مجله تاپ‌ناز‌

گیاهان تصفیه کننده هوا + معرفی 13 گل و گیاه های مفید برای فضای بسته منزل

گیاهان تصفیه کننده هوا باعث می شوند که آلودگی های فضاهای سربسته مانند منزل از بین برود و هوای تمیز استنشاق کنید، به همین دلیل در ادامه گل و گیاهانی که باعث پاکیزگی هوا می شوند را معرفی می کنیم که می توانید در منزل به کار ببرید.

یکی از مسائل مهم در زندگی شهری، آلودگی هایی است که در فضای منزل وجود دارند و با چشم قابل مشاهده نیستند و لسیار خطرناک هستند. با استفاده از گیاهانی که تصفیه کننده هوا هستند، می توانید این آلودگی ها را کمتر کنید و هوایی پاک تنفس کنید. در ادامه 13 نوع گل و گیاه تصفیه کننده هوا را به شما معرفی می کنیم که باعث پاکیزگی هوای اداره و آپارتمان می شوند. این گیاهان باعث پاکسازی هوا می شوند و به منزل فضایی زیبا می دهند.

با نگهداری گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل یا اداره، هم می توانید هوایی پاک استشمام کنید و هم از زیبایی گیاهان لذت ببرید. این گیاهان آلاینده های موجود در هوا و فضاهای بسته را جذب می کنند و باعث پاکسازی هوا می شوند.

 

معرفی ۱۳ گونه گیاهان تصفیه کننده هوا

مسئله آلودگی هوا و آلاینده ها این روزها بسیار مهم است و انسان ها همیشه تلاش می کنند تا با روشهای خاص، میزان آلودگی را کمتر کنند. یکی از روشهای کاهش آلودگی هوا در محیط های مانند منزل و یا اداره نگهداری از گیاهانی است که کار تصفیه هوا را انجام می دهند. این گیاهان آلاینده های موجود در هوا به خصوص در محیط های بسته را جذب خود می کنند و باعث پاکسازی هوا می شوند. اگر تا به حال فقط به جنبه زیباسازی گل و گیاهان توجه داشته اید، باید بدانید که این گیاهان علاوه بر زیباتر کردن محیط باعث پاکیزه تر شدن هوا می شوند و برای ساکنین آرامش به ارمغان می آورند. در ادامه 13 گونه گیاهی مفید را به شما معرفی می کنیم.

نخل ققنوس

نخل ققنوس یا Pygmy palms درختی پایه کوتاه از خانواده نخل می باشد که در شرایط سایه و آفتاب غیر مستقیم رشد دارد. ارتفاع این گیاه بین 180 تا 300 سانتی متر متغیر می باشد و ریشه آن هم می تواند تا 180 سانتی متر در عمق خاک نفوذ کند. این گیاه می تواند سمومی مانند زالین و فرمالدئید را از بین ببرد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گل داوودی

این گل با رنگ های صورتی و بنفش بسیار جذاب است و نشاط و سرزندگی را به منزل شما می دهد و هوا را تصفیه می کند. این گیاه می تواند سمومی مانند آمونیاک، زایلین، تولوئن، بنزن و فرمالدئید را از بین ببرد. گل داوودی در موقع شب با رهاسازی اکسیژن زیاد خواب راحتی را به شما می دهد. این گل برای رشد به نور خورشید نیاز دارد و براحتی دچار قارچ می شود و به این ترتیب در آبیاری و نحوه مراقبت از آن باید بسیار دقت کنید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

نخل پروانه

نخل پروانه دارای ساقه های ظریف و متراکم است و باعث کم شدن آلودگی می شود. این نخل با نام نخل بامبو هم شناخته می شود و رطوبت زیادی را در هوا ایجاد می کند و برای محیط خشک مناسب است. این گیاه می تواند آلاینده های سمی مانند زایلین، مونواکسید کربن، بنزن، کلروفرم را از بین ببرد و باعث تصفیه هوا می شود. این گیاه به نور غیر مستقیم خورشید برای رشد نیازمند است.

گیاهان تصفیه کننده هوا

فیکوس

فیکوس Rubber fig گیاه همیشه سبز است و خاستگاه آن هند است. ریشه این گل به سوی بالا رشد می کند و به دور تنه یا ساقه گیاه می پیچید. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز دارد و نور ملایم و روشن باعث رشد خوب آن می شود. افرادی که سگ و یا گربه در منزل دارند بهتر است این گیاه را انتخاب نکنند زیرا برای حیوانات مضر است. بری رشد نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد و برای لذت برد از زیبایی گل به هر برگهایش نیاز دارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

آگلونما

آگلونما با نام Aglaonema بهتر است در اتاق خواب نگهداری شود. این گیاه قادر است در مدتی کم هوای آلوده منزل را پاکسازی کند. در شرایط نور کم و تاریکی می تواند به رشد خود ادامه دهند و از نگهداری آن در شرایط نور مستقیم آفتاب یا در کنار بخاری و شوفاژ باید اجتناب کنید. این گیاه به نام گیاه همیشه سبز چینی هم شناخته می شود. آگلونما هم باعث زیبایی می شود و هم آلاینده های محیط را جذب خود می کند و البته برای سگ ها مضر است. این گل نیاز به رطوبت دارد و هر چند سال یکبار باید گلدان را عوض کنید.

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری گل مینا و پرورش گل مینا

گیاهان تصفیه کننده هوا

پایتال

گل پایتال با نام علمی Hedera helix که عشقه هم نامیده می شود گیاهی همیشه سبز است و خیلی راحت با فضاهای بسته سازگار می شود. گونه های مختلف این گیاه به مقدار نور متفاوتی نیاز دارند. این گیاه برای سگ مضر می باشد و اگر پوست حساسی دارید لمس این گیاه باعث تشدید حساسیت می شود. این گیاه نیاز به آبیاری منظم در طول دوره رشد دارد و در زمستان آب کمتری نیاز دارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

Spathiphyllum

گل چمچمه ای یا Spathiphyllum متعلق به گل شیپوری است و تصفیه کننده آلاینده های هوا مانند مونواکسید کربن، تری کلرواتلین، زایلین فرمالدئید و بنزن است. این گیاه نیاز به مراقبت زیادی ندارد و برگ های درخشان سبز رنگ آن در نور کم هم به محیط خانه زیبایی چشم نوازی می دهد. Spathiphyllum به هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد و در بهار می توانید آن را تکثیر کنید.

بخوانید: گیاه گلرنگ اطلاعاتی در مورد پرورش این گیاه

گیاهان تصفیه کننده هوا

زبان مادر شوهر

گیاه زبان مادر شوهر یا گل ماری با نام علمی Dracaena trifasciata گیاهی مقاوم است و تقریبا در هر شرایطی رشد می کند. این گل نیاز به مکانی پرنور و حتی چند ساعت نور مستقیم خورشید در طی روز نیاز دارد و طرفدار رطوبت نیست از جمله سمومی که توسط این گیاه از بین می رود می توان به بنزن، تری کلرواتلین، زایلین و فرمالدئید اشاره نمود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

آلوئه ورا

گیاه در موقع شب اکسیژن زیادی آزاد می کند و از نظر محققین ناسا یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا است. آلوئه روا سمومی مانند فرمالدئید  بنزن موجود در هوا را از بین می برد و به ساکنین منزل خوابی راحت هدیه می دهد. این گیاه برای رشد خوب نیاز به نور خورشید نیاز دارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گل عنکبوتی

گل عنکبوتی از گیاهان مهم در زمینه تصفیه هوا است. این گیاه رشد سریعی دارد و نگهداری آن در سبدهای آویزان، ظاهری جذاب به آن می دهد. این گل بیش از 200 گونه دارد که بیشتر آنها به مراقبت زیادی نیاز ندارند و در مقابل شرایط سخت مفاوم هستند. گیاه عنکبوتی می تواند آلاینده های هوا مانند مونواکسید کربن، فرمالدئید و بنزن را از بین ببرد همچنین دود و بوی حاصله از پخت و پز را هم تصفیه می کند. آشپزخانه مکانی مناسب برای نگهداری آن می باشد. ضمنا مراقب از گل عنکبوتی برای افراد دارای حساسیت و آلرژی هم مفید است.

مطلب پیشنهادی: آموزش پرورش گل گاوزبان + راهنمای کاشت و پرورش گل گاوزبان

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاه Pothos

پوتوس یا Pothos نوعی گل آپارتمانی با شرایط مراقبت ساده است که دشمن مهمی برای سموم خانگی به شمار می رود. این گیاه با پیچک های آبشاری زیبایی منزل را چند برابر می کند. سازگاری این گیاه بالا است و معمولا در سبدهای آویزان نگهداری می شود. نام دیگر این گل، دلبر است و از خصوصیات مهم آن مقاومت زیاد در شرایط مختلف است. به این صورت که در هر شرایطی به رشد خود ادامه می دهد و هوا را تصفیه می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

دراسنا پرچمی

دراسنا پرچمی که با نام خون سایوشان هم شناخته می شود گونه های مختلفی دارد که دارای رنگ، شکل و اندازه های مختلفی می باشند. یکی از محبوب ترین انواع این گیاه نوع رنگین کمانی است که به رنگ بنفش روشن وجود دارد. این گیاه برای رشد نیاز به خاک مرطوب و نه غرقابی دارد و یکی از گیاهانی است که می تواند باعث پاکسازی هوا شود و البته بسیار راحت نگهداری می شود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

اکالیپتوس

اکالیپتوس Eucalyptus  گیاه بومی کشور استرالیا است و استفاده دارویی هم دارد. این گیاه می تواند باعث ضد عفونی شدن مجرای تنفسی شود و از آن برای بخور در سرماخوردگی و خوشبو کردن محیط هم استفاده می کنند. می توان اکالیپتوس را در اتاق خواب نگهداری کرد ولی نیاز به نور خورشید هم دارد. این گیاه سمی است و اصلا مصرف خوراکی ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!