مجله تاپ‌ناز‌

آموزش بافت کوسن با قلاب با توضیحات کامل و به صورت مرحله به مرحل

در این بخش آموزش بافت کوسن را با بیانی ساده توضیح داده ایم و خانم های خوش سلیقه می توانند با آشنایی با این نوع بافت، کوسن مورد نظر خود را در منزل تهیه کنند.

قلاب بافی جزو هنرها محبوب در ایران است که در زمینه های گوناگون استفاده می شود. افراد هنر دوست و هنرمند از این هنر برای زیباسازی و تزیین منزل و برای تهیه انواع پوشاک و … استفاده می کنند. در ادامه آموزش بافت کوسن با قلاب در این مطلب آشنا می شوید.

قلاب بافی هنری است که در زمینه های مختلف برای تزیین و پوشش توسط خانم های خوش سلیقه استفاده می شود.

کوسن یکی از هنرهای تزیینی برای دکوراسیون منزل است و کاربردی نیز می باشد. بافت کوسن با استفاده از قلاب ایده ای عالی برای تحول در دیزاین منزل است.

وسایل مورد نیاز کوسن

  • ۴ کاموا به دلخواه رنگ زیبا و روشن
  • ۱ کاموا سفید رنگ
  • قلاب

آموزش بافت کوسن با قلاب

برای بافت کوسن در ابتدا باید قطر کوسن را اندازه بگیرید، عرض کوسن برابر با قطر کوسن و بلندی آن برابر با یک دوم قطر کوسن است.

در این مرحله سر انداختن، دانه ها برابر با اندازه قطر کوسن باشد؛ با توجه به اینکه کاموای شما نازک است یا ضخیم تعداد دانه های متفاوت است.

خب ابتدا ۱۲ دانه ببافید، ۳ حلقه بزنید و از چهارمین حلقه شروع به بافت پایه بلند نمایید.

از سمت دیگر حلقه (به شکل چرخش وار) در هر زنجیره ۱ عدد پایه بلند بزنید.

سپس در این بخش به حلقه سوم بافته شده ی اول ردیف ه وسیله ی گره نامرئی بست بزنید.

دوباره ۳ حلقه بزنید و ۱ ردیف پایه بلند ببافید.

پس از این انتهای کاموا را گره می زنید و نخ را کمی بلندتر قطع بریده و کاموای سفید را به آن پیوند بزنید.

۱ حلقه بزنید و پس از بافت ۳ پایه کوتاه ۱ گره حبابی و یا در صورت تمایل فندقی ببافید.

تا انتهای ردیف به همین ترتیب پیش بروید؛ یعنی ۳ پایه کوتاه و ۱ گره فندقی و یا حبابی بافته و گره بزنید و کاموا را قطع کنید.

در ردیف پس از این ۳ حلقه بزنید، ۲ پایه بلند ببافید و بر روی گره فندقی و یا حبابی ۱ عدد پایه کوتاه بزنید و تا انتهای ردیف بر روی گره فندقی ۳ دانه پایه بلند و ۱ دانه پایه کوتاه بافته شود.

در مرحله بعدی ۳ ردیف پایه بلند ببافید و کاموا را قطع کرده(چیده) و کاموای سفید را وصل نمایید، با کاموای سفید ۳ پایه کوتاه و ۱ گره فندقی بافته و در ادامه به همین صورت هر ۴ ردیف یک مرتبه رنگ سفید می بافید؛ و اما استثنا در رنگ پایانی وجود دارد، برای رنگ پایانی دو ردیف می بافید.

کوسن شما تقریبا آماده است، کوسن شبیه ی کیسه ی شما دارای عرضی مساوی با قطر کوسن و ارتفاع آن مساوی با یک دوم قطر می باشد، پس به این ترتیب کوسن را درون این روکش بافته شده قرار می دهید و پایه های روبروی یکدیگر را به وسیله ی سوزن می دوزید.

 

مطلب پیشنهادی: طرح های گلدوزی روی بافتنی + تصاویر از لباس های بافتنی زیبای گلدوزی شده

 

آموزش بافت کوسن با قلاب

چند نکته طلایی

جهت بافت روکش کوسن باید حلقه زدن، بافت پایه بلند و بافت پایه کوتاه،  بافت حبابی یا بافت فندقی، گره نامرئی را یاد داشته باشید.

  • بافت نامرئی از جمله بافت های کاربردی و زیبای قلاب بافی محسوب می گردد؛ که از بافت های کوتاه شمرده شده و به تنهایی بکار نمی رود؛ این بافت اغلب در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جهت وصل کردن قطعه های بافته شده به یکدیگر
  • زیباسازی دورتادور بافت
  • منتقل ساختن بافت به قسمت دیگری از بافت و همچنین تزیین و طراحی بر روی قسمت های بافته شده
  • بوجود آوردن زنجیره
  • وصل کردن اول و پایان یک ردیف در  بافت های چرخشی یا جمع نمودن لبه بافت

بافت پایه کوتاه و بافت گره نامرئی

به هر تعدادی که می خواهید زنجیره زده و حلقه زنجیره ای دیگر هم برای بازگشت بافت و آغاز بافت پایه افزوده و قلاب را از زیر نخ فوقانی از زنجیره دومی داخل کنید.

نخ را از خارج ساخته و پس از آن از داخل دو زنجیره ی قرار گرفته بر روی قلاب عبور داده و خارج سازید.

به همین ترتیب ادامه دهید تا به آخرین زنجیره برسید، بعد از بافت حلقه ی پایانی، با زدن زنجیره ای کار را به سمت پشت بازگردانید.

جهت آغاز ردیف دوم و سایر رج های زوج قلاب را در زیر ۲ رشته ی فوقانی در حلقه نخستین فرو برده و کار را به گونه ای (که پشت آن به سمت  شما باشد) بازگردانید.

و اما روش فرو کردن قلاب در پایان رج سوم و سایر رج های فرد دیگر؛ به فرق شکلی بین پایانی ترین حلقه رج قبلی و حلقه کناری آن در رج دومی دقت کنید.

آموزش بافت کوسن با قلاب

آموزش بافت کوسن با قلاب

آموزش بافت کوسن با قلاب

 

آموزش بافت کوسن با قلاب

 

آموزش بافت کوسن با قلاب

آموزش بافت کوسن با قلاب

منبع : آرگا مگ

مطالب مشابه را ببینید!