مجله تاپ‌ناز‌

تتر چیست؟ + معرفی ارز دیجیتال تتر، خرید و قیمت لحظه ای

تر (Tether) با واحد اختصاری USDT نوعی ارز دیجیتال است که با قیمت ثابت خود از شما در مقابل نوسانات شدید و زیاد بازار محافظت می نماید و با استفاده از آن می توانید به صورت دیجیتالی دالر منتقل کنید.

اطلاعات در مورد ارز دیجیتال تتر

تتر با واحد اختصاری USDT، نوعی ارز دیجیتال است که قیمت آن همیشه ثابت می باشد. ارزش هر واحد تتر همیشه برابر با 1 دلار آمریکا است.

این ارز یکی از ده ارز دیجیتال با ثبات (استیبل کوین – Stable Coin) در بازار ارزهای دیجتال می باشد. ارزهای دیجیتال با ثبات دارای پشتوانه کالا و دارایی های دیگر می باشند. قیمت ارزهای دیجتال  با ثبات همیشه وابسته به ارزش دارایی های پشتوانه است و با آنها بالا و پایین می شود. به جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال با ثبات دیگر با پشتوانه دلار آمریکا در بازار عرضه شده است، ولی USDT قدرتمندترین ارز دیجیتال با ثبات است  در زمان نوشتن این مطلب، با 62 میلیارد دلار ارزش بازار، بعد اس بیت کوین و اتریوم، با قدرت در رده چهارم بازار ارزهای دیجتال تکیه کرده است.

 

دو کاربرد اصلی تتر برای معامله گران:

  • در امان ماندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال
  • انتقال راحت پول به صرافی ها و کیف پول ها به صورت دلار

فرض کنید که شما 1 بیت کوین با قیمت هشت هزار دلار خریده اید. کمی بعد قیمت به 10 هزار دلار می رسد، خیلی سریع و آسان بیت کوین های خود را به تتر تبدیل می کنید و 10000 واحد USDT ذخیره می کنید. سپس قیمت بیت کوین سقوط می کند  و به 6 هزار دلار می رسد، ولی ارزش سرمایه شما همچنین همان ده هزار دلار است و می توانید با آن در قیمت های پایین بیت کوین بیشتری بخرید.

ارز تتر را راحت می توانید در کیف پول های دیجیتالی روی موبایل و یا کامپیوتر خود و یا کیف پول های موجود در صرافی ذخیره کنید. ارسال و دریافت تتر به سادگی و سرعت ارسال یک ایمیل است. همین ویژگی باعث شده است که این ارز دیجیتال برای معامله گران محبوب شود.

تکنولوژی تتر چطور شکل گرفته؟

دو توکن USDT و EURT در سال 2015 دلار تتر و یورو تتر را به فعالان و علاقمندان بازار معرفی کردند. ترکیب ارزش ارزهای فیات و تکنولوژی رمزارزها در این آلت کوین های جدید ویژگی های انکارناپذیری را به وجود می آورد که شکل مبادلات را برای همیشه دگرگون کرد.

تصور عمومی بر این بود که این ارز رمزنگاری شده توسط بانک مرکزی آمریکا یا یک نهاد متمرکز دیگر پشتیبانی می شود؛ ولی پس از مدتی مشخص شد که مستقل از دولت ها و حکومت ها عمل می کند و از سوی هیچ نهاد متمرکز دولتی پشتیبانی نمی شود. ساده ترین کاربرد تتر این است که از طریق آن می توانید انواع ارزهای رمزنگاری شده را مبادله کنید و در موقع نوسان شدید قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها مطرح از طریق تبدیل آن به تتر برای حفظ ارزش دارایی های دیجیتال خود قدم بردارید.

نوسانات بازار رمزارز که به صورت کاملا آزاد اداره می شود همیشه فعالان بازار را نگران می کرد، قیمت قابت تتر به کمک سرمایه گذران آمده تا نگرانی های خود را رفع کنند.

تمام صرافی های مطرح رمزارز جهان مانند Bitfinex، Binance، Bittrex و Poloniex خدمات رسانی با تتر را انجام می دهند و تتر یکی از رمزارزهای محبوب کاربران آنها به حساب می آید.

تتر

انواه ارز دیجیتال تتر

توکن های تتر به 3 بلاک چین مختلف وصل می شوند؛ یعنی 3 نوع تتر وجود دارد. تمام این سه نوع در عمل یکی هستند ولی وقتی می خواهید از USDT استفاده کنید بهتر است بدانید که چه نوعی دارید به کار می برد.

راحت ترین روش برای متنوجه شدن نوع تتر این است که به آدرس کیف پول تتر خود نگاه کنید.

این سه نوع تتر و آدرس کیف پول دیجیتال آنها اینگونه می باشند:

  • نوع اول از بلاک چین بیت کوین بهره می برد و Omni Layer USDT نام گرفته است. بلاک چین این نوع تتر Bitcoin Omnilayer نام دارد. آدرس کیف پول دیجیتال این تتر با عبارت های «۱»، «۳» و «bc1» شروع می‌شود.
  • نوع دوم از بلاک‌چین اتریوم که الگوریتم ERC20 دارد، استفاده می‌کند و ERC20 USDT یا eUSDT نام دارد. آدرس کیف پول دیجیتال این تتر با عبارت «۰ x» شروع می‌شود.
  • نوع سوم از بلاک‌چین ارز دیجیتال ترون (TRON) که الگوریتم TRC20 دارد، استفاده می‌کند و TRC20 USDT نام دارد. آدرس کیف پول دیجیتال این تتر با عبارت «TX» شروع می‌شود.

 

آیا ارز دیجیتال تتر امن است؟

مشکل این است که دلار آمریکا پشتوانه کل تترهای درگردش موجود در دنیا نمی باشد؛ یعنی تعداد تترهای که در دنیا در جریان هستند، کمی بیشتر از دارایی دلاری شرکت تتر لیمیتد است. دلیل این قضیه به ماجرای شرکت تتر لیمیتد و یک پلتفرم معاملاتی به نام بیت‌فاینکس. (Bitfinex) مربوط است.

تعدادی از مدیران تتر لیمیتد، در مدیریت بیت‌فاینکس هم حضور دارند. بیت‌فاینکس وقتی از یک تامین کننده ثالث به نام Crypto Capital Corp برای بخشی از خدمات پرداخت خود استفاده می کرد. این شرکت به عنوان مسئول پرداخت ها، بخش زیادی از دارایی های بیت‌فاینکس را در اختیار داشت.

در سال 2018، حدود 851 میلیون دلار از دارایی های بیت‌فاینکس که تحت کنترل این شرکت پرداخت بودند، به دلیل بعضی از درگیری های حقوقی که از سوی چند کشور مختلف وجود داشت، از طرف دادگاهی در نیویورک مسدود شد.

از کدام تتر استفاده کنیم؟

نخستین USDT که همان USDT-Omni است، مبتنی بر شبکه بیت کوین ایجاد شد. ولی به دلیل هزینه های زیاد انجام تراکنش ها بر بستر بلاک چین بیت کوین، هزینه های انتقال این نوع از دلار تتر، نسبتا بالا است.

برای رفع کردن این مشکل و کم کردن هزینه های انتقال، USDT-ERC ۲۰ مبتنی بر اتریوم ایجاد شد که هزینه های انتقال بسیار کمتر و سرعت انتقال آن بیشتر است و در حال حاضر توسط اکثر کیف پول ها و صرافی های آنلاین استفاده می شود.

USDT-TRON (یا همان USDT-TRC ۲۰) خیلی سریع تر و بدون هزینه انتقال است، ولی توسط تمام کیف پول ها و بازارها پشتیبانی نمی شود.

. USDT-EOS نیز هنوز به صورت استفاده عموم در نیامده است

برای کاهش هزینه و سرعت انتقال بهتر و اطمینان از ساپورت کیف پول و صرافی ها، شما باید از. USDT-ERC ۲۰ یا همان تتر مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده کنید

برای تشخیص USDT-ERC ۲۰ از موارد مشابه می توان گفت که آدرس کیف پول توکن ERC ۲۰ با ۰ xشروع می‌شود.س همیشه برای جلوگیری از هدر رفتن دارایی های دیجیتالی خود باید به این نکته توجه نمایید.

تتر

پشتوانه تتر چیست؟

این استیبل کوین قیمتی دقیقا برابر با پول های فیزیکی دلار و یورو دارد. بنیاد تتر در ابتدا ادعا می کرد که به صورت صد درصد توسط بانک مرکزی آمریکا یعنی فدرال رزر ساپورت می شود و پشتوانه این رمزارز دلار آمریکا است ولی بعدها که بیشتر مشخص شد تتر چیست و توسط آن چه کارهایی قابل انجام است، وبسایت های خبری حوزه کریپتو اعلام کردند که این ارز دیجیتال هیچ ربطی به دلار یا یورو ندارد و توسط هیچ دولتی شتیبانی نمی شود.

توسعه دهندگان ارز تتر پیش از این ادعا می کردند که این ارز حتما با دلار آمریکا پشتیبانی می شود ولی در بروزرسانی اسفند سال 1397، بنیاد تتر موارد و شرایط وبسایت خود را آپدیت کرد تا در خصوص عملکرد ذخایر خود شفاف سازی نماید. این بروزرسانی نشان داد که تتر (USDT) بطور ۱۰۰% با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود و این موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد از این شرکت انتقاد کنند.

 

در بروزرسانی این وبسایت آمده است:

 هر تتر همواره بطور ۱۰۰% با ذخایر ما پشتیبانی شده است. ذخایر ما شامل ارزهای سنتی و پول نقد است و هر از گاهی ممکن است شامل دارایی‌های دیگر و وام‌های اعطا شده به اشخاص ثالث نظیر شرکت‌های واسطه باشد.

دسامبر سال گذشته، بلومبرگ گزارش داد که صورتحساب بانکی این شرکت نشان می‌دهد که حداقل بیش از ۴ ماه غیر متوالی، دلار کافی برای پشتیبانی از توکن‌های USDTمنتشر شده در بازار، در حساب بانکی این شرکت وجود داشته است. بیش‌تر بحث‌های ایجادشده پیرامون این شرکت از این حقیقت نشئت می‌گیرند که تتر، هیچ‌گاه حسابرسی مستقل کاملی از وثیقه‌ی دلاری خود ارائه نداده است.

اخبار مرتبط با ذخایر تتر، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، اما درصد بالایی از کاربران کریپتو درخصوص این اطلاعات شگفت زده نشدند. بسیاری از کاربران وبسایت ردیت، خاطرنشان کردند که اعتبار این شرکت از قبل نیز در معرض خطر بوده است، به ویژه بعد از آنکه تمایلی به انتشار حسابرسی امورمالی خود توسط شخص ثالث را نداشت.

این شرایط که طی آن، تتر یک ذخیره بانکی قانونگذاری نشده است، مدل تجاری این شرکت را بسیار پرخطر می‌کند. ارتباط و متصل کردن یک دارایی پرنوسان به دارایی پرنوسان دیگر منجر به فاجعه می‌شود. مثال این شرایط تتر است که کوین‌های خود را با سایر دارایی‌هایی نظیر نفت خام که در معرض نوسانات روزانه می‌باشند مورد پشتیبانی قرار داده است.

با اینکه همچنان برخی معتقدند که تتر از نوع ارزهای دیجیتال نیست که بتوان از آن به عنوان پول استفاده کرد و توسط آن هزینه دریافت کالا یا خدمات را پرداخت کرد، اما این استیبل کوین همچنان در صدر محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین رمزارزهای پایدار بازار قرار دارد و بسیاری از بازرگانان مبادلات تتری را جایگزین مبادلات دلاری خود نموده‌اند.

 

کیف‌پول مناسب نگهداری تتر

بهترین کیف‌پول‌ها برای نگهداری تتر عبارت‌اند از:

کیف‌پول تراست والت تتر: این کیف‌پول برای تلفن همراه است و برای استخراج تتر با موبایل نیز بسیار مناسب است. کار کردن با آن نیز راحت و ساده است.

کیف‌پول کوینومی تتر: این کیف یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کیف‌پول‌های موجود در بازار ارز است.

کیف‌پول اتمیک تتر: این نوع کیف‌پول هم برای تلفن همراه و هم برای نسخه ویندوز طراحی شده و از اکثر رمزارزها پشتیبانی خواهد کرد.

کیف‌پول سخت‌افزاری لجر نانو: یکی از ایمن‌ترین کیف‌پول‌های موجود در جهان است که در چندین مدل مختلف ارائه شده.

کیف‌پول ترزور: در این کیف‌پول امکان انجام تراکنش‌ها به شکل آفلاین وجود دارد و امنیت منحصربه‌فردی دارد.

کیف‌پول اصلی تتر: این کیف‌پول نیز با ثبت حساب کاربری در سایت تتر خریداری می‌شود، اما اکنون تتر در ایران به دلیل تحریم‌های موجود قابل‌استفاده نخواهد بود.

تتر

مزایای تتر

سرعت‌بالا در انجام تراکنش‌ها: یکی از ویژگی‌ها و درواقع مزایای تتر سرعت کم در نقل و انتقالات مالی است و این در حالی است که برای انجام هرگونه تراکنشی در سیستم بانکی بین‌المللی چندین روز طول خواهد کشید تا نقل و انتقالات صورت گیرد.

ثابت بودن قیمت: یکی دیگر از ویژگی‌های تتر که این رمزارز را از سایر رمزارزها متمایز می‌کند ثابت بودن قیمت آن است، این در حالی است که رمزارزهای دیگر با توجه به مقدار تراکنش‌ها و درخواست‌های کاربران افزایش یا کاهش خواهند داشت.

کارمزد کم: کمترین میزان کارمزد مربوط به تتر است، درواقع کارمزد تتر به حدی پایین است که می‌توان گفت تقریباً صفر است.

ویژگی‌ها یا درواقع مزایای تتر که شامل سرعت‌بالا، ثبات قیمت و کارمزد پایین است موجب شده است که هرروزه به طرفداران این رمزارز اضافه شود و بتواند جایی ثابت و محکم در تراکنش‌های بین‌المللی پیدا کند.

 

کارمزد شبکه تتر به چه صورت است؟

کارمزد تتر تقریباً صفر است اما برای محاسبه دقیق‌تر کارمزدها بهتر است بدانید که هزینه انتقال دلار تتر از کیف‌پول مختص به این رمزارز به کیف‌پولی دیگر متفاوت خواهد بود، اما به‌طورمعمول کارمزد تراکنش‌ها در کیف‌پول تتر به حساب‌های موجود در بانک نه یک کیف‌پول دیگر به مقدار ۲۰ دلار در نظر گرفته شده است.

 

درآمد این شرکت از کجاست؟

درآمد قانونی شرکت آیفینکس (به جز درآمدی که می‌تواند از دستکاری بازار به دست بیاورد)، از دو جا به‌دست می‌آید: کارمزدهای بیتفینکس و سود پشتوانه ذخیره‌شده در حساب‌های بانکی.

صرافی بیتفینکس به عنوان درگاهی برای دسترسی به تترهای جدید عمل می‌کند. برای دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال که از تتر پشتیبانی می‌کنند، این ارز دیجیتال یک منبع مهم تأمین نقدینگی است. با صرافی بیتفینکس می‌توان تترها را به پول نقد (دلار واقعی) تبدیل کرد و بیتفینکس در این بین از چند جا می‌تواند کارمزد به‌دست بیاورد.

برای خرید مستقیم تتر از بیتفینکس، کاربران باید دلار واقعی را به حساب‌های بانکی این صرافی واریز کنند. از سوی دیگر، بیتفینکس اصلی‌ترین جایی است که کاربران می‌توانند تترهای خود را به دلار واقعی تبدیل کنند. برای واریز و برداشت دلار واقعی در صرافی بیتفینکس باید ۰.۱ دلار کارمزد پرداخت شود. همچنین برداشت USDTاز بیتفینکس هم مستلزم پرداخت کارمزد است. این درآمدی است که شرکت آیفینکس از طریق صرافی بیتفینکس به دست می‌آورد، نه خود تتر. به جز این، شرکت آیفینکس با ذخیره مقدار زیادی دلار در بانک‌ها سود بانکی زیادی دریافت می‌کند.

دنیای ارزهای رمزنگاری شده بسیار پویا است و دائماً در حال پیشرفت و تحول است. این امر سبب می‌شود قیمت‌ها ثابت نبوده و همواره در حال تغییر باشند.

تتر به ثبب قیمت ثابتی که داشته به عنوان مطرح‌ترین استیبل‌کوین جهان توانسته به تریدرها کمک کند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند و با خیال راحت به ترید بپردازند.

خرید تتر یک راهکار مناسب برای سرمایه‌گذاران اعم از حرفه‌ای و تازه کار است که به شما کمک می‌کند در اسرع وقت خریدوفروش خود را انجام دهید و دارایی‌های خود را در امان نگاه دارید.

اغلب صرافی‌های رمزارز اعم از داخلی و خارجی از آن پشتیبانی می‌کنند و شما به راحتی و برای انجام انواع مبادلات خود می‌توانید تتر تهیه کنید و در صورت در اختیار داشتن تتر مازاد آن را به فروش برسانید.

مطالب مشابه را ببینید!