مجله تاپ‌ناز‌

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و توضیح به صورت ساده

بیشتر افراد فکر می کنند که رنگ آمیزی ساختمان کار دشواری است، اما جالب است بدانید که اگر با ترفند های رنگ آمیزی ساختمان آشنا باشید می توانید در ایام تعطیل با رنگ آمیزی ساختمان و خانه، دکوراسیون داخلی خانه را به سادگی و با چند تکنیک تغییر دهید.

در این مقاله قصد داریم برخی از ترفند های رنگ آمیزی ساختمان و همچنین تکنیک های که در هنگام رنگ آمیزی به شما کمک می کند را در اختیار شما قرار دهیم، در این مقاله همراه ما باشید تا شاهد تغییرات بی نظیری در دکوراسیون داخلی خانه باشید.

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

ایده ها و طراحی

اولین قدم در رنگ آمیزی خانه، پردازش ایده است؛برای این کار بهتر است قبل از شروع به رنگ آمیزی ابتدا طرح مورد نظر را در ذهن خود مجسم کنید تا پایان کار بی نظیری را با چاشنی خلاقیت بیافرینید.

در این مرحله تمام دیوار هایی که نیاز به رنگ آمیزی دارند را رصد کنید؛با استفاده از قوه تخیل طرح و رنگ مخصوص هر دیوار را تصور کنید، بهتر است در هنگام رنگ آمیزی از سقف غافل نشوید.

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

انواع رنگ برای رنگ آمیزی ساختمان

امروزه در بازار تنوع رنگ ها بسیار فراوان است ، به همین دلیل شناخت و انتخاب بهترین رنگ در میان انبوه رنگ ها کار دشواری است؛ در گام دوم برای رنگ آمیزی ساختمان به شناخت انواع رنگ ها می پردازیم.

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک نسبت به سایر رنگ ها قیمت مقرون به صرفه ای دارد ،رنگ آمیزی با این نوع رنگ کار ساده و راحتی است و سریعا خشک می شود، اصولاً افراد برای رنگ آمیزی سقف خانه از رنگ پلاستیکی استفاده می کنند.

رنگ روغنی

رنگ روغنی نسبت به رنگ پلاستیک هزینه بیشتری دارد، اما با این حال طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است؛ رنگ های روغنی به سه نوع براق، نیمه مات و مات دسته بندی می شوند.

رنگ روغنی براق برای دیوارها و همچنین وسایل آهنی مانند پنجره مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع رنگ روغنی ماندگاری و پوشش دهی فوق العاده ای دارد.

رنگ روغنی مات نسبت به رنگ روغنی نیمه مات انعکاس نور کمتری دارد،به همین دلیل از رنگ روغنی مات برای گچ کاری و همچنین پوشاندن عیوب دیوار استفاده می شود.

رنگ روغنی براق پوست تخم مرغی یکی از پرطرفدارترین رنگ های روغنی در رنگ آمیزی ساختمان است، این رنگ به دلیل ماندگاری بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛به یاد داشته باشید که رنگ های روغنی نسبت به رنگ پلاستیک دیرتر خشک می شوند و بوی تند تری دارند اما یکی از مزایای قابل توجه این نوع رنگ ها تمیز کردن بسیار راحت آنها است.

مطلب مشابه: مقایسه رنگ روغنی با رنگ اکریلیک + کدامیک بهتر است

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک نسبت به رنگ پلاستیک و رنگ روغنی مزایای بیشتری دارد، این رنگ بوی زیادی ندارد و می توان آن را بر روی هر سطحی استفاده کرد؛ کار با رنگ اکرولیک بسیار ساده است و افراد می توانند به راحتی برای رنگ آمیزی اتاق خواب و فضای داخلی خانه از این رنگ استفاده کنند.

پایه اصلی رنگ اکریلیک بر اساس آب است و به سه دسته براق ، مات و نیمه مات تقسیم می شود، رنگ اکرولیک همچون رنگ پلاستیک سریعا خشک می شود.

رنگ های گچی

رنگ های گچی نسبت به رنگ پلاستیک و چ رنگ روغنی قیمت بیشتری دارند، این رنگ ها جدیدا وارد بازار شده اند و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده اند، از مزایای این رنگ ها می‌توان به بوی کم آن و همچنین سازگاری با محیط زیست اشاره کرد،رنگ های گچی تم خاکی و مات دارند به همین دلیل برای رنگ آمیزی اتاق خواب ها مناسب هستند.

رنگ های طرح دار

علاوه بر رنگ های ساده موجود در بازار امروزه رنگ های طرح دار نیز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند،از جمله رنگ های طرح دار می توان به پوشش سلولزی بلکا، رنگ پتینه و رنگ مولتی کالر اشاره کرد.

مطلب مشابه: مدل دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون شیک و زیبا + نصاویری از تزیینات شیک تی وی روم

نکات انتخاب رنگ

  • بهتر است‌ در انتخاب رنگ ها دقت کرده و تمام خلاقیت خود را به خرج دهید.
  • بهتر است برای رنگ آمیزی دیوارها از رنگ های روغنی مات و نیمه مات استفاده کنید و برای رنگ آمیزی سقف از رنگ پلاستیک استفاده نمایید.
  • برای طراحی فضای داخلی بسیار شیک می توانید از رنگ های سفید‌ و بژ یا به صورت کلی رنگ های خنثی استفاده کنید.
  • بهتر است برای رنگ آمیزی اتاق خواب ها از رنگ های روشن مانند رنگ یاسی، آبی و…استفاده نمایید.

میزان رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی ساختمان

بعد از آنکه رنگ مورد نظر خود را برای رنگ آمیزی انتخاب کردید، نوبت به تعیین میزان رنگ برای رنگ آمیزی ساختمان می رسد. رنگ ها در وزن ها و حجم های مختلفی در بازار موجود هستند،در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تعیین میزان رنگ آشنا شوید.

وزن مختلف رنگ ها

  • ربعی معادل ۲۵۰ گرم
  • نیمی معادله ۵۰۰ گرم
  • کوارت معادل ۱ کیلوگرم
  • گالون معادل ۳.۷ کیلوگرم
  • دبه معادل ۱۲ کیلوگرم
  • حلب معادل ۲۱ کیلوگرم

برای تعیین میزان رنگ مورد نیاز بهتر است ابتدا مساحت دیوارها و سقف را با هم جمع کنید،جالب است بدانید طبق یک قانون کلی برای رنگ آمیزی هر ۳۷ متر مربع، نیاز به یک گالن رنگ دارید،این در صورتی است که شما تنها به یک لایه رنگ نیاز داشته باشید.

مطلب مشابه: تزیین دیوار با پارچه + ایده های خلاقانه برای زیباسازی دیوار با استفاده از پارچه

ابزار رنگ آمیزی ساختمان

در این مرحله از رنگ آمیزی پس از انتخاب رنگ دلخواه و همچنین تعیین میزان آن بهتر است به سراغ انتخاب ابزار مناسب برای رنگ آمیزی بروید، در ادامه این مقاله ضروری ترین ابزاری که لازم است در جهت رنگ آمیزی تهیه کنید را لیست کرده ایم.

ابزار ضروری رنگ آمیزی ساختمان

  • رنگ مورد نیاز
  • غلطک رنگ 
  • قلم مو
  • کاردک
  • سنباده
  • سینی رنگ
  • نوار نقاشی
  • پارچه
  • سطل رنگ
  • گچ یا بتونه آماده

جمع آوری اثاث منزل

در این مرحله، بعد از تهیه ابزار مورد نیاز برای رنگ آمیزی بهتر است، تمامی اثاثیه منزل خود را جمع کرده و به قسمتی از خانه منتقل کنید تا قطره های رنگ بر روی آن ها پاشیده نشود.

اگر فضای خانه شما کوچک است و توانایی جابجایی وسایل را ندارید بهتر است با استفاده از چند متر پلاستیک به خوبی روی آنها را بپوشانید، همچین اگر کف خانه شما سرامیک و پارکت است و بهتر است با استفاده از پلاستیک کف را به خوبی بپوشانید زیرا از رنگ کاری تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

مطلب مشابه: مدل باغچه دیواری شیک + طرح لاکچری باغچه دیواری برای نقاط مختلف دیوار منزل

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده

مخلوط کردن رنگ

برای رنگ آمیزی ابتدا لازم است که با استفاده از یک تکه چوب رنگ ها را به صورت مداوم هم بزنید تا با هم ترکیب شده و به صورت یکدست در آید، اگر در هنگام باز کردن قوطی رنگ دقت کنید متوجه خواهید شد که رنگ داخل آن یکدست نیست،اگر میزان رنگ شما زیاد است بهتر است آنها را در یک  سطل بریزید و با هم ترکیب کنید، با این کار خروجی بهتری را دریافت می کنید.

آماده کردن دیوار

برخی از دیوارها به صورت گچی و رنگ نخورده باقی مانده است، بهتر است قبل از رنگ آمیزی این نوع دیوار ها ابتدا با استفاده از روغن الیاف دیوار ها را روغن کاری کنید؛ با این کار رنگ مصرفی دیوار شما کاهش می‌یابد و در هزینه‌های شما صرفه جویی می شود.

اگر دیوار شما قبلاً با کاغذ دیواری پوشیده شده است، بهتر است با استفاده از کاردک نازک ابتدا کاغذ دیواری را جدا کرده و سپس اقدام به رنگ آمیزی ساختمان کنید.

اگر دیوار خانه شما قبلاً رنگ شده است، ابتدا با استفاده از یک اسفنج ، آبگرم و همچنین مقدار کمی مایع ظرفشویی، دیوارها را به آرامی تمیز و نمناک کنید.

اگر دیوار شما درز و سوراخ دارد با استفاده از بتونه یا گچ آماده آنها را به صورت کامل بپوشانید و سپس با استفاده از سنباده، آن قسمت دیوار را با باقی قسمت ها همسان کنید.

فنون نقاشی

برای شروع رنگ آمیزی ابتدا غلطک را به رنگ آغشته کنید،سپس از بالا به پایین شروع به رنگ زدن کنید، اگر از رنگ پلاستیک استفاده می کنید این کار را سریع تر انجام دهید تا رنگ بر روی دیوار خشک نشود.

یکی از نکات کلیدی در هنگام رنگ زدن دیوارها، شروع رنگ آمیزی با رنگ های روشن است، برای این کار ابتدا دیوار و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید، دیوار را رنگ بزنید و سپس به سراغ سایر دیوار ها با رنگ های تیره بروید.

برای رنگ زدن نقاطی که غلطک آنها را پوشش نمی دهد، می توانید از قلم مو استفاده کنید تا ظاهر زیبا تری را به دیوار ها ببخشید.

مطلب مشابه: تزیین خانه با آینه + ایده های جالب دیزاین دیوارها با قطعات آینه

آموزش رنگ آمیزی ساختمان و راهنمای کامل رنگ کردن دیوار به صورت ساده
Suffolk Drywall installation

نکات کلی

بهتر است در هنگام رنگ آمیزی ساختمان پنجره ها را باز بگذارید تا بوی رنگ شما را اذیت نکند، این کار برای خشک شدن سریع تر رنگ نیز پیشنهاد می شود.

بعد از اتمام کار بهتر است ابزار رنگ آمیزی را تمیز بشویید و برای استفاده های بعدی در انبار نگه دارید.

با اتمام کار رنگ آمیزی ساختمان، اگر بر روی وسایل ، کف و… رنگ پاشیده بود آنها را با استفاده از دستمال خیس تمیز کنید.

در این مقاله سعی کردیم صفر تا صد رنگ آمیزی ساختمان را به شما عزیزان آموزش دهیم،برای لذت بردن از نتیجه کار بهتر است به نکات ذکر شده در این مقاله دقت نمایید، امیدوارم محتوای این مقاله کمک شایانی به شما در جهت رنگ آمیزی و تغییر دکوراسیون منزلتان کرده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!