مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت درخت توت و روش های تکثیر کردن و قلمه زدن این درخت

درخت توت، یکی از درختان با برگ پهن است که اگر در باغچه بکارید، باعث ایجاد سایبانی بزرگ در منزل می شود. در ادامه این مطلب تاپ ناز با روش های کاشت و تکثیر این درخت و همچنین قلمه زدن درخت توت آشنا می شوید.

درخت توت یکی از درختانی است که می تواند بیش از 200 یا 300 سال عمر کند. این درخت در بیشتر کشورهای جهان یافت می شود. درختان نهال و جوان توت، پوستی نارنجی در زمستان دارند. کاشت درخت توت در نواحی مختلف دنیا انجام می شود و این درخت در هر شرایط آب و هوایی رشد می کند و می تواند تا 25 متر هم رشد کند.

بعضی از درختان توت گل می دهند ولی این گل ها به ثمر نمی نشینند و این درختان زینتی به حساب می آیند و بیشتر از سایه آنها بهره می برند که نمونه این درخت های توت را می توانید در کاخ سعدآباد ببینید.

روش های کاشت درخت توت و نگه داری آن

مشخصات درخت توت

توت برگ های بزرگ و قلبی شکل دارد که معمولا میوه های آن در ماه تیر و خرداد تا شهریور می رسند. از این میوه های خوشمزه می توان مربای توت تهیه کرد. میوه دادن درخت از سن 4 یا 5 سالگی شروع می شود. در ایران مناطق استپی و شمال ایران درخت توت کاشته می شود و در جنگل های شمال ایران به صورت خودرو یافت می شود. قطر این درخت معادل یک متر و طول آن هم به 20 متر می رسد.

پوست درخت توت شیاردار است و بدنه درخت صاف و قائم است. از بزرگ توت برای پرورش کرم ابریشم در فصل بهار استفاده می شود. در فصل پاییز از برگ های آن برای غذای دام استفاده می شود. زادگاه اصلی این درخت را کشور چین می دانند. چوب این درخت مقاوم است و برای تهیه ساز تار استفاده می شود.

از چوب توت در شمال برای گاوآهن برنج کاری استفاده می شود. برای بسته بند و پیوند از پوست شاخه های جوان استفاده می شود.

گیاه توت از نظر آب و هوایی در مناطق نسبتا گرم و معتدل و یا حتی سرد می تواند رشد کند. برای آبیاری هم به 600 میلی متر باران در طول سال به صورت یکنواخت نیاز دارد. با این اتفاق نیاز به آبیاری مصنوعی ندارد. کاشت درخت توت به شکل نهال هم نیاز به آبیاری بیشتری دارد. مثلا هر هفته باید یک الی دو بار به آن آب دهید. با زیاد شدن شاخ و برگ و همچنین افزایش سن، نیاز به آبیاری درخت توت کمتر می شود.

برای تامین خاک مورد نیاز کاشت درخت توت، خاک های شنی لومی بهترین گزینه هستند. وقتی که خاک با هوموس ترکیب می شود، امکان تنفس برای خاک فراهم می شود و باکتری های مفید فرصت بیشتری برای فعالیت دارند. زمین هایی که غیر قابل نفوذ هستند و رطوبت را به مدت زیادی در خود حبس می کنند و در نتیجه خاک گیاه باتلاقی می شود و خاک هایی که در مقابل تابش نور خورشید سله می بندند، برای کاشت درخت توت مناسب نیستند.

 

 

درخت توت

آموزش روش کاشت درخت توت

برای تکثیر درخت توت، بهترین موقع هنگام رسیدن واریته های مختلف این میوه است، برای بذر گیری، میوه های رسیده را از پایین درخت یا روی درخت جمع کنید و در ادامه گوشت این میوه را از بذر روی غربال با فشار آب جدا کنید. حالا باید بذرها را در اتاق به وسیله گرمای طبیعی یا سایه خشک کنید. برای بهتر تخمیر شدن، میوه های رسیده را 4 الی 5 روز داخل ظرفی در گرمای اتاق قرار می دهند.

بهتر است که بذر توت را در همان سال اول بکارید چون قهوه نامیه آن به مدت 3 ماه حفظ و نگهداری می شود. کاشت درخت توت به شکل بذر به راحتی ممکن است.

تکثیر درخت توت از راه پیوند

برای عمل پیوند، جوانه یا بخشی از گیاه با میوه های عالی توت منتقل می شود. در واقع چنین سبکی امکان فراهم نمودن تولید گیاهان سالم را بیشتر می کند.

قلمه زدن درخت توت

قلمه زدن چوبی و سبز درخت توت هم ممکن است. درخت توت در فصل بهار یا پاییز کاشته می شود. در نقاط سردسیر در فصل بهار این درخت را می کارند تا نهال توت از سرمای زمستان حفظ شود. زمان کاشت درخت در بهار قبل از رویش جوانه ها است. باید توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیر می توان نهال توت را در فصل پاییز کاشت زیرا خطر یخ زدگی برای نهال وجود ندارد.

در هرس باید تمام شاخه های بیمار و خشک را ببرید و بسوزانید. ضمن اینکه شاخه های داخل تاج هم که نرک نامیده می شوند، باید هرس شوند زیرا بی فایده هستند و مواد غذایی گیاه بدون دلیل مصرف می شود. شاخه هایی که باعث شلوغی تاج درخت شده اند، باید هرس شوند. بهترین موقع برای هرس درخت توت وقت خواب زمستانی است. در سایر زمان ها هم می توان درخت را هرس کرد.

تولید مثل و تکثیر درخت توت

درخت توت می تواند تک جنسیتی یا مستهجن و گاهی مواقع از جنسی به جنس دیگر تغیر کند، گل های درخت توت از طریق باد گرده افشانی می شوند، البته بعضی گونه های آن هم می توانند بدون هیچ گونه گرده افشانی میوه دهند، توت سفید هم به دلیل سرعت انتشار گرده هایش که تقریبا با بیش از نیمی از سرعت صوت پرتاب می شود، جالب و قابل توجه است.

بیماری ها و آفات توت

میوه این درخت به میزان کمتری دچار آفات خشرات می شود و از بیماری ها رنج می برد، اما با این حال بیشتر مردم تمایل زیادی برای کاشت و پرورش آن در منزل و محل کار خود ندارند.

برای بهبود دیابت می توانید از خواص توت بهره ببرید و توت را جایگزین شیرینی ها کنید. برای کارکرد بهتر طحال و کبد و رفع خشکی بینی می توان از توت به صورت خشک یا تر استفاده کرد.

برگ توت ادرار آور است و برای بهبود زخم و به عنوان تب بر استفاده می شود، قند توت باعث چاقی نمی شود، افرادی که رژیم دارند می توانند این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

درخت توت

دانستنی ها درباره درخت توت

میوه های توت سفید طعمی شیرین دارند و بر خلاف میوه های دیگر که معمولا همزمان و به یکباره می رسند در مدتی طولانی می رسند و دوران باردهی این درخت هم 6 تا 8 هفته است.

چوب این درختان کاربرد زیادی دارد و در کشور هند از چوب توت برای صنایع دستی، کابینت و وسایل ورزشی مانند چوب هاکی چمن و راکت تنیس استفاده می کنند، از شاخه های توت هم برای درون سبد بافته شده استفاده می شود.

درخت توت برای تثبیت ساختار فیزیکی خاک و کنترل فرسایش مفید است، برگ های توت فرنگی دارای 18 الی 25 درصد پروتئین است و بسیار خوب هضم می شوند.

برگ های توت در کشور کره به عنوان چای استفاده می شود و دارای ویتامین های گروه B و D و فلاونول است که باعث شده است به عنوان سبزی خوردن هم استفاده شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!