مجله تاپ‌ناز‌

کدام بیماری ها باعث شوره شدید موها می شوند؟

کدام بیماری ها باعث شوره شدید موها می شوند؟

شوره سر عبارت است از سلول های مرده پوستکه در روی پوست سر و موها دیه می شود . پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه شاخی آن لایه های قدیمی را از دست داده و لایه های جدید جایگزین می گردند این عمل آهنگ و ریتم مشخصی دارد . اگر آهنگ و ریتم و سرعت ریزش پوسته های طبقه شاخی مو از حالت طبیعی خارج شده و تشدید و سریع شود حالتی به نام شوره سر به وجود می آید

شوره سر به صورت موضعی مثلا در پیشانی ها ، شقیقه ها و یا گردن می باشد و یا در تمام سر به وجود می آیند .

بر حسب ساختار و چسبندگی ، شوره سر را به دو نوع شوره خشک و شوره چرب تقسیم می کنند .

شوره خشک :

شوره خشک که به صورت گرده های ریزی روی مو پراکنده می باشد و معمولا به سر نمی

چسبد ، در هنگام شانه زدن می ریزد و کوچک و سفید رنگ می باشد . شوره خشک معمولا به صورت موضعی وجود دارد و شخص سر خود را می خاراند و این خارش به این علت است که پوست سر حالتی شبیه به سوزن سوزن شدن دارد و شوره با خاراندن از پوست سر جدا می شود . شوره خشک می تواند مملو از میکروارگانسیم های انگلی و قارچی بسیار ریز باشد که این قارچ های بیماری زا بر اثر خارش پوست سر تشدید می شوند .

شوره چرب :

در انتهای موها روی پوست سر پوسته هایی دیده می شود که اگر آنها را در بین دو انگشت فشار دهیم شوره چرب به خاطر چرب بودن به هم می چسبند و در نتیجه از شوره خشک بزرگتر می باشند . رنگ آنها تقریبا سفید است ولی چون به هم میچسبند تیره به نظر می رسند . شوره چرب موجب ریزش مو می شود . چرا که به سر می چشبند و پوست سر را کلفت و خفه می کند ، توده های شوره به علت چربی بیش از حد ترشح شده غدد چربی سر به یکدیگر می چسبند.و هر چه للایه شوره چربتر باشد خفگی پوست بیشتر می شود و در نتیجه چربی بیشتری تولید می شود .

شوره سر شدید

بیماری هایی که باعث شوره شدید سر می شوند عبارتند از :

1-درماتیت سورئیک که پلاک های ارتیماتو همراه با پوسته های چرب است .

2- دندروف : در زمان بلوغ پدید می آید .

3- پدیکولوز : نوعی شپش سر است .

4- پسوریازیس سر

عوامل ایجاد شوره سر

1- عوامل عصبی

2- کمبود ویتامین

3- اختلالات هورمونی

4-عوامل آلرژیک

مطالب مشابه را ببینید!