مجله تاپ‌ناز‌

آداب غذا خوردن در جمع و نکات خاصی که در این مورد باید بدانید

در این بخش تاپ ناز  آداب غذا خوردن در جمع و نکاتی درباره این موضوع را بیشتر توضیح می دهیم. آداب غذا خوردن در جمع یکی از کارهایی است که می بایست از دوره کودکی به فرزندان آموزش داده شود. این کار به آنها کمک می کند تا بتوانند بهتر در اجتماع حضور پیدا کنند و بتوانند در جمع زیباتر و شیک تر دیده شوند. هر فردی که بتواند در جمع به صورت مودب و اتو کشیده ظاهر شود، بیشتر مورد توجه و احترام قرار می گیرد. در ادامه نکات مهم در مورد این کار را توضیح می دهیم.

آداب غذا خوردن در جمع

میزبان و یا مهمان بودن هیچ فرقی ندارد و در هر صورت باید یک سری از آداب های مهم برای حضور در جمع و میل کردن غذا را رعایت کنید. با استفاده از این عادات می توانید معاشرت های بهتری داشته باشید و محترم تر به نظر آیید. یکی سری از مهمترین نکاتی که از کودکی به افراد آموزش داده شده است این می باشد که سر سفره غذا کمتر از آب استفاده کنیم و قاشق و چنگال را به درستی در دستان بگیریم ولی نکات دیگری هم وجود دارد که می تواند این آموزش ها را ارتقاء بدهد.

جا به جا کردن نمک و فلفل

وقتی که در موقع غذا خوردن فردی از شما می خواهد که نمک را به او بدهد بهتر است که نمک و فلفل را با هم به او بدهید. این نشان می دهد که شما به نیازهای فرد مقابل خود احترام گذاشته اید و آداب غذا خورد در جمع را رعایت کرده اید.

اشاره نکردن

در موقع غذا خوردن بهتر است از اشاره کردن با قاشق و چنگال خودداری کنید و هر چیزی را که می خواهید به صورت واضحی بیان کنید. در نظر داشته باشید که احترام گذاشتن در موقع غذا خوردن بسیار مهم است و حتی وقتی که دهان شما بسته است و حرف نمی زنید هم باید سعی کنید با رفتارهای مناسب احترام دیگران را نگه دارید. بی احترامی کردن همیشه با حرف زدن نیست و در بعضی از موارد بعضی از افراد با رفتارهای خود به دیگران بی احترامی می کنند. یکی از ساده ترین انواع بی احترامی ها این است که شما با سر و یا دست به وسیله ای اشاره می کنید و از آنها می خواهید که آن وسیله را به دست شما بدهد. این کار می تواند باعث ناراحت شدن فرد شود و او را آزار دهد.

آداب غذا خوردن

حرف نزدن در موقع غذا خوردن

یکی از بهترین آداب هایی که باید همه افراد در موقع غذا خوردن رعایت کنند این است که کمتر صحبت کنند و وقتی که دهانشان پر است بهتر است که به کل حرف نزنند. این کار باعث می شود تا مواد غذایی درون دهان شما به بیرون پرتاب نشود و باعث ناراحتی دیگران نشود. یکی دیگر از دلایلی که باید این آداب را رعایت کنید این است که نمی توانید به درستی صحبت کنید و صدای شما به درستی منتقل نخواهد شد و فهم تمامی حرف های شما برای دیگران سخت است. از سوی دیگر هیچ فردی دوست ندارد با دهان نیمه پر یک فرد دیگر رو به رو شود پس بهتر است در ابتدا دهان خود را خالی کنید و سپس حرف بزنید.

نحوه جویدن غذا

برای اینکه در مهمانی بهتر به نظر آیید بهتر است که با دهان بسته غذا را بجوید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید دیگران را ناراحت نکرده و اجازه بدهید که آنها هم به راحتی و بدون این که صدای غذا خوردن شما آنها را اذیت کند غذای خود را بخورند و از معاشرت با شما لذت ببرند. باید یادتان باشد که در موقع خوردن غذا از ملچ ملوچ کردن و در آوردن صداهای اضافه در موقع غذا خوردن بپرهیزید زیرا بعضی از افراد هستند که با شنیدن این صداها دیگر نمی توانند غذا بخورند و اگر شما در جمع چنین رفتاری داشته باشید دیگران از معاشرت با شما لذت نمی برند و سعی می کنند کمتر در جاهایی که شما هستید حضور داشته باشند.

برنداشتن چیزی از سمت دیگران

وقتی که روی سفره در حال غذا خوردن هستید از سوی دیگران چیزی برندارید. وقتی که ظرف های غذای سمت شما تمام شده است بهتر است از سمت بقیه افراد چیزی برندارید زیرا این کا زشت و زننده است و می تواند باعث ناراحتی دیگران شود.

فوت کردن به غذا

یکی از کارهایی که هنگام داغ بودن غذا نباید انجام بدهید، فوت کردن غذا است و بهتر است که صبر کنید که خودش سرد شود. پس از اینکه غذا سرد شد می توانید در آرامش آن را میل کنید. یکی از آداب مهم غذا خوردن در جمع این است که غذا را فوت نکنید. این کار می تواند باعث بیرون پریدن غذا از قاشق و افتادن آن روی غذای دیگران شود و همچنین صدایی که تولید می کند هم ناخوشایند است.

غذا خوردن با کم ترین سر و صدای ممکن

در موقع غذا خوردن باید سعی کنید که میزان صدای کمی را تولید کنید و با این کار به باقی افراد احترام بگذارید و باعث شوید تا بتوانید به راحتی غذای خود را میل کنید. بهترین کاری که می توانید در این زمان انجام دهید این است که از برخورد قاشق و چنگال به یکدیگر یا به ظرف پیشگیری کنید تا کم ترین صدا را در موقع غذا خوردن تولید کنید.

سبزی خوردن در جمع

یکی از مخلفاتی که با غذا سرو می شود، سبزی است. بهتر است که سبزی را به صورت برگ برگ بخورید و از مشت کردن آنها و چپاندن آن در دهان پیشگیری کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید با متانت به نظر برسید و ظاهر بهتری برای خودتان ایجاد نمایید.

غذا خوردن در رستوران

رستوران یکی از مکان هایی است که معمولا چند نفر در کنار هم غذا می خورند و بهتر است که مراقب غذا خوردن و رعایت کردن آداب باشید. در ادامه نکات مهم برای داشتن ظاهر بهتر و آداب معاشرت را توضیح می دهیم.

بلند نکردن منو

وقتی که می خواهید غذای خود را سفارش دهید بهتر است که منو را روی میز قرار دهید و آن را از روی میز بلند نکنید. بهتر است از بالا به منو نگاه کنید و غذای مورد نظر را انتخاب نمایید.

نحوه نوشیدن

چنانچه نوشیدنی سفارش دادید و درون لیوان سرو شد بهتر است از یک سمت آن شروع به نوشیدن نمایید. این توصیه بیشتر برای خانم ها است زیرا بیشتر آرایش دارند و اگر هر بار از یک سمت لیوان استفاده کنند آرایش آنها روی قسمت های مختلف لیوان می ماند و این کار اصلا خوشایند نمی باشند.

تمیز نگه داشتن ظرف غذا

ظرف غذای خود را تمیز نگه دارید. سعی کنید غذا خوردن را از یک سمت شروع کنید و تا سوی دیگر بشقاب خود پیش بروید و اصلا در جمع غذای خود را بهم ریخته نکرده و سعی کنید تمیزای آنها را تا جایی که می شود حفظ نمایید.

جا گذاری در بشقاب

باید یادتان باشید که در هر سویی از بشقاب شما جای مواد خاصی است. قسمت بالایی و سمت چپ بشقاب مخصوص گذاشتن استخوان ها و یا تیغ های ماهی است و در صورتی که ظرف جدا برای این موارد در نظر گرفته نشده است می توانید از این بخش از بشقاب خود استفاده کنید. در قسمت پایین بشقاب و سمت راست آن می توانید سس و کره را بگذارید.

اعلام نکردن کار های شخصی

وقتی که می خواهید از سر میز بلند شوید بهتر است که دلیل خود را اعلام نکنید به خصوص اگر قصد استفاده از سرویس بهداشتی را داشته باشید.

نبردن غذا با خود

وقتی که با خانواده خود به رستوران می روید بهتر است اضافه غذاهای خود را با خود ببرید و وقتی که از سمت شرکت و یا جای دیگری به رستوران دعوت شدید بهتر است این کار را نکنید زیرا این کار می تواند باعث از بین رفتن آداب رسمی غذا خوردن شما شود و دیگران را نسبت به شما بدبین نماید.

آداب غذا خوردن

آموزش آداب غذا خوردن به کودکان

چندین نکته ساده وجود دارد که بهتر است آنها را به کودک خود بیاموزید تا بتوانید در زمان مهمانی ها و مراسم های کودک خود را به راحتی کنترل کنید و دیگر نگران رعایت نکردن آداب غذا خوردن در جمع او نباشید. این آداب را توضیح می دهیم.

شستن دست ها

قبل از اینکه کودکان شروع به غذا خوردن کنند باید دست ها را بشویند و مرتب باشند. این کار برای همه افراد است و فرق ندارد که شما کم سن و یا بزرگسال باشید. در هر صورت باید این کار را قبل از غذا خوردن انجام دهید و وقتی که این کار را از کودکی به فرزند خود یاد بدهید آنها این نکات را در کل زندگی خود به کار می برند. این دست شستن و مرتب بودن نشان دهنده احترام به میزبان و مهمان ها است.

منتظر بقیه ماندن

به کودک خود آموزش دهید که قبل از اینکه دیگران برای خود غذا نکشیده اند شروع به غذا خوردن نکنید. برای این که آداب درست غذا خوردن در جمع را به جا بیاورند باید صبر کنند تا تمام افراد حاضر در مهمانی و سر سفره آماده و همه حاضر شوند.

برداشتن لقمه های کوچک

به فرزند خود یاد بدهید که در مهمانی ها هر چه هم که گرسنه باشند باز هم باید لقمه های کوچک بردارند و سعی کنند از نوشیدنی خود جرعه جرعه استفاده نمایند. تند خوردن و استفاده از لقمه های بزرگ به دور از ادب بوده و می تواند وجه فرزند شما را در پیش دیگران خراب کند.

استفاده از کلمات مناسب

در موقع غذا خوردن چنانچه فرزند شما به چیزی نیاز پیدا کرد باید به صورت مودبانه درخواست خود را بگویید. در واقع این کار نشان می دهد که فرزند شما از لحاظ فکری و عقلی رشد داشته است و دیگران نیز از برخورد با او لذت خواهند برد.

ایراد نگرفتن از غذا ها

به کودکتان بیاموزید که در مورد بدی ها و ایرادهایی که غذا نظر نداده و سعی کنید از میزبان به دلیل تدارک هایی که دیده است تشکر کند. باید به کودک خد بگویید که ایراد گرفتن از غذایی که برای تهیه آن زحمت زیادی کشیده شده است می تواند قدرنشناسی بزرگی است.

توصیه های مهم

با استفاده از توصیه هایی که در ادامه برایتان بیان می کنیم شما می توانید یکی از بهترین افرادی باشید که در مهمانی حضور دارد و آداب غذا خوردن در جمع را به صورت کامل رعایت کرده است.

  • سرعت غذا خوردن خود را با دیگران هماهنگ کنید.
  • تلفن همراه خود را به هیچ عنوان با خود به سر سفره نبرید.
  • روی میز خم نشوید و سعی کنید در حین غذا خوردن آرنج های خود را روی میز نگذارید.
  • بهتر است لقمه هایی را که بر می دارید را قبل از این که قورت دهید خوب بجوید و سعی کنید با دهان پر از نوشیدنی ها استفاده نکنید. زمانی که می خواهید نوشیدنی بخورید بهتر است دهان شما خالی باشد.
  • با دهان باز غذا را نجوید و سعی کنید با دهان پر صحبت نکنید.
  • بهتر است برای برداشتن وسایل از روی میز به سمت آن ها خم نشوید و دست خود را روی میز دراز نکنید و اگر وسیله ای نیاز دارید می توانید با لحنی مناسب از دیگران بخواهید که آن را به شما بدهند.
  • از هر غذایی به میزان زیاد نکشید و سعی کنید ابتدا مقداری غذا بکشید و آن را تمام کنید و اگر سیر نشدید می توانید دوباره اقدام به کشیدن غذا کنید.
  • از دستمال هایی که در نظر گرفته شده است استفاده کنید و قبل از این که غذا خوردن را شروع کنید آن را روی پا های خود قرار دهید.
  • در مکالمه ها شرکت داشته باشید و سعی کنید با دیگران در بحث ها مشارکت کنید تا دیگران فکر نکنند که از حضور آن ها ناراحت می باشید.
  • در  حین استفاده از چاقو، چنگال یا قاشق دقت کنید و سعی کنید آن ها را به درستی در دست بگیرید.
  • از دستمال های سفره برای پاک کردن دست ها و یا صورت خود استفاده نکنید.

مطالب مشابه را ببینید!