مجله تاپ‌ناز‌

آیا لوله پلی اتیلن از PVC بهتر است؟

 آیا لوله پلی اتیلن از PVC بهتر است؟

لوله‌ های  pvc و پلی اتیلن بدون شک از محبوب ترین و کاربردی ترین انواع لوله هستند که در انواع ساخت و ساز‌ های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقایسه لوله پلی اتیلن با pvc به منظور درک بهتر ویژگی‌ها و مزایای هر یک لازم است. با اینکه هر دوی این لوله‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما هر کدام در بخش‌های مختلف بهتر عمل خواهند کرد. مقایسه لوله پلی اتیلن با pvc به شما کمک می‌کند تا در هنگام تصمیم گیری برای خرید لوله، بتوانید بهترین گزینه را برای لوله کشی‌های خود را انتخاب کنید.

معرفی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا PE ​​از اواسط دهه 1950 در جهان تولید شد. پلی اتیلن در واقع نوعی پلاستیک پلیمری است که به واسطه حرارت می‌توان به آن‌ها شکل داد. این ماده در انواع صنایع پلاستیکی مانند لوله‌های پلی اتیلن کاربرد‌های فراوان دارد. سبکی وزن، مقاومت بالا، و همچنین انعطاف و شکل پذیری بالای لوله‌ های پلی اتیلن سبب شده تا بتوان از آن‌ها در انواع  محیط‌ها استفاده کرد. لوله پلی اتیلن ​​به دلیل تطبیق پذیری بالا و مزایایی که نسبت به سیستم‌های آهن، فولاد و سیمان دارد، توانسته در طول زمان جایگزین بسیاری از لوله‌ها شود.

معرفی لوله pvc

یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های پلاستیکی، لوله‌ های پی وی سی است که در طی هشتاد سال همواره مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته و کاربردهای زیادی را در محیط‌ های مختلف دارد. پلی وینیل کلراید (PVC) یک رزین ترموپلاستیک است که در لوله‌ها و سایر مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده pvc که به عنوان پلی وینیل کلراید نیز شناخته می‌شود، به راحتی در دسترس و ارزان است و با استفاده از همین ماده، لوله‌ های pvc ساخته می‌شوند. لوله‌های پی وی سی معمولا برای تولید لوله‌های فاضلاب، شبکه‌های آب و آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لوله‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی مانند نصب آسان، سبکی وزن، مقاومت بالا در برابر حوادث احتمالی، دوام بالا و همچنین قابل بازیافت بودن هستند.  وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در مقایسه با لوله ‌های دیگر مقرون به صرفه و پایدارتر باشند. علت استفاده از این لوله‌ها برای انتقال آب این است که به دلیل اصطکاک کمتر و وجود سطح صاف لوله‌های پی وی سی نسبت به لوله‌های ساخته شده از مواد دیگر مانند چدن یا بتن، باعث انتقال سریع تر آب درون لوله می‌شود.

لوله‌های PVC و HDPE چیست؟

لوله‌های PVC و HDPE چیست؟

لوله و اتصالات pvc (پلی وینیل کلراید) و HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) عموما برای لوله کشی‌های آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع لوله دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که آن‌ها را از دیگر لوله‌ها متمایز کرده و به انتخابی ارجح برای طیف گسترده ای از کاربری‌ها تبدیل می‌کند.

این ویژگی‌های مشترک شامل موارد زیر است:

هر دو از پلاستیک ساخته شده اند.

وزن سبکی دارند.

در برابر خوردگی مقاومت مناسبی دارند.

در مقابل تجمع باکتری‌ها و مواد شیمیایی مقاوم هستند.

در مقایسه با لوله‌های فلزی از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت اتصالات لوله PVC و اتصالات لوله HDPE

معرفی لوله pvc

علارغم شباهت‌های بسیاری که دو لوله pvc و HDPE دارند، در برخی زمینه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

– ماندگاری

لوله‌های pvc در واقع یک پلیمر وینیل با کیفیت و با دوام است اما HDPE یک ترموپلاستیک پلی اتیلنی است که از نفت ساخته می‌شود. هنگام مقایسه لوله پلی اتیلن با pvc  مشخص شده است که هر دوی آن‌ها در برابر دمای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اما در این بین، لوله HDPE در هنگام مواجهه با حوادثی مثل باران، باد، گرما و سرما با دوام تر است. میزان خرابی برای لوله‌ها pvc عدد 1 در 48650 است اما برای لوله HDPE عدد 1 در 10000000 می‌باشد؛ که کاملا تفاوت آن‌ها به وضوح مشخص می‌کند. لوله‌های انعطاف پذیر pvc برای پروژه‌های یکبار مصرف بسیار کاربردی هستند.

– پیوستن

برای اتصال لوله‌های pvc از واشرها یا چسب‌های درزگیر استفاده می‌شود. ولی برای اتصال لوله‌های HDPE باید به واسطه همجوشی حرارتی دو لوله را به یکدیگر متصل کرد. به همین خاطر از لوله‌های pvc می‌توان در زیر آب استفاده کرد اما در لوله‌های HDPE این امکان وجود ندارد؛ در مقابل لوله‌های HDPE می‌توانند امواج ضربه ای بیشتری را در مقایسه با لوله‌های pvc تحمل کنند.

– عملکرد حرارتی

اگر لوله‌ها به صورت مداوم در برابر هوای سرد یا گرم قرار بگیرند، به مرور زمان دچار انبساط می‌شوند. لوله‌های HDPE چهار بار بیشتر از لوله‌های pvc  منبسط می‌شوند. اگر قصد خرید هر کدام از این لوله‌ها را دارید می‌توانید به  نمایندگی سداب مراجعه کرده و با اطمینان  و تضمین کیفیت، خرید خود را انجام دهید.

– نصب و راه اندازی

 نصب PVC به آسانی و به سرعت انجام می‌گیرد و به شرایط آب و هوایی خاصی هم وابسته نیست. قیمت لوله پی وی سی به طور کلی بسیار پایین است و در طی فرایند نصب به ماشین آلات خاصی نیاز ندارد. با توجه به موارد ذکر شده شما می‌توانید با خرید لوله pvc توسط سداب، لوله با کیفیت و به صرفه در اختیار داشته باشید و در انواع محیط‌ها از آن استفاده کنید. درمقابل، برای نصب اتصالات HDPE به پرسنل آموزش دیده و تجهیزات و ماشین آلات خاص احتیاج است. همچنین قیمت لوله HDPE می‌تواند بالاتر باشد.

– نشتی

از آنجایی که لوله‌های pvc قوی تر و سفت تر هستند، می‌توان آن‌ها را به صورت مکانیکی به شیرها و اتصالات غیر پلاستیکی متصل کرد. البته مشکلی که در ارتباط با این نوع لوله‌ها وجود دارد، نشت آب از طریق آن‌ها است. لوله‌های HDPE یا پلی اتیلن نرم تر و انعطاف پذیرتر هستند و همین مسئله سبب جلوگیری از نشت آب شده و اتصال ایمن را ممکن میسازد.

– استفاده در آبیاری

لوله‌ های pvc به شکل گسترده ای برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال افراد زیادی برای سیستم‌های آبیاری در محیط‌ هایی که در آن حفاری و کندن زمین سخت و غیرممکن است، لوله‌های HDPE را ترجیح می‌دهند. برای زمین‌هایی مانند زمین بازی گلف، لوله‌ های پلی اتیلن بهترین گزینه موجود هستند.

– برنامه‌های کاربردی

رایج ترین محل استفاده برای لوله‌های pvc، لوله کشی آب در منازل مسکونی است. علاوه بر آن می‌توان از این لوله‌ها  برای مصارف دیگری مثل لوله کشی فاضلاب‌ها، زهکشی، آبیاری و مصارف صنعتی دیگر استفاده کرد. در مقابل لوله‌ ها پلی اتیلن یا HDPE کاربردهای گسترده تری دارد. از این لوله‌ها می‌توان برای انتقال و توزیع گاز طبیعی، نفت و مواد شیمیایی استفاده کرد.

سوالات متداول

آیا لوله‌های پلی اتیلن در هوای آزاد قابل استفاده هستند؟

بله؛ اما نکته قابل توجه در ارتباط با آنها این است که موارد بکار رفته در تولید این نوع لوله باید به گونه ای باشد که مقاومت مناسبی در برابر آب و هوای مختلف داشته باشد. برای هوای آزاد باید از لوله‌های پلی اتیلن با میزان کربن سیاه حدود ⅖ درصد استفاده شود تا در مقابل نور خورشید  دچار فرسودگی نشود.

آیا برای انتقال آب آشامیدنی میتوان از لوله PVC استفاده کرد؟

این لوله‌ها دارای تاییدیه WRAS هستند؛ وجود این استاندارد تعیین میکند که تمامی لوله‌ها پیش از این در آزمایشگاه‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است و کاملا برای انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده هستند.

مطالب مشابه را ببینید!