مجله تاپ‌ناز‌

پستانک برای نوزاد چه مزایا و چه معایبی دارد؟

نوزاد میل به مکیدن دارد و ممکن است این میل به انگشت و پستانک باشد و روشی برای آرام شدن نوزاد باشد. در این مطلب می خواهیم در مورد مزایا و مهایب استفاده از پستانک توضیحاتی بدهیم.

پستانک سر پستانی از جنس پلاستیکی و لاستیکی و یا سیلیکونی برای مکیدن نوزادان و کودکان خرسال استفاده می شود. پستانک برای نوزاد هم مزایا دارد و هم معایبی دارد که قبل از مصرف باید در مورد نحوه صحیح استفاده از پستانک برای نوزاد اطلاعات داشته باشید.

پستانک شامل اجزایی مانند سر پستان و دسته و سپر دهان می باشد که در طراحی پستانک ها سپر دهان و یا دسته در اندازه های بزرگ ساخته می شوند تا از خطر خفگی نوزادان جلوگیری شود. در تلفظ عامیانه به پستانک، پستونک می گویند.

مزایا و معایب استفاده از پستانک

بدن نوزاد خیلی حساس است و والدین در این دوره باید از فرزند خود بسیار مراقبت کنند. قبل از متولد شدن نوزاد سیسمونی برای نوزاد تهیه می شود که پستانک هم جزو یکی از این وسایل است.

مزایای استفاده از پستانک

  • استفاده کردن از پستانک باعث آرام شدن نوزاد می شود و با مکیدن آن آرام می شوند، استفاده از پستانک برای نوزاد، باعث ارضای میل مکیدن او می شود.
  • یکی از روش ها برای حواس پرتی موقت نوزاد استفاده کردن از پستانک است، وقتی که برای تزریق واکسن و … اقدام می کنید می توانید برای پرت کردن حواس نوزاد از پستانک استفاده کنید.
  • پستانک برای خواباندن نوزاد بسیار مفید است.
  • طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که استفاده کردن از پستانک در موقع خواب باعث کاهش بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود.
  • پستانک برای تحمل دردهای کولیک در نوزاد مفید است.
  • نوزادان می توانند عادت پستانک مکیدن را راحت تر از انگشت مکیدن ترک کنند.

پستانک برای نوزاد چه مزایا و چه معایبی دارد؟

معایب استفاده از پستانک

  • نوزادانی که از ابتدای تولد به مکیدن پستانک عادت کرده اند ممکن است در شیر خوردن دچار مشکل شوند و می توان گفت که استفاده از پستانک در نوزاد باعث اختلال در شیردهی نوزاد می شود.
  • استفاده زیاد از پستاک باعث بروز مشکلات دندانی می شود. اگر از پستانک پس از سن 4 سالگی استفاده شود فک بالا و پایین ناهموار می شود و پس از این سن می تواند باعث جلوزدگی دندان ها شود.
  • پستانک می تواند باعث عفونت گوش میانی شود.
  • از پستانک در موقع خواب نوزاد استفاده نکنید زیرا اگر نوزاد به استفاده از پستانک در موقع خواب وابسته شود و اگر پستانک از دهان نوزاد بیفتد با گریه از خواب بیدار می شود و بیقراری می کند.

نکات بهداشتی و ایمنی برای استفاده از پستانک

برای نوزاد بهتر است که از پستانک ارتودنتیک استفاده کنید زیرا این پستانک ها طوری طراحی شده اند که با بخش های دندانی برخورد نداشته باشند.

برای پیشگیری کردن از عفونت قارچی بهتر است که هر روز به مدت چند دقیقه پستانک را در محلول آب و سرکه بگذارید و سپس پستانک را در هوای خشک قرار دهید.

از قرار دادن پستانک در دهان خود برای تمیز کردن آن خودداری کنید زیرا با این کار میزان میکروب بیشتری وارد بدن نوزاد می شود.

پستانک را باید هر روز تمیز کنید و برای نوزادان 6 ماهه باید پستانک را در کمی آب بجوشانید.

از آویزان کردن پستانک با زنجیر خودداری کنید زیرا ممکن است زنجیر باعث خفگی نوزاد شود.

پستانک هایی که روی آنها سوراخ تهویه هوا وجود دارد برای نوزاد بهتر هستند.

 

نکاتی در مورد استفاده صحیح از پستانک

در صورتی که تمایل به استفاده از پستانک دارید بهتر است یک سری نکات را در نظر داشته باشید که این نکات طلایی عبارتند از :

به درخواست کودک احترام بگذارید : در صورتی که کودک تان تمایلی به گرفتن پستانک ندارد از پستانک دادن به او خودداری نمایید.

به سیر بودن کودک تان توجه کنید : پستانک را در زمان سیر بودن کودک تان به او بدهید تا سبب گرسنه ماندنش نشود.

خودداری از تاخیر در تغذیه : به منظور تاخیر انداختن در شیردهی از پستانک دادن به کودک تان پرهیز نمایید.

زمان خواب کودک : می توانید در زمان چرت زدن نوزاد به او پستانک دهید و هنگامی که در زمان خواب پستانک از دهانش بیرون افتاد از اینکه مجدداً آن  را در دهانش قرار دهید پرهیز کنید و البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در زمان بهانه گیر شدن کودک ابتدا با راه هایی مانند در آغوش گرفتن، لالایی خواندن و…نوزاد دلبندتان را آرام کنید و استفاده از پستانک را اولویت انتخاب تان قرار ندهید.

رعایت بهداشت پستانک : هر چند پستانک هیچوقت مثل روز اول تمیز نمی شود اما بهتر است در زمان خرید پستانکی استاندارد و مناسب را انتخاب کنید و با آب گرم بشویید و در صورت مشاهده علایم فرسودگی ( وجود ترک های کوچک بر روی آن) بلافاصله آن را تعویض کنید.

از فرو بردن پستانک در مواد غذایی پرهیز کنید : پستانک را به مواد غذایی مانند : آب قند، عسل، آب میوه ها و… آغشته نکنید زیرا علاوه بر پوسیدگی دندان ها، عسل برای کوکان زیر یک سال خطراتی را به وجود می آورد.

زمان های نادرست پستانک دادن به نوزاد

گاهی اوقات پستانک دادن به نوزاد کار اشتباهی است که در زمان های زیر از پستانک دادن به نوزاد خودداری کنید.

  • کودک تان در وزن گیری مناسب مشکل دارد.
  • نوزاد از داشتن عفوت گوش رنج می برد و یا مستعد عفونت گوش می باشد.
  • نوزاد سینه گیری را به شکل صحیح یاد نگرفته است.
  • در صورتی به اندازه کافی شیر تولید نمی کنید از پستانک دادن به نوزادتان خودداری کنید.

پستانک یکی از وسایل ضروری برای نوزادان است که بیشتر والدین از پستانک برای آرام ساختن کودک خود استفاده می کنند. در این بخش از کودک و والدین مجله آرگا با انواع مزایا و معایب استفاده از پستانک برای نوزادان آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب اطلاعات خوبی را در مورد استفاده صحیح از پستانک کسب کرده باشید.

مطالب مشابه را ببینید!