مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت اسفناج در باغچه منزل و اصول رشد و نگهداری این سبزی

در این مطلب روش کاشت اسفناج در گلدان را به صورت کامل برای شما توضیح می دهیم. اسفناج یکی از سبزیجات بسیار مفید و پر فایده است که می تواند برای درمان کم خونی، درمان خونریزی لثه، درمان یبوست و دیگر مشکلات به کار برود.

اما کاشت اسفناج در گلدان و منزل کاری آسان است و می توانید در نهایت یک محصول سالم و تمیز داشته باشید که عاری از هر نوع بیماری و انگل به دلیل خاک تمیز است. در ادامه روش کاشت اسفناج در باغچه منزل را به شما آموزش می دهیم.

موارد مورد نیاز برای کاشت گیاه اسفناج

اسفناج برای رشد در گلدان نیاز به شرایط خاصی دارد و باید کود دامی، نور کافی خورشید، دمای خنک رو به معتدل و آبیاری متوسط را برای این گیاه فراهم کنید. برای کاشت این سبزی مفید نیاز به باغچه یا گلدان، خاک مناسب، دستکش، بیلچه، آبپاش، کود و بذر اسفناج دارید که با هزینه ای پایین می توانید آن را تهیه کنید. در مرحله نخست گلدانی با اندازه دلخواه تهیه کنید و درون آن را با مخلوطی از 60 درصد خاک باغچه، 20 درصد ماسه و 20 درصد کود دامی پر کنید. سعی کنید که دو سانتی متر از بالای گلدان را خالی کنید.

آموزش کاشت اسفناج

بذرپاشی روی خاک را انجام دهید و با پوشش نیم سانتی کود دامی یا ورمی کمپوست و یا خاک حاصلخیز آنها را پنهان کنید. در این مرحله از کاشت اسفناج گلدان را بقدری آب دهید تا آب از قسمت زهکش کف گلدان خارچ شود. اگر برای جوانه زدن بذرها عجله دارید سطح گلدان را پلاستیکی شفاف قرار دهید که روی آن چند سوراخ برای تهویه هوا ایجاد شده است بپوشانید. بذرهای اسفناج به زمانی بین 5  تا 9 روز نیاز دارند تا جوانه بزنند. در کاشت اسفناج به این نکته باید توجه کنید که این گیاه برای رشد نیاز به نور کافی دارد. کمبود نور باعث بلند شدن ساقه ها و بی کیفیت بودن برگ ها می شود. اسفناج تحمل گرما را ندارد و باید سعی کنید که گلدان آن را در دمای خنک تا معتدل قرار دهید.

اسفناج از 40 تا 60 روز بعد از کاشت قابلیت برداشت را دارد. وقتی که گیاه اسفناج 5 تا 7 برگ داشت بهترین موقع برای برداشت است. در ادامه آموزش کاشت بامیه را هم بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!