مجله تاپ‌ناز‌

کثیف ترین مکان های خانه 

کثیف ترین قسمت خانه شما کجاست؟ دکتر “کارل جی. فیچتنبام” متخصص بیماری های عفونی و پروفسور درمان های بالینی در دانشگاه سینسیناتی می گوید اصل قضیه به انسان ها و حیوانات خانگی مربوط است. به همین دلیل او می فرماید:” مهم ترین جایی که باید تمیز شود دستان انسان هاست. شستشوی دست ها به همراه آب و صابون و به مدت 20- 30 ثانیه بهترین راه برای جلوگیری از انتشار آلودگی است.” “وال اولیویرا” رئیس خدمات وال، که یک شرکت حرفه ای در زمینه تمیزکاری است می گوید:” اولین نکته مهم برای تمیز نگه داشتن خانه این است که: به محض رسیدن به خانه و رها کردن وسیله هایی مانند کیف پول، کیف و کفش ها دستان خود را بشویید.”

اما آلودگی همانجا باقی نمی ماند. در ادامه درباره کثیف ترین مکان های خانه توضیحاتی ارائه خواهیم کرد و راهکارهایی پیشنهاد می کنیم که با پیروی از آنها برای همیشه از شر کثیفی ها خلاص خواهید شد.

نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل در تهران کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

1 5

پیشخوان آشپزخانه و دستگیره ها

معمولا گاز و یخچال نقطه مرکزی تمیزکاری قرار می گیرند، در صورتی که پیشخوان ها و دستگیره ها به همان اندازه به توجه و مراقبت نیاز دارند.

ما وسیله های زیادی روی پیشخوان قرار می دهیم، کیسه های خرید را روی آن می گذاریم، قهوه روی آن درست می کنیم، خرده های غذا و قطرات نوشیدنی روی آن می ریزیم. و با اینکه هنگام قطعه قطعه کردن گوشت، سبزیجات و میوه ها از تخته مخصوص استفاده می کنیم، باز هم امکان انتقال باکتری ها به آن وجود دارد. همین اتفاق زمانی می افتد که در هنگام پخت و پز با گرفتن دستگیره کشو و کابینت باکتری و چربی غذا را به دسته ها انتقال می دهیم. توصیه می کنیم این بخش ها را هر روز با استفاده از ماده ضدعفونی کننده تمیز کنید.

اسفنج ها

در حالی که داخل آشپزخانه هستید، به اسفنج های خود توجه کنید. اگر هر بار که وارد آشپزخانه می شوید، بویی مانند بوی کپک یا پوسیدگی به مشامتان می رسد، ممکن است از اسفنج تان باشد که می تواند خانه ای برای باکتری ها فراهم کند. اسفنج خود را به طور فتگی در ماشین ظرفشویی بشویید و هر ماه آن را تعویض نمایید.

درزگیر درب ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و یخچال

هر زمان که داخل ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی خود آب و صابون را مخلوط کنید باید انتظار انباشته شدن چربی ها را داشته باشید. آب و صابون با یکدیگر مخلوط شده و در قسمت های مختلف گرفتار شده و انباشته می شوند. و در یخچال، زمانی که غذا و نوشیدنی داخل آنها گرفتار شود، کثیف می شوند.

برای تمیز کردن این درزگیرها، از کمی آب گرم، صابون و پارچه تمیز و از یک مسواک قدیمی یا قلم موی نرم استفاده کنید و آن را در تمام درز و شکاف ها حرکت دهید. سپس، این بخش ها را شسته و پاک کنید. پیشنهاد می دهیم این عمل را به طور ماهانه به انجام برسانید.

دستگاه قهوه ساز و بطری آب ساز

بسیاری افراد در زندگی روزانه خود از قهوه ساز و دستگاه بطری آب ساز استفاده می کنند، اما در هنگام تمیزکاری آشپزخانه هر دوی این مکان ها معمولا نادیده گرفته می شوند. این موضوع می تواند به پیامدهای بدی منجر شود. اگر آب یا قهوه راکد در جایی ریخته شده باشد، می تواند باعث رشد قارچ ها و کپک ها شده و بوی نامطبوعی ایجاد کند. برای گریز از این موضوع، قهوه ساز و مخزن آن را با استفاده از یک اسفنج، آب و صابون تمیز کنید.

2 3

شیرهای آب

وقتی درباره شیر آب صحبت می کنیم، منظورمان بخش زیرین آنهاست، بخشی که اگر برای پخت و پز و مصرف خوراکی از آب لوله کشی استفاده می کنید، باید به خوبی مورد توجه قرار گرفته و تمیز شود. آب لوله کشی حاوی مواد معدنی مانند کلسیم است که بر روی قسمت زیرین و صفحه شیر انباشته می شود.

با استفاده از یک برس خشک زیر شیر را تمیز نمایید. روش دیگر این است که کمی روغن اسانس پرتقال را روی مسواک ریخته و آن را به زیر شیر بزنید، سپس اجازه دهید 15 دقیقه باقی بماند تا ساختار ته نشست ها را بشکند. بعد از آن با استفاده از یک برس خشک آن را تمیز کنید. مکان را کاملا بشویید. وقتی ته نشست ها کاملا از بین رفتند، به صورت هفتگی قسمت مورد نظر را با استفاده از یک مسواک قدیمی، آب و صابون شستشو دهید.

کاسه توالت

متخصصان می گویند فقط خود کاسه توالت را به تنهایی در نظر نگیرید. توالت با استفاده روزانه، باکتری ها و لکه ها را به خود جذب می کند، اما جالب است بدانید تمیزکاری قسمت بیرونی کاسه توالت به اندازه قسمت داخلی آن اهمیت دارد، چرا که گرد و خاک، لکه ها و باکتری ها می توانند در این قسمت انباشته شوند.

گرد و غبار، مو و آلودگی در کنار و پشت توالت انباشته شده و این بخش را کثیف می کند. و، به دلیل آن که این بخش توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این آلودگی سریعتر انباشته می شود.

برای تمیز کردن بخش بیرونی، پیشنهاد می شود ابتدا با استفاده از یک پارچه خشک یا دستمال توالت این بخش را پاک کرده، سپس با یک تمیز کننده همه جانبه حمام و دستشویی آن را ضدعفونی کرد. این کار را به صورت هفتگی انجام دهید.

وان حمام و دوش

همه ما دوست داریم دوش بگیریم تا خستگی یک روز کامل را از تن به در کنیم. اما این عمل روزانه باعث می شود حمام با کف صابون، لکه آب، مو، آلودگی و چرک پر شود. به علاوه، هر بار که دوش می گیرید، تمام این آلودگی ها را به هر سطحی که با آن در تماس هستید پخش خواهید کرد.

اگر وان به طور مرتب تمیز نشود، ممکن است آب این بخش برگشت کند و رنگ آن نیز تغییر نماید. این موضوع برای زمانی که زهکشی وان حمام تان کند بوده و آب کثیف قبل از خارج شدن به اطراف و قسمت زیرین وان برخورد کرده و در اطراف انباشته می شود، نیز اهمیت دارد.

تمیزکاری کامل وان به همراه یک تمیز کننده و اسفنج می تواند هر گونه آلودگی را از بین ببرد. برای لکه های قوی تر، می توانید سفید کننده را از قسمت بالایی وان اسپری کنید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید خود به خود پایین بیاید. سپس آن را شسته، دوباره تمیز کننده مخصوص حمام را بزنید و بعد دوباره آبکشی نمایید. در هنگام انجام این کار از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

قالیچه حمام

یک بخش مشکل ساز دیگر، قالیچه حمام است. معمولا وقتی حمام خود را تمیز می کنید، قالیچه ها را از بخش مورد نظر برداشته و پس از تمیزکاری روتین، آن را در جای خود قرار می دهید. اما با این کار از خود قالیچه که پر از گرد و خاک، مو، لوسیون و دیگر موارد است، غافل می شوید.

اگر کف حمام تان تنها پر از مو بوده و پس از تمیز کردن آن دوباره قالیچه را در جای خود گذاشتید باید بگویم، خود قالیچه عامل ریختن این مو بوده است. با شستشوی هفتگی قالیچه خود در ماشین لباسشویی و جارو زدن آن با این مشکل مبارزه کنید.

کیبوردها و کنترل ها

کیبورد شما می تواند از آنچه فکر می کنید کثیف تر باشد. ممکن است مو، گرد و خاک و خرده های غذا داخل آن ریخته شده باشد، و از آنجایی که به طور روزانه از آن استفاده می کنید تعجبی ندارد که یکی از کثیف ترین بخش های خانه تان محسوب شود.

کیبورد و دیگر بخش های پر لمس مانند کنترل، کلید برق و نرده ها را در یک دسته جدا دسته بندی می کند. از آنجایی که این بخش ها در طول روز توسط افراد مختلف دائما لمس می شوند، بسیار آلوده می باشند.

اگر در حال تمیزکاری وسیله های برقی مانند کیبورد کامپیوتر یا کنترل هستید، می توانید اسپری یک سوم آب و دو سوم الکل را روی پارچه ای زده و سپس مکان مورد نظر را تمیز کنید. می توانید این محلول را روی تمام نقاط پر لمسی که میخواهید، استفاده کنید؛ به سادگی ابتدا بخش مورد نظر را تمیز کرده و سپس با پارچه ای خشک آن را پاک نمایید.

رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!