مجله تاپ‌ناز‌

اختلال چند شخصیتی چیست، چه نشانه هایی دارد و چطور درمان می شود؟

اختلال چند شخصیتی

در این بخش ویژگی افراد چند شخصیتی و دلایل ایجاد این بیماری و علائم آن را بررسی کرده ایم که یکی از بیماری های روانی شایع است و بیشتر برای خانم ها اتفاق می افتد.

اختلال چند شخصیتی یکی از بیماری های پیچیده است که مربوط به روان انسان است و عوامل مختلفی باعث ایجاد آن می شود. یکی از دلایل مهم که در این اختلال نقش دارد می تواند ضربه های روحی در دوران کودکی باشد. از جمله این ضربه ها می توان به سوء استفاده جنسی و عاطفی اشاره کرد. افرادی که دچار این اختلال هستند چند شخصیت جداگانه برای خود دارد که هر کدام از از این شخصیت ها ویژگی های روحی و جسمی متفاوتی با سایرین دارد و در بسیاری از مورد با هویت اصلی به صورت کامل فرق می کند.

افرادی که اختلال چند شخصیتی دارند احتمال مبتلا شدن به دیگر بیماری های روانی در آنها بسیار زیاد است که این بیماری های روانی شامل اضطراب، افسردگی و مصرف مواد مخدر است. افراد مبتلا باید حتما به مشاوره برای درمان مراجعه کنند زیرا احتمال خودکشی در این افراد خیلی بالاتر از دیگر افراد مبتلا به بیماری های روانی است.

اختلال چند شخصیتی

احساسی که این افراد دارند را می توان با افرادی مقایسه کرد که در موقع انجام دادن کارهایشان لحظاتی از کار دست کشیده و به رویهای خود بال و پر می دهند. احساساتی که این اختلال برای فرد ایجاد می کند خیلی دور از ذهن نیست.تمام مات تجربه های خیلی کمی از این اختلال داشته ایم. باید در نظر داشته باشید که این فقط یکی از احساس های است که این اختلال را ایجاد می کند. در صورتی که در مراحل پیچیده و حاد این اختلال ساز و کار شدید ذهنی را در پی خواهد داشت. این اختلال بیشتر برای سازگاری با محیط ایجاد می شود.

علائم

افراد ذهن های متفاوتی دارند و تفکراتشان هم با هم فرق دارد برای همین نشانه های متفاوتی ظاهر می شود. این نشانه ها به سن افراد هم توجه می کند و علائم مختلفی را در سنین کودکی و بزرگسالی ایجاد می کند. در ابتدا با چند تا از این علائم عمومی و سپس با علائم اختلال چند شخصیتی در دوره های مختلف زندگی آشنا می شویم.

ضعف حافظه

  • این ضعف باعث خارج شدن افراد از زمانی که در آن قرار دارند و رفتن به زمانی که ذهن آن ها می خواهد.
  • این افراد می توانند بسیاری از فعالیت های روز مره خود را فراموش کنند.
  • اطلاعات مربوط به خود را به خاطر نمی آورند که قابل توجیه با فراموشی معمولی نمی باشد.

به یاد نداشتن رفتار های خود

  • گاهی از فرد مبتلا به اختلال چند شخصیتی رفتار هایی باز گو می شود که فرد اصلا آن ها را به یاد نمی آورد.
  • یکی از دلایلی که این افراد رفتار های خود را فراموش می کنند این است که به شخصیت اصلی باز می گردنند و شخصیت های دیگری را به یاد نمی آورند یا در اثر تعدد این شخصیت ها رفتار های متفاوت آن ها را فراموش می کنند.

تغیرات شدید رفتاری

تغییراتی که در رفتار افراد چند شخصیتی ایجاد می شود باید یک ناظر مطمئن آن ها را ثبت کند.این رفتار ها عبارتند از :

  1.  فرد مبتلا خود را به نام های دیگر یا سوم شخص خطاب می کند.
  2. در نوشته هایش نام افراد دیگری را ثبت کند که اصلا وجود خارجی ندارند.
  3. در وسایل این افراد کارت های شناسایی با هویت های متفاوتی یافت می شود

 

توهمات شنیداری یا دیداری

  • این افراد ممکن است صدا هایی را بشنوند که در ذهن آن ها ایجاد شده است و افکار آن ها سبب ایجاد این صدا ها می باشد.
  • ممکن است شخصیت هایی که در ذهن خود ایجاد کرده اند را مشاهده کنند و با آن ها ارتباطات عمیقی هم برقرار کنند.

افسردگی

فردی که دارای اختلال چند شخصیتی می باشد ممکن است به افسردگی انتخابی هم مبتلا شود. علائم افسردگی عبارتند از  :

  1. احساس غم و اندوه فراوان
  2. تغیرات فیزیولوژیک مانند کاهش وزن، کاهش اشتها و اختلال در ریتم خواب
  3. احساساتی مثل احساس نا امیدی، احساس گناه
  4. داشتن فکر خود کشی به علت نا توانی
  5. بد بینی به تمام امور

اختلالات در خلق و خوی افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی

نوساناتی که در خلق و خوی افراد بوجود می آید ممکن است اصلا اختلال نباشد و فرد بر اثر تغییر ناگهانی زندگی کمی خلق پایین یا بالا پیدا کند. البته در نظر داشته باشید که نورترانزمیتور هایی مانند دوپامین هم باعث کاهش و افزایش خلق و خوی افراد می شوند.

  • خلق بالا ( مانیا ) : افراد دارای مانیا ویژگی هایی دارند که عبارتند از :
  1. افراد بسیار شوخ و خندان می باشند
  2. پر تحرک اند
  3. بی قراری های مفرط دارند.
  4. ممکن است دارای یک نوسانات خلقی گذرا باشند.
  • خلق پایین :
  1. فرد دچار افسردگی می شود.
  2. گوشه گیری و انزوا را افزایش می دهد.
  3. از دست دادن قدرت تفکر
  4. احساس خستگی دائمی

علائم جسمی

این اختلال باعث آزار جسم فرد مبتلا می شود  که علائم زیر را نشان می دهد.

  1. سردرد های مزمن و تقریبا با پیشرفت بیماری همیشگی می شود.
  2. عصبانیت های بی دلیل که ممکن است به خود فرد آسیب برساند.
  3. ایجاد اختلال در تغذیه که ممکن است دچار پر خوری های مفرط شوند و سلامت جسمی خود را به خطر بیندازند و به بیماری هایی مانند قند خون و فشار خون و … دچار شوند.
  4. مصرف مواد مخدر که اثرات جسمی منفی دارد و ریه ها را از بین می برد و وابستگی روانی ایجاد می کند.
  5. ایجاد اختلال در خواب که باعث می شود فرد همیشه احساس کسالت کند و اکثرا خسته به نظر برسد.

اختلال چند شخصیتی

علائم اختلال چند شخصیتی و سن

اختلال چند شخصیتی در دوره های مختلف زندگی علائم مختلفی از خود بروز می دهد که پژوهشگران آن ها را به دو دسته تقسیم می کنند که شخصیت هایی که به وجود می آید بسیار متفاوت است و تعداد آن ها می توان از پنج عدد تا ده عدد باشد ولی ممکن است در اختلالات شدید این تعداد به بیش از ۱۰۰ شخصیت متفاوت برسد.

بخوانید: علائم وسواس اجباری چیست و چگونه درمان میشود؟

دوره کودکی

روان شناسان معتقد هستند که این اختلال در کودکان علائم کمتری دارد و به مرور زمان اگر درمان نشوند ممکن است علائم شدید تری از خود بروز دهد. علائمی که اختلال چند شخصیتی در سن کودکی دارد می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. ایجاد رویا های ناراحت کننده
  2. استرس و اضطراب های بسیار زیاد
  3. تغییر در فعالیت های روز مره زندگی مانند خواب و تغذیه

دوره بزرگسالی

اختلال چند شخصیتی در این سنین باعث می شود که افراد دنیا را به صورت های گوناگون تجربه کنند و آن را به گونه متفاوتی ببینند که همه این رفتار ها به چند صورت انجام می گیرد که عبارتند از :

  1. زوال شخصیت : افراد احساس می کنند که بدن آن ها از خوشان جدا است و هر کاری که انجام می دهد تحت اختیار آن ها نمی باشد که این مورد به تجربه خارج از بدن مشهور است.
  2. نادیده گرفتن واقعیت : این افراد احساس می کنند که دنیای بیرون غیر واقعی است و از دسترس آن ها بسیار دور می باشد.
  3. فراموش کردن : افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی اطلاعات مهم را فراموش می کنند و گاها نمی توانند اسم خود را نیز به یاد بیاورند. حتی ممکن است در مدت زمان یک ثانیه بحثی که داشتند در باره آن اظهار نظر می کردند را فراموش کنند.
  4. تغییر هویت : فرد نمی تواند خود واقعی را پیدا کند در نهایت احساس پریشانی می کند. این افراد تعریف دقیقی از سلایق شخصی خود ندارند و نمی توانند آن ها را با قاطعیت کامل بیان کنند.
  5. احساس گیج بودن : این افراد زمان را فراموش می کنند و وارد یک زمان دیگری می شوند اما نمی توانند خود را پیدا کنند و در نتیجه احساس گنگ بودن و مبهم بودن به آن ها دست می دهد.

درمان اختلال چند شخصیتی

باید بدانید افرادی که دچار چنین اختلالی می باشند راهی برای درمان قطعی آن ها وجود ندارد اما اگر فردی بخواهد درمان شود باید تعهد به درمان داشته باشد و در جلسات درمان به مدت طولانی شرکت کند تا نتیجه مثبتی از این درمان ها بگیرد. البته راه های متفاوتی برای این کار وجود دارد که می تواند شخصیت هایی که فرد ساخته است را تا حدودی محدود کنند این راهکار ها شامل :

صحبت درمانی و درمان اختلال چند شخصیتی

در این روش می توانید با صحبت کردن با فرد مبتلا علت چند شخصیتی شدن او را پیدا کنید این افراد در صحبت های خود از افراد زیادی حکایت می کنند و همچنین مشکلات خود را به این افراد نسبت می دهند که مشاور با استفاده از تجارب گذشته خود می تواند به این نتیجه دست یابد که چه مشکلی در زندگی این فرد بوده است که عامل و زمینه ساز ایجاد اختلال چند شخصیتی در وی شده است.

مطلب پیشنهادی: اختلال و مشکل روانی که باعث خودکشی میشود

روان درمانی

در این روش بیمار با روان درمانگر صحبت می کند. روان درمانی شیوه های گوناگونی دارد که روان درمانگر تصمیم می گیرد کدام یک را برای چه اختلالی استفاده کند. روان درمانی تنها خطری که دارد این است که فرد را وادار می کند دوباره اتفاقات دردناک و زجر آور خود را حکایت کند.

هیپنوتیزم

تقریبا از اوایل قرن ۱۸ ام میلادی کارکرد داشته است و تا کنون کارکرد های خود را حفظ کرده است. هسپنوتیزم بر پایه دو رکن استوار است که آن ها قیاس و تلقین می باشد.

هنر درمانی و درمان اختلال چند شخصیتی

هنر برای درمان اختلالات روانی از قدیم مرسوم بوده است و روش جدیدی نمی باشد. هنر باعث تحول مغز می شود. اولین پایه گذار این درمان نامبرگ بود که با ایده هایی که از یونگ و فروید داشت هنر درمانی را با رویکرد روان تحلیلی ارائه داد. مارگارت نامبرگ هم مانند فروید به ناهوشیار افراد اعتقاد داشت و با این روش سعی می کرد آنچه در ناخودآگاه افراد وجود دارد از طریق هنر درمانی پی برد.

مطلب پیشنهادی: اگر این نشانه ها را در همسرتان مشاهده کردید دارای اختلال روانی است!

دارو درمانی

این اختلال دارویی برای درمان ندارد ولی باعث بیماری های دیگر نظیر افسردگی و اضطراب می شود که پزشکان برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های روانی دیگر دارویی را تجویز می کنند که اصلا اثری بر اختلال چند شخصیتی ندارد.

علل ایجاد بیماری چند شخصیتی

هنوز دلیل اصلی این رویداد ها مشخص نیست اما پژوهشگران معتقد اند که یک عوامل خاصی باعث ایجاد اختلال چند شخصیتی می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. این اختلال پاسخی است به تنش هایی که فرد را با خود یا با محیط درگیر می کند.
  2. بیشترین تاثیر تنش های فردی و محیطی در دوران کودکی می باشد.
  3. سوء استفاده های عاطفی و جسمی می تواند این اختلال را بوجود آورده و در دراز مدت آن را افزایش می دهد.
  4. ۹۹ درصد افرادی که این بیماری را دارند تا قبل از ۹ سالگی در معرض سوء استفاده عاطفی قرار گرفته اند.
  5. تجربه های ناخوشایند و خطر ناکی که دائما تکرار شود باعث ایجاد اختلال چند شخصیتی می شود.
  6. والدینی که فضای خانه را از طریق رفتار خود برای کودک وحشتناک و رعب آور می کنند احتمال بالایی دارد که فرزندان آن ها مبتلا به اختلال چند شخصیتی شود.

نتایج آماری

اندازه گیری ها نشان می دهد که این اختلال حدودا ۰.۰۱ تا ۱ درصد افراد را درگیر می کند. یک سوم افراد بیماری خود را تشخیص می دهند ولی ۷ درصد افراد هیچ اطلاعی درباره بیماری خود ندارند و ممکن است تا پایان عمر خود اصلا متوجه این اختلال نشوند.

منبع: ویکی پدیا

مطالب مشابه را ببینید!