مجله تاپ‌ناز‌

کاشت گیاه به صورت وارونه | معرفی گیاهانی که می توان وارونه کاشت

کاشت وارونه گیاه زیاد سخت و پیچیده نیست و با خواندن این مطلب می توانید با دستورالعمل کاشت گیاه به صورت برعکس و مزایای و معایب این روش آشنا شوید و البته در ادامه گیاهانی که برای کاشت وارونه مناسب هستند را به شما معرفی می کنیم.

بسیاری از مردم برای پرورش گیاه در منزل محدودیت فضا دارند که آویزان کردن گیاهان به صورت برعکس می تواند به آنها کمک کننده باشد. در فرهنگ های قدیمی کاشت وارونه گیاهان رایج بود و امروزه هم یک گروه کوچک از پرورش دهندگان نه تنها بالای ظروف آویزان اقدام به کشت کرده اند بلکه از انتهای این ظروف هم برای کشت گیاه مختلف استفاده می کنند.

کاشت وارونه گیاهان

گیاهان در سلامتی و آرامش انسان ها بسیار موثر هستند و این گیاهان انرژی مثبت زیادی را به محیط می دهند و تماشای آنها می تواند باعث کاهش تنش های روزانه شود. گل و گیاهان هنوز در خانه بسیاری از افراد به دلیل محدودیت فضا جا باز نکرده اند و یک راه حل برای این مشکل استفاده از گلدان های وارونه است.

دلیل پرهیز این افراد از پرورش گل و گیاه، کمبود فضا و کمبود زمان است. منازل و دفاتر کوچک هستند و به همین دلیل نمی توان تعداد زیاد گلدان قرار داد و البته زمان کافی هم برای رسیدگی به گیاه نیاز است. ممکن است افراد فراموش کنند که به گیاه آب بدهند و به همین دلیل باعث خشک شدن گیاه می شوند . باید توجه داشته باشید که گلدان های آویز پدیده ای جدید نیستند و از زمان های قدیم در خانه ها دیده شده است.

این گلدان ها معمولا در تراس خانه های حیاط دار آویزان می شدند و منظره ای زیبا ایجاد می کردند. با این وجود گلدان های وارونه می تواند یک پدیده مدرن باشد که از سقف آویزان شده ولی به صورت برعکس و وارونه رشد کرده است. این گیاهان همیشه رو به زمین رشد می کنند و تصور کنید که چه منظره زیبا و جدید را ایجاد می کنند.

کاشت گیاه به صورت وارونه

گیاهان مناسب کشت وارونه

واریته های کوچک و متوسط در کاشت گوجه فرنگی جزو بهترین گزینه ها برای این کاشت هستند و در کنار این گیاه توصیه می شود به دنبال ارقامی باشید که میوه آنها با هم رشد نکنند زیرا در این حالت باید در زمان کل میوه را برداشت کنید. در ادامه گیاهان مناسب برای کاشت وارونه را معرفی می کنیم:

  • تمام ارقام لوبیاها
  • تمام ارقام فلفل
  • انواع خیار
  • بامیه زیرا بامیه ها دارای گل هایی بزرگ و بلند هستند و در عین حال می توانند محصولی خوردنی باشند و حالت زینتی برای محیط ایجاد کنند.

در قسمت بالایی گلدان می توانید گیاهانی را بکارید که با گیاهان زینتی تداخل ایجاد نکنند. گیاه جعفری با گیاهان پایینی سازگاری دارد و می تواند زیبایی خاصی به گلدان بدهد و البته بعضی از آفات را هم از بین می برد.

توت فرنگی هم جزو گیاهانی است که در تمام وضعیت های فیزیکی رشد می کند و می توانید آن را همه طور بکارید.

 

 

دستورالعمل کشت وارونه گیاهان

برای کاشت گیاه در گلدان به صورت وارونه باید در ابتدا بعضی از اقدامات را انجام دهید زیرا از آنجایی که گیاه در گلدان وارونه از انتهای گلدان خارج می شود ابتدا باید انتهای گلدان پلاستیکی را با استفاده از اره برش هید و در این روند استفاده از عینک محافظ را نباید از یاد ببرید.

حالا نوبت به برش فیلتر می رسد که باید انتهای گلدان را روی فیلتر قرار دهید و دور آن را با استفاده از کاتر برش دهید و در آخر یک دایره به اندازه کف دست به دست می آید. باید توجه داشته باشید که شکل کلی فیلتر مشابه یک حلقه است و در پایان باید روی سطح حلقه یک برش ایجاد کنید زیرا این برش کمک می کند تا فیلتر به راحتی به دور ریشه گیاه بپیچد. از آنجایی که فیلتر حالت ارتجاعی ندارد به همین دلیل ریشه گیاه را هم نمی توان درون سوراخ حلقه فرو کرد.

در این مرحله باید با استفاده از دریل دو سوراخ به قطر ۲ یا ۳ سانتی متر در دو طرف گلدان به وسیله دریل ایجاد کنید و همچنین برای ایجاد این سوراخ ها باید حدود ۷ سانتی متر از لبه گلدان پایین بیایید. توصیه می شود برای استفاده از دریل لبه گلدان را روی یک چوب بی استفاده قرار دهید زیرا این کار موجب می شود گلدان در حین دریل کاری ثابت تر بماند.

سپس طنابی را برداشته و از سوراخ بدنه گلدان به سمت داخلی آن فرو کنید و داخل گلدان آن را یک گره محکم بزنید. توصیه می شود تا از محکم بودن گره گلدان اطمینان حاصل کنید تا گلدان وارونه شما بی خطر باشد. می توانید برای آویز شدن گلدان وارونه آماده شده از یک طناب یکپارچه یا دو طناب مجزا استفاده نمایید. همچنین انتخاب تعداد طناب کاملا سلیقه ای و بسته به محل آویز گلدان خواهد بود. حال بایستی گلدان را در فضایی آویزان کنید که به آن دسترسی داشته باشید تا راحت تر رسیدگی کنید.

توجه داشته باشید که آخرین و اصلی ترین مرحله در ساخت یک گلدان وارونه کاشت گیاه آن است که در ابتدا بایستی سر گیاه را از لبه بالایی گلدان داخل بوده و از سوراخ کف گلدان خارج نمایید. برای انجام این کار باید خاک اطراف ساقه و ریشه گیاه را بگیرید تا گیاه به خوبی در زیر گلدان قرار بگیرد. دقت داشته باشید که خاک را به میزانی جدا کنید که آسیبی به ریشه ها وارد نشود. همچنین بهتر است گلدان را در جایی قرار دهید تا برای کاشت گیاه راحت تر باشید. پس از اینکه گیاه را ثابت کردید باید فیلر را دور ریشه بچرخانید و در انتهای گلدان در کنار ساقه ها قرار دهید زیرا انجام این کار باعث می شود تا خاک از زیر گلدان ریزش نکند. توصیه می شود که پس از جاگذاری فیلتر خاک را به اندازه نیاز گیاه روی ریشه ها بریزید و کمی فشار دهید تا به یکدیگر بچسبند.

کاشت گیاه به صورت وارونه

مزیت های کاشت وارونه:

بسیاری از گیاهان را در فضای کوچک و به روش های دیگر نمی توان جا داد اما در کاشته وارونه این اجازه را دارید که گیاهان زیادی را نگهداری و کشت نمایید.

می توانید در بالای گلدان هم گیاهان مختلفی را پرورش دهید در حالی که در پایین آن نیز یک گیاه به رشد خود ادامه می دهد.

در کاشت وارونه قادر خواهید بود از گیاهانی استفاده کنید که خیلی تمایلی به رشد عمودی و روبه بالا ندارند. همچنین گیاهان آویز و رونده از این قبیل می باشند که با این روش نگهداری ساده تری خواهند داشت و نیاز به داشتن قیم در آن ها از بین خواهد رفت.

در گوجه فرنگی افتادن میوه ها روی خاک و پوسیدگی آن ها می تواند یک معضل باشد که در کاشت وارونه گیاهان این اتفاق نخواهد افتاد.

در برخی از موارد با روند کاشتوارونه گیاهان می توان از هجوم آفات و بیماری ها به گیاه جلوگیری کرد برای مثال در حمله شته ها که مورچه ها نیز نقش مهمی دارند و عامل جابه جایی آن ها محسوب می شوند.

معمولا به دلیل عدم تماس با خاک در میوه ها و گیاهانی که به صورت وارونه کشت شده اند می توان این روش را نوعی کشت پاکیزه و تقریبا ارگانیک دانست.

معایب کشت وارونه:

معملا به دلیل افزایش حجم ریشه به ویژه در کشت های بالا و پایین در گلدان تمامی گیاهان نیاز به آبیاری زیاد تری خواهند داشت و به همین خاطر استفاده از سیستم آبیاری قطره در این روش توصیه می شود.

در کاشت گیاهان مانند واریته های بزرگ خیار یا گوجه فرنگی نیاز به خاک بیشتر بوده وزن میوه و بوته نیز به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه نیاز به تکیه گاه بسیار مستحکمی خواهد داشت.

از آنجایی که گیاهان در این حالت آویز و رها هستند باد های شدیدی می تواند به آن ها صدمه بزند که بنابراین بایستی گیاهان وارونه را در محیطی امن از این مشکلات پرورش دهید.

 

مطالب مشابه را ببینید!