مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان + 7 تکنیک که خانم ها باید بدانند

خیلی از خانم ها در مواقعی که در خیابان، اتوبوس و دیگر جاها تنها هستند، دچار استرس می شوند. بعضی از خانم ها ممکن است قبلا آزار و اذیت جسمی دیده باشند و یا به آنها حمله شده باشد و به همین جهن از مکان های تاریک و خلوت می ترسند. آزار و شکنجه کلامی هم باعث ناراحتی خانم ها می شود. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که حس نا امنی و ترس کنید ولی دانستن حرکات دفاع شخصی خیابانی برای دفاع از خود لازم است.

با دانستن حرکات دفاع شخصی می توانید حس آرامش را به دست آورید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید تا بتوانید شرایط نامطلوب را کنترل کنید. در ادامه چند حرکت دفاع شخصی و نحوه انجام آنها را برای خانم ها با هر جثه بدنی توضیح داده ایم.

دفاع شخصی خیابانی چیست؟

دفاع شخصی نوعی عمل برای دفاع از خود در مقابله با زور و خشونت است. در این ورزش، در مقابل مهاجم و یا تهدید فوری از زور استفاده می شود. این تهدید می تواند به صورت کلامی و یا جسمی باشد. دفاع شخصی خیابانی همان دفاع شخصی است منتها در خیابان و در مقابل حملات خیابانی، مانند کیف قاپی و دست درازی کاربرد زیادی دارد.

تکنیک های دفاع شخصی خیابانی برای خانم ها

 

۱. مکان‌های آسیب‌پذیر را به یاد داشته باشید

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

به هیکل و بزرگی بدن مهاجم توجه نکنید، چنانچه نقاط حساس بدن در دفاع شخصی را بدانید، می توانید هر شخصی را شکست دهید. اصلی ترین نقاط آسیب پذیر بدن شامل چشم، بینی، گلو، قفسه سینه، زانو و کشاله ران است. می توانید به هر روشی حمله کنید ولی باید بدانید که ضربه زدن به این مناطق تاثیر زیادی دارد و باعث درد زیادی می شود.

هرگز به سینه و زانو ضربه نزنید، چون این ضربات اغلب بی‌اثرند.

ضربه زدن به سینه و زانو برای افراد عادی کار راحتی نیست. افراد حرفه ای می توانند این کار را به خوبی انجام دهند. از کل زور و قدرت خود استفاده کنید. با خود تصور کنید که شما خانمی قوی هستید؛ پس با صدای بلند فریاد بزنید تا مهاجم بترسد و توجه اطرافیان را هم جلب کنید.

۲. حرکات ساده و خوب را یاد بگیرید

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

یکی حرکات خوب که باعث ایجاد درد ناگهانی و به زمین افتادن مهاجم می شود، گرفتن مچ دست مهاجم است. انگشت کوچک و انگشت حلقه او را با یک دست و انگشت وسط و اشاره را با دست دیگر بگیرید و مچ را به سوی جلو خم کنید. اگر نمی توانید دست حریف خود را بگیرید، با مشت یا انگشت بین استخوان های ترقوه یا خرخره او را فشار دهید. این حرکت حریف را گیج می کند و مدتی طول می کشد تا به خودش بیاید.

یکی دیگر از مناطق خوب برای دفاع شخصی کشاله ران است. ضربه‌زدن به این ناحیه مهاجم را فلج می‌کند و شما زمان کافی برای فرار را خواهید داشت.

۳. اگر از سوی جلو به شما حمله شد این کار را کنید

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

اگر از سوی جلو به شما حمله شد و امکان بلند کردن دست نداشتید باید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • دستان خود را جلو بیاورید و جلوی لگن خود مشت کنید (با این کار فاصله کافی بین شما و مهاجم به وجود می‌آید)؛
  • پس از آن، با پیشانی خود به بینی مهاجم ضربه بزنید (این ضربه مهاجم را از شما دور می‌کند)؛
  • حالا با زانوی خود، به کشاله ران او ضربه بزنید؛
  • اگر بین شما و مهاجم فاصله وجود دارد، می‌توانید با کف دست از خود محافظت کنید. دست چپ خود را صاف کنید و با دست راست خود به چانه و بینی او حمله کنید.
  • سپس، به کشاله ران او ضربه بزنید.
به این ترتیب، مهاجم برای مدت طولانی گیج می‌شود و دیگر قادر به حرکت نخواهد بود.

۴. چطور دستان خود را آزاد کنید؟

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

اگر قانون انگشت سست را بدانید خیلی راحت می توانید از مخمصه فرار کنید. برای این کار باید دست خود را به سوی انگشت شست مهاجم بچرخانید. اگر او بازوی شما را محکم گرفت، مچ دست خود را به سمت انگشت شست بچرخانید. وقتی بازوی شما زیر دست مهاجم است، با کل قدرت دست خود را بکشید.

۵. اگر از پشت شما را گرفتند چه؟

مهاجم بیشتر ازشت حمله می کند تا بازوهای قربانی را بگیرد تا قادر به حرکت نباشد. برای اینکه خود را آزاد کنید 3 روش وجود دارد:

  • روش اول:

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

خیلی سریع خم شوید و سعی کنید با پشت سر به مهاجم ضربه وارد کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید مشکلی نیست. هدف این است که مهاجر را مجبور کنید یکی از پاهایش را جلو قرار دهد. حالا سریع خم شوید، پای او را بگیرید، بلند شوید و آن را با خود بکشید، حالا مهاجم تعادل خود را از دست می دهد و به زمین می افتد.

  • روش دوم:

روش دوم این است که باز رو به جلو خم شوید. این کار باعث می شود وزن شما بیشتر شود و مهاجم نتواند شما را بلند کند. به این ترتیب خیلی راحت می توانید با آرنج به صورت مهاجم ضربه بزنید. با این حرکت، شما فاصله کافی برای ضربه زدن به صورت یا کشاله ران مهاجم را دارید.

  • روش سوم:

روش سوم این است که باسن خود را به یک سو خم کنید. با این کار می توانید خیلی راحت به کشاله ران مهاجم ضربه بزنید. دست و آرنج مخالف خود را بالا بیاورید و محکم روی سینه قرار دهید. با زانوها و دیگر روش ها به مهاجم ضربه بزنید تا قفرصت فرار پیدا کنید.

۶. اگر مهاجم از کنار نزدیک شد تا شما را بگیرد این کارها را بکنید

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

ضربه آرنج بسیار خطرناک و سنگین است. چنانچه مهاجم از کنار به شما نزدیک شد، با یک حرکت قوس دار به گیج گاه، فک یا بینی او ضربه وارد کنید. با این ضربه، مهاجم چند قدم عقب می رود. حالا به شکم و یا سینه او ضربه وارد کنید. ضربات آرنج خیلی قوی هستند و هر کسی را از پا در می آورند.

۷. اگر مهاجم شما را به دیوار هل داد چه‌کار کنید؟

آموزش دفاع شخصی خیابانی برای بانوان

خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که مهاجمان سعی می‌کنند قربانیان خود را به گوشه‌ای برده یا آنها را به دیوار فشار دهند. در این شرایط، لازم است آسیب‌پذیرترین مکان‌ها را به خاطر بسپارید و بسته به موقعیت خود، به یکی از آنها ضربه بزنید.

  • اگر دست‌های مهاجم بالاست، کف دست خود را صاف کنید و به زیربغل او ضربه بزنید.
  • اگر یکی از دست‌های شما پایین است، می‌توانید به سینه، گردن یا فک مهاجم ضربه بزنید.
  • یکی از بهترین و قدرتمندترین ضربه‌ها، ضربه با سر است. کمی خم شوید تا از مهاجم پایین‌تر باشید. سپس سریع با پیشانی خود به فک او ضربه بزنید. این حرکت فورا مهاجم را گیج می‌کند و شما می‌توانید فرار کنید.
 

مؤثرترین ضربه‌ها در دفاع شخصی خیابانی

۱. ضربه با دسته‌کلید

استفاده از سوییچ خودرو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دفاع از خود است. اگر شب احساس ناامنی می‌کنید، کلیدهایتان را برای ضربه‌‌زدن آماده کنید. برای این کار، حلقه سوییچ خود را در حالی که کلیدها از کنار دستتان بیرون‌اند در دست بگیرید و سپس ضربه بزنید.

۲. ضربه با کف‌دست

با این حرکت می‌توانید به بینی یا گلوی مهاجم ضربه بزنید. ابتدا مقابل مهاجم قرار بگیرید. مچ دست خود را به بالا خم کنید. ضربه بزنید و سریع دست خود را عقب بکشید تا سر مهاجم به بالا و عقب رود تا شما به‌راحتی فرار کنید.

۳. ضربه با آرنج

اگر مهاجم به شما نزدیک است و نمی‌توانید به او مشت یا لگد بزنید، از آرنج خود استفاده کنید. برای این کار، ابتدا باید پاهایتان را ثابت نگه دارید. سپس بازوی خود را خم کنید، به‌سمت جلو بروید و آرنج خود را به گردن، خط فک، چانه یا شقیقه مهاجم بزنید. با این کار، مهاجم دست خود را شل می‌کند و شما می‌توانید فرار کنید.

همچنین، می‌توانید آرنج را تا ارتفاع شانه بلند کنید. روی یک پا بچرخید و با جلوی آرنج خود با قدرت ضربه بزنید. برای انجام این حرکت از پهلو و عقب، مطمئن شوید هدف را می‌بینید. آرنجتان را بالا بیاورید و پای مخالفتان را بچرخانید. سپس با قسمت پشتی آرنج ضربه بزنید.

فواید ورزش دفاع شخصی بانوان

  • اعتمادبه‌نفس: هیچ‌چیز قدرتمندتر از افزایش اعتمادبه‌نفس برای تجزیه‌وتحلیل موقعیتی خطرناک برای غلبه بر آنها مؤثر نیست.
  • توانمندسازی: این مهارت زنان را به مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا و خطرناک و داشتن زندگی سالم و پرتحرک ترغیب می‌کند.
  • کاهش تبعیض جنسیتی: هنگامی که زنان قادر به مقابله با هرگونه تبعیض جنسیتی باشند، می‌توانند جرائم علیه زنان را کاهش دهند.
  • سلامتی و تناسب‌اندام: برنامه‌های دفاع شخصی راهی مناسب برای ورزش‌کردن، داشتن بدن سالم، و بهبود سلامت جسمی و سلامت روانی است.
  • ایمنی: اهمیت اصلی دفاع شخصی خیابانی این است که زنان بتوانند از خود در برابر هر چیزی که از نظر رفتار اجتماعی غیرقابل‌قبول است محافظت کنند.
  • نظم و انضباط: دفاع شخصی باعث نظم و انضباط در زندگی می‌شود. این کار به خانم‌ها کمک می‌کند آرام و باهوش و انعطاف‌پذیرتر باشند، قدرت ذهنی و بدنی بیشتری به‌ دست آورند، بیشتر ببیند، و به آگاهی و شناخت برسند.
  • کاهش وابستگی: فقط به این دلیل که زن هستید، نباید همیشه به‌خاطر ترس و نگرانی با دیگران سفر کنید! با یادگیری ورزش دفاع شخصی، از دشواری‌های این موضوع خلاص می‌شوید. این کار باعث استقلال شما می‌شود و کمک می‌کند در هر شرایطی از خود محافظت کنید.

نکات ایمنی برای دورماندن از خطر

  • مطمئن باشید موبایلتان برای تماس‌های اضطراری شارژ کافی دارد.
  • ژاکتتان را روی کیفتان بپوشید تا اشیای باارزش شما در معرض دید قرار نگیرند.
  • برای ترساندن مهاجمان احتمالی و کمک‌گرفتن در شرایط ضروری، می‌توانید به سوییچ یا دسته‌کلید خود سوت آویزان کنید.
  • قبل از بازکردن درِ خانه، ببینید چه‌کسی پشت در است. از طریق چشمی یا سوراخ کلید نگاه کنید تا مطمئن شوید محل امن است.
  • در مناطقی بمانید که نور کافی داشته باشد. اگر در طول روز خودروتان را در خیابان پارک می‌کنید، حتما باید بدانید شب که می‌خواهید به‌سمت آن برگردید، نور آن منطقه چگونه خواهد بود.

مطالب مشابه را ببینید!