاده از ماسک زغال

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

امروزه به دلیل محبوبیت و معروفیت ماسک زغال، تبلیغات زیادی را در فضای مجازی و همچنین فروشگاه ها برای فروش این ماسک شاهد هستیم اما در واقع تمام فوایدی که برای ماسک زغال تاکنون ذکر شده است بر اساس تجربیات شخصی و همچنین شواهد تجربی بوده است.

با اینکه این محصول سر و صدای زیادی را در بازار محصولات زیبایی به عنوان ماسک پاکسازی پوست به پا کرده است، اما هنوز تحقیقات علمی زیادی بر روی آن صورت نگرفته است ،در ادامه این مقاله به بررسی برخی از مزایای ماسک زغال بر اساس شواهد تجربی می پردازیم:

از بین بردن آلودگی ها و ناخالصی های سطح پوست

از آنجایی که در ماسک زغال کربن فعال به کار رفته است، این ماسک توانایی دفع سموم و همچنین قدرت از بین بردن باکتری های موجود در پوست ،که بر اثر آلودگی هوا بر روی آن قرار گرفته اند را دارد.

بسیاری از افرادی که از این ماسک استفاده کردند و همچنین متخصصان پوست معتقدند که این ماسک با لایه برداری می تواند آلودگی ها را کاملا از روی پوست پاک کند و در نتیجه با گذشته چندین ماه پوستی سالم و شفاف برای مصرف کننده به وجود آورد.

مطلب مشابه: روش بخار درمانی برای پاکسازی پوست و درمان بیماری ها

از بین بردن آکنه و بهبود بخشیدن به جوش های پوستی

آکنه بر اثر تجمع چربی، باکتری های مضر و سلول های مرده در منافذ باز پوستی ایجاد می شوند، برخی از باکتری های تشکیل دهنده آکنه می تواند باعث التهاب و قرمزی پوست شود؛از آنجایی که کربن فعال خاصیت آنتی باکتریالی دارد ،می تواند باکتری های مضر را از منافذ باز پوست خارج کرده و به بهبود و حذف آکنه بر روی پوست کمک کند.

کاهش و تنظیم چربی پوست

ماسک زغال با ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند شما را از شر چربی های پوست خلاص کند، از دیگر ویژگی های این ماسک تنظیم چربی پوست است که می تواند در دراز مدت از ایجاد جوش های سر سیاه و آکنه جلوگیری نمایند.

لایه برداری، ترمیم و بازسازی پوست

ماسک زغال برای با لایه برداری بسیاری از سموم و باکتری های مضر موجود در پوست را از بین ببرد و با ترمیم پوست، بریدگی ها ،جای نیش حشرات و همچنین لک های پوستی را به مرور زمان از بین خواهد برد.

یکی دیگر از ویژگی های ماسک زغال دفع نیش حشرات و جلوگیری از خارش و سوزش آن است به همین دلیل پیشنهاد می شود در هنگام مواجه با این مشکل از ماسک زغال در جهت بهبود التهاب استفاده نمایید.

خطرات استفاده از ماسک زغال

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

همانطور که قبل‌تر در مقاله اشاره کردیم تمام مزایای ذکر شده برای ماسک زغال بر اساس تجربیات شخصی و شواهد تجربی است و در این زمینه تحقیقات علمی زیادی تاکنون صورت نگرفته است.

با توجه به محبوبیت این ماسک در میان افراد می توان بی خطر بودن آن را تضمین کرد، اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده زیاد از ماسک زغال می‌تواند باعث حساسیت پوست و همچنین خشکی و قرمزی بر روی پوست شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که تاکنون از ماسک زغال استفاده نکرده اید، برای تشخیص حساسیت داشتن به این ماسک می توانید ابتدا مقداری کمی از آن را بر روی پوست امتحان کنید و اگر بعد از گذشته چند ساعت قرمزی بر روی پوست احساس نکردید؛ می توانید این ماسک را استفاده نمایید، در غیر این صورت از مصرف مجدد آن خودداری نمایید.

مطلب مشابه: ماسک سیب + روش تهیه انواع ماسک سیب و فواید آن برای زیبایی پوست

مراحل پاکسازی پوست با استفاده از ماسک زغال

برای استفاده از انواع ماسک های صورت باید شیوه صحیح و مراحل آن را به صورت کامل آموزش ببینید و در ادامه شروع به پاکسازی پوست صورت به وسیله ماسک نماید، به همین دلیل در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با شیوه صحیح استفاده از ماسک زغال و پاکسازی صورت خود آشنا شوید:

1-در اولین مرحله از پاکسازی پوست به وسیله ماسک زغال، بهتر است قبل از انجام هر کاری پوست صورت خود را تمیز بشویید و سپس آن را با استفاده از یک حوله تمیز خشک نمایید، تمیز کردن پوست به ماسک زغال این امکان را میدهد که به خوبی درون منافذ باز پوست نفوذ کند و سموم و باکتری های پوست را به از بین ببرد.

2-در مرحله دوم مقداری از ماسک را به صورت مساوی بر روی قسمت های مختلف پوست از جمله گونه، بینی ،چانه و پیشانی پخش کنید، سپس با استفاده از انگشت خود به خوبی ماسک را بر روی صورت ماساژ دهید؛ دقت کنید که از استفاده ماسک زغال در اطراف چشم خودداری کنید، زمانی که این ماسک بر روی منافذ پوست به خوبی قرار گرفت می توانید به سراغ مرحله بعد بروید، توجه کنید که برای ماساژ زغال بر روی پوست می توانید از فیس براش و برس های نرم نیز استفاده نمایید.

3-در مرحله سوم حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماسک زغال بر روی صورت خشک شود، سپس پوست صورت خود را با آب ولرم بشویید و با استفاده از یک حوله تمیز آن را خشک نمایید ؛ اگر شما جزو افرادی هستید که پوستتان خشک است می‌توانید از یک مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست خود استفاده نمایید.

فواصل زمانی استفاده از ماسک زغال برای پاکسازی پوست

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

همانگونه که قبل تر در این مقاله اشاره کردیم از ویژگی های مهم ماسک زغال می‌توان به کاهش چربی، از بین بردن جوش های سرسیاه، آکنه و افزایش طراوت و شادابی پوست اشاره کرد؛ برای آنکه افراد حداکثر نتیجه را از فواید ماسک زغال ببرند بهتر است این ماسک را هفته ای یک الی دوبار مانند سایر ماسک ها استفاده نمایند.

افرادی که پوست حساسی دارند و با استفاده از ماسک زغال خشکی پوست آنها افزایش می یابد، بهتر است هر دو هفته یک بار از این ماسک برای پاکسازی سموم و باکتری های مضر استفاده نمایند.

اکثر متخصصان پوست به دلیل قرارگیری این ماسک به مدت بیست دقیقه بر روی پوست پیشنهاد می‌کنند، ماسک زغال در روتین پوستی شبانه خود قرار دهید؛ اما اگر جزو افرادی هستید که تمایل دارید این ماسک را در طول روز استفاده نمایید بهتر است قبل از حمام از این ماسک استفاده کنید.

یکی دیگر از پیشنهادات متخصصان پوست، استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده بعد از استفاده از ماسک زغال،برای افرادی است که دارای پوست خشک هستند یا در مناطقی با آب و هوای سرد و خشک زندگی می کنند.

مطلب مشابه: ماسک نرم کننده پوست | طرز تهیه ماسک خانگی ضد خشکی پوست

انواع ماسک زغال برای پوست های مختلف

از آنجایی که بیشتر افراد زمان کافی برای درست کردن ماسک زغال خانگی را ندارند، به سراغ ماسک  های آماده در بازار می روند، به همین دلیل بهتر است به ترکیبات این ماسک ها با توجه به نوع پوست خود دقت کنید؛ در ادامه مقاله سعی داریم شما را با ماسک مناسب پوست خود آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

اگر شما جزو افرادی هستید که پوست صورت تان چرب است، بهتر است ماسک زغالی را انتخاب نمایید که درون ترکیبات آن خاک رس به چشم بخورد؛ از مزایای خاک رس می توان به جذب و دفع چربی،کنترل چربی پوست صورت و همچنین بهبود و جلوگیری از بروز آکنه اشاره کرد.

اگر شما جزو افرادی هستید که پوست صورت تان خشک است، بهتر است ماسک زغالی را انتخاب نمایید که در ترکیبات آن آبرسان، روغن زیتون، روغن جوجوبا و مرطوب کننده به چشم بخورد؛با استفاده از این ماسک زغال می توانید خشکی پوست خود را کنترل کرده و از حساسیت آن جلوگیری نمایید.

اگر شما جزو افرادی هستید که حساسیت پوستی دارید، بهتر است از مصرف ماسک های زغال دارای پارابن و مواد شیمایی، ماسک های زغال معطر و دارای رنگ خودداری نمایید؛ در غیر این صورت حساسیت پوست خود را افزایش می دهید.

شیوه تهیه ماسک زغال خانگی

روش های پاکسازی پوست با ماسک زغال و روش تهیه انواع ماسک

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم، ترکیبات ماسک زغال با توجه به انواع مختلف پوست اهمیت فراوانی می یابد، برخی از افراد که وقت و زمان کافی را دارند ترجیح می دهند خودشان این ماسک را در منزل تهیه نمایند، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا طرز تهیه چندین ماسک زغال خانگی را، با راحت ترین شیوه به شما آموزش دهیم:

  • شیوه تهیه ماسک زغال خانگی با استفاده از عسل
  • مواد لازم برای تهیه ماسک زغال:
  • آب: دو قاشق غذا خوری
  • خاک رس بنتونیت: یک قاشق غذاخوری پودر زغال فعال: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک دوم قاشق غذاخوری
  • روغن: یک قطره

در ابتدا برای تهیه این ماسک آب و روغن را درون کاسه ای بریزید، به این نکته توجه داشته باشید که شما می توانید از انواع روغن ها، مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخدوس،روغن لیمو و روغن زیتون استفاده نمایید؛ سپس خاک رس را به ترکیبات درون کاسه اضافه کنید و به آن اجازه دهید که به خوبی جذب شود،در مرحله بعد عسل و پودر کربن فعال را به ترکیبات اضافه کنید و هم بزنید تا یک مخلوط خمیری شکل به دست می آید، این ماسک مناسب افرادی است که پوست چربی دارند.

شیوه تهیه ماسک زغال خانگی با استفاده از سرکه سیب

مواد لازم برای تهیه ماسک زغال:

  • خاک رس بنتونیت :یک قاشق غذاخوری پودر زغال فعال: یک قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب :یک قاشق غذاخوری
  • روغن درخت چای: سه قطره

برای تهیه ماسک زغال خانگی با استفاده از سرکه سیب ابتدا روغن و سرکه سیب را درون کاسه ای بریزید، سپس خاک رس را به ترکیبات اضافه کنید و اجازه دهید که به خوبی جذب شود ؛در ادامه پودر زغال فعال را به مواد اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید تا یک خمیر به دست آید،در صورت نیاز می توانید چندین قطره آب نیز برای قوام ماسک به آن اضافه نمایید، این ماسک برای از بین بردن آکنه و جای جوش مناسب است.

شیوه تهیه ماسک زغال خانگی با استفاده از ژلاتین

مواد لازم برای تهیه ماسک زغال:

  • ژلاتین:یک قاشق غذاخوری
  • پودر زغال فعال: یک قاشق غذاخوری
  • خاک رس: نصف قاشق غذاخوری
  • آب جوش: دو قاشق غذاخوری

برای تهیه ماسک زغال خانگی به وسیله ژلاتین، تمامی مواد نام برده شده در این مقاله را به آب جوش اضافه کنید و سپس ترکیب کرده تا یک خمیر یکدست به دست آورید؛ این ماسک مناسب برای از بین بردن جوش های زیر پوستی و مخصوصاً جوش های سر سیاه بر روی بینی است.

از آنجایی که استفاده از ماسک زغال برای از بین بردن جوش های سرسیاه و همچنین آکنه در میان افراد محبوبیت و معروفیت زیادی به دست آورده است، تصمیم گرفتیم در این مقاله به فواید و همچنین خطرات استفاده از این ماسک بپردازیم تا آگاهی شما عزیزان را افزایش دهییم.

در انتهای مقاله شیوه صحیح استفاده از ماسک و همچنین طرز تهیه انواع ماسک زغال خانگی را به شما آموزش دادیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی و مناسبی در جهت استفاده صحیح از این ماسک پرطرفدار به دست آورده باشید و اطلاعات کسب شده خود را نیز در اختیار سایر افراد قرار دهید.

مطلب مشابه: اطلاعاتی در مورد گالوانیک صورت (هیدوردرمی پوست) و فواید آن برای پوست

مطالب مشابه را ببینید!