مجله تاپ‌ناز‌

آموزش نو کردن مبل کهنه با روش های ساده و جالب

در این مطلب روش ساده برای نو کردن مبل کهنه منزل آشنا می شوید که می توانید با این روش ها، تغییرات مثبتی را در طرح و رنگ مبلمان منزل خود ایجاد نمایید.

روش های زیادی برای نو کردن مبل کهنه وجود دارد و می توانید با کمک این روش های ساده مبلمان فرسوده منزل را نو کنید. نو کردن مبل قدیمی با رنگ گچ از روش های مقرون به صرفه و جالب است و شما می توانید با رنگ گچ، ظاهر مبل منزل را از این رو به آن رو کنید و باید پس از انجام این کار صبر کنید تا مبلمان خشک شود.

 

آموزش نو کردن مبل کهنه با رنگ گچ

برای ایجاد تغییرات مثبت در دکوراسیون داخلی منزل می توانید ظاهر مبل ها را تغییر دهید.

آموزش نو کردن مبل کهنه

مراحل برای نو کردن مبلمان فرسوده

برای ظاهر بخشیدن به مبل کهنه و فرسوده شما به وسایل زیر نیاز دارید و با مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم نسبت به نو کردن مبلمان منزل خود اقدام نمایید.

آموزش نو کردن مبل کهنه

وسایل لازم

  • قلمو رنگ
  • رنگ گچ
  • بطری اسپری
  • سنباده
  • واکس مخصوص مبلمان

 

نو کردن مبلمان فرسوده منزل

1. در ابتدا رنگ گچ را رقیق کنید و آن را تست کنید. توجه داشته باشید وقتی که از رمگ گچ روی پارچه مبلمان استفاده می شود باید رنگ گچ را با آب رقیق شود تا به صورت کامل جذب پارچه شود. میزان رقیق شدن رنگ گچ به نوع رنگ اصلی و رنگدانه های موجود در درون رنگ و جنس پارچه مبلمان بستگی دارد. برای رقیق کردن رنگ گچ باید به نسبت یک به یک آب و رنگ را با هم مخلوط کنید و قسمت کوچکی از مبلمان که در معرض دید قرار ندارد را تست کنید و اجازه دهید قسمت تست خشک شود و نتیجه کار را مشاهده کنید.

آموزش نو کردن مبل کهنه2. لایه اول را رنگ کنید. در ابتدا لایه ای نازک از رنگ گچ را روی تمام قسمت های پارچه مبلمان بزنید تا رنگ گچ، جذب پاچه شود. برای اینکه لایه اول رنگ خوب جذب شود در هر نوبت روی پارچه صندلی یا مبل را اسپری اب کنید.

آموزش نو کردن مبل کهنه

در این مرحله تمام قسمت های سطح پارچه را به صورت کامل آبرسانی کنید و نیاز نسبت پارچه مبلمان غرق در آب بشود.

آموزش نو کردن مبل کهنه

چنانچه جذب رنگ به پارچه به سادگی انجام نمی شود کمی آب روی پارچه مبلمان اسپری کنید. برای پوشش دهی بهتر رنگ روی سطح پارچه مبلمان از قلم موی بزرگ برای قسمت مسطح و از قلم موی کوچک تر برای قسمت های کوچک و باریک استفاده کنید.

در این مرحله از نو کردن مبل قدیمی اجازه دهید تا رنگ مبلمان به صورت کامل خشک شود. خشک شدن پارچه مبلمان ممکن است یک روز زمان ببرد و میزان زمانی که صرف خشک شدن پاچه مبلمان می شود به میزان آب استفاده شده بستگی دارد.

 

آموزش نو کردن مبل کهنه4. مبلمان رنگ شده را به آرامی سمباده کشی کنید. با استفاده از سمباده ای ملایم تمام سطح مبل را سمباده کشی کنید. باید توجه داشته باشید که رنگ را زیاد از مبلمان جدا نکنید.

آموزش نو کردن مبل کهنه5. اگر نیاز است مبلمان را باز رنگ کنید و مراحل 2 تا 4 را تا جایی که ممکن است تکرار کنید که به پوش و بافتی که می خواهید برسید. باید توجه داشته باشید که پس از زدن لایه اول نیازی به استفاده از اسپری آب نیست و رقیق کردن رنگ گچ هم ضروری نست. سمباده کشی پس از زدن هر لایه رنگ را هم نباید فراموش کنید.

آموزش نو کردن مبل کهنه6. در این مرحله از نو شدن مبل کهنه از واکس کرمی استفاده کنید و برای ثابت شدن رنگ و محافظت از پارچه رنگ شده مبلمان بهتر است لایه نازکی از واکس را با قلم مو روی مبل بزنید.

آموزش نو کردن مبل کهنه آموزش نو کردن مبل کهنه

دوختن روکش برای مبل

اگر برای رنگ روکش زمان کافی ندارید می توانید روکش جدید سفارش دهید و یا آن ها را خودتان بدوزید و البته بهتر است این کار را به کارگاه های مخصوص بسپارید زیرا، دارای تجهیزات و دستگاه های مخصوص هستند و روکش زیبا با طراحی مناسب به شما تحویل خواهند داد.

تعویض پایه های مبل

از دیگر روش های مفید و مناسب برای نو شدن مبل کهنه، عوض کردن پایه های مبل می باشد تا مبل ظاهری نو و خاص پیدا کند. همان گونه که می دانید پایه های مبل از انواع مختلفی می باشند و بسته به سلیقه خود می توانید مدل مناسبی را انتخاب کنید که بهتر است در زمان تعویض پایه ها برای تنظیم ارتفاع هم اقدام کنید.

بنابراین، ارتفاع مبل تان را نیز تنظیم نمایید و در صورتی که پایه های مبل غیر قابل تعویض می باشد می توانید پایه ها رنگ زده و از رنگ گچی استفاده نمایید و بعد از خشک شدن رنگ با لایه ای از واکس مخصوص روی آن را بپوشانید.

آموزش نو کردن مبل کهنه

پر کردن قسمت های فرورفتگی مبل

پر نمودن کفی مبل از دیگر راهکارهای مفید و موثر برای نو شدن مبل کهنه است. اگر در زمان نشستن روی مبل حس فرورفتگی می کنید برا از بین رفتن این مشکل روکش مبل را باز کنید و با دو لایه پنبه حلاجی شده و یا فوم درون آن را پر کنید و در صورتی که هنوز بعضی قسمت های آن نیاز به پر شدن دارند می توانید با پنبه حلاجی شده آنه را پر کنید.

استفاده از کوسن با طراحی زیبا

از کم هزینه ترین و ساده ترین روش ها برای نو کردم مبل قدیمی استفاده از کوسن است، زیرا این کار در ظاهر مبل تغییری زیادی ایجاد می کند و با هزینه ای کم می توانید مبل قدیمی را نو و زیبا کنید. در صورتی که رنگ کوسن های قبلی شما تیره بوده است می توانید از رنگ های روشن برای این بار استفاده کنید. امروزه انواع انواع مختلفی از کوسن ها در بازار وجود دارد که بسته به سلیقه ای که دارید می توانید مبل زیبایی داشته باشید.

آموزش نو کردن مبل کهنه

مطالب مشابه را ببینید!