مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت دانه انار در گلدان و در باغ + اصول پرورش و نگهداری گیاه انار

کاشت دانه انار خیلی سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب و دانستن اصول و نکات خاص نگهداری و پرورش گیاه انار، خودتان در منزل درخت انار داشته باشید و یا در باغ بتوانید انار بکارید و محصول برداشت کنید.

افراد زیادی ترجیح می دهند که درخت انار را در محیط منزل پرورش دهند زیرا در فصل پاییز که فصل انارهای درشت و رسیده ترش و شیرین است و خیلی از افراد علاقمند به گل و گیاه یا افراد باغدار را به این کار ترغیب می کند. نکته جالب این است که روند کاشت دانه انار خیلی هم سخت نیست و اگر مایل باشید می توانید خیلی راحت درختچه ای پر از انارهای خوشمزه را پرورش دهید.

آشنایی با کاشت دانه انار و پرورش آن

انار از دسته درختان بومی ایرانی است که در مناطقی مانند شهرهای لرستان، فارس، مرکزی و جگل های غرب و مکان های این چنینی رشد می کند. این درخت از 3 هزار سال پیش توسط انسان ها شناسایی شده است و در مناطق مختلف کشت می شود. درخت انار این قابلیت را دارد که با آب و هوای مکان های سرد زمستانی، بهاری آفتابی و تابستانی گرم سازگار شود. انار را می توان گیاهی دلربا دانست که به دلیل گل های زیبا و میوه های خوش رنگی که دارد، بسیار طرفدار دارد.

انار یکی از بهترین درختان میوه است که اصول کاشت آن راحت است. اگرچه درخت انار وقتی که بالغ می شود ارتفاع آن به بیش از 9 متر می رسد و این حد برای محیط خانه مناسب نیست ولی نگران نباشید زیرا می توانید از درخت انار پاکوتاه استفاده کنید که ارتفاع و وسعت آن به 50 تا 120 سانتی متر می رسد و یا از گونه های دیگی که شامل انارهای گل دار تریینی است استفاده کنید و آنها را با هرس کوچک نگه دارید.

دستورالعمل کاشت انار

کاشت انار در فصول پاییز یا زمستان صورت می گیرد تا نهال آن در فصل بهار آماده برای کاشت در زمین باشد. کاشت دانه خیلی سخت نیست و بسیاری از باغبانان ترجیح می دهند برای عمل به نشاندن انار از دانه های آن استفاده کنند زیرا این گونه می دانند که چه اناری از چه خانواده ای با چه خصوصیاتی را کشت کرده اند. باید توجه داشته باشید که برای کاشت انار می توانید از طریق دو روش کاشت در گلدان  و کاشت در زمین استفاده کنید که در ادامه این مراحل را توضیح می دهیم:

آموزش کاشت دانه انار در گلدان و در باغ

کاشت انار در گلدان

برای کاشت انار در گلدان باید در ابتدا دانه های خوراکی و قرمز رنگ انار را از آن جدا کنید و با دستمال کاغذی قسمت های آبدار و قرمز رنگ اطراف هسته را خیلی آرام از آن جدا کنید زیرا معمولا هسته را خوب تمیز می کنند و دانه های سالم، سفید و تو پر را برای کاشت جدا خواهند کرد.

در این مرحله بهتر است دستمال کاغذی را خوب خیس کنید و دانه های انار را میان آن بگذارید و درون پلاستیک قرار دهید و درب آن را محکم ببندید. توصیه می کنیم که پلاستیک را در محیطی گرم قرار دهید و به مدت 10 روز از آن خارج نکنید تا دانه های انار خوب جوانه بزنند.

حالا چند گلدان کوچک تهیه کنید و هر کدام را از خاک های غنی شده و مخصوص گلدان پر کنید و هر کدام از جوانه های انار را در یک گلدان بکارید طوری که قسمت های سر هسته از خاک بیرون باشد.

پس از کاشت دانه انار درون گلدان آنها را در مکانی که تایش نور خورشید وجود داشته باشد و دمای آن حدود 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد قرار دهید. با قراهم کردن این شرایط هسته انار حدود 2 هفته پس از کاشت در گلدان شروع به رشد می کند و تا 2 سانتی متر پیش می رود. البته در این مدت زمان باید مداوم به بستر آب بدهید و مراقب خاک باشید که خشک نشود و رطوبت خود را از دست ندهد. اگر رطوبت بستر خشک شده بود باید روی آب اسپری کنید.

مطلب پیشنهادی: روش کاشت قهوه + آموزش کاشت قهوه در منزل به صورت اصولی

کاشت انار در زمین 

اگر می خواهید که نهال های انار را در زمین کشت نمایید می توانید پس از کاشت دانه انار در گلدان، زمانی که به مرحله نهال رسید، آنها را به زمین منتقل کنید تا بهتر بتواند رشد کند و میوه بدهد. توصیه می کنیم نهال های انار را در طول فصل بهار و یا در اواخر زمستان وقتی که هوا رو به گرم شدن می رود به زمین یا باغ منتقل کنید و درون خاکی که غنی است و سرشار از مواد معدنی است بکارید.

برای کاشت نهال باید یک گودال به انداه نیم متر در زمین حفر کنید و در آن کمی خاک نرم بریزید و نهال ها را که از قبل از گلدان خارج کرده اید در آن بکارید.

توصیه می کنیم که کود را با خاک در حفره ترکیب کنید و سپس نهال را کشت کنید تا شاهد رشد بهتری از گیاهتان باشید. کمپوست خاک و برگ کود بسیار مناسب و مقوی تر برای درخت و نهال تازه کشت شده است و اگر پیش از کاشت نهال بستر را شخم زنی کنید و این مواد را با خاک زمین خوب ترکیب کنید نتیجه بهتری می گیرید.

سعی کنید که نهال را در مکانی آفتابی قرار دهید طوری که روزانه 6 ساعت نور خورشید به آن بتابد. پس از کاشت بنهال بهتر است که به صورت منظم آبیاری شود و هفته ای دو الی سه بار به آن آب بدهید.

آموزش کاشت دانه انار در گلدان و در باغ

شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش انار

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش دانه انار می پردازیم:

آبیاری

اگرچه گیاه بالغ انار نسبت به بی آبی مقاوم است اما گیاهان جوان برای رشد و شادابی خود نیاز به آبیاری منظم و فراوان دارند. در واقع نیاز آبی درخت انار بسته به سایز گلدان، دما، باد و تراکم خاک می باشد و بایستی به صورت مرتب آبیاری شود. توجه داشته باشید در فصل تابستان که آفتاب بسیار شدید است و دمای هوا بالا است گیاه نیز به آبیاری هر روز و یا ۲ مرتبه در طول روز احتیاج دارد تا خاک مرطوب بماند.

نور و دما

به طور کلی دانه های انار برای رشد بهتر نیاز به نور خورشید دارند و به همین خاطر بابستی گلدان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید و البته که گیاه قادر به تحمل مقداری سایه نیز خواهد بود. همچنین در مورد دمای مورد نیاز فضای کشت نیز می توان گفت که بازه دمایی ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد ایده آل بوده و در غیر اینصورت با پژمردگی برگ های گیاه مواجه خواهید شد.

خاک

به صراحت می توان گفت که بهترین خاک برای پرورش انار خاک قلیایی همراه با زهکشی خوب و سرشار از مواد غذایی ارگانیک است که PH آن نیز برابر ۷.۵ باشد. از آنجایی که بیشتر بستر های کشت دارای PH خنثی می باشند می توانید به منظور اصلاح اسیدیته خاک مقدار کمی پودر آهک یا سنگ آهک نیز به خاک اضافه نمایید.

آموزش کاشت دانه انار در گلدان و در باغ

کوددهی

درخت انار نیز مانند بسیاری از درختان دیگر نیاز به کود دهی منظم دارد و به همین خاطر توصیه می شود پس از اینکه انارها را درون گلدان کاشتید از کودهای ارگانیکی استفاده نمایید که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه می گذارند. بهتر است گیاهتان را در طول فصل رشد با کودهای مایع رقیق ارگانیک هر چند هفته یک بار تغذیه نمایید.

تعویض گلدان

توجه داشته باشید که برای انجام تعویض گلدان انار باید زمانی که گیاه دچار تنگی ریشه شده و فضا برای ریشه کوچک بود اقدام به تعویض گلدان آن کنید و درختتان را به گلدان یا یک سایز بزرگتر انتقال دهید.

هرس کردن

معمولا می توان انار را از دسته درختانی دانست که نیازی به هرس ندارند البته انجام هرس به فرم دهی و باروری بهتر گیاه کمک زیادی خواهد کرد. به همین خاطر برای انجام هرس بایستی در اواسط مرداد ماه این کار را انجام دهید. در ابتدا حدود چهار تا پنج شاخه از درخت انار را که در جهات مختلف رشد کرده اند و نسبت به تنه درخت زاویه بازی دارند را باقی می گذارند و بقیه شاخه ها قیچی می کنند. معمولا شاخه هایی که باقی می مانند حدودا دو سوم از بلندی آن ها را کوتاه خواهند کرد و همچنین تمام شاخه های خشکیده از روی درخت گرفته می شوند تا میوه ها فضای بیشتری برای رشد داشته باشند و همچنین در صورت تماس با آن ها آسیبی نبینند. به طور کلی درخت انار بایستی به گونه ای هرس گردد که از فرم گیری صحیح تنه آن و رشد آن در طول سال های اولیه کشت پیشگیری نشود.

مطلب پیشنهادی: روش کاشت درخت انگور + فوت و فن و نکاتی برای کاشت و نگهداری این درخت

مطالب مشابه را ببینید!