مجله تاپ‌ناز‌

آموزش تمیز کردن طلا در خانه با روش های آسان و کاربردی

زیورآلات و جواهرات جزو وسایل زینتی مورد علاقه بیشتر خانم ها هستند که ممکن است پس از چند وقت مقداری کدر شوند و درخشش خود را از دست بدهند. در ادامه این مطلب آموزش تمیز کردن زیورالات و طلا در منزل را با روش های کاربردی و آسان می خوانید.

طلا بر خلاف دیگر انواع فلزات، تیره و یا سیاه نمی شود، بلکه به مرور زمان جرم و تیرگی ار از محیط جذف خود می کند. چنانچه می خواهید که انگشتر، دستبند، گوشواره و دیگر جواهرات خود را براق و درخشان کنید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا روش های خوب و موثر برای تمیز کردن طلا را به شما آموزش بدهیم.

روش های خاص تمیز کردن طلا

زیورالاتی مانند طلا خیلی زود رنگ واقعی خود را از دست می دهند و گرد و خاک اطراف را جذب خود می کنند. طلا نیاز به تمیز شدن پیوسته دارد و اگر شما هم عادت دارید که زیورآلات طلای خود را همیشه تمیز نگه دارید باید ماهی یک بار آن را تمیز کنید. روش های تمیز کردن به شرح زیر است:

استفاده از مایع ظرفشویی

برای استفاده از این روش چند قطره مایع ظرفشویی را در کاسه آب ولرم حل کنید، سپس جواهرات خود را در آن قرار دهید. توصیه می شود که به جای آب معمولی برای تاثیرگذاری بیشتر از آب سدیم استفاده کنید، توجه داشته باشید که آب آن خیلی داغ نباشد زیرا ممکن است بعضی از سنگ های قیمتی جواهرات شما را مورد آسیب و صدمه قرار دهد.

صبر کنید تا جواهرات در 15 دقیقه به درون محلول قرار گیرد، باید توجه داشته باشید که شکاف های موجود بر طلا می تواند محل تجمع خوبی برای گرد و خاک به حساب می آید که به همین دلیل باید توجه ویژه ای برای تمیز کردن آن به خرج دهید.

حالا مسواک را با برس های نرم انتخاب کنید و روی آلودگی های طلا و جواهر بکشید تا جرم و خاک آن به خوبی پاک گردد. توجه کنید که خیلی محکم این کار را انجام ندهید، زیرا ممکن است باعث صدمه رسیده به طلا شود.

جواهر خود را با آب بشویید و توجه داشته باشید که از آب خیلی داغ هم استفاده نکنید. بعد از شستشو آن را به روی پاره نرم و یا حوله بگذارید، تا به خوبی خشک شود. توجه داشته باشید که طلای شما باید به خوبی فاقد رطوبت باشد، زیرا که استفاده از آن در صورت خیس بودن می تواند آلرژی و حساسی در پی داشته باشد.

آموزش تمیز کردن طلا در خانه با روش های آسان و کاربردی

خمیر دندان

مقدار کمی از خمیر دندان را با آب ترکیب کنید، زیرا که تاثیر زیادی در از بین بردن جرم های طلا و درخشندگی آن مانند روزهای اول دارد، کمی خمیر دندان را روی یک مسولک با پرزهای نرم بریزید و آن را در نقاط مختلف از طلای خوب بکشید. نکته قابل توجه این است که به نحوه برس کشیدن باد دقت کنید و بیش از حد برس کشیدن می تواند خط و خش روی طلا ایجاد کند.

در مرحله پایانی نیز طلای خود را با آب شستشو دهید و کنار بگذارید تا به خوبی آب آن خشک شود.

آب جوش

باید توجه داشته باشید که استفاده از این روش برای طلا و جواهرات که سنگ های قیمتی مانند مروارید و یا اوپال دارند، ممکن است باعث صدمه و آسیب شود. این روش برای تمیز کردن جواهرات و سنگ های بسیار محکم مانند الماس و یا زیورآلات تمام طلا مناسب است. باید توجه داشته باشید که در این شرایط امکان از بین رفتن چسب های موجود در طلا و جواهرات هم بیشتر می شود.

در ابتدا در این روش کمی اب را در ظرف بریزید و بگذارید کامل جوش آید، سپس طلا را در آن بیندازید. اجازه دهید که اب خنک شود، اگر رنگ آن تیره شد نگران نباشید زیرا جرم و کثیفی از آن جدا شته است و در نهایت طلای شما بسیار درخشان خواهد شد. تا زمان خنک شدن طلا، دست به آن نزنید.

این نکات را رعایت کنید

 

مراقبت از طلا در مکانی مناسب

طلا می تواند خیلی راحت گرد و خاک را از محیط جمع کند. باید طلا را در یک جعبه یا بسته که ورود خاک به آن بسیار کم است، نگه دارید. زیورالات را در تماس با هم قرار ندهید زیرا ممکن است روی هم خط و خش بیندازند.

در زمان شستشو ها، طلای خود را در بیاورید

جواهرات از جنس طلا، صابون را جذب می کنند و به همین دلیل باید در مجاورت آب داغ و صابون یا دیگر مواد شوینده قرار نگیرد. هنگام حمام طلا را در آورید و روی پارچه ای نرم قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود.

مطالب مشابه را ببینید!