مجله تاپ‌ناز‌

کاشت گیاه خارشتر + اصول و پرورش گیاه داروی خارشتر و شرایط برای رشد

گیاه خارشتر خواص درمانی زیادی دارد و یکی از داروهای گیاهی است. کاشت گیاه خارشتر نیاز به شرایطی خاص دارد و باید برای پرورش و رشد این گیاه این اصول خاص را بدانید که در ادامه توضیح می دهیم.

گیاه خارشتر که به آن علف ترنجبین هم گفته می شود یکی از گیاهان شورزی و سازگار با آب هایی با درجه سختی بالا است که بیشتر قابلیت رشد در شرایط بیابانی خشک و نیمه خشک را دارد. این گیاه معمولا به وسیله اندام های رویشی مانند قلمه و بذر مورد تکثیر قرار می گیرد.

کاشت گیاه خارشتر

گیاه خارشتر در واقع متعلق به گیاهان تیره بقولات می باشد و به عنوان یکی از علف های هرز مهم در باغات، مزارع، دیم زار، مناطق مسکونی، فرودگاه ها و جاده ها به ویژه در مناطق گرم و خشک شناخته می شود. این گیاه بومی نواحی مدیترانه و غرب آسیا و همچنین دامنه پراکنش آن در سطح کشور زیاد می باشد و در بیشتر مناطق ایران تا ارتفاع 4 هزار متری از سطح دریا مشاهده می شود.

باید توجه داشته باشید که در مناطق گرم و خشک به ویژه حاشیه کویر در استان های خراسان و یزد گستره زیادی را در بر می گیرد و در دماهای نزدیک به 20 درجه سانتی گراد آن هم در اوایل بهار و پاییز به صورت وجود رطوبت از رشد خوبی برخوردار خواهد بود و باعث استقرار خوب گیاهچه های آن می شود.

کاشت و تکثیر خارشتر از طریق بذر و قلمه زنی صورت می گیرد و از آنجایی که خارشتر خواب فیزیکی ناشی از ضخامت پوسته بذر است ایجاد خراش در پوسته بذر یا شستشو با اسید سولفوریک باعث شکستن خواب و جوانه زنی آنها می شود.

جالب است که بدانید قسمت مورد استفاده گیاه خارشتر عبارت است از قطره های کوچک شیره که بیشتر در روزهای گرم از برگ های گیاه تیغدار کوچک خارج می شوند و طعمی شیرین و رنگ کرمی مایل به قهوه ای است که به آرامی سفت می شود و به صورت دانه های مدور سخت نمایان می شود. در بعضیا ز مناطق ایران مانند منطقه بلوچستان بیشترین غذای شتر از گونه خارشتر تامین می شود و بیشترین زمان ایده آل برای تولید و برداشت علوفه خارشتر در زمان گلدهی و بذردهی می باشد. باید توجه کنید که در مناطقی که این گیاه رشد نمی کند به صورت تعلیف دام شتر و بز می رسد و به همین دلیل با این نام معروف شده است.

روش کشت گیاه خارشتر

باید توجه داشته باشید که برای کاشت گیاه خارشتر در ابتدا باید به مدت 12 ساعت بذر خارشتر را در آب گرم قرار دهید و سپس بذر را در فضای گلخانه ای بکارید. با رسیدن فصل تابستان می توانید گیاه را به زمین اصلی منتقل کنید و معمولا توصیه می شود آن را در خاک های اسیدی مانند پیت ماس همراه با زهکشی بالا کشت نمایید.

باید بدانید گیاه خارشتر برای رشد نیاز به کمی آب دارد و از آنجایی که در برابر شوری و سرما بسیار مقاوم است می تواند در بیشتر خاک ها خوب رشد کند. باید دقت داشته باشید زمانی که خارشتر ترنجبین بدهد باید ترنجبین را برداشت کنید زیرا به صرفه تر از این است که آن را برای خوراک دام استفاده کنید. ولی اگر گیاه خارشتر فاقد ترنجبین باشد معمولا از آن به عنوان یک خوراک دامی استفاده می شود.

قطعات ترنجبین را در روزهای پایانی فصل تابستان روی شاخ و برگ های گیاه خارشتر آشکار می شوند و کشاورزان هم در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب پارچه ای پهن می کنند و گل های خشک شده ترنجبین را روی آن تکان می دهند. از این طریق قطره های خشک شده ترنجبین از روی گیاه جدا می شوند و سپس قطرات را جمع آوری خواهند کرد.

کاشت گیاه خارشتر

شرایط مورد نیاز برای پرورش خارشتر

تمام گیاهان برای اینکه رشد خوب داشته باشند نیاط به شرایط دارند که باید فراهم شود و به همین دلیل در ادامه اصول و شرایط مورد نیاز کاشت و پرورش گیاه خارشتر را بررسی می کنیم که شامل:

خاک

بهتر است بدانید که گیاه خارشتر از دسته گیاهان مقاوم به سرما می باشد که اغلب در بافت های شنی سبک تا بافت لومی متوسط همراه با زهکشی ایده آل خاک رشد خواهد کرد. همچنین این گیاه خاک های اسیدی را نیز ترجیح می دهد و قادر است در خاک های خنثی و قلیایی نیز به خوبی رشد کند.

نور و دما

به طور کلی گیاه خارشتر در محیط سایه به هیچ وجه رشد نخواهد کرد و به صراحت می توان گفت که نور را ترجیح می دهد و به عنوان گیاهی نور پسند شناخته شده است. همچنین در مورد دمای ایده آل برای کاشت گیاه خارشتر می توان گفت که بازه دمایی ۲۰ درجه سانتی گراد برای آن کافی است و در اگر در فضایی با دمای کمتر قرار بگیرد به سرعت پژمرده خواهد شد.

آبیاری

از آنجایی که خارشتر گیاهی مقاوم به سرما است و دارای ریشه هایی عمیق می باشد نیاز به آبیاری کمی خواهد داشت و اغلب توصیه می شود در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

خواص درمانی خارشتر

گیاه خارشتر ادرار آور و ضد سرفه است و از نظر بسیاری از متخصصان این گیاه خارشتر دارای طبع سردی می باشد و به همین دلیل برای رفع صفرا، سنگ کلیه و مثانه هم موثر است. می توانید برای دفع سنگ کلیه خارشتر را با خاکشر و ترنجبین ترکیب کنید و در تایم صبح ناشتا میل نمایید.

برای رفع جوش های صورت که بیشتر به دلیل خوردن چربی و شیرینی جات زیاد ایجاد می شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید و هر روز صبح به صورت ناشتا میل کنید تا جوش ها از بین برود.

ترنجبین یکی از مواد قندی است که از گیاه تهیه می شود و عرق آن به دلیل اثربخشی زیادی که دارد برای از بین بردن سنگ کلیه تجویز می شود.

در ادامه می توانید روش کاشت و پرورش گیاه گل گاوزبان و گیاه قاشقی را هم بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!