مجله تاپ‌ناز‌

۷ باور غلط و خرافه درمورد خوابیدن

خوابیدن

شمردن گوسفندان در زمانی که در رختخواب هستیم یکی از قدیمی ترین راه هایی است که برای به خواب رفتن پیشنهاد می شود اما واقعا چنین چیزی حقیقت دارد؟ آیا شما با این کار توانسته اید به خواب بروید؟ محققان بریتانیایی نشان دادند که چنین کارهایی کمک چندانی در خوابیدن شما نمی کند بلکه بجای اینکارها بهتر است به تصاویر ارامش بخش فکر کرده تا خواب راحتی داشته باشید. به هرحال ما در این مطلب به ۷مورد از خرافاتی اشاره می کنیم که درمورد خوابیدن بیان شده اند.

sleep learning

باور غلط : خواب کافی در زیبایی و سلامتی تاثیری ندارد

واقعیت: تحقیقات اخیر دانشمندان سوئدی نشان می دهد که خواب کافی (نه زیاد و نه کم) باعث زیباتر به نظر رسیدن انسان می شود. براساس تحقیقی که بین ۶۵ نفر (۱۸ تا ۶۱ساله) صورت گرفت از آنها خواسته شد بین تصاویر ۲۳ زن و مرد زیباترین آنها را انتخاب نمایند. افراد عکسهایی را انتخاب کردند که در فرد مورد نظر در زمان عکس گرفتن از چهره اش، به اندازه کافی خوابیده بوده و به قول معروف سرحال به نظر می رسیده است.

باور غلط : خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون قبل از خواب باعث می شود خسته شده و راحت تر بخواب بروید

واقعیت: بااینکه خیلی ها معتقد هستند که خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون به بهتر خوابیدن کمک می کند اما تحقیقات نشان داد که کتاب و تلویزیون برعکس تصور عموم، باعث می شوند ذهن شما فعال شده و در زمانی که میخواهید استراحت کنید به سراغ رویاها و تصاویر دیده شده برود و خوابیدن را مشکل نمایند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه نمود این است که در هنگام خواب اصلا نباید در زیر نور قرار گرفت چرا که باعث ترشح هورمون ملاتونین شده و این هورمون چرخه خواب را مختل کرده و شما را با مشکل مواجه می کند.

باور غلط: افراد پیر به خواب کمتری نیاز دارند.

واقعیت: صرف نظر از هر سنی که داریم باید بدانیم که افراد بزرگسال بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب نیاز دارند. درمورد افراد مسن و پیر باید به این نکته اشاره کرد که آنها ممکن است نتواند ۹ساعت به طور کامل بخوابند بنابراین باید برنامه ریزی کرده و این ۹ساعت را در طول روز تقسیم نموده و استراحت نمایند.

باور غلط: اگر در زمانی که به رختخواب رفته و خوابتان نبرد، در همان حالت بمانید تا بخواب بروید

واقعیت: کارشناسان بیان کرده اند در زمانی که با بی خوابی مواجه شده و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در رختخواب خوابتان نبرد، بهتر است به یک اتاق دیگر رفته به موسیقی ارام و دلخواهتان گوش داده و یا کتاب بخوانید و زمانی که احساس خستگی کردید به رختخواب بازگردید.

باور غلط: خوردن قرص های خواب آور موجب اعتیاد می شود.

حقیقت: به گزارش بنیاد ملی خواب، قرص های خواب آور امروزی که براساس دستور پزشک صادر می شوند، مشکلی نداشته و هیچ خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. البته باید این قرص ها براساس دستور پزشک صادر شود نه اینکه هرفرد به طور خودسرانه آنها را مصرف نماید.

باور غلط: مغز در زمان خواب، استراحت می کند

واقعیت: مغز به گونه ای برنامه ریزی شده است که در زمانی که ما خواب هستیم شروع به ثبت وقایع و رخدادهایی می کند که در طول روز با آنها مواجه شده بویدم. در واقع مغز در زمانی که ما استراحت میکنیم مشغول ترمیم کردن بخش هایی است که نیاز به ترمیم دارند. بنابراین مغز هیچگاه استراحت نمیکند و این عملکرد طبیعی و درست مغز است.

باور غلط: خواب زیاد خوب است

واقعیت: بیش از حد خوابیدن مانند کم خوابی مضر است. دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی از جمله خطراتی است اگه زیاد یا کم بخوابید با آنها روبرو خواهید شد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که خوابیدن بیش از ۹ ساعت منجر به افسردگی و زوال عقل می شود. همچنین خوابیدن کمتر از ۶ ساعت منجر به چاقی شده که در نهایت باعث دیابت و فشار خون بالا می شود.

منبع آلامتو

مطالب مشابه را ببینید!