مجله تاپ‌ناز‌

از کجا بدانیم مصاحبه شغلی خوبی داشته ایم؟

از کجا بدانیم مصاحبه شغلی خوبی داشته ایم؟

مصاحبه شغلی من چطور بوده؟ آیا در مصاحبه شغلی قبول می شوم؟

خیلی از جویندگان کار بعد از مصاحبه شغلی، دچار استرس می شوند و مدام فکر می کنند که مصاحبه شغلی خوبی داشته اند و مورد قبول بوده یا نه.متاسفانه در اکثر مواقع نیز پاسخ مصاحبه بعد از وقفه‌ای طولانی مشخص میشود و در این مدت ندانستن اینکه چه عملکردی در مصاحبه داشته اید ممکن است آزار دهنده باشد.

در این مقاله از قصد داریم ۱۱ نشانه از یک مصاحبه موفق را برای شما بازگو کنیم که می‌تواند به شما در دانستن عملکردتان در مصاحبه‌ای که داشته‌اید کمک کند. مصاحبه شغلی مرحله‌ای از استخدام است که رسیدن به این مرحله برای یک جوینده کار به این معنی است که رزومه ارسالی وی مورد تایید قرار گرفته و شرکت یا موسسه مد نظر از او درخواست خواهد کرد تا در روز و ساعت مشخصی به محل کار آینده‌اش رفته تا با یک فرد کارشناس در امر استخدام که توانایی‌های بالایی در استعدادیابی و همچنین شناخت روانشناسی دارد گفتگوی رسمی داشته باشد.

اکثر افرادی که از مصاحبه شغلی برمی‌گردند دارای یکی از این دو حس هستند: در حالت اول آنها فکر می‌کنند که در مصاحبه موفق بوده‌اند و البته حالت دومی نیز وجود دارد که فکر می‌کنند مصاحبه بدی داشته‌اند.

اگر از گروهی هستید که حالت دوم را تجربه کرده‌اند ساعت‌ها و روزها به مصاحبه فکر کرده و پاسخ سوالات پرسیده شده از خودتان، واکنش‌هایی که داشته‌اید و حرکات زبان بدنتان را چک می‌کنید تا متوجه شوید که مسئول مصاحبه با شما در قبال هر یک چه حسی داشته است.

البته باید بدانید که پاسخ این سوالات توسط کارشناسان کسب و کار داده شده و شما می‌توانید با دانستن آنها از موفقیت خود در مصاحبه‌ای که داشته‌اید و همچنین تاثیر مثبت یا منفی بر روی فردی که وظیفه استخدام شما را داشته است با خبر شوید. در ادامه ۱۱ نشانه‌ای که توسط کارشناسان پیشنهاد شده را بررسی خواهیم کرد البته باید بدانید که وجود این نشانه‌ها به معنی قطعیت استخدام شما نیست.

لبخند زدن مصاحبه‌گر در طول گفتگو با شما

ممکن است پاسخ درستی به بعضی از سوال‌ها نداده باشید اما لبخند زدن مسئول در طول مصاحبه می‌تواند نشانه خوبی باشد. البته بعضی از اوقات این لبخندها به دلیل این است که مصاحبه‌گرها می‌خواهند با رفتار دوستانه از استرس شما بکاهند تا بتوانند بهتر شما را بشناسند اما در نظر داشته باشید که برخورد گرم و دوستانه می‌تواند به معنی مورد پسند واقع شدنتان نیز باشد.

نشان دادن توجه به حرف‌های شما توسط مصاحبه‌گر با انجام حرکاتی مانند تکان دادن سر، لبخند زدن و قطع نکردن حرف‌هایتان به این معنی است که وی به شنیدن حرف‌هایتان علاقه داشته و می‌خواهد شناختش نسبت به شما را افزایش دهد.

آنها سوالات زیادی در مورد خانواده، اهداف و علایق‌تان می‌پرسند

پرسش سوال در مورد خانواده، اهداف و علایقتان به این معنی نیست که مصاحبه‌گر به دنبال تفتیش زندگی شما است. آنها این سوال‌ها را به این دلیل می‌‌پرسند زیرا به شما علاقه‌مند شده و قصد جذبتان برای شرکت یا کمپانی را دارند. میکائیل کر، نویسنده و سخنگوی کسب و کار در این مورد گفته است:

نشان دادن اهمیت به زندگی شخصی و پرسش بیشتر در مورد آن به این معنی است که مصاحبه‌گر در تایید صلاحیت شما مصمم شده است و قصد دارد بیشتر از آنچه در رزومهحرفه‌ای خود نوشته‌اید بداند.

البته در نظر داشته باشید که می‌توانید به بعضی از این سوالات خصوصی پاسخ ندهید. جالب است بدانید پرسیدن سوالات خصوصی در برخی از کشورها غیرقانونی است و مصاحبه‌گر حق پرسیدن آنها را ندارد.

طولانی شدن زمان مصاحبه

وقتی از انجام کاری لذت می‌برید از زمان غافل شده و به عبارتی گذر زمان را متوجه نمی‌شوید. این موضوع در مصاحبه‌ها نیز اتفاق می‌افتد اگر مصاحبه خوبی داشته باشید زمان تقریبی که اصولا ۳۰ دقیقه‌ است نه تنها سپری می‌شود بلکه در انتهای جلسه متوجه طولانی‌تر شدن مصاحبه خواهید شد.

امبر کلاک، مشاور آکادمیک کالج ایتاکا گفته که این موضوع بسیار خوب است زیرا شخصی که قصد استخدام شما را دارد می‌خواهد بیشتر در موردتان بداند یا در مورد کار توضیح بیشتری دهد و شما را به نحوی آماده برخورد با شرایط محیط کاری جدیدتان کند. وی ادامه داده است:

شاید شما متوجه نشده باشید اما از دید مصاحبه‌گر شرایط استخدام را دارید و وی می‌خواهد از استعدادها و توانایی‌های شما بیشتر بداند.

مصاحبه‌گر سعی بر تعریف از کمپانی دارد

در مقطعی از مصاحبه متوجه می‌شوید که سوالات مصاحبه‌گر به اتمام رسیده و از کمپانی یا موقعیت شغلی که شما برای استخدام رجوع کرده‌اید تعریف می‌کند. در چنین شرایطی اصولا داوطلبان ناراحت شده یا مضطرب می‌شوند زیرا فکر می‌کنند که صلاحیت آنها رد شده است و مصاحبه‌گر با تعریف از سمت یا کمپانی به نداشتن صلاحیت کافی داوطلب اشاره می‌کند.

در چنین شرایطی سعی کنید به یاد بیاورید که مصاحبه‌گر از چه تعریف می‌کرده است. اگر وی قصد داشته تا برتری کمپانی را نسبت به دیگر رقبا نشان دهد یا با مثال‌های مختلف به آینده رو به رشد کمپانی و همچنین شرایط ایده‌آل شغلی که برای استخدام رجوع کرده‌اید اشاره می‌کند به این معنی است که صلاحیت شما را تایید کرده و قصد دارد آن سمت یا کمپانی را در نظر شما بزرگ کند. این کار کمک خواهد کرد تا شما دیگر به فکر ارسال رزومه به جای دیگری نبوده و بعد از استخدام نیز به کمپانی وفادار باشید. دال آستین، از کالج هوپ گفته است:

شما می‌توانید خوب بودن مصاحبه را از نحوه تعریف مصاحبه‌گر از کمپانی یا سمتی که برای آن متقاضی شده‌اید متوجه شوید. اگر وی زمان زیادی را صرف صحبت در مورد کمپانی یا شغل مد نظر کند به این معنی است که قصد دارد میزان علاقه شما را به محل کار آینده‌تان افزایش دهد و به نحوی صلاحیت شما را تایید کرده است.

در رابطه با حقوق و مزایا صحبت شده است

اصولا در مصاحبه‌های معمولی تنها در شرایطی از مزایا یا حقوق صحبت می‌شود که متقاضی در موردشان بپرسد یا خود مصاحبه‌گر با توجه به روتینی که دارد اشاره‌‌ای کوتاه به حقوق و اندک مزایای در نظر گرفته شده کند.

اگر در طول مصاحبه مشاهده کردید که مصاحبه‌گر از حقوق و مزایا برای جلب توجه شما استفاده می‌کند بهتر است بدانید این تکنیک نیز مانند تکنیک تعریف از کمپانی برای جلب توجه شما بوده و یک نشانه خوب است.

در نظر داشته باشید که حقوق و مزایا یکی از اطلاعات مهم در هر کمپانی بوده و از منتشر کردن اطلاعات در این زمینه‌ها اصولا خودداری می‌شود زیرا در صورت دانستن کمپانی‌های رقیب، می‌توانند با پیشنهاد بالاتری اقدام به جذب نیروهای مهم آن کمپانی کنند.

محیط کاری شرکت به شما نشان داده شده است

وظیفه اصلی شخصی که به عنوان مصاحبه‌گر استخدام شده است یافتن افراد مستعد برای شغل‌های مد نظر کمپانی است. آنها نیازی به انجام یک روتین مشخص برای همه داوطلبان ندارند و اگر فردی را فاقد صلاحیت بدانند سعی می‌کنند هرچه زودتر پرونده وی را بسته و رد صلاحیتش کنند.

یکی از کارهایی که مصاحبه‌گرها در صورت علاقه‌مندی به شما انجام می‌دهند این است که شما را به محیط کاری شرکت برده و حتی به کارمندان شرکت معرفی‌تان ‌کنند. کلاک در این رابطه گفته است:

اکثر مصاحبه‌گرها تنها در مورد شرایط کاری و محل کار آینده‌تان صحبت می‌کنند که چگونه خواهد بود و برای شما تنها تجسم آن باقی می‌ماند. اگر در انتهای مصاحبه از شما خواسته شد تا با دیگر اعضای تیم یا کارمندان شرکت آشنا شوید می‌تواند نشانه خوبی برای شما باشد.

استفاده از افعالی با زمان آینده

همانطور که در نشانه‌های قبلی نیز ذکر شد گاهی اوقات ذهنمان را به مسائل نه چندان مهمی مانند خوش آمدگویی ضعیف یا نشستن بر روی صندلی اشتباه سپری می‌کنیم که از مسائل مهم ما را غافل می‌‌کند.

استفاده از افعال در جملات گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده آنچه در ذهن مصاحبه‌گر است باشد. اصولا استفاده از افعالی با زمان آینده به این معنی است که فرد مقابل آینده شما را در کمپانی تجسم کرده است و با توجه به این موضوع مثال می‌زند، موضوعی را روشن می‌کند و حتی شرایط را می‌سنجد.

از شما منابعی برای تایید گفته‌هایتان پرسیده شده است

پرسیدن منبع برای گفته‌هایتان همیشه به این معنی نیست که مصاحبه‌گر به گفته‌های شما شک داشته یا باورتان ندارد. در بعضی موارد وقتی چنین سوالی از شما پرسیده می‌شود به این معنی است که مصاحبه‌گر نسبت به تایید صلاحیت شما جدی است.

بررسی منابع، اغلب آخرین اقدامی است که مصاحبه‌گر قبل از تایید شما انجام می‌دهد. بنابراین بر استرس و مضطرب بودنتان غلبه کنید.

تماس بعدی با شما مشخص می‌شود

یکی از نشانه‌های علاقه مصاحبه‌گر به شما این است که بدون آنکه شما اشاره‌ای به قرار ملاقات بعدی یا تماس برای اعلام نتیجه کنید، مصاحبه کننده اعلام کند که مرحله بعدی استخدام چه خواهد بود.

اصولا برای اینکه مودبانه و به صورت سر پوشیده متوجه شوید که شما انتخاب نشده‌اید از عباراتی مانند «با شما تماس خواهیم گرفت» استفاده می‌شود که البته در بیشتر موارد کمتر پیش ‌می‌آید تماسی گرفته شود اما وقتی مصاحبه‌گر بدون آنکه شما اشاره‌ای به مرحله بعدی کرده باشید روز و ساعت مشخصی را برای ملاقات بعدی بپرسد یا بگوید که در چه روز و ساعتی می‌تواند با شما تماس بگیرد یک نشانه خوب است زیرا وی علاقه به استخدام شما دارد.

از شما برای یک مصاحبه دیگر دعوت می‌شود

اصولا مصاحبه‌ها تنها یک مرحله دارد و شخصی که با شما مصاحبه می‌کند دانش کافی برای سنجش توانایی‌هایتان را دارد. البته باید گفت که بعضی شرکت‌ها از مصاحبه دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند که در مرحله دوم با مسئول بخشی که قرار است در آنجا کار کنید گفتگویی خواهید داشت.

در هر حالت، اینکه به مصاحبه دیگری دعوت شده‌اید یک نشانه خوب است زیرا مصاحبه‌گر صلاحیت شما را تایید کرده و در مرحله بعدی از متخصصی خواسته شده تا میزان توانایی‌های شما را بسنجد.

به طور معمول وقتی در شرکت یا کمپانی بزرگی استخدام می‌شوید مراحل آموزشی برای شما تدارک دیده خواهد شد تا بتوانید به سطح عملکرد دلخواه آن شرکت برسید اما اگر توانایی‌های بالایی داشته باشید نه تنها نیاز به آموزش نداشته و با حقوق بیشتری استخدام خواهید شد بلکه امکان دارد سمتی نیز برای شما در نظر گرفته شود. این تشخیص میزان توانایی شما بر عهده فردی است که در مصاحبه دوم با وی آشنا می‌شوید.

خداحافظی طولانی داشته‌اید

اگر کسانی که قرار است شما را استخدام کنند چندان از گفتگو با شما لذت نبرده و نتوانسته باشید آنها را تحت تاثیر قرار دهید احتمالا سعی خواهند کرد که هرچه زودتر این موضوع را نشان دهند. یکی از راه‌های نشان دادن این موضوع، کوتاه‌تر شدن مکالمات در انتهای مصاحبه و کوتاهی خداحافظی است.

خلاف این موضوع نیز وجود دارد؛ زمانی که مصاحبه‌گر صلاحیت شما را تایید کرده و به توانایی‌های شما ایمان آورده است. در صورتی که وی شخص پر حرفی نباشد زیاد صحبت کردن به معنی علاقه او به شما بوده و می‌خواهد اطلاعات بیشتری از شما کسب کند.

این حالت در خداحافظی نیز نشان داده می‌شود و خواهید دید که خداحافظی نیز مانند گفتگوی مصاحبه طولانی خواهد بود. علت این کار ساده است زیرا مصاحبه‌گرها شما را به عنوان فردی می‌بینند که در آینده با شما همکار خواهند شد. این صحبت‌ها قدم اول برای ایجاد یک رابطه دوستانه میان دو همکار است که قرار است به زودی در یک مجموعه کار کنند.

مطالب مشابه را ببینید!