مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه گشنیز کباب آذری و ماکویی غذای مجلسی خوشمزه

دستور و طرز تهیه گشنیز کباب آذری و ماکویی

گشنیز کباب آذری یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است که اصالت آن به آذربایجان برمیگردد و طرفداران بین المللی را به خود جذب کرده است، گشنیز کباب آذری یک نوع کوفته محسوب می‌شود که از نظر ظاهری همانند غذاهایی چون کتلت است، از آنجایی که اصالت این غذا به استان آذربایجان برمی‌گردد، به آن گشنیز کباب آذری میگویند.

این غذا ترکیبی از گوشت چرخ کرده و سبزیجات است که طعم بی نظیری را به آن می بخشد،اگر شما هم قصد دارید این غذای پرطرفدار را امتحان کنید و در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مواد لازم و همچنین دستور پخت این گشنیز کباب آذری را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه گشنیز کباب آذری و ماکویی غذای مجلسی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه گشنیز کباب آذری

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای حدود چهار نفر است، در صورتی که شما قصد دارید  غذا را برای تعداد کمتر یا بیشتری بپزید می توانید با استفاده از ضرب یا تقسیم مواد آن را کاهش و افزایش دهید.

  • پیاز :۲ عدد بزرگ
  •  لپه :۲۰۰ گرم
  •  تخم مرغ :۲ عدد
  •  گشنیز: ۲۰۰ گرم
  • لیمو عمانی :دو عدد
  • روغن مایع : به ندازه گیری لازم و دلخواه گوشت چرخ کرده :۵۰۰ گرم
  •  آرد سفید: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه و کافی
  • آرد سوخاری:یک قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه ای: یک عدد
  •  رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت گشنیز کباب آذری

مرحله اول: در مرحله اول ابتدا برای تهیه یک کباب گشنیز آذری خوشمزه لپه ها را به همراه یک لیوان آب داخل کاسه مناسب بریزید و آن را کنار بگذارید تا چندین ساعت در آب خیس بخورد، این کار به این منظور صورت می گیرد که نفخ لپه ها به صورت کامل گرفته شود ،اگر شما فرصت لازم و کافی دارید می توانید آب کاسه را یک تا دو بار تعویض کنید ،یکی از نکات مهمی که در این مرحله باید به یاد داشته باشید این است که حتماً چندین ساعت قبل لپه ها را خیس بدهید.

مرحله دوم: پس از آنکه نفخ لپه ها به صورت کامل از بین رفت آن را به همراه دو لیوان آب درون قابلمه بریزید، سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید که لپه ها به مدت  ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بپزند.

مرحله سوم: در مرحله سوم لپه ها را جدا کرده از آب جدا کنید و آب اضافی آن ها را کنار بگذارید ،سپس یک عدد پیاز را به همراه لپه ها دو دور چرخ کنید ،اگر شما جزو افرادی هستید که چرخ گوشت در دسترس ندارید می توانید با استفاده از گوشتکوب مخلوط پیاز و لپه را بکوبید،یکی دیگر از راه ها این است که پیاز را به صورت رنده شده به لپه ها اضافه کنید سپس به واسطه گوشکوب آنها را بکوبید تا به خوبی باهم میکس شوند.

مطلب مشابه: کباب چنجه | طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوسفندی با طعمی بی نظیر

طرز تهیه گشنیز کباب آذری و ماکویی غذای مجلسی خوشمزه

مرحله چهارم: مخلوط میکس شده لپه و پیاز را درون کاسه ای بریزید و در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک ،فلفل، زردچوبه و تخم مرغ به باقی ترکیبات اضافه کنید، ادویه های نام برده شده در این مرحله به میزان کافی و دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله پنجم: در این مرحله سعی کنید مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا یکدست و میکس شوند ،در ادامه آرد سوخاری را به این ترکیبات اضافه کنید و دوباره ورز دهید تا آرد سوخاری به خوبی با باقی مواد مخلوط و ترکیب شود، در این مرحله یک تابه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و کمی روغن به آن اضافه کنید، هنگامی که روغن به خوبی داغ شد به اندازه یک پرتقال کوچک از مایه بردارید و آن را مانند کتلت شکل دهید و داخل روغن بیندازید.

مرحله ششم: هر سمت گشنیز کباب را ۳ تا ۵ دقیقه سرخ کنید و آن را از تابه خارج کنید، زمانی که تمام کوفته ها سرخ شدن برای تهیه سس آن اقدام نمایید،ابتدا گشنیز ها را به صورت متوسط خرد کنید و در همان تابه که قبلاً کوفته‌ها را سرخ کرده بودید تفت دهید تا سرخ شود، هنگامی که سرخ شدن گشنیز هابه پایان رسید آنها را از تابه خارج کنید و پیازی را که به صورت خلالی خرد شده است به تابه اضافه کنید و آن را به خوبی تفت دهید ،زمانی که پیاز کمی طلایی شد مقداری زردچوبه ، فلفل به میزان دلخواه به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم میکس و یکدست شوند، در این هنگام فلفل دلمه را به صورت نگینی خرد کنید و به ترکیبات تابه اضافه کنید، زمانی که فلفل دلمه ای تفت خورد آب باقیمانده از لپه ها، که در مراحل قبل کنار گذاشته بودیم را به تابه اضافه کنید.

مرحله هفتم: در این مرحله نوبت به اضافه کردن آرد سفید به ترکیبات میرسد،آرد سفید را مانند بقیه مواد ،به خوبی میکس کنید تا با آب لپه کاملاً میکس و ترکیب شود.

مرحله هشتم: در مرحله هشتم گوجه فرنگی را داخل یک پیمانه آب جوش حل کنید و آن را به تابه اضافه کنید،و حالا نوبت اضافه کردن لیمو عمانی به ترکیبات است، برای آنکه این لیمو طعم تلخی به غذای ما نبخشد ابتدا لازم است هسته های لیمو عمانی را از آن خارج کنید و آن را به تابه اضافه کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه کباب پیچ خوشمزه و نکاتی برای پخت اصولی این غذا

طرز تهیه گشنیز کباب آذری و ماکویی غذای مجلسی خوشمزه

مرحله نهم: در مرحله آخر گشنیز هایی که از قبل تفت داده بودید را به تابه اضافه کنید و بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه کوفته ها را به صورت مرتب درون تابه بچینید و اجازه دهید که سس ها به خوبی به خورد کوفته ها رود و جذب آنها شود ، در این مرحله صبر کنید تا سس کوفته ها به صورت غلیظ در بیاید ،سپس میتوانید کوفته ها را از تابه خارج کنید و همراه برنج یا انواع نان سرو کنید.

نکات مهم

  • برخی از خانواده های آذری این غذا را با استفاده از تکه های نان خرد شده میل می کنند،اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل به خوردن این غذا با تکه های نان دارید به شما پیشنهاد می شود از نان های خشک و سبوس دار استفاده کنید، در صورتی که قصد دارید این را با نان تازه بخورید نان سنگک بهترین انتخاب برای شماست.
  • اگر شما جزو افرادی هستید که کم خونی دارید می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز گوشت شترمرغ استفاده کنید که آهن بیشتری را در این غذا به وجود می آورد و اگر بعد از خوردن غذا ، شربت آبلیمو بنوشید میزان جذب و دریافت این آهن بیشتر خواهد شد.
  • اگر  شما جزو افرادی هستید که چربی خون دارید می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز از سینه مرغ چرخ شده استفاده کنید و همچنین به جای استفاده از نان سنگک از آرد جو سبوس دار استفاده کنید تا چربی خون کاهش پیدا کند.
  • اگر شما جزو افراد گیاهخوار هستید می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز از سویا استفاده کنید، به یاد داشته باشید که این غذا میزان قابل ملاحظه‌ای پروتئین را در خود جای داده است و اگر آن را به همراه یک لیوان آب میوه تازه میل کنید جذب این پروتئین ها افزایش می یابد.
  • استفاده از تخم مرغ در این غذا به دلیل عدم وا رفتن کوفته ها به کار می رود، زمانی که تخم مرغ را به مخلوط اضافه کردید، سعی کنید که بلافاصله آنها را در روغن سرخ کنید، زیرا این ترکیب خام مستعد میکروب است که برای سلامتی مضرر است.
  • میل کردن این غذا به همراه دوغ کفیر و انواع سبزیجات نیز پیشنهاد آذری زبانان به افرادی است که خواهان تجربه پخت این غذا هستند.
  • این غذا ۴۰۰ کیلو کالری برای هر نفر و برای مجموعه ۴ نفر ۱۶۷۰ کیلو کالری انرژی دارد که عنوان یک وعده غذایی کامل مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید به عنوان ناهار یا شام این غذا را طبخ و سرو کنید.

در این مقاله سعی کردیم یک روش پخت ساده و همچنین مواد لازم برای تهیه گشنیز کباب آذری را در اختیار شما قرار دهیم، در انتهای مقاله نیز نکاتی را ذکر کردیم که ممکن است برای افراد دارای کم خونی،دارای چربی خون و گیاهخوار مفید واقع شود، امیدواریم که از این دستور پخت استفاده کرده و از طعم این کباب لذیذ لذت ببرید.

مطلب مشابه: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای خوشمزه مجلسی ویژه

مطالب مشابه را ببینید!