مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دوخت روبالشی + تصاویر از انواع مدل های روبالشی با آموزش مرحله به مرحله دوخت

برای افردی که به هنر خیاطی و همچنین دوخت و دوز سرویس خواب علاقه دارند، در این قسمت آموزش دوخت روبالشی را قرار داده ایم و امیدواریم که مورد پسند کدبانوهای ارجمند قرار بگیرد.

خانم های خوش ذوق و سلیقه می توانند در منزل با دوخت کاور مبل، ملحفه و تشک و روبالشی تغییرات زیادی در فضای خانه خود ایجاد کنند، برای دوخت این قبیل وسایل نیاز به خیاط حرفه ای نیست و شما می توانید با دقت مراحل آموزش دوخت را در این بخش دنبال کنید و به راحتی در منزل تهیه کنید.

آموزش مرحله به مرحله دوخت روباشی شیک در منزل

برای دوخت این نوع مدل روبالشی باید از سه نوع پارچه و با سه رنگ مختلف که مکمل هم باشند استفاده کنید. پراچه برای روکش اصلی، پارچه برای حاشیه روکش اصلی و سومین پارچه برای قسمت بالایی روبالشی در نظر گرفته شود.

آموزش دوخت روبالشی

وسایل لازم برای دوختن روبالشی

  • پارچه ساده و طرح دار
  • سوزن و نخ همرنگ با پارچه
  • سوزن ته گرد
  • متر
  • قیچی
  • اتو
  • چرخ خیاطی

آموزش دوخت روبالشی

مراحل برش و دوخت پارچه

 

۱- در مرحله اول پارچه ها را به اندازه های استاندارد برش بزنید.

  • اندازه پارچه روکش اصلی = ۷۰×۱۱۵ سانتی‌ متر
  • اندازه پارچه حاشیه روبالشی = ۳۰×۱۱۵ سانتی‌ متر
  • اندازه پارچه سوم یا تزیینی = ۵×۱۱۵ سانتی‌ متر

آموزش دوخت روبالشی

 

۲- بعد از برش زدن پارچه ها و پیش از چرخ کردن آنها، باید هر پارچه از سمت چپ اتو شود و چین و چروک آنها صاف شود، پارچه روکش اصلی و پارچه حاشیه روبالشی را به صورت ساده اتو کنید، ولی پارچه تزیینی را باید از سمت درازای پارچه و از وسط تا کنید و سپس اتو کنید.

 

آموزش دوخت روبالشی

۳- در مرحله بعد از دوخت روبالشی باید هر سه پارچه را کنار هم قرار دهید و به هم سنجاق کنید و به صورتی که پارچه حاشیه روبالشی در سمت راست سطح کار شما قرار بگیرد. پارچه تزیینی، قسمت بیرونی آن روی لبه پارچه حاشیه روبالشی باید قرار بگیرد و قسمت تا شده پارچه تزیینی به سمت داخل باشد، سپس پارچه اصلی را هم روی پارچه حاشیه روبالشی و پارچه تزیینی قرار دهید.

آموزش دوخت روبالشی

۴- با انگشتان پارچه روکش اصلی را از سمت پایین پارچه به سوی لبه بالای پارچه و در فاصله چند سانتی با قسمت سوزن خورده لول کنید. پارچه حاشیه روبالشی را هم به همان ترتیب از قسمت پایین لول کنید، طوری که حاشیه هر دو پارچه با هم هماهنگ شود. بهتر است برای فیکس شدن کار، تعداد زیادی سنجاق استفاده شود.

آموزش دوخت روبالشی

۵– قسمت سنجاق شده پارچه ها را به وسیله نخ و سوزن یا چرخ خیاطی بدوزید، دقت داشته باشید که فاصله دو پارچه از خط دوخت، حدود یک سانتی باشد و باید تمامی لایه ها را به هم بدوزید.

آموزش دوخت روبالشی

۶- پارچه حاشیه روبالشی را بیرون بکشید، از این طریق می توانید پارچه ی بزرگ حلقه شده زیرین آن را مشاهده کنید. سپس حلقه پارچه را مجددا بیرون بکشید و آن را پشت و رو و بعد صاف نمایید، آنگاه سطح کار را اتو بزنید.

آموزش دوخت روبالشی

۷- در این مرحله نیز باید کار را برگردانید و با کمک چرخ خیاطی، لبه های دوخته نشده آن را بدوزید و اتو بزنید. البته لبه پایین آن نباید دوخته شود.

آموزش دوخت روبالشی

آموزش دوخت روبالشی

۸- اکنون روبالشی زیبای شما آماده شده است و می توانید آن را برای بالشت مورد نظر خود مورد استفاده قرار دهید.

آموزش دوخت روبالشی

مدل های روبالشی یا کاور بالشت

در مدل دوخت روبالشی بالا می توان از پارچه های مختلف تری استفاده کرد و با پارچه های رنگارنگ می توان روبالشی های بسیار زیبا درست کنید. برای تنوع دادن به کار می توانید قسما پارچه تزیینی (نوار تزیینی روبالشی) را حذف کنید و یا نوارهای منگوله دار زیبا استفاده کنید.

آموزش دوخت روبالشی

مدل روبالشی شیک

آموزش دوخت روبالشی

دوختن روبالشی با پارچه ساده و طرح دار

آموزش دوخت روبالشی

مدل های متنوع دوخت روبالشی

آموزش دوخت روبالشی

دوختن روبالشی با پارچه گلدار

آموزش دوخت روبالشی

دوختن روبالشی با پارچه عروسکی

مطالب مشابه را ببینید!