مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دوختن دکمه لباس برای افراد مبتدی به همراه تصاویر

در این مطلب روش دوختن دکمه به صورت ساده و کاربردی به همراه تصاویر را مشاهده می کنید. دوخت دکمه باید با رعایت نکات لازم صورت بگیرد و شما می توانید در زمانی کم، دکمه را خیلی محکم بدوزید.

شاید به تازگی شروع به یاد گرفتن هنر خیاطی کرده باشید و در اصل مبتدی باشید و حتی دوخت درست یک دکمه برای شما دلچسب باشد. اگر هنوز به صورت کامل با هنر خیاطی آشنا نیستید ممکن است دکمه ای که می دوزید، لق باشد و یا از لباس جدا شود که باید اصول دوخت دکمه را یاد بگیرید. ممکن است دکمه لباس شما جدا شود و یا لباس جدید نیاز به دوخت دکمه داشته باشد و به همین دلیل باید به صورت کامل دخت دکمه را یاد بگیرید.

آموزش دوختن دکمه به روشی آسان

خانم ها به هنرهای زیادی علاقه دارند و برای آنها وقت صرف می کنند. از تزیین تا آشپزی منزل تا گلدوزی و خیاطی همگی برای خانم ها ارزشمند به حساب می آیند. هر کدام از هنرهای جذابیت و تازگی خود را دارند و ممکن است کمی سخت باشند. ولی خیاطی را می توان یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مهارت ها دانست که با وجود این موضوع به دلیل جذابیت دوخت یک لباس زیبا برای خود و یا عزیزان باز هم مرتب هنرجویان زیادی را به خود مشغول می کند.

هنر خیاطی ممکن است به عنوان یک حرفه و شغل از سوی بعضی از افراد انتخاب شود و یا اینکه به عنوان مهارت آموزی و بکارگیری در زندگی خود فرد باشد. یکی از بخش های ساده خیاطی دوخت دکمه است که در عین سادگی نیاز به بعضی از موارد و نکات دارد. در ادامه روش دوختن دکمه را به صورت مرحله ای به شما آموزش می دهیم.

آموزش دوختن دکمه لباس

وسایل مورد نیاز

  • دکمه
  • نخ
  • قیچی

آموزش دوختن دکمه لباس

مراحل دوخت دکمه

در ابتدا دکمه ای مناسب با رنگ، طرح، مدل و جنس لباس خود انتخاب کنید، همین طور نخ مناسب را هم انتخاب کنید.

به اندازه لازم نخ (حدودا ۱ متر) جدا کرده و از وسط تا نمایید، نخ را از درون سوراخ سوزن بگذرانید و ته نخ گره زده شود. (برای آسان شدن عبور نخ می توانید کمی آن را مرطوب کنید)

حالا دکمه را در محل مورد نظر قرار دهید طوری که شکاف های دکمه به صورت دقیق مقابل محل مناسب قرار بگیرد.

از قسمت روی لباس شروع به دوخت کنید و سوزن را درون یکی از روزنه های دکمه کنید و از پشت لباس سوزن را در لباس فرو کنید و ز سوراخ طرف دیگر دکمه را خارج کنید، باز سوزن را از سوراخ اولی رد کنید و به همان ترتیب از پشت لباس در لباس فرو کنید و از سوراخ دومی بیرون آورید. این عمل را برای چند بار (6 بار) انجام دهید تا سوراخ های دکمه پر شود و دکمه محکم شود.

برای دوخت دکمه های چهار سوراخی همین عمل را برای دو سوراخ سمت دیگر لازم است انجام دهید.

نکته: در دوخت دکمه ها باید هر تعداد که هستند، دارای یک شکل باشند.

در پایان سوزن را از زیر نخ های دوخته شده واقع در پشت دکمه، عبور داده و همانجا گره ای محکم زده و برای محکم تر شدن این کار را دو مرتبه تکرار نمایید.

نخ را محکم بکشید تا گره ایجاد نشود.

آموزش دوختن دکمه لباس

 

روش دوم برای دوخت دکمه های پایه دار

دکمه های دارای انواع مختلف زیادی هستند، به عنوان مثال یکی از انواع آنها دکمه های پایه دار (پایه کوتاه و بلند، پایه تونلی و ..) می باشند.

برای این منظور ابتدا نخ را به صورت چهارلا از میان سوراخ سوزن عبور دهید و ته آن را گره بزنید.

محل قرارگیری دکمه را با استفاده از یک گچ یا صابون خیاطی علامت بزنید و سوزن را از پشت پارچه فرو کرده و چند دوخت پشت سرهم بر روی پارچه بزنید.

پس از آن دکمه را بر روی لباس گذاشته و سوزن را از درون پایه دکمه عبور دهید و بکشید. به همین روش چند دوخت پشت سرهم زده و مراحل عبور نخ از داخل پایه را تکرار کنید تا دکمه محکم شود.

در پایان چند دوخت دیگر روی هم در انتهای دوخت بزنید.

آموزش دوختن دکمه لباس

موارد مرتبط قابل توجه در دوختن دکمه

۱-نخ کردن سوزن

جهت سهولت در نخ کردن سوزن می توانید داخل یک قوطی فیلم عکاسی, محلول نشاسته و آب ریخته و آن را در مجاورت چرخ خیاطی قرار دهید. هر زمان که قصد داشتید نخ را از سوزن عبور دهید، آن را به این محلول آغشته نمایید تا بهتر و آسان تر بگذرد.

۲ – چگونگی قرار دادن

جهت قرارگیری دکمه و جادکمه در لباس های مردانه و زنانه متفاوت می باشد، که شما باید هنگام دوخت دکمه و زدن جادکمه مدنظر قرار دهید. در لباس های مردانه دکمه در طرف راست و جادکمه ها در طرف چپ واقع می شوند, در لباس های زنانه نیز دکمه در طرف چپ و جادکمه در طرف راست قرار می گیرند.

همچنین مورد دیگری که باید به آن توجه شود؛ فاصله ی قرار گرفتن دکمه ها می باشد که دکمه ی اولی را در نقطه ی شکست پایین یقه دوخته و ما بقی را به ترتیب با فاصله ی ۴ – ۸ سانتی متر بر روی لباس دوخته می شوند.

یکی دیگر از نکاتی که برای زدن جادکمه ای و به منظور جلوگیری از بالا و پایین شدن دکمه ها دو طرف لباس می توانید انجام دهید این است که اولین جادکمه را به طور افقی ایجاد کنید.

۳- دوخت دکمه های صدفی شکل

دوخت این دکمه ها به دلیل لیز و لغزنده بودن اغلب کمی سخت تر از دیگر دکمه ها است، برای آسان تر کردن این کار می توانید اول نوار چسبی بر روی دکمه چسبانده و از تکان خوردن آن جلوگیری کنید و مشغول دوختن دکمه شوید، پس از پایان دوخت و ثابت و محکم شدن دکمه نوار را آهسته از روی دکمه بردارید.

آموزش دوختن دکمه لباس

۴ – بازکردن جادکمه

پس از دوخت دکمه، نوبت به زدن جادکمه و در نهایت بازکردن جادکمه می رسد, برخی مواقع در حین باز کردن جادکمه به پارچه لباس آسیب می رسد که برای جلوگیری و سریع و راحت انجام دادن می توانید به این روش عمل کنید: ابتدا به وسیله ی دستان خود کمی محلول آب و نشاسته به محل جادکمه بزنید. همچنین در این هنگام در قسمت زیری جا دکمه یک شانه دندانه درشت قرار دهید و با استفاده از یک تیغ  آن را ببرید.

آموزش دوختن دکمه لباس

مطالب مشابه را ببینید!