مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی به صورت تصویری و مرحله به مرحله

آموزش دوخت دندان موشی را در این بخش به صورت تصویری و مرحله به مرحله مشاهده می کنید و می توانید بر روی نمد و چرم این دوخت را انجام دهید.

دوخت های مختلفی بر روی انواع پارچه انجام می شود که از میان آنها می توان به دوخت بخیه، زیگزاگ، دندان موشی، کوک ساده، زنجیره و … اشاره کرد. اگر شما هم به این نوع هنرها علاقه دارید پس بهتر است با دوخت دندان موشی که بسیار جالب است آشنا شوید.

روش دوخت دندان موشی زیبا به صورت مرحله به مرحله و تصویری

در زمان های گذشته استفاده کردن از چرخ خیاطی اتوماتیک رواج نداشت و بیشتر دوخت ها با دست انچام می شد. دوت دندان موشی یکی از دوخت های پر کاربرد و زیبا روی پارچه نمد و … می باشد که امروزه در هنر عروسک سازی و یا دور دوزی برای دوخت کیف های نمد و چرم رواج دارد.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

دوخت دندان موشی یک دوخت تزیینی برای وصل کردن کناره های دو پارچه می باشد که در نمد دوزی و چرم دوزی استفاده زیادی دارد، در ادامه روش های دوخت ساده و زیبا را مشاهده می کنید.

در عکس زیاد همانطور که مشاهده می کنید، در واقع لبه های کار یا پارچه را نشان می دهد، پس در مرحله نخست دوختن دندان موشی لازم است به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

در ابتدا مانند عکس شماره یک، سوزن را از پشت پارچه و از نقطه A وارد کنید و سپس نخ را سوی پاین هدایت کنید و با انگشت شست آن را قابت نگه دارید.

در مرحله بعد، سوزن را به صاله نیم سانتی متر و هم ردیف با نقطه A از پارچه (یعنی نقطه B) بیرون آورید و از روی نخ رد کنید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

به صورت کلی پایه و ساس روش دوختن دندان موشی به روش بالا است و برای ادامه آن باید مراحل بالا را تکرار کنید، به طوری که با انجام دادن مراحل بالا دوختی U شکل ایجاد می شود، در ادامه سوزن را از نقطه B خارج کنید و از خط لبه وارد کنید، باز از روی نخ رد کنید. حالا در ادامه روش های دوخت دندان موشی روی نمد و روی چرم را هم در اختیار شما قرار می دهیم تا پس از یادگیری بتوانید از این دوخت در انواع هنرهای دستی خود استفاده کنید.

دوخت دندان موشی در نمد دوزی و چرم دوزی

دوخت دندان موشی در تهیه کارهای تزیینی، عروسک های مختل، دوخت کیف و اکثر محصولات نمدی و چرمی کاربرد دارد، از آنجا که یادگیری این نوع دوختن از جمله مراحل اولیه در آموزش نمد دوزی و دیگر هنرهای دستی می باشد. در ادامه آموزش مرحله به مرحله دوخت دندان موشی را آموزش می دهیم و امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

دوخت دندان موشی را در هنر نمدی دوزی می توان شامل 3 مرحله دوخت دور یک لایه نمد، اتصال دو لایه نمد هم اندازه، اتصال دو لایه نمد با سازهای مختلف و دوخت گوشه ها با دندان موشی دانست که در اینجا می توانید با روش دوخت دو لبه نمد با نخ دو رنگ آشنا شوید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

دوخت دندان موشی روی نمد :

برای شروع دوخت دندان موشی، ابتدا سوزن را از پشت کار وارد نمایید و از نمد عبور دهید به گونه ایی که گره نخ در پشت پارچه نمدی قرار بگیرد. بهتر است این کار را در فاصله نیم سانتی متری از لبه نمد انجام دهید. البته با توجه به سایز پارچه می توانید این فاصله را کمتر یا بیشتر کنید، اما آنچه که اهمیت زیادی دارد، رعایت این اندازه در تمام طول دوخت است.

بخوانید: آموزش دوخت جامدادی شیک و ساده در منزل با روشی آسان

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

حال برای ایجاد حلقه در لبه نمد، سوزن را مجددا از همان نقطه از زیر کار وارد نمایید و به رو بیاورید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

در این مرحله سوزن را از داخل حلقه ایجاد شده رد نمایید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

حال نخ را در سمت راست (نقطه یک) حلقه کنید، سپس سوزن را از نقطه شماره دو داخل کرده و از روی نخ حلقه شده بیرون بکشید. توجه داشته باشید که نقطه ۲، فاصله ایی مشخص از لبه کار و دوخت قبلی دارد. اولین دندان موشی شما دوخته می شود.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

حال همین مراحل را تکرار کنید تا دوخت های شما تکمیل گردد.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

در صورتی که قصد دارید از دو رنگ نخ برای دوخت دندان موشی استفاده نمایید، می توانید در محل مورد نظر نخ را از پشت کار بریده و نخ جدید را به آن گره بزنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش دوخت آستین پفی + آموزش مرحله به مرحله دوخت برای انواع لباس و مانتو

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

حال سوزن را از حلقه ایجاد شده در مرحله قبل عبور دهید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

سپس همچون مراحل قبل به دوخت دندان موشی ادامه دهید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

وقتی که دور تا دور کار را دوختید، باید دندان موشی آخر، به دندان موشی که در اول کار دوختیم متصل شود. بدین منظور سوزن را از اولین حلقه که برای دوخت زدید، عبور دهید و از نقطه اول به پشت کار ببرید و گره بزنید.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

در صورتی که تصمیم دارید دو تکه نمد را با استفاده از دوخت دندان موشی به یکدیگر متصل نمایید، نمد ها را روی هم قرار داده و طبق مراحل قبل شروع به دوخت نمایید. این روش برای کارهای نمدی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

دوخت دندان موشی در چرم دوزی :

آموزش دوخت دندان موشی بر روی چرم نیز مشابه نمد می باشد، با این تفاوت که پارچه چرم را قبل از شروع با استفاده از سمبه سوراخ می کنند و سپس شروع به دوختن می نمایند. البته می توان همچون سایر پارچه ها، بدون انجام سوراخ ها اقدام به دوختن نمود، اما در این صورت بدلیل ضخامت چرم، کار شما سخت می شود و ممکن است به هنگام دوختن مرتب و یکدست نشود.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزیدوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

دوخت دندان موشی را مطابق مراحل قبل ادامه دهید، توجه داشته باشید که این دوخت می تواند بهترین گزینه برای دوخت کیف چرم و سایر محصولات چرمی دست دوز باشد.

دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزیدوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزیدوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

مطالب مشابه را ببینید!