مجله تاپ‌ناز‌

چه موقع و با چه کسی ازدواج کنیم؟

ازدواج را نمي توان محدود به سن خاصي کرد اما براي اين تصميم بزرگ يک دوره طلايي وجود دارد که زودتر يا ديرتر از آن اقدام کردن، شانس موفقيت را پايين مي آورد.

 

ازدواج

سن مناسب ازدواج براي زن و مرد وقتي تعريف مي شود که مرد و زن از نظر عقلى و ذهنى به چنان رشدى رسيده باشند که بتوانند به‌راحتى از والدين خود جدا شوند. در واقع به خودکفايى دوران بزرگسالى رسيده باشند و بتوانند جايگاه اجتماعي و شغلي مناسبي پيدا کرده باشند. منظور از جايگاه شغلي و اجتماعي، ثروت و شغل پر درآمد نيست بلکه بدانند چه کسي هستند، چه کاره هستند و قرار است در زندگي چه کاره باشند. کسي که هنوز نمي داند به چه شغلي علاقه دارد يا نمي تواند بگويد حرفه اش چيست و چه کاره است، به بلوغ شغلي و اجتماعي نرسيده است.

 

شرط بعدي، صميميت عاطفى و تعهد به شريک زندگي است که بايد با رشد عاطفي و بلوغ در اين زمينه به دست بيايد.

زن و مرد بايد توانايى تعهد را در مواجهه با فشارهاى قدرتمند بدنى، روانى و محيطى دارا باشند؛ با افراد، در سنين مختلف روابط دوستانه برقرار کنند؛ قدرت پذيرش نقش همسر و به تبع آن پدر يا مادر بودن را از ابعاد مختلف روان‌شناختى و زيستى دارا باشند. سن ازدواج به عوامل مختلفى ارتباط دارد که عبارتند از: بلوغ جسمى و فکرى، توانايى کسب درآمد، پيشرفت تحصيلى و… .

اعتقاد عمومى بر اين است که بهترين زمان براى ازدواج بعد از بيست سالگى است زيرا در اين سن زندگى افراد از ثبات بيشترى برخوردار خواهد بود و آمادگى پذيرش مسئوليت‌هاى بيشترى را دارند، درصد طلاق در اين افراد به کمترين حد خود مى‌رسد.

همسر خوب کسى نيست که تمام شرايط ايده آل را داشته باشد، ولى دارا بودن اکثر شرايط چيزي است که بايد به دنبالش باشيد. در مقابل خودتان هم به عنوان يک همسر خوب بايد بيشتر اين شرايط را دارا باشيد. هرکس در بررسى و انتخاب همسر، موارد خاصى را که به نظرش مهم‌تر است برمى‌گزيند. اين شرايط براى همه يکسان نيست و بر اساس خواسته‌هاى فردى تنظيم و بر آن‌ها تأکيد مى‌شود

ازدواج که رابطه‌اى پايدار و متعهدانه ايجاد مى‌کند، يکى از هيجان‌انگيزترين و مقدس‌ترين پديده‌هاى موجود در زندگى فرد است. پس چنين تعهد طولانى مستلزم آماده‌سازى خويش و رسيدن به سنى خاص براى تعامل روحى، روانى و جسمى است. فرد بايد قبل از ازدواج تعهدى صادقانه احساس کند و براى شناخت خود و طرف مقابل صميمانه بکوشد.

دوره آمادگى براى ازدواج دوره‌اى است که در آن زوجين بايد به‌منظور درک اهداف و نگرش‌ها و نيز بررسى مسائل خانوادگى، اقتصادى و اميال و آرزوهاى طرفين همديگر را صادقانه و دقيق بررسى کنند. همچنين بحث و مذاکره در اين دوره درباره جنبه‌هاى زندگى مشترک امرى ضرورى است. بنابراين، افراد بايد از بلوغ فکرى و سن مناسب برخوردار باشند و به مسائل مربوط به آن با جديت نگاه کنند.

 

همسر خوب چه کسي است؟

همسر خوب کسى نيست که تمام شرايط ايده آل را داشته باشد، ولى دارا بودن اکثر شرايط چيزي است که بايد به دنبالش باشيد. در مقابل خودتان هم به عنوان يک همسر خوب بايد بيشتر اين شرايط را دارا باشيد. هرکس در بررسى و انتخاب همسر، موارد خاصى را که به نظرش مهم‌تر است برمى‌گزيند. اين شرايط براى همه يکسان نيست و بر اساس خواسته‌هاى فردى تنظيم و بر آن‌ها تأکيد مى‌شود. مثلاً دخترى بيشتر به صداقت فرد مقابل توجه مى‌کند و دختر ديگرى به خانواده او يا فردى به ظاهر توجه ويژه مى‌کند و ديگرى به دست و دل‌بازى.

اما در مجموع بايد خط پايه اي براي اين شرايط در نظر بگيريد، مثل بلوغ در زمينه هاي عاطفي، اجتماعي، مالي و رفتاري. و پايبندي به اصول و چهارچوب هاي رفتاري پسنديده مثل اخلاقيات، حسن برخورد و در نهايت مواردي که مورد علاقه شماست و دوست داريد در همسر آينده خود ببينيد. مثل گرايش هاي خاص، علايق خاص، شغل و طبقه اجتماعي و مواردي از اين دست.

مطالب مشابه را ببینید!