مجله تاپ‌ناز‌

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی مرحله به مرحله در منزل

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی در منزل مرحله به مرحله را در این مطلب آماده کرده ایم که می توانید با طی کردن 11 مرحله، یک دستناه جوجه کشی تهیه کنید و جوجه های سالم در منزل پرورش دهید.

دستگاه جوجه کشی دستگاه شبیه سازی شده است که برای پرندگان تخم گذار ساخته می شود و با استفاده از این دستگاه می تواند تخم های نطفه دار را گرم نگه داشت و رطوبت مناسب برای آنها ایجاد نمود. ساخت این دستگاه در منزل براحتی ممکن است و می توانید با آماده کردن وسایل اولیه این دستگاه را به آسانی در منزل تهیه کنید.

با ساخت این دستگاه می توانید کسب درآمد هم کنید و دیگر هزینه برای خرید دستگاه های صنعتی پرداخت نکنید.

روش ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل

برای ساختن دستگاه جوجه کشی وسایل را در ابتدا آماده کنید و سپس با این آموزش دستگاه را بسازید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

وسایل مورد نیاز

  • لامپ ۲۵ وات
  • توری فلزی مناسب و یا توری مرغی
  • سرپیچ متصل به سیم
  • یخدان یونولیتی درب دار
  • نوار چسب
  • رطوبت سنج و دماسنج دیجیتال
  • اسفنج
  • ظرف آب مناسب برای قرار دادن داخل یخدان

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی مرحله به مرحله

۱. یخدان یونولیتی مناسب انتخاب کنید و بر روی بدنه یخدان یک سوراخ به اندازه ای که سر پیچ از آن عبور کند. با استفاده از نوار چسب سرپیچ را از درون و خارج سوراخ ایجاد شده به بدنه یخدان وصل کنید و توجه داشته باشید که این مرحله را باید با دقت انجام دهید تا بر اثر تماس لامپ با بدنه یخدان یونولیتی آتش سوزی ایجاد نشود، سپس لامپ 25 واتی را به سر پیچ وصل کنید. می توانید به جای یخدان یونولیتی از جعبه مقوایی استفاده کنید ولی بهتر است در صورت امکان یخدان یونولیتی را در ساخت این دستگاه استفاده کنید زیرا عایق است.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۲. در مرحله بعد توری مرغی اطراف لامپ را خوب بپوشانید تا از تماس جوجه پس از تولد با بامپ 25 واتی جلوگیری کنید. می توانید از توری در کف جعبه برای جلوگیری از جمع شدن فضولات پرندگان استفاده کنید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۳. در مرحله سوم باید دماسنج و رطوبت سنج را در جعبه و در جایی که در کنار تخم مرغ ها است قرار دهید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۴. به منظور تامین رطوبت کافی برای جوجه کشی، ظرف آب را در جعبه قرار دهید و می توانید از یک اسفنج استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز درون جعبه کنترل گردد.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۵. در این مرحله روی دریب یخدان یک برش ایجاد کنید و پس از ایجاد کردن برش با استفاده از شیشه قاب عکس و یا یک طلق پلاستیکی محلی را که برش زده اید بپوشانید و اطراف محل پوشانده شده را با استفاده از نوار چسب محکم کنید. می توانید لولایی را روی درب یخدان ایجاد کنید تا باز و بسته کردن درب دستگاه براحتی ممکن باشد. برای گردش جریان هوا درون جعبه می توانید سوراخ های کوچکی را در دو طرف جعبه ایجاد کنید و سوراخی کوچک را روی درب بالای آن در نظر بگیرید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۶. قبل از اینکه تخم مرغ های نطفه دار را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید باید دستگاه را به مدت 24 ساعت یا بیش از این مدت زمان روشن کنید تا رطوبت و دمای مورد نیاز را تست نمایید. باید توجه داشته باشید که در طول مدت زمان جوجه کشی درجه حرارت این دستگاه باید روی دمای 37.5 درجه سانتی گراد به صورت ثابت باشد و همچنین رطوبت دستگاه باید برای 18 روز اول بین 55 تا 65 درصد تنظیم شود. برای چهار روز آخر رطوبت باید بین 65 تا 75 درصد تنظیم شود. برای کنترل رطوبت دستگاه می توانید آبی که توسط اسفنج جذب شده است را خارج کنید و برای افزایش رطوبت دستگاه می توانید کمی آب درون ظرفی که در دستگاه قرار دارد بریزید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۷. باید توجه داشته باشید که تهیه تخم نطفه دار مهم است و می توانید این تخم مرغ ها را از بازارهای محلی پیدا کنید. تخم مرغ ها را شبیه به شکل زیر در دستگاه بچینید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۸. برای اینکه تخم مرغ به جوجه تبدیل شود به 21 روز زمان نیاز است و این مسئله مهم است و باید بدانید چه زمانی چه تعداد تخم مرغ را درون دستگاه باید قرار دهید. برای نتیجه گیری بهتر باید مقدار رطوبت و دما را هر روز ثبت کنید تا در صورت مشاهده هر نوع تغیرات برای رفع آنها اقدام لازم ره به عمل آورید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

۹. تخم مرغ ها را باید هر روز و در فاصله زمانی منظم بچرخانید و این کار را باید تا روز 18 جوجه کشی ادامه دهید. برای اینکه تخم مرغ ها بدرستی چرخانده شود در یم طرف تخم مرغ علامت O و در طرف دیگر علامت X را به عنوان نشانه گذاری قرار دهید و در هر مرحله یک چهارم تا نیم دور تخم ها را بچرخانید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۱۰. برای نور بینی تخم مرغ ها می توانید دستگاه کندلری را تهیه کنید سپس با یک چراغ قوه در فضای تاریکی درون تخم ها را ببینید و بعد از بررسی تخم مرغ آنهایی که نطفه ندارند و یا تفاوت دارند را از دستگاه خارج کنید. اگر برای مشاهده تخم مرغ از چراغ قوه استفاده می کنید باید لنز چراغ کوچک باشد تا قرار دادن چراغ قوه روی تخم مرغ، نور از اطراف مشاهده نشود. برای ساختن کندلر خانگی می توانید چراغ رومیزی را در یک جعبه مقوایی با ابعاد مناسب قرار دهید سپس روی سطح جعبه را سوراخ کنید و تخم مرغ را روی سوراخ ایجاد شده قرار دهید و درون آن را مشاهده کنید.

برای مشاهده درون تخم مرف آن را خیلی آرام بچرخانید تا از ایجاد شدن نطفه درون تخم مرغ مطمئن شوید. جنینی که زنده است مانند نطفه ای دیده می شود که دارای رگ های خونی است و این رگ های خونی به اطراف نیز احاطه شده اند. جنینی که مرده است شبیه به یک حلقه یا رگه هایی از خون دیده می شود. تخم مرغی که نطفه ندارد شفاف است و نور از آن عبور می کند.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی
۱۱. در روز 21 جوجه ها به تخم ضربه می زنند و پس از شنیدن صدا ممکن است تا 12 ساعت بعد جوجه به صورت کامل از تخم مرغ خارج شوند.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

باید توجه داشته باشید که در زمان خارج شدن جوجه ها از تخم نباید به آنها کمک کنید و باید اجازه دهید تا جوجه خودش به صورت کامل خارج شود.

مزایای جوجه کشی مصنوعی

با استفاده از جوجه کشی مصنوعی نسبت به طبیعی، بهره برداری مطمئن دارد و می توانید بیشتر جوجه تولید کنید. در روش طبیعی دو تا سه تخم بدون تضمین تبدیل شدن تخم به جوجه دارید ولی در روش مصنوعی می توانید تعداد زیادی تخم مرغ را به صورت همزمان به جوجه تبدیل کنید. در جوجه کشی طبیعی محدود به فصول خاصی از سال هستید در حالی که در جوجه کشی مصنوعی در هر زمانی از سال می توانید این کار را انجام دهید. به دلیل نیاز نداشتن به پرنده مادر هزینه های شما در جوجه کشی به صورت چشم گیری کم می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی شما تسلط بیشتری روی شرایط محیطی تخم ها برای رسیدن به بهترین نتیجه را دارید.

نکات مهم برای ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل

ساخت ماشین جوجه کشی به صورت کلی می تواند کار آسانی باشد ولی تنظیم درست دما و رطوبت درون آن د طول مدت 21 روز زمان جوجه کشی از مرغ ممکن است مقدرای سخت باشد. در ادامه نکاتی خواندنی در مورد ساخت دستگاه را آماده کرده ایم.

این نکته را باید بدانید که دستگاه جوجه کشی ساده ای که در منزل ساخته اید، کارکرد یک دستگاه جوجه کشی کارخانه ای را نخواهد داشت و باید میزان انتظار خود از این دستگاه را کاهش دهید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

جوجه های مرغ در صورتی که دمای درون دستگاه خوب تنظیم شده باشد مقاومت خوبی خواهند داشت. دمای مناسب برای مدلی که ساخته ایم می تواند بین 37 تا 38 درجه سانتی گراد باشد.

با ایجاد سوراخ هایی بر روی دستگاه می تواند دما را تنظیم کنید مثلا در صورت گرم شدن زیاد، روی سوراخ را آزاد کنید و یا در صورت پایین آمدن دما، روی سوراخ را بپوشانید.

با خرید یک ترموستات یا دیمر می توانید دما را کنترل کنید، این دستگاه با خاموش و روشن گکردن اتومات لامپ باعث تنظیم دما می شود.

تخم ها را باید طوری قرار دهید که زیاد به لامپ نزدیک نباشد.

در 3 روز آخر جوجه کشی که دوران هچر نامیده می شود، لازم است که حدود 5 تا 10 درصد رطوبت دستگاه افزایش پیدا کند، برای این منظور می توانید مقدار بیشتری آب به ظرف آب اضافه کنید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

به این نکته هم توجه کنید که تخم های نطفه دار برای تبدیل شدن به جوجه باید روزی چند بار چرخانده شوند، زیرا در غیر این صورت جنین به دیواره تخم می چسبد، برای این منظور بهتر است که روزی 4 بار تخم ها را بچرخانید. در شب هم قبل از خوابیدن، چرخاندن یک بار تخم ها کافی است. به صورت کلی اتوماتیک نبودن دستگاه جوجه کشی دلیل اصلی پایین آمدن راندمان دستگاه های خانگی است و انجام این کار را سخت تر خواهد کرد.

مطالب مشابه را ببینید!