مجله تاپ‌ناز‌

اختلاف فرهنگی در ازدواج + نکاتی در مورد ازدواج دختر و پسران با تفاوت فرهنگی که باید بدانند

اختلاف فرهنگی در ازدواج

داشتن اختلاف فرهنگی در ازدواج یکی از مهمترین عوامل اصلی طلاق در میان زوجین است که در واقع تطابق فرهنگی دو نفری که قرار است با هم ازدواج کنند یکی از موارد مهم و موثر در ازدواج است، در این بخش شما را با اختلاف فرهنگی در ازدواج و مشکلاتی که ایجاد خواهد کرد آشنا می کنیم که لاین نکات را باید دختران و پسران جوانی که خانواده آنها تفاوت فرهنگی دارد، باید بدانند.

اختلاف فرهنگی در امر ازدواج به خصوص در سنین پایین بسیار مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا عشق و هیجان میان دختر و پسر چشم و گوش آنها را نسبت به این موضوع مهم خواهد بست ولی بررسی کردن تفاوت فرهنگی در ازدواج توسط خانواده های امری مهم می باشد.

چرا توجه کردن به اختلاف فرهنگی در ازدواج بسیار مهم است؟

کشور ایران فرهنگ های متعددی دارد که توجه به تفاوت های فرهنگی یکی از ملاک های ازدواج است، اینکه خانواده های دو نفر تا چه حد از لحاظ فرهنگی به هم شبیه هستند و تا چه اندازه با هم اختلاف دارند امری مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد و همانطور که اطلاع دارید موارد زیادی مانند ارزش ها، اداب و رسوم، طریقه برقراری ارتباط و … همه جزو فرهنگ خانواده به حساب می آیند.

اختلاف فرهنگی در ازدواج یکی از ملاک های مهم در ازدواج است که نباید زیاد ساده از کنار آن رد شوید زیرا این تفاوت های فرهنگی به مرور زمان باعث ایجاد بحث، اختلاف نظر و مشاجره می شود و در نتیجه باعث کاهش میزان رضایت متقابل می شود و نباید این موضوع را فراموش کنید که شخصیت هر کسی در محیط خانواده شکل می گیرد و هر خانواده با توجه به زمینه های فرهنگی خود روی فرزندان تاثیر متفاوت می گذارد و عقاید باورها، آداب و رسوم، محیط زندگی مسائلی هستند که می توان زندگی مشترک هر زوجی را با مشکلاتی روبرو کند. تفاوت فرهنگی بر اساس تحقیقات در کشور ما از عوامل مهم در طلاق است و با توجه به این موضوع در کشور ما که از فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است خیلی مهم است.

اختلاف فرهنگی میان خانواده زوج ها

طرز تفکرات و آداب و رسوم گوناگون در میان خانواده ها از تفاوت های فرهنگی آنها است و در نتیجه باعث اختلاف میان خانواده ها در نوع برگزاری مراسم ها، روش برخورد و رفتارها با هم است شاید این تفاوت ها برای شما ساده به نظر برسد ولی همین تفاوت های فرهنگی جزیی باعث به هم خوردن رابطه زوج می شود، پس بهتر است که قبل از ازدواج به این موضوع توجه کنید و در صورتی که در زندگی مشترک این اختلافات را دارید نباید اجازه دهید که دخالت های خانواده باعث تیره شدن رابطه شما گردد.

اختلاف فرهنگ

اختلاف فرهنگی در ازدواج مسئله نگران کننده در زندگی مشترک می باشد زیرا این تفاوت باعث می شود که زوج ها هم را درک نکنند و در نتیجه خیلی سخت قادر به رسیدن درک علایق و تفکرات هم می شود و همین امر باعث آسیب زدن به رابطه آنها خواهد شد.

بررسی ابعاد اختلاف فرهنگی

تفاوت فرهنگی دارای جنبه های زیاد و متنوعی می باشد که در ادامه شرح می دهیم:

بعد ارزش مذهبی:

اختلاف دیدگاه مذهبی مسئله ای مهم در جامعه است و در مورد تربیت فرزند هم چالش برانگیز می باشد که بهتر است قبل از ازدواج در این مورد به توافق برسید و اختلاف در مورد این موضوع نداشته باشید.

باورها و تفکرات:

بعضی از باورها مانند: وظایق زن و مرد، ارتباط با خانواده، آزادی همسر و … از فرهنگ جامعه، تربیت پدر و مادر و آداب و رسوم فرد منشا می گیرد که اختلاف در این باورها می تواند باعث مشکلات شود ولی در بسیاری از موارد به تفاهم می رسند.

آداب و رسوم:

شروع یک زندگی به آداب و رسوم خانواده بستگی دراد که در طول مدت نامزدی، روش برگزاری مراسم و … جزو آداب و رسوم است که باعث ایجاد اختلاف نظرها در اوایل ازدواج می شود و گاهی هم ممکن است باعث اختلافات مزمن و طولانی مدت گردد.

هدف و ایده ها:

فرهنگ خانواده و محیط آن، باعث ساختن رویاهای فرد می شود و ممکن است زنی رویای پیشرفت در سر داشته باشد ولی همسرش اجازه رویاپردازی به او را ندهد پس بهتر است قبل از ازدواج در ای مورد به توافق برسید تا در آینده مشکلات گریبان گیر شما نشود.

تفاوت فرهنگی در مقدار و نحوه ارتباط با خانواده:

در خیلی از فرهنگ ها روابط خانوادگی و فامیلی خیلی مهم است و در بعضی دیگر حتی پدر و بزرگ و مادربزرگ خود را نمی بینند، دخرت و پسر باید قبل از ازدواج این موضوع را بین خودشان حل کنند تا در آینده با مشکلات روبرو نشوند.

اختلاف فرهنگی در ازدواج

روش های حل اختلاف فرهنگی

قبل از ازدواج می توانید بدون هیچ تعارفی و با هوشیاری در مورد این موضوعات حرف بزنید و به طور کلی می توان گفت با اختلاف ها و تفاوت ها می توان به سه شکل رفتار نمود که عبارتند از:

توافق بین ارزش ها و تفاوت های فرهنگی

توافق میان ارزش ها یکی از مهمترین روش ها برای حل اختلاف فرهنگی در ازدواج است که به این شکل است که دو طرف بپذیرند به تفاوت های فرهنگی هم احترام بگذارند.

حل  اختلاف فرهنگی

برخی از اختلافات مانند : کارکردن زن در بیرون یا مرد در منزل، روابط با خانواده ها، نحوه پوشش، تفریحات شخصی و مشترک قابل حل هستند و نمی تواند خیلی پر رنگ باشد اما بهتر است قسمتی از این اختلافات کاملا برطرف شود.

مشخص کردن یک حد و مرز

مهمترین عامل درگیری و جدایی تفاوت های حل نشده هستند که می توان قسمتی از تفاوت ها را به عنوان حد و مرزهای شخصی در نظر داشت ولی به دلیل اینکه ازدواج رابطه ای دو طرفه است پس نمی تواند تمام اختلافات را به عنوان مرزهای شخصی در نظر گرفت و باید تا می توان از این قسمت از اختلاف جلوگیری نمود.

اینکه دختر و پسر نسبت به موضوع اختلاف فرهنگی بی اهمیت هستند امری طبیعی است ولی خانواده باید بسیار به این مورد توجه داشته باشند زیرا باعث ایجاد اختلاف بین زوج ها خواهد شد پس این موضوع را بررسی کنند و نکات نادید گرفته شده را به آن گوشزد کنند و البته قبل از ازدواج مشاوره خانواده خیلی مهم است که باید توسط خانواده ها جدی گرفته شود.

مطالب مشابه را ببینید!