مجله تاپ‌ناز‌

خواص شاه توت + تمام فواید عالی میوه شاه توت برای سلامت بدن

میوه شاه توت جزو انواع توت است که در ابتدا رنگ صورتی دارد و به تدریج قرمز و سپس رنگ آن سیاه می شود. میوه شاه توت خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و باعث سلامت بیشتر پوست و زیبایی آن می شود.

میوه شاه توت همان طور که از نامش مشخص است، از خانواده توت ها است و رنگ قرمز تیره و مزه ای ترش و شیرین دارد. این میوه را می توانید خام و یا پخته شده استفاده کنید.

خواص شاه توت

درخت شاه توت در بخش آسیا و آمریکای شمالی رشد می کند و برگ های آن به دلیل اینکه غذای کرم های ابریشم است معروف است، طعم ملس و شیرین این میوه و همچنین ارزش غذایی بالایی که دارد باعث شده است تا در سراسر جهان مورد استقبال قرار بگیرد. در طب سنتی سال های از درخت توت برای درمان بیماری هایی مانند بیماری قلبی، کم خونی، دیابت و ورم مفاصل استفاده شده است. 24 نوع درخت شاه توت وجود دارد که گونه های مختلفی هستند. رایج ترین نوع آنها شاه توت سیاه، قرمز و سفید است. این میوه خواص زیادی برای سلامت بدن و پوست دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

بهبود دهنده گوارش

شاه توت مقدار زیادی فیبر دارد و همین قیبر باعث بهبود سیستم گوارش می شود و در نهایت برای سلامت عمومی بدن مفید است. وجود فیبر باعث بهبود و پیشگیری بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست می شود.

مفید برای سلامت استخوان ها

از دیگر فواید مصرف میوه شاه توت می توان به بهبود استخوان اشاره نمود. میوه شاه توت دارای کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین K است که تمام این مواد می توانند باعث بهبود سلامت استخوان شوند. شاه توت برای رفع پوکی استخوان هم مفید است.

خاصیت آنتی اکسیدانی شاه توت

وجود ویتامین A، ویتامین E و ترکیبات کارتنوئیدی مثل اوتئین، بتاکاروتن، زئازانتین و آلفاکاروتن در شها توت مثل آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و باعث محافظت پوست از رادیکال های ازاد می شوند و از بافت ها و مو محافظت می نمایند.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

شاه توت ویتامین c دارد و به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. این میوه با ویروس و باکتری های مبارزه می کند. میوه شاه توت باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و از بیماری هایی مانند آنفولانزا که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن ظاهر می شوند هم جلوگیری می کند.

بر طرف کننده کم خونی

کم خونی یکی از مشکلات بزرگ در بدن است و به دلیل کم بودن مقدار هموگلوبین در بدن ایجاد می شود. هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن به اندام های مختلف را به عهده دارد. کم خونی به دلیل فقر آهن در بدن ایجاد می شود. شاه توت از میوه هایی است که دارای آهن زیادی است و به همین دلیل بسیار مفید است و برای افرای که کم خونی دارند مفید است.

مفید برای پوست

شاه توت باعث تغذیه پوست می شود. افرادی که پوست خشک دارند، با مصرف منظم شاه توت می توانند رطوبت پوست را بیشتر کنند و باعث مرطوب شدن پوست می شوند. شاه توت باعث افزایش رطوبت پوست می شود و ویتامین های موجود در آن باعث شادابی و درخشان شدن پوست می شوند.

 

 

خواص شاه توت

 

مفید برای موها

افرادی که موهای حجیم و پرپشت می خواهند، با مصرف آب شاه توت می توانند رشد مو را بیشتر کنند و رنگ طبیعی مو را حفظ نمایند. شاه توت باعث پیشگیری از سفید شدن زودرس مو می شود که به دلیل داشتن ویتامین C است.

جلوگیری کننده و مهار کننده التهاب

برگ درخت شاه توت خواص ضد التهابی دارد. اگر برگ درخت شاه توت به صورت چای مصرف گردد باعث پیشگیری از التهاب می شود و از تبدیل شدن به حساسیت های کوچک به التهاب پیشگیری می کند.برگ شاه توت توانایی مهار التهاب بافت را دارد و باعث ترمیم و بهبود سلول های تخریب شده می شود. فلاونوئید و آنتوسیانین موجود در شاه توت باعث تحریک بازسازی سلول ها می شوند.

خواص شاه توت

کاهش دهنده گلوکز خون

طبق تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه تغذیه در رابطه با خواص شاه توت مشخص شده است که برگ های شاه توت مقدار زیادی اسید گالیک یا اسید معکوس دارند که این اسید باعث کاهش دادن گلوکز خون می شود.

برطرف کننده لک های سیاه روی پوست

از دیگر خواص شاه توت مفید بودن آن برای زیبایی پوست است. شاه توت باعث می شود که لکه های تیره و سیاه روی پوست کمتر شوند. از شاه توت می توانید به عنوان ماسک استفاده کنید.

حفظ کننده سلامت عمومی بدن

مواد مغذی و مفید بسیاری را می توانید از شاه توت دریافت کنید که بسیار مفید برای سلامت عمومی بدن می باشند. برخی از افراد از شاه توت در غذا استفاده می کنند و برخی نیز از آب آن به عنوان نوشیدنی مصرف می نمایند، برخی دیگر به عنوان دارو برای رفع کرم های نواری، آرتریت، بی خوابی و درمان عفونت های قارچی از شاه توت استفاده می کنند.

خواص ضد سرطانی شاه توت

شاه توت خاصیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری از سرطان مفید است. میوه شاه توت مواد مغذی لازم را برای سلول های بدن قراهم می کند و به همین دلیل توانایی پیشگیری از ابتلا به سرطان را دارد. طبق تحقیقات انجام شده در این مورد آنتی اکسیدان های موجود در میوه شاه توت باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می شود و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

پیشگیری از سکته

شاه توت می تواند باعث پیشگیری از سکته شود. شاه توت دارای مواد مغذی است و باعث تقویت بدن می شود و بدن را از سکته نجات می دهد. مصرف منظم شاه توت برای افرادی که سکته کرده اند مفید است و باعث پیشگیری می شود.

 

 

بهبود دهنده گردش خون

شاه توت می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شود و دلیل آن وجود رزوراترول در آن است که هم در برگ و هم در میوه شاه توت موجود است. این ماده باعث آرام کردن جریان خون بهبود آن می شود، بهبود جریان خون تاثیر مثبتی بر بدن دارد زیرا باعث می شود تا بدن مواد مغذی و اکسیژن خوبی را دریافت کند، همچنین این موضوع باعث فعالسازی دوباره سلول های آسیب دیده و کاهش یافته و بهبوبد عملکرد اعضا بدن و ترمیم پوست را به دنبال خواهد داشت.

پاکسازی کننده بدن از خون کثیف

شاه توت باعث تصفیه خون می شود و خون کثیف را براحتی از بدن خارج می کند. مصرف روزانه شاه توت برای خروج سم از بدن توصیه می شود. اگر می خواهید که خون شما تمیز باشد، همیشه شاه توت مصرف کنید.

سلامت کلیه ها

شاه توت برای کلیه بسیار مفید است. مواد مغذی که در شاه توت وجود دارد باعث بهبود عملکرد کلیه می شود و باعث می شود تا کلیه ها از مشکلات خطرناک دور باشند.

مفید برای عملکرد کبد

دیگر قسمتی از بدن که شاه توت برای آن بسیار مناسب است کبد است. شاه توت باعث مهار سمومی می شود که وارد کبد می شوند و برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها مفید است.

سلامت چشم

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت چشم ها است و در شاه توت به مقدار بالایی موجود است. افرادی که بیشتر وقتشان را در مقابل رایانه می گذرانند بهتر است برای پیشگیری از ضعف و خستگی چشم از شاه توت  استفاده کنند. آب شاه توت یا میوه شاه توت باعث تقویت بینایی و کاهش فشار چشم می شود.

بهبود سریع زخم های بدن

افرادی که در حال گذراندن دوره بهبودی پس از جراحی یا بیماری های دیگر هستند و یا خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند، با مصرف شاه توت باعث سریع تر شدن بهبودی خود خواهند شد. شاه توت باعث بهبود گردش خون می شود و از عفونت جلوگیری می کند و باعث می شود تا بهبودی سریع تر شود.

تعادل در سطح قند خون و مفید بودن برای دیابتی ها

میوه شاه توت برای افراد دیابیتی بسیار مفید است و سطح قند خون را در حالت تعادل نگه می دارد. شاه توت به دلیل داشتن ترکیباتی مانند انسولین باعث تعادل قند خون می شود و به کنترل آن کمک می کند. فلاونوئیدها در میوه شاه توت باعث جلوگیری از افزایش یا کاهش گلوکز می شوند. برگ های شاه توت برای افراد دیابتی مفید هستند و مواد مغذی موجود در شاه توت عملکرد ضد دیابتی دارند.

کاهش دهنده کلسترول

همان گونه که می دانیم تحمع کلسترول در بدن بسیار خطر دارد. چربی های اشباع شده و کلسترول خطراتی برای سلامت بده به همراه دارند، به همین دلیل سطح کلسترول در بدن باید در حالت تعادل باشد و مهار گردد. استفاده از میوه شاه توت باعث کاهش کلسترول می شود.

کمک به سلامت قلب

شاه توت می تواند باعث کلسترول بدن شود و به همین دلیل باعث سلامت قلب می شود. این میوه باعث تقویت سیستم عصبی می شود و از انسداد در جریان خون هم پیشگیری می کند.

شاه توت افزایش دهنده اشتها

دیگر خاصیت شاه توت افزایش اشتها است. افرادی که میل زیادی به غذا خوردن ندارند یا به شکل نامنظم غذا می خورند، بهتر است که از شاه توت در وعده های غذایی خود استفاده کنند و با ورزش کردن دیگر نگارن چاق شدن نباشند.

 

 

تمام مواد معدنی، معدنی و ویتامین های موجود در میوه شاه توت

شاه توت به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین هایی که دارد ارزش غذایی بالایی دارد:

  • مس
  • منیزیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • سلنیوم، زینک، بتاکاروتن، A کاروتن، لوتئین
  • آنتوسیانین ها
  • سیانیدین
  • کلروژنیک اسید
  • آنتی اکسیدان روتین، میریستین
  • ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین E
  • کربوهیدرات
  • پروتئین
  • چربی
  • کلسترول
  • فیبر رژیمی
  • فولات، نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین
  • سدیم
  • کلسیم

موارد احتیاطی در مصرف شاه توت

  • کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند نباید در مصرف شاه توت زیاده روی نمایند.
  • گرد درخت شاه توت ممکن است حساسیت زا باشد و برای افراد حساس ایجاد حساسیت نماید.
  • آربوتین موجود در شاه توت ممکن است باعث ایجاد سرطان پوست گردد.
  • برخی از شاه توت ها باعث ایجاد توهم می شوند.

مطالب مشابه را ببینید!