مجله تاپ‌ناز‌

آیا غبغب از بین می رود؟ + تمرین برای کوچک کردن غبغب

آیا غبغب از بین می رود؟

 

وقتی که غبغب بزرگ می شود باعث تغییر چهره و زشت تر شدن فرد می شود که البته هر فردی به مرور زمان دچار این مشکل می شود. می توان با انجام تمرین خاص غبغب را کوچک تر کرد که در ادامه توضیح می دهیم.

آیا پیدایش غبغب علت خاصی دارد؟
افتادگی یا بزرگی غبغب می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که با توجه به آنها درمان‌های متفاوتی وجود دارد. معمولا اعضای قسمت پایین صورت هر فرد شامل لب پایین، چانه و قسمت زیر چانه و چین ناحیه چانه و گردن، زوایای خاص و استانداردی دارند که در بیشتر افراد مشابه است اما در برخی افراد به دلایل خاصی این اندازه‌ها و زوایا استاندارد نیست و باعث می‌شود غبغب غیرطبیعی داشته باشند.

 

این دلایل چیست؟
اگر چانه کوچک‌تر از حد طبیعی یا عقب‌تر از حد طبیعی باشد، غبغب برجسته و غیرطبیعی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، وجود چربی بیش از حد در ناحیه زیر چانه برخی افراد نیز باعث می‌شود زاویه‌های طبیعی از بین برود و غبغب برجسته شود. همچنین غبغب می‌تواند به دلیل افتادگی بیش از حد پوست به وجود آید که مهم‌ترین دلیل آن کهولت سن و حالت انقباضی عضلات گردن است. در این حالت حتی ممکن است غبغب به صورت چند پرده‌ای یا چند لایه‌ای درآید.

 

افتادگی غبغب, دستگاه درمان غبغب

 

درمانی هم برای این موارد وجود دارد؟
بله؛ در فردی که فک تحتانی عقب ‌رفته یا چانه کوچک‌تر از حد معمول است، می‌توان با افزایش حجم چانه یا جلو آوردن فک تحتانی زاویه ایجاد شده را اصلاح کرد. ممکن است فرد علاوه بر مشکل عقب‌رفتگی چانه، دچار چربی اضافه ناحیه غبغب نیز باشد که در این صورت باید بعد از اصلاح چانه و فک برای رفع چربی‌های زائد آن ناحیه اقدام کرد.

مطلب پیشنهادی: با این 10 روز پوست و چهره زیبایی داشته باشید!

اگر فرد مشکل اسکلتی نداشته باشد چطور؟
اگر وضعیت چانه و فک طبیعی باشد و مشکل فقط در چربی اضافی انباشته‌شده در غبغب باشد، می‌توان با استفاده از روش لیپوساکشن (مکش چربی) یا جراحی و برداشت بافت‌های چربی مشکل را حل کرد.

 

افرادی که به دلیل کهولت سن غبغب پیدا می‌کنند، چه کنند؟
در صورتی که غبغب در اثر افتادگی پوست به دلیل کهولت سن یا شلی زودرس پوست ایجاد شده باشد، لیپوساکشن فایده‌ای ندارد و معمولا برش‌هایی کنار و زیر گوش ایجاد و پوست اضافه آن ناحیه کشیده می‌شود. اگر غبغب با این روش اصلاح نشود، با ایجاد یک برش اضافی، ‌عضلات به هم ریخته زیر فک و چانه اصلاح و در جای اصلی خود قرار داده می‌شود. البته همزمان با این کار اصلاح زوایای فکی گردنی نیز انجام می‌گیرد.

افتادگی غبغب, دستگاه درمان غبغب

 

برای رفع غبغب نمی‌توان از روش‌های غیرتهاجمی مثل کرم‌ها و دستگاه‌هایی که در چند سال اخیر در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای درمان غبغب تبلیغ می‌شود، استفاده کرد؟
اثر این دستگاه‌ها در هیچ منبع علمی‌ای تایید نشده است و به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی بر درمان غبغب داشته باشند. کرم‌ها و پمادهایی نیز که برای رفع غبغب تبلیغ می‌شوند، به‌هیچ‌وجه مورد تایید نیستند و اثر آنها اثبات شده نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارند.

 

لیزر چطور؟
لیزر هم نمی‌تواند تاثیر خاصی در کاهش حجم غبغب داشته باشد.

 

آیا برای پیشگیری از به وجود آمدن غبغب راهی وجود دارد؟
در مواردی که ایجاد غبغب در اثر عقب بودن چانه یا کوچکی مادرزادی فک است، راهی برای پیشگیری از به وجود آمدن آن وجود ندارد. تجمع چربی هم در بیشتر موارد ارثی است و خود فرد در آن نقشی ندارد. افزایش سن نیز که یک مساله طبیعی است و به مرور باعث افتادگی پوست می‌شود بنابراین تنها راهی که برای جلوگیری از غبغب به نظر می‌رسد، رعایت بهداشت فردی، محافظت از پوست و انجام منظم فعالیت‌های ورزشی خاصی است که می‌تواند مفید باشد.

 

آیا درمان‌هایی که برای رفع غبغب ذکر کردید، دائمی‌اند یا امکان بروز مجدد آن وجود دارد؟
اگر غبغب در اثر عقب بودن فک یا کوچک بودن چانه ایجاد شده باشد و اصلاح‌های لازم انجام شود، برگشت‌پذیر نیست. اگر هم غبغب در اثر تجمع بافت چربی ایجاد شده باشد، با برداشت بافت چربی، امکان عود کم است ولی اگر در اثر کهولت سن به وجود آمده باشد، حتی در صورت درمان، با گذشت زمان امکان برگشت مجدد دارد و این اجتناب‌ناپذیر است.

تمرین برای کوچک کردن غبغب در خانه

چرا غبغب دارم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود غبغب بیاورید. علت عمده آن بالا رفتن بیش از حد وزن و داشتن سبک زندگی ساکن و غیرفعال است. اما با بالا رفتن سن هم، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و دچار افتادگی می‌شود. همچنین عضلاتی که به‌طور مرتب فعالیت نداشته باشند، شل می‌شوند و عضله پلاتیسما که از زیر فک تا گردن امتداد دارد نیز ازجمله این عضلات است.  علاوه بر این، کم کردن میزان قابل‌توجهی وزن هم موجب شل‌ شدن پوست اطراف ناحیه گردن می‌شود (که البته راه‌هایی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن وجود دارد).

1. لیفت چانه

لیفت چانه باعث بهبود فرم عضلات فک، گردن و گلو می‌شود. برای انجام این حرکت، این مراحل ساده را دنبال کنید:

بایستید یا صاف روی زمین بنشینید.

سرتان را عقب ببرید تا بتوانید سقف را ببینید.

لب‌های‌تان را جمع کنید، طوری که انگار می‌خواهید لب‌های‌تان با سقف تماس داشته باشد.

تمرین برای کوچک کردن غبغب

2. رول گردن

رول گردن نه تنها باعث بهبود فرم عضلات فک، گردن و گلو می‌شود، بلکه شانه‌های شما را نیز از زیر فشار رها می‌کند. این تمرین را ۵تا ۱۰بار تکرار کنید تا رول گردن به پایان برسد.

این مراحل را برای انجام رول گردن و از بین بردن غبغب دنبال کنید:

بایستید یا صاف روی زمین بنشینید. نفس بگیرید و به آرامی چانه خود را به یک طرف ببرید تا با آن شانه خود را لمس کنید.  نفس‌تان را بیرون بدهید و به آرامی سرتان را به سمت پایین بگیرید تا چانه‌تان روی سینه بیفتد. کمرتان را راست نگه دارید و شانه‌های خود را صاف کنید.

دوباره نفس بگیرید و به آرامی سرتان را بلند کنید تا چانه مجددا به شانه‌ها برخورد کند.

3. نشر فک

حرکت نشر فک، فرم عضلات صورت شما را بهبود می‌بخشد.

دو مرحله زیر را ۵تا ۱۰بار تکرار کنید.

نحوه انجام نشر فک به شرح زیر است:

بایستید یا صاف روی زمین بنشینید.

از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید و به آرامی نفس‌تان را بیرون دهید.

در این حین لب‌های‌تان را محکم جمع کنید. درحالی که عمل دم و بازدم را تکرار می‌کنید، فک خود را مانند عمل جویدن تکان دهید.

وقتی نفس‌تان را بیرون دادید، دهان‌تان را تا حد امکان باز کنید و نوک زبان را به آرامی به پشت دندان‌های پایینی بفشارید تا عضلات فک شل شوند.

تمرین برای کوچک کردن غبغب

4. حرکت پلاتیسما

پلاتیسما یک عضله بزرگ است که از خط فک تا سمت شانه‌ها ادامه دارد. تمرین دادن این عضله به بهبود فرم چانه و گلو کمک می‌کند.

این تمرین را ۵تا ۱۰بار تکرار کنید تا پلاتیسما تقویت شود. برای تقویت پلاتیسما، این مراحل را دنبال کنید.

بایستید یا صاف روی زمین بنشینید.

لب‌های‌تان را به دندان‌ها بفشارید و گوشه دهان‌تان را رو به پایین بگیرید.  دهان را کمی باز و عضلات فک را شل کنید. لب‌های‌تان را محکم به عقب فشار دهید تا تاندون‌های گردن بیرون بزنند.

فک پایینی خود را ۵تا ۱۰بار بالا و پایین کنید.

چند توصیه کاربردی

5. راست بنشینید

راست نشستن کمک می‌کند از شر غبغب خلاص شوید. راست نشستن نه تنها غبغب را از دید پنهان می‌کند، بلکه ماهیچه‌های فک شما را نیز تقویت می‌کند.

برای اینکه راست بنشینید، می‌توانید از صندلی‌های ارگونومیک پشت میز کار استفاده کنید.

6. آدامس بجوید

جویدن آدامس فک و عضلات صورت را تمرین می‌دهد. تمرین دادن فک و عضلات صورت باعث می‌شود چربی‌های غبغب سریع‌تر بسوزند. این تمرینات همچنین پوست صورت شما را سفت نگه می‌دارند.

تمرین برای کوچک کردن غبغب

7. کاهش وزن

اگر غبغب دارید، احتمال دارد اضافه‌وزن داشته باشید. متاسفانه نمی‌توانید فقط یک ناحیه از بدن‌تان را برای کاهش چربی مورد هدف قرار دهید. برای کاهش چربی باید روی کل بدن کار کنید. وقتی وزن کم می‌کنید، چربی‌های اضافی بدن به‌تدریج از روی صورت محو می‌شوند.

8. دستگاه‌های لاغری برای غبغب موثرند؟

داشتن غبغب برای افرادی که چاقند یا اضافه وزن دارند، امری طبیعی است اما گاهی این اتفاق می‌افتد که فرد باوجود طبیعی بودن وزن بدنش، با معضل غبغب دست به گریبان می‌شود و البته نباید فراموش کنید که وجود غبغب، تاثیر زیادی بر چهره فرد دارد و اصولا باعث می‌شود سن افراد، بیشتر به نظر برسد. یک راه درمانی مفید بدون درد و خونریزی نیز برای ازبین بردن این مشکل زیرچانه‌ای وجود دارد؛ استفاده از دستگاه‌های لاغری موضعی‌RF‌، رول وکیوم و لیزر که صد البته بهتر از عمل جراحی است.

آیا جراحی موثر است؟

برای از‌بین بردن غبغب، راه‌های زیاد و متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از این راه‌ها متناسب با سن، موقعیت و هدف‌تان استفاده کنید. البته حتما پزشک‌تان  قبل از انتخاب هر کدام از این روش‌ها تمام مزایا و مضرات را برای‌تان خواهد گفت تا تصمیم‌گیری برای‌تان آسان‌تر باشد. متداول‌ترین عمل برای از‌بین بردن غبغب، لیپوساکشن است.

لیپوساکشن زیر چانه برای برداشتن چربی اضافه این ناحیه و زیباتر کردن فک پایین است. اما یکی از مشکلات لیپوساکشن این ناحیه، جای زخمی است که مخصوصا با بالا بردن سر، به چشم می‌آید. به‌هرحال اگر مصر هستید که بدون انجام تمرینات مختلف این کار را انجام دهید، حتما تمام شرایط خود شامل انواع بیماری‌ها، مشکلات، سن و… را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی: جذاب کردن چهره ؛ 6 راه ساده برای جذاب شدن چهره و زیبا شدن صورت

منبع برترین ها

مطالب مشابه را ببینید!