مجله تاپ‌ناز‌

آرام ماندن و کنترل احساسات در جر و بحث و نکاتی که باید بدانید

آرام ماندن و کنترل احساسات در جر و بحث و نکاتی که باید بدانید

آرام ماندن و کنترل احساسات در بحث و گفتگو شاید به نظر کار سختی باشد ولی با استفاده از خودآگاهی و انتقاد از خود می توانید بحث را خیلی خوب شروع کنید و به خوبی پایان دهید.

توانایی کنترل کردن احساسات و آرام بودن در شرایط سخت می تواند بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد، 90 درصد از افرادی که عملکرد خوبی دارند، در موقع استرس مدیریت خوبی روی احساسات خود دارند و توانایی آرام ماندن و تحت کنترل ماندن را دارند.

چطور در هنگام بحث آرام بمانیم؟

تمام افراد در طول روز وقت زیادی برای حرف زدن و صحبت کردن با افراد دیگر می گذرانند ولی ممکن است قسمتی از صحبت ها واکنشی برای پر کردن اوقات یا بازتاب مکالمات دهنی افراد با صدایی بلند باشد. تمام ما بعضی از اوقات مجبوری می شویم تا در مکالمات جدی با افراد دیگر در منزل یا محل کار خود شرکت کنیم، انجام چنین مکالمات هدفمندی به سادگی صحبت های روزانه یا شبانه افراد نمی باشد.

در موقع گفتگو اگر توانایی بیان منظور خود را به درستی نداشته باشیم و یا نتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم به احتمال زیاد ممکن است که با نتایج ناخوشایند روبرو شویم. آرام بودن و آرام ماندن و داشتن توانایی بر کنترل احساسات خیلی کمک می کند که گفتگوی خوبی داشته باشید. بحث کردن کار آسانی نیست و آرام ماندن در موقع بحث به مواردی ربط دارد که باید یاد بگیرید.

در ابتدا باید خودتان را بشناسید

شناخت دیگران برای ایجاد ارتباط یک موضوع مهم و ضروری است ولی قبل از شناخت دیگران، شناخت خودتان بسیار مهم است. باید دید که چطور شناخت خودمان از شناخت افراد دیگر مهمتر است:

  • برای حفظ آرامش خود در زمان بحث و گفتگو باید قبل از هر چیزی نیروها و قدرت های درونی خود، امنیت و اعتماد به نفس خود را بشناسید.
  • در صورتی که شما شناخت کافی داشته باشید، به سادگی با جملاتی که درباره شما گفته می شود ناراحت و عصبانی نخواهید شد، چیزهایی که حقیقت ندارند نباید شما را ناراحت کنند. با داشتن شناخت کافی از خودتان در برابر جملاتی که به ناحق به شما نسبت می دهند مثل اینکه بگویند که خیلی خودخواه هستید و … عصبانی نمی شوید.
  • به منظور اینکه در زمان بحث از آن پیروز بیرون آیید باید نقاط ضعف طرف مقابل خود را بدانید و شناسایی کنید.
  • دانستن نقطه ضعف طرف مقابل و اینکه او با شنیدن نقاط ضعف خود ناراحت می شود می تواند کمک مند تا شما با اطمینان و راحتی بیشتری صحبت کنید.
  • شناخت خودتان و همچنین طرف مقابل شما، کمک می کند تا موقعیت ها را بهتر کنترل نمایید.

✅ بخوانید: روش داشتن بحث و گفتگوی سالم با همسر

احساسات منفی را در بحث ها از خود دور کنید

برای اینکه بتوانید در یک گفت گو و بحث آرام بمانید و آرامش خود را حفظ نمایید باید توانایی کنترل احساسات منفی خود را یاد بگیرید. خشم، عصبانی شدن و خودخواهی و برخی موارد دیگر از احساسات منفی هستند که شما را مورد حمله طرف مقابلتان قرار می دهد و باید کنترل شود. در برخی موارد که در حال محکوم کردن طرف مقابل خود هستید ممکن است که کنترلتان را از دست داده و از حالت منتفی بودن خارج شوید و به شکل خشن و نادرست صحبت کنید و به این شکل باعث می شود تا در بحث چیزی عایدتان نشود، به منظور کنترل کردن وضعیت خود و آرام ماندن به شکل زیر عمل کنید:

از بیرون به خودتان نگاه کنید، بحث را از درون خودتان نگاه نکنید باید از بیرون و با آرامش به بحث نگاه نمایید. وقتی که مثل یک شخص سوم به بحث نگاه می کنیم باعث می شود تا توانایی حفظ آرامش را داشته باشید و موقعیت را در دست بگیرید.

دعوا نکنید و به خودتان زمان بیشتری بدهید

هنگامی که در یک بحث دو طرف به حرف های هم گوش ندهند و فقط حرف خودشان را بزنند، مطمئنا این بحث به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید، و مسائل حل نشده باقی می مانند و همچنین انتقادهای غیر سازنده به وجود خواهد آمد و حرف های زده خواهد شد که بعدها طرفین به دلیل زدن آنها حسرت می خورند و خجالت زده می شوند. داشتن چنین رفتاری برای هیچ یک از طرفین فایده ندارد. برای پیش بردن بحث در روال منطقی خود باید برای پاسخ دهی به طرف مقابلتان زمان بگذارید، اجباری نیست که بلافاصله پاسخی به طرف خود بدهید. قبل از هر عکس العملی به حرف های طرف مقابلتان گوش کنید و متوجه شوید که چه می گویید، قبل از هر پاسخی فکر کنید و همواره پاسخی بدهید که در بحث تنش ایجاد نشود. حال اگر فکر می کنید بحث شما به جایی نمی رسد و فقط باعث ایجاد احساسات منفی در شما خواهد شد قبل از هر چیزی سعی کنید که ان را حل و فصل کرده و یا از بحث کنار بکشید. به خاطر داشته باشید که برخی از بحث ها ارزش ندارد که برایشان زمانی صرف شود.

نفس عمیق بکشید

وقتی دچار تنش می شوید و در بحثی جدی قرار دارید، مغزتان همه چیزی را تهدید تلقی خواهد نمود، به همین خاطر یک دسته واکنش های عجیب از طرف بدن اتفاق خواهد افتاد، واکنش هایی مثل: تپش قلب، لرزش، نفس های بریده بریده، خشک شدن دهان، درد معده و …

به همین خاطر برای آرام ماندن در بحث باید چند نفس عمیق بکشید، نفستان را عمیقا فرو برده و به آرامی بیرون بدهید تا آرامشتان حفظ شود.

آرامش درونی را حفظ کنید و آمادگی روبرویی با مشکلات را داشته باشید

در زندگی چالش های مختلفی وجود دارد که باید یاد بگیریم که چطور با مشکلات به شکل تاثیر گذار مقابله کنیم، با ترس هایمان مقابله کنیم و انتقادها را را پذیرا باشیم و با چالش های کوچک در زندگی کنار بیاییم. اگر خودمان را از درون آماده کنیم خیلی راحت توانایی مواجهه با چالش های بیرون را خواهیم داشت.

برای این منظور باید تکنیک های زیر را انجام بدهید:

  • تمرکز حواس را تمرین نمایید.
  • ورزش کنید.
  • با انجام کاری هنری، احساساتتان را بیان نمایید، نقاشی بکشید، خطاطی کنید و کارهای هنری دیگری را انجام دهید تا باعث کاهش استرس و حفظ آرامشتان شود.
  • درون خود را قوی کنید، اعتماد بنفس تان را بالا برده و بر روی ارزشهایتان کار کنید.
  • واژگان ذهنی خود را بیشتر کنید و تکنیک های بحث را یاد بگیرید و با نحوه بهتر صحبت کردن آشنا شوید.

3 راهکار عالی برای حفظ کردن آرامش

برای آرام ماندن در زمان مشاجره و گفت و گو علاوه بر موارد گفته شده سه راهکار عملی وجود دارد که با آنها آشنا می شویم:

  • کنترل تن صدا: از بلند و ناگهانی صحبت نمودن و سریع صحبت کردن خودداری نمایید. یادتان باشد که وضعیت فیزیولوژیکی شما سرعت گفتار را تعیین می نماید.
  • مراقب زبان بدن باشید: اطمینان داشته باشید که زبان بدنتان به جای خصومت و پرخاشگری همدلی و صلح را انعکاس دهد. مراقب نوع حرکت دست و سر خود باشید، اگر حرکاتتان تهاجمی به نظر برسد باعث فشار به طرف مقابل خواهد شد و او را وارد موضع دفاعی می کند.
  • به تعویق انداختن بحث: اگر حس عصبی شدن دارید با داشتن اطمینان به بازگشت مجدد، سعی نمایید که بحث اصلی به تعویق بیافتد، این موضوع کمک می کند تا از ایجاد مشکلاتی که کل بحث را مختل کنند، پرهیز کنید.

منبع: Arga

مطالب مشابه را ببینید!