مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با راهکارها و روش های خانگی

برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات می توانید از پاک کننده های طبیعی استفاده کنید. در ادامه روش ها و راهکارهای طبیعی ساده و کم هزینه برای رفع زنگ زدگی را توضیح می دهیم.

وسایل فلزی پس از مدتی ممکن است دچار زنگ زدگی شوند و ظاهر آنها زیبایی خود را از دست بدهد. گاهی این زنگ زدگی به قدری زیاد می شود که قید استفاده از آن وسیله را می زنیم. برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات راه های ساده و بدون دردسر وجود دارد که در ادامه معرفی می کنیم.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات

با استفاده از روش های خانگی خاص می توانید به صورت طبیعی زنگ زدگی فلزات را رفع کنید که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

اسید سیتریک

این ماده را می توانید خیلی راحت از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. دو تا سه قاشق غذاخوری اسید سیتریک را در کمی آب گرم بریزید و حل کنید. در ادامه لوازم فلزی زنگ زده را در آن قرار دهید و بگذارید تا شب باقی بماند. سپس به کمک یک فرچه یا پد آن را پاک کنید و بعد بشویید.

لیمو و نمک

برای رفع زنگ زدگی فلزات، آنها را در لایه ای نمک قرار بدهید. حالا به آرامی مقداری آبلیمو و نمک روی آن بریزید. اجازه بدهید این مخلوط کمی روی وسیله فلزی بماند. سپس وسیله را بردارید، بشویید و خشک کنید. این روش هم برای از بین زدگی زنگ زدگی سطح فلز به کار می رود. زنگ زدگی چاقو را هم می توان با آن رفع کرد. در این روش از دستکش استفاده کنید تا پوست شما دچار آسیب نشود.

از بین بردن زنگ زدگی فلزات با راهکارها و روش های خانگی

استفاده از آب تمر هندی

برای تمیز کردن ظروف برنجی و مسی آب تمر هندی استفاده کنید. این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند زنگ زدگی فلز را براحتی رفع کند. برای این کار مقداری آب تمر هندی را در ظرف بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی بجوشد. سپس فلزاتی که زنگ زده اند را در آن قرار دهید و به مدت یک ساعت به آن زمان دهید. حالا فلزها باید ساییده و با آب شسته شوند، سپس با پارچه خوب خشک شوند. این عمل را تکرار کنید تا به صورت کامل زنگ زدگی از بین برود.

ملاس

از این ماده علاوه بر تهیه غذاهای شیرین می توان برای رفع زنگ زدگی فلزات هم استفاده کرد. این ماده دارای ترکیبات شیمایی و اسیدی است که برای انجام این کار و همچنین شفاف شدن فلزات موثر است. طریقه کار به این صورت که کمی ملاس را با آب (به میزان ۱۰ الی ۱۲ برابر ملاس مورد استفاده) ترکیب کنید و در ظرف بزرگی بریزید و فلزات را چند ساعت درون این ترکیب بخیسانید. بعد از گذشت این مدت فلز را بردارید و در صورت باقی ماندن زنگ زدگی، چند ساعت دیگر آن را درون ترکیب قرار دهید تا آثار آن به صورت کامل رفع شود. سپس فلز را با آب بشویید و خشک کنید.

نوشابه

نوشابه به دلیل داشتن اسید سیتریک می تواند برای رفع زنگ زدگی و حل ذرات زنگ زده استفاده شود. باید توجه داشته باشید که این روش تنها برای مراحل نخست زنگ زدگی موثر است. برای استفاده از این روش باید فلزات زنگ زده را در کاسه بزرگی قرار دهید و نوشابه را روی آنها بریزید. سپس با یک عدد برس شروع به ساییدن فلز کنید دوباره مقدار دیگری از نوشابه را روی آنها بریزید و عمل ساییدن فلز را تکرار کنید تا آثار آن از بین برود و سپس با پارچه آنها را خشک کنید و باز این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. نوشابه هایی که خاصیت اسیدی دارند بهتر هستند.

جوش شیرین

در ابتدا فلز را بشویید و خشک کنید. سپس جوش شیرین مرطوب را به تمام نقاط فلز بزنید. باید جوش شیرین حدود یک ساعت روی آن بماند. پس از گذشت یک ساعت، آن را با استفاده از برس یا اسکاچ فلزی به خوبی از روی سطح وسیله فلزی پاک کنید. دوباره آن را خشک کنید. این روش برای فلزات نازک و درصد زنگ زدگی پایین مناسب می باشد.

سرکه

وسیله فلزی را درون ظرف سرکه سفید قرار دهید. اجازه دهید که تا 12 ساعت در آن بماند. به کمک یک فرچه یا اسکاچ فلزی آن را پاک کنید. این روش برای رفع کردن زنگ زدگی ابزارآلات کاربرد دارد.

سیب زمینی و مایع ظرفشویی

برای از رفتن زنگ فلزات در ابتدا سیب زمینی را نصف کنید و روی آن مایع ظرف شویی بریزید. از سیب زمینی به عنوان پد شستشو استفاده کنید و آن را روی سطح وسیله بزنید. از این روش برای لکه ها و زنگ زدگی سطحی می توانید استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!