مجله تاپ‌ناز‌

آب درمانی برای کاهش وزن + اضافه وزن را با آب درمانی از بین ببرید

اگر جزو افرادی هستید که دارای اضافه وزن هستید و برای کم شدن وزن خود هر کاری انجام می دهید و انواع رژیم غذایی یا تکنیک ها را امتحان کرده اید و به نتیجه نرسیده اید پس می توانید یک بار هم آب درمانی ژاپنی را امتحان کنید.

افرادی که این نوع رژیم را رعایت کرده اند بر آثار خوب آن بر سلامتی اشاره کرده اند و گفته اند که باعث کاهش وزن آنها شده است.

در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات کامل تری در مورد آب درمانی برای کاهش وزن بخوانید.

آب درمانی ژاپنی

آب درمانی ژاپنی یکی از تکنیک هایی است که در طی آن فرد، هر روز صبح چند لیوان آب که هم دمای اتاق است را به صورت ناشتا میل می کند و در طول روز هم سعی می کند که زمان خوردن را به 15 دقیقه کاهش دهد و وقفه های طولانی مدت میان وعده های غذایی و میان وعده های خود داشته باشد.

آب درمانی برای درمان اضافه وزن

مطالعات کافی برای این نوع روش انجام نشده است و نتایج به دست آمده از این مطالعات اندک نیز با نتایج تحقیقاتی که روی سایر تکنیک های کاهش وزن مبتنی بر نوشیدن آب انجام شده مخلوط شده است.

اما با اطمینان می توان گفت که هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن باعث کاهش وزن می شود و دیگر عوامل مانند رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی هم بر این امر تاثیر دارند.

کاهش وزن با آبرسانی

نوشیدن آب و یا هیدراتاسیون بدن به چند طریق باعث کاهش وزن می شود که شامل:

نوشیدن آب زیاد باعث پری معده و حس سیری می شود زیرا آب می تواند تمام فضای معده را بگیرد و جایی برای هوس غذا خوردن و پرخوری به افراد نمی دهد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. افراد بزرگسال چاق که اضافه وزن دارند نیم ساعت قبل از غذا نیم لیتر نوشیدند و همین باعث شد که 13 درصد کمتر از افراد دیگر غذا میل کنند.

دیگر مزیت نوشیدن آب، افزایش کالری سوزی در حالت استراحت است که می تواند باعث لاغری شود.

جایگزینی نوشیدنی های حاوی قند با آب با کاهش کالری دریافتی بدن از افزایش پیدا کردن وزن جلوگیری می کند.

فرصت زمانی ربع ساعتی برای خوردن و طولانی کردن فاصله میان وعده ها و وعده های غذایی در آب درمانی ژاپنی می تواند تا حدود زیادی کالری دریافتی بدن را در روز کم کند.

کارشناسان احتمال می دهند هیدراتاسیون تاثیری در کاهش وزن ندارد و حتی فرصت زمانی 15 دقیقه ای می تواند از کاهش وزن جلوگیری نماید زیرا در طی این مدت روده فرصت نمی کند که سیگنال سیری را برای مغز بفرستد و این مسئله می تواند باعث افزایش سرعت غذا خوردن و پر خوری شود.

آب درمانی برای کاهش وزن

کودکانی که خیلی سریع غذا می خورند 3 برابر از باقی کودکان بیشتر به اضافه وزن دچار می شوند در حالی که آهسته غذا خوردن می تواند باعث کاهش وزن شود.

محدود کردن کالری دریافتی بدن برای کاهش وزن شاید در روزهای اول موثر باشد ولی به دلیل افزایش سطح هورمون گرسنگی در طولانی مدت تاثیر ندارد. به همین دلیل است که فقط 20 درصد افراد می توانند در طولانی مدت کاهش وزن خود را حفظ نمایند.

آب درمانی چطور می تواند باعث لاغری شود؟

روش درمانی از کشور ژاپن آمده است و در تمام دنیا رواج پیدا کرده است. این روش و تکنیک بر روی دو عامل استوار می باشد:

افرادی که از آب درمانی ژاپنی استفاده می کنند هر روز صبح به صورت ناشتا 4 تا 5 لیوان 180 میلی لیتری آب هم دما با اتاق بنوشند. این مقدار آب در شروع دوره 1 تا 2 لیوان است که به مرور زمان افزایش پیدا می کند. فرد در طول روز می تواند مانند همیشه هر زمانی که حس تشنگی کرد آب بنوشد.

در این تکنیک افراد سعی می کنند مدت زمان هر وعده غذایی خود را به 15 دقیقه کاهش دهند و حداقل 2 ساعت بعد هیچ چیزی نخورند.

در این تکنیک محدودیتی در مورد نوع و مقدار خوراکی قابل مصرف وجود ندارد ولی اگر واقعا قصد کاهش وزن باشد باید علاوه بر هیدراتاسیون بدن غذاهای سالم را میل کنند.

مدت زمانی که برای آب درمانی مناسب است هم معلوم نیست ولی بعضی از افراد تا هفته ها و حتی ماه ها از این روش استفاده می کنند تا به نتیجه برسند.

دیگر فواید آب درمانی برای سلامت بدن

آب درمانی به جز فایده ای که برای کاهش وزن دارد می تواند دیگر فوایدی هم برای بدن و سلامت داشته باشد که شامل:

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • پیشگیری از فشار خون بالا
  • پاک سازی دستگاه گوارش
  • سلامت روده
  • جلوگیری از یبوست

این موارد از لحاظ علمی ثابت نشده اند ولی متخصصان بر این باور می باشند که نوشیدن آب کافی و هیدراتاسیون بدن می تواند این فواید را هم داشته باشد:

  • جلوگیری از یبوست
  • کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه
  • بهبود عملکرد مغز
  • افزایش انرژی
  • بهبود سطح فشار خون
  • پیشگیری از سر درد

نیاز بدن به آب در افراد شاید متفاوت باشد و شاید این را شنیده اید که هر فرد باید در طول روز به میزان 8 لیوان آب بنوشد ولی از لحاظ علمی ثابت نشده است. این روش می تواند نیاز روزانه بدن به آب را تا حدود 50 درصد تامین کند.

مضرات آب درمانی برای سلامت

اگر چه هیدراتاسیون برای سلامت مفید است ولی نوشیدن بیش از حد آب می تواند باعث خطراتی برای بدن شود که از آن جمله می توان به مسمومیت با آب و هیپوناترمیا اشاره کرد. هیدراتاسیون زیاد که به آن مسمومیت با آب می گویند وقتی رخ می دهد که فرد در مدت زمانی کم مقدار فراوانی آب بنوشد و این می تواند غلظت سدیم در خون را به شدت کم کند و به وضعیت خطرناک هیپوناترمیا منجر می شود.

حالت تهوع، تشنج، استفرغ، کما و حتی مرگ از عوارض درمان نکردن هیپوناترمیا می باشند.

بروز این پدیده در افرادی که کلیه سالم دارند نادر می باشد ولی بهتر است که همه افراد از نوشیدن زیاد آب ( حدود 4 لیوان آب در ساعت) که کلیه نتواند آن را تصفیه کند خودداری کنند. نوشیدن 4 تا 5 لیوان در صبح برای افراد بزرگسال بی خطر است ولی ممکن است بعضی از افراد نتوانند این مقدار را تحمل کنند، اگر از آب درمانی استفاده می کنید هر موقع احساس ناراحتی داشتید از ادامه آن صرف نظر کنید.

مطالب مشابه را ببینید!