مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت سیاه دانه + اصول و نکات کاشت این گیاه

سیاه دانه به دلایل زیادی بسیار مورد توجه بیشتر افراد قرار گرفته است و در این مطلب هم آموزش کاشت سیاه دانه و اصول و نکاتی برای کاشت این گیاه دارویی را در اختیار شما قرار داده ایم و امیدواریم از این گیاه پر خواص استفاده ببرید.

مبدا اولیه و اصلی گیاه سیاه دانه قاره اروپا و آسیای غربی است و از زمان قدیم این گیاه را در کشورهای گرمسیر می کاشتند. باید توجه داشته باشید که این گیاه خیلی ساده با شرایط خو می گیرد و از آنجایی که نسبت به کمبود آهن و خاکهای ضعیف حساس است خیلی سریع زرد می شود و همچنین سیاه دانه در مقابل شور بودن و گرما هم مقاومت خود را از دست می دهد.

روش کاشت سیاه دانه

سیاه دانه گیاهی یکساله است که دارای ساقه هایی ایستاده به ارتفاع 60 تا 70 سانتی متر است و برگهای آن دارای بریدگیهای نخی، برگچه های ریز و گلهایی زیبا به رنگ سفید خاکستری با پرچمهای متعدد است که میوه های اصلی به رنگ سیاه دارد که شبیه به کپسول هستند. گلهای این گیاه منظم و دو جنسی شامل برگچه ای و مرکب هستند و همچنین سیاه دانه دارای پرچم های مارپیچی است گه در کنار هم نظم پیدا کرده اند. وطن اصلی این گیاه اروپا و آسیای غربی است و از زمان های قدیم این گیاه در کشورهای گرمسیر کشت می شد.

 

آموزش کاشت سیاه دانه

دستورالعمل کاشت سیاه دانه

بهترین موقع برای کاشت سیاه دانه اوایل فصل بهار است و به صورت کلی بهترین روش برای این کار استفاده از بذر می باشد. برای انجام روند کشت سیاه دانه باید گلدانها را پر از خاک غنی از ماسه، سنگریزه و بارور کننده های آلی مانند نیتروژن و فسفر کنید و بذرها را در عمق 25 سانتی متری خاک بکارید.

حالا کمی خاک را در گلدان یا سبد بریزید و بذرها را روی آن بپاشید و حدود نیم سانتی متر روی آن خاک بریزید و سپس به خوبی آبیاری کنید. باید توجه داشته باشید که حدود 5 الی 15 روز بعد، بذرها سبز می شود و وقتی که ارتفاع آنها به 8 سانتی متر رسید باید آنها را از خزانه خارج کنید و در محلی که می خواهید به فاصله 20 یا 30 سانتی متر نشا نمایید و بهتر است بدانید که در واقع بهترین روش همین روش است.

باید بدانید که بعضی از افراد بذرها را روی محلی که مورد نظرشان است می پاشند تا در همان محل رشد کند ولی توجه داشته باشید که این روش درست نیست زیرا این نوع بذرها بعه صورت نامنظم روی زمین پخش می شوند و وقتی سبز می شوند خیلی از آنها ممکن است در کنار هم سبز شوند. وقتی در ابتدا بذرها را درون خزانه بکارید بعدا می توانید گیاه را به صورت بوته ای خارج کنید و به هر طریق و فاصله ای کشت نمایید.

توصیه می شود که بذر سیاه دانه را در یک خاک با زهکشی خوب بکارید و مکانی را برای کشت انتخاب کنید که آفتابی باشد. بهتر است بدانید که گل سیاه دانه در تمامی خاکها رشد می کند ولی در خاکهای غنی و بارور رشد بهتری دارد و همچنین به این نکته هم باید توجه داشته باشید که دانه های سیاه دانه نیازی به پوشانده شدن ندارند.

توصیه می شود که گل سیاه دانه را به صورت ردیفی بکارید و همچنین این گیاه برای گلدهی به مدت زمان کمی نیاز دارد و وقتی که گل خوب خشک شد غلاف دانه ها مخطط می شود و خواص سیاه دانه در این موارد خیلی بیشتر می شود.

 

 

شرایط لازم برای کشت و پرورش گل سیاه دانه

تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی را داشته باشند نیاز به شرایطی دارند که باید آنها را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه بعضی از شرایط لازم برای کاشت سیاه دانه را توضیح داده ایم.

 

آبیاری

سیاه دانه به میزان متوسط به آب نیاز دارد و بهترین زمان برای آبیاری این گیاه، موقعی است که سطح بستر به صورت کامل خشک شده است و توصیه می شود که روند آبیاری را باید دو بار در هفته انجام دهید. باید توجه داشته باشید که اگر خاک بستر خیس شده باشد و آب زیادی در آن نفوذ کرده باشد در واقع احتمال آفت زدگی در آن دو برابر می شود.

 

خاک

خاکی که سیاه دانه در آن کاشته می شود به زهکشی مناسب نیاز دارد. بهتر است بدانید استفاده از خاکهای اسیدی مانند پربیت و پیت ماس برای بستر کشت می تواند باعث تقویت و رشد سریعتر گیاه شود.

 

نور و دما

گیاه سیاه دانه برای اینکه بتواند رشد خوبی داشته باشید نیاز به آفتاب کامل دارد و در مناطق گرمسیری باید بعد از ظهر آن را در مکانی سیاه دار قرار دهی تا از سوخته شدن برگهای جلوگیری نمایید.

 

مطالب مشابه را ببینید!