مجله تاپ‌ناز‌

کاهش سوء تفاهم در روابط با چند روش و راهکار خوب

روش های کاهش سوء تفاهم در روابط خانوادگی و دوستانه به شما کمک می کند تا در صورت ایجاد چنین مشکلی در روابط خود بتوانید آن را کنترل کنید. شما باید روابط خود را به دور از کینه توزی تنظیم کنید و به دیگران فرصت دهید که در مورد رفتارهایی که دارند توضیح دهند و این امر می تواند باعث شود که شما روابط سازمان یافته تر داشته باشید.

سوء تفاهم ممکن است در روابط همه افراد دیده شود و دلیل این امر می تواند مختلف باشد و افراد می توانند در محیط های اجتماعی مختلف این مشکل را تجربه کنند ولی بیش از اینکه دلیل بروز این امر مهم باشد این است که چطور مانع از بروز آن شویم و در روابط خود چطور رفتار کنیم که افراد دیگر دچار سوء تفاهم نشوند.

در این بین هم سوء تفاهم هایی که میان شما و خانواده ایجاد می شود بسیار مهم است و می تواند بیشتر روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد زیرا افراد در سوء تفاهم های خانوادگی احساس تنهایی بیشتری دارند و بیشتر به انزوا کشیده می شوند. برای کاهش سئ< تفاهم در روابط و ارتباطات خود با افراد دیگر باید سعی کنید تا شخصیتی پذیرا داشته باشید.

شما باید در هر موقعیت به دنبال شیوه ای درست برای برقراری ارتباط باشید. ممکن است قبول نکردن یک موقعیت باعث شود تا این سوء تفاهم ها بیشتر شود پس در نخستین گام بهتر است موقعیتی که شما و دیگران در آن قرار گرفته اید را در نظر بگیرید. افرادی که شرایط حال شما را می پذیرند به شکل بهتری می تواند با آن موقعیت روبرو شوند و برخورد و راهکار درستی را در مقابل آن انجام دهند.

کاهش سوء تفاهم در روابط با چند روش و راهکار خوب

روش های خوب برای کاهش سوء تفاهم در روابط

چنانچه شما هم در روابط خود با دیگران دچار سوء تفاهم باشید باید سعی کنید تا راهکارهای موثرتری را در برخورد با این موقعیت ها بسنجید. شما باید آگاهی و تجربیات خود را در این مورد بیشتر کنید تا در اینگونه از اتفاقات بهتر برخورد کنید و با توجه به اینکه افراد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و در روابط خود دارای برخوردهای متفاوتی هستند می توان راه ها مختلف را برای کم کردن سوء تفاهم در روابط اتخاذ نمود.

افراد گاهی پر توقع، درون گرا، برون گرا و … هستند که در روابط خود با دیگران دچار واکنش های مختلفی هستند اما برای رفع این امر چه راه هایی وجود دارد؟

جاذبه و دافعه

یکی از روش های کاهش دادن سوء تفاهم در ارتباطات داشتن جاذبه و دافعه است و اگر شما در ارتباطات خانوادگی خود با مشکل مواجه می شوید و روابط شما درگیر سوء تفاهم می شود باید سعی کنید تا راه حل بهتری برای آن داشته باشید.

خانواده نقش مهمی در تامین و حمایت افراد دارد پس شما باید سعی کنید تا روابط بهتری با خانواده خود داشته باشید و سعی کنید در این مواقع هم سهم خود در بروز این سوء تفاهم ها را بسنجید و بدانید که در چه زمان و مکانی شما نقش داشته باید این همان جاذبه و دافعه است و یعنی اینکه شما می دانید که چه چیزهایی دیگران را دفع می کند و چه چیزهایی دیگران را جذب شما می کند. یعنی شما به ویژگی های مثبت و منفی خود پی می برید و در روابط خود سعی می کنید تا رفتارهایی که باعث بروز سوء تفاهم می شود را کنترل کنید.

به دیگران گوش فرا دهید

نداشتن تفاهم با همسر چه دلایلی دارد و چطور می توانید تفاهم بیشتری با او داشته باشید؟ برای حل این بحران باید سعی کنید به حرف همسر خود گوش کنید. شما باید از ته قلب خود به حرف دیگران گوش دهید باید سعی کنید تا بیشتر و بهتر به احساسات اطرافیان خود پی ببرید و این کار زمانی ممکن می باشد که شما بدون قضاوت و پیش داوری به حرف دیگران گوش کنید. وقت هایی که دیگران از شما انتقاد می کنند با گوش باز به آنها توجه کنید و اجازه دهید که از طریق دیگر به اشتباهاتی که نمی دانید پی ببرید.

باید مجهز باشید

دیگر شیوه موثر در این مورد این است که مجهز شوید، اما یعنی چه؟ شما باید در روابط خود با خانواده و دیگران، احترام، همدلی، همکاری و … را از یاد نبرید و سعی کنید که روابط خود را به این موارد تجهیز کنید. کینه را از خود دور کنید و اگر دچار سوء تفاهم شده اید و یا خطایی از اطرافیان دیده اید آن را نادیده بگیرید و از کینه ورزی هم دوری کنید.

این مراحل را طی کنید

برای کم کردن سوء تفاهم در روابط خود باید سعی کنید تا مراحل زیر را طی کنید این مراحل کمک می کنند تا شما به شکل موثرتری روابط خودتان را سازمان دهید کنید در واقع شما لیستی از مشکلات خود در روابط تهیه می کنید و راه حل هایی را برای رفع آن عنوان می کنید که در این مسیر کمک کننده هستند این گام ها شامل مراحل زیر هستند:

  • تهیه کردن لیستی که در آن مشکلات شما ذکر شده است.
  • هدف خودتان را تعریف کنید و درباره آنچه که می خواهید تعاریفی بیاورید.
  • راه حل هایی را ایجاد کنید.
  • ارزیابی کردن راه حل ها
  • انتخاب کردن راه حل های مناسب برای به کار گرفتن آن ها

هر یک از این مراحل به نوعی می تواند موجب کاهش سوء تفاهم در روابط شما شود در واقع سه مرحله اولی که ذکر کردیم فرایند راه حل آفرینی است که طبق آن شما می توانید راه حل های موجود را پیدا کنید و در دو مرحله آخز نیز می توانید به فرایند تصمیم گیری برسید و روابط خود را به شکل موثرتری مدیریت کنید.

تمرکز کردن روی احساسات

در این شیوه هم شما باید سعی کنید که روابط خود را مدیریت کنید و بحث و مشاجراتی که بین شما و خانواده رخ می دهد را سازماندهی کنید. باید با تمرکز کردن روی احساسات و تفکرات خود سوء تفاهم هایی که پیش آمده را کمرنگ کنید گاهی هم لازم است در روابط خود سکوت کنید و اجازه دهید زمان لازم فرا برسد و در این صورت می توانید در زمان و مکان مناسب موضوع را بررسی کنید و به راه حل بهتری برسید.

 

مطالب مشابه را ببینید!