مجله تاپ‌ناز‌

آموزش پرورش بلدرچین + کسب درآمد و اطلاعات کامل در مورد بلدرچین

بلدرچین

با خواندن آموزش پرورش بلدرچین شما می توانید شغلی مناسب داشته باشید و کسب درآمد داشته باشید. در این بخش اطلاعاتی کامل در مورد این پرنده و نگهداری آن را می خوانید.

بلدرچین پرنده ای کوچک جثه و زیبا است که گوشت آن و همچنین تخم آن بسیار خواص دارد و پرورش آن هم بسیار کم هزینه است و درآمد زیادی دارد. دو نوع معمولی و ژآپنی این پرنده برای تخم گذاری مناسب است و نوع سینه سفید هندی و سفید آمریکایی آن برای پرورش بلدرچین گوشتی مناسب می باشد.

بلدرچین پرنده ای کوچک و وحشی است که قدرت تولید مثل بالایی هم دارد. این پرنده پس از یک ماه و 15 روز به رشد کامل می رسد و بالغ می شود و تخم می گذارد. این زمان برای یک مرغ در حدود شش ماه است. گونه های مختلف بلدرچین وجود دارند که نوع معمولی و ژآپنی آن بیشتر در ایران پرورش می یابند. این گونه های خیلی زیاد تولید مثل می کنند و خیلی راحت هم پرورش پیدا می کنند.

 

پرورش بلدرچین با اصولی که باید بدانید.

بلدرچین در حدود 10 سالی می شود که در ایران بسیار پرورش داده می شود و با توجه به ویژگی هایی که دارد سود بالایی هم دارد. بلدرچین در مقابل سرما و گرما مقاوت زیادی دارد. می توان گفت که شغل پرورش بلدرچین یکی از شغال های زودبازده به حساب می آید.

گوشت بلدرچین منبع خوبی از روی، مس، فسفر، آهن، نیاسین و سلنیوم است و سرشار از ویتامین های گروه ب است و اسید آمینه های کمیاب در گوشت این پرنده موجود است. گوشت بلدرچین برای درمان بیماری هایی مانند تشنج، آسم، فشار خون، ضعف اعصاب و همچنین نارحتی های بی خوابی، روانی و عقب افتادگی جسمی مفید می باشد.

تخم این پردنده دارای مقدار زیادی ویتامین A، آهن و فسفر است و به دلیل داشتن مواد غذایی زیاد برای درمان بیماری هایی مانند سل، کم خونی، استرس، ناتوانی جنسی هم مفید می باشد.  مصرف آن پس از عمل جراحی و زایمان توصیه می شود.

نحوه پرورش بلدرچین گوشتی

اگر به دنبال درآمد بیشتری هستید پس می توانید نوع گوشتی آن را پرورش دهید. برای انجام این کار شما نیاز به نژاد سینه سفید هندی و سفید آمریکایی دارد. برای شروع این کار گوشتی دو روش وجود دارد که شامل:

در اولین روش تخم بلدرچین مورد نظر را می خرید و با استفاده از دستگاه جوجه کوشی از آنها جوجه می گیرید و جوجه ها را پروار می کنید و به بازار عرضه می کنید.

در روش دوم جوجه پرنده تازه از تخم درآمده چند روزه را می خرید و در فضای مناسب و سربسته آنها را رشد می دهید.

برای افرادی که تازه این کار را شروع کرده اند روش دوم مناسب تر است. پس از آشنایی با خلق و خوی بلدرچین می توانید از روش جوجه کشی استفاده کنید. دوره جوجه کشی 17 روز است که در این مدت شما می توانید مکانی مناسب برای این جوجه ها آماده کنید. این مکان به دلیل بوی بد پرندگان باید بیرون از فضای منزل باشد. مکان مورد نظر باید به سیستم تهویه و سیستم گرمایشی و سرمایشی هم مجهز باشد. این پرنده به گرما و رطوبت حساس است.

بلدرچین تخم گذار خوراکی

یکی از پرطرفدارترین پرنده های، بلدرچین تخم گذار خوراکی است که به دلیل بازار فروش خوبی که تخم آن دارد و نیاز به سرمایه کمی که دارد به صرفه است. در پرورش بلدرچین تخم گذار شما نیازی به پرنده نر آن ندارید، بلکه وجود آن عواقبی مانند نطفه دار شدن تخم و بوجود آمدن خون درون تخم ها و در آخر فاسد شدن شانها را در پی دارد.

جوجه ای که برای تخم گذاری پرورش می دهید باید پس از 15 روزگی تغذیه مناسبی داشته باشد تا استخوان های محکمی داشته باشد و زیاد هم وزن نگیرد. بلدرچین چاق قادر به تخم گذاری نیست و ممکن است در موقع تخم گذاری به پرولایس روده دچار شود و از بین برود.

برنامه نوری بلدرچین تخم گذار بای نوع گوشتی آن فرق داردو با پرورش 2000 بلدرچین در روز، در حدود 1200 تا 1700 تخم می توانید برداشت کنید که با بسته بندی مناسب در پاکت پلاستیکی و یا مقوایی می توانید به بازار عرضه کنید.

بلدرچین ها پس از گذشت 9 ماه تخم گذاری با توجه به بازدهی کم آنها نسبت به هزینه با مقداری تغییر در برنامه غذایی و افزایش وزن به کشتارگاه فرستاده می شوند.

بلدرچین

روش نگهداری بلدرچین از هنگام تولد تا بلوغ کامل

همانطور که انتظار می رود جوجه ها بسیار حساس و مستعد بیماری هستند. در هر متر مربع از یک اتاق حدود ۴۰ جوجه می توان پرورش داد. دمای محیط تا سه هفته اول باید ۳۵تا ۳۶ درجه باشد. لامپ مادر مصنوعی برای حفظ دما مناسب است. در دو سه روز اول به آنها آب شکر داده می شود و ککم از ظرف دان خوری و آب خوری استفاده می شود. نور رسانی در دو هفته اول ۲۴ ساعته انجام می شودو از هفته سوم به بعد به ۱۲ ساعت کاهش میابد. بعد از بالغ شدن بلدرچین ها فضا نیز باید افزایش یابد و در هر متر مربع حدود ۱۰ تا ۱۵ بلدرچین پرورش داد. ظرف آب و دان خوری به اندازه کافی باشد. بلدرچین ها بعد از گذشت شش تا هفت هفته آماده عرضه به بازار می شوند.

 

بیماریها و خطرات تهدید کننده

از جمله بیماری هایی که یک بلدرچین ممکن است به آن مبتلا شود آنفولانزا، نیوکاسل، تاول کف پا، سالمونا، برونشیت و مارک است. رعایت موارد بهداشتی از جمله ضد عفونی مرتب محیط و پرندگان، سیستم تهویه مناسب، پاکسازی مداوم فضولات از بروز بیماری ها جلوگیری می کنند. بلدرچین ها بهتر است که واکسینه شوند تا خطر ابتلا به بیماری کاهش یابد. واکسینه کردن به سه روش اسپری، تزریق عضلانی و ریختن واکسن در آب انجام میشود که راه آخر مناسب تر است.

 

خوراک بلدرچین

جوجه های بلدرچین جیره غذایی با پروتئین بالا دارند. هر بلدرچین ۳۰ گرم دان در طول سه وعده در روز باید مصرف کند. دانه پلیتی یا دانه جوجه موجود در بازار مخلوطی از چند دانه ی مختلف است که تغذیه مناسبی برای جوجه ها به شمار می آید.

 

پرورش بلدرچین در قفس

نگهداری این پرنده بر روی بستر و یا در قفس انجام می گیرد. این قفس ها تا هشت طبقه ساخته می شوند که بلندی هر قسمت حدود ۲۰ سانتی متر مربع و مساحتی حدود ۵ تا ۸ متر مربع دارند. با توجه به این که هر بادرچین نیاز به ۱۵۰ سانتی متر مربع جا دارد در این قفس ها حدود سی تل چهل بلدرچین قرار می گیرند.

ظرف آب و دانخوری هم کدام در یک طرف قفس قرار داده می شوند. نگهداری این پرنده در قفس روش بهتری است اما باید به طور مرتب هوای تازه به محیط تزریق شود.

امیدواریم با خواندن مطلب روش پرورش بلدرچین بتوانید یک کسب و کار خوب داشته باشید و به درآمدزایی مناسب برسید.

 

مطالب مشابه را ببینید!